۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳

درباره آسیب شناسی ابزارانگاری سینما

 

یکی از نکته‌هایی که در مناسبات سینمایی ما در چند سال اخیر شکل پررنگی به خود گرفته است، حضور و تلاش افرادی است که به قصد تبلیