نبویان:رابطه با آمریکا مشکل ما را حل نمی کند/ طاها هاشمی:جنگ هم مشکلی را حل نمی کند

طاها هاشمی گفت: تعامل فرهنگی به هیچ عنوان به معنای مرعوب شدن در مقابل فرهنگ دیگران نیست.

به گزارش خبرآنلاین،برنامه تلویزیونی دیروز، امروز ، فردا که با حضور حجت الاسلام نبویان نماینده تهران و عضو جبهه پایداری و طاها هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد به موضوع اندیشه های شهید مطهری اختصاص داشت،به بحث درباره توافق هسته ای کشیده شد.

نبویان   در این برنامه با اشاره به موضوع سبک زندگی، گفت:«وجود مقدس ائمه زندگی را به مردم عرضه می کردند که در زندگی بسیار پایین می توان به اهداف بسیار بالا رسید. کما اینکه امام همینطور بود، مقام معظم رهبری هم به همین شکل زندگی می کنند. متاسفانه گاهی اوقات در تب و تاب بعد از انقلاب عده ای از مسولین بودند که گرایش به دنیا گرایی در آن ها غلبه داشت.»

وی همچنین اظهار داشت:«گرایشی که الان القاء می شود خلاف فرمایشات امام است. امام می فرمایند ما باید کوشش کنیم اخلاق کاخ نشینی را از جامعه دور کنیم. ایشان می فرمایند روزی که دولت به کاخ نشینی تمایل پیدا کرد، باید فاتحه کشور را بخوانیم. روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند روزی است که باید فاتحه کشور را بخوانیم. متاسفانه امروزمسولین در دولت و جاهای مختلف در افق بسیار بالایی زندگی می کنند. برگزاری برخی از مراسم ها در کاخ ها هم با اندیشه امام و اسلام سازگاری ندارد و در این صورت باید فاتحه اسلام و کشور را خواند.»

زهد به معنای تیلیغ فقر در جامعه نیست

طاها هاشمی lمعاون فرهنگی دانشگاه آزاد هم در این برنامه، گفت:«این که زهد از طرف مسولین تبلیغ شود اما بعداً اثرات زهد در زندگی آن ها دیده نشود خطرناک تر است. باید توجه داشت که زهد، به معنای تبلیغ فقر در جامعه نیست. اسلام به هیچ وجه تبلیغ فقر نمی کتد. اگر مسولی از ابتدا دارا بوده، مذموم نیست. مذموم و زشت وقتی است که زهد گرایی ترویج می شود اما بعداً مشخص می شود همین افراد ترویج گرای زهد بیشتر از بیت المال استفاده کردند. این خیلی خطرناک تر است.»

نبویان هم گفت:« من هم قبول دارم که نباید تبلیغ زهد کرد و در عمل کاری نکرد اما من مسولینی را می شناسم که الان دارند استفاده می کنند! انسان می تواند بدون سونا و تغییر دکوراسیون هم به مردم خدمت کند. می توان بدون سفر به کیش هم به مردم خدمت کرد!»
 هاشمی در ادامه «دیروز،امروز، فردا» در مورد نگرانی شهید مطهری در مورد توجه به دین اظهار داشت:«در زمانی که شهید مطهری این مسائل را مطرح کردند، انقلاب اسلامی تشکیل حکومت نداده بود. بدون تردید از منظر ایشان وقتی حکومت تشکیل می شود نگرانی ها بیشتر خواهد بود.»

وی تاکید کرد:یکی از مهم ترین دغدغه های شهید مطهری مربوط به تحریف دین از درون است. جامعه دینی معمولاً در معرض جمود و جهل که از عوامل تخریبی است، قرار دارد. در جمود، انسان جامد تصور دارد که دین آمده تا زمان را متوقف کند و هیچ نگاهی به پیشرفت و توسعه ندارد. افراد جاهل هم کسانی هستند که به خارج از فرهنگ دینی نگاه دارند و شناختی از دین ندارند که هر دو دسته جزو تحریف کنندگان اساس دین هستند.»
وقتی  دانشگاهیان را بی دین بدانیم ...

وی افزود:«وقتی ما در مقطعی دانشگاهیان را بی دین بدانیم، طبیعی است دانشگاه به یک نوع تمارض و تعارض روی می آورد. اگر هم در دانشگاه مبانی دینی و اعتقادی به درستی مطرح نشود و دانشگاهیان قادر به بیان اعتقادات خود نباشند، طبیعی است توقعی که در یک جامعه دینی از دانشگاهیان وجود دارد، برآورده نشود. زمانی که از منظر ضد دینی به جامعه روشنفکری جامعه نگاه شود این تلقی برای جامعه روشنفکری هم پیش می آید که باید جلوی دین بایستد.»

حل مشکلات ما دست خداست نه آمریکا

نبویان هم در ادامه برنامه گفت:«فرهنگ عبارت است از نگرش و جهان بینی اسلامی و ارزش ها! دانشگاهیان ما آدم های بسیار خوب و درستی هستند و باید مشکل را در مدیران جست و جو کنیم. چرا امام می فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؟ آیا ایشان نمی دانست ما تحریم خواهیم شد؟ قطعاً می دانستند اما وقتی به توحید قائل باشیم، ما در بحث توحید معتقدیم خالقیت و فاعلیت در اختیار خدای متعال است. همه چیز در دست خداست. حل مشکلات اقتصادی ما فقط در دست خداوند متعالی است. متاسفانه الان در سطح مطبوعات و مدیران حل مشکل را در رابطه با آمریکا و سران کفر می دانند. اینکه ما به دشمنان خود نزدیک شویم هیچ اتفاق مثبتی برای ما در پی نخواهد داشت. توحید به ما می گوید حل مشکل از درون است نه بیرون!»

وی افزود:« ما نمی گوییم هیچ رابطه ای نباید داشت. بین تعامل و سازش فرق زیادی است. اما در عمل نشان داد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. قرآن کریم روی موضوع تولی و تبری تاکید زیادی دارد. قرآن می گوید نمی توان با کفار دوست بود. نباید به آمریکا و سران کفر نزدیک شد اما در موضوع مذاکرات هسته ای چیز دیگری می بینیم! متاسفانه عده ای دشمنی دشمن را کم نشان می دهند. آیا واقعاً رابطه با سران کفر کلاس دارد؟»

درست نیست انگ غرب زدگی را به کسانی که می خواهند مشکلات را حل کنند بزنیم

طاها هاشمی هم در پاسخ به صحبت های نبویان اظهار داشت:«دو موضوع را باید از هم جدا کرد. اما بالاخره قطعنامه را پذیرفت و گفت مسائل را با عربستان حل کنید. مهم این است که ما مصالح را در نظر بگیریم. یک روز اقتضاء جنگ است و روزی دیگر صلح! عده ای که بحث تعامل و حل اختلافات را مطرح می کنند، نمی توان گفت آن ها مرعوب شده اند. مصالح نباید تحت تاثیر سیاسی کاری و موضع گیری های سیاسی قرار بگیرد. تحریم یک واقعیت است. نمی توانیم بگوییم که خدا تحریم کرد! آمریکا و غرب تحریم کرد و ما باید طوری رفتار کنیم که از فشار آن ها بکاهیم.»
وی ادامه داد:«من فکر می کنم اینکه هر کسی گفت می خواهیم مشکلات کشور را با گفت و گو حل کنیم، به او انگ غرب زدگی بزنیم درست نیست. تعامل فرهنگی به هیچ وجه به معنای مرعوب شدن در مقابل فرهنگ دیگران نیست.»


نبویان هم گفت:«واقعاً امام در زمان مشکلی نداشت؟ مشکلات زیاد بود اما ایشان در همان زمان حکم ارتداد سلمان رشدی را صادر کرد. من هم معتقدم کشور مشکل دارد اما برای حل مشکلات باید به چند مورد توجه داشته باشیم. من چگونه می توانم حل مشکل را در دست دشمن ببینم؟ آمریکا دشمن ماست. پس برداشتن تحریم بخش اعظم حل مشکلات نیست. باید به جوانان اعتماد کنیم.»
وی ادامه داد:«رابطه با آمریکا حلال مشکلات ما نخواهد بود.»
هاشمی هم گفت:«جنگ با آمریکا هم مشکلی از ما حل نخواهد کرد.»
نبویان گفت:«با رابطه هم نمی توان مشکل را حل کرد. باید به درون نگاه کرد. وقتی می دانیم مردم مشکل دارند آیا درست است برای تغییر دکوراسیون میلیاردی خرج کرد؟»
هاشمی گفت:«زمانی می توان نگاه به درون داشت که درون به طور کامل آماده باشد. امام ابتدا باور توانستن را در بین مردم ایجاد کرد.»

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    67 7
    يك جور ميگه سفر كيش انگار رفته هاوايي من بندر عباس زندگي ميكنك اينجا رفتن كيش يك امر روتين وعادي هست انگار آقاي نبويان تا حالا كشور خودشون رو سياحت نكردند كه ببينند در كيش خبري نيست اونجور كه ايشون سفر كيش ميگن انگار از ويلاهاي دوستانشون در لوكس ترين نقاط تهران حرف ميزنند حاجي كيش خبري نيست به خوتون زحمت بديد كيش تشريف بياريد
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    12 0
    آقای نبویان خدا قرار نیست خرابکاری های ما را درست کنه بلکه به ما عقل داده تا خرابکاری نکنیم. اگر جامعه را از همه جهات همگون بالا نبریم به جز ایجاد شکاف در جامعه فایده دیگری ندارد. سرعت همه به یک اندازه نیست پس مدیران جامعه باید مداوم شکاف ها را بررسی کنند و سعی در پرکردن آن بکنند.با قراردادن حوزه و دانشگاه در برابر هم نه تنها برخلاف نظر امام رفتار کرده اید بلکه ایجاد شکاف در جامعه می کنید که بسیار خطرناک است.
  • کی هان EU ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    11 0
    یعنی شما از ان دسته از مسئولان نیستی و دنیا گرا نیستی...؟
  • بی نام US ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    66 8
    رابطه با امریکا مشکلات اساسی رو حل نمیکنه،اما دشمنی با امریکا باعث ایجاد مشکلات زیادی میشه.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    9 0
    اول اینکه ایشان امام بود و شما نبویان۰۰۰۰ثانیا تمام تولید را با جهل خوابانده اید بعد میگویید باید از درون شروع کرد؟؟؟ ثالثا دوستان شما باعث همه این گرانی ها شدند
  • بی نام GB ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    11 0
    رابطه نداشتن با آمریکا مشکل بسیاریبرای مردمان و کشور را ایجاد کرده است.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    9 0
    اقای نبویان مگرمشکلات اقتصادی روخدابرای ما ایجادکرده که اوهم بخواهدازبین ببردمگررشداقتصادی غربیهاوبه قول شماکافران راخدابرایشان هدیه فرستاده نه انهاازامکاناتی که خداداده مثل عقلشان درست استفاده کردن دیگه زمان این حرفهاگذشته چرانمیخواهید قبول کنید مردم دارای درک وشعورند این فلاکت روطرز فکرادهایی مثل شمابرای ماایجادکرده است
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    39 8
    دیدگاههای نبویان رو مطلقا قبول ندارم
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    11 0
    اتفاقا هرچي مشكل اين مملكت ايران داره همش بخاطر عدم رابطه با امريكاست، بابا اگه دشمن ميخواين اقلا يك كشور ضعيف تر رو انتخاب كنين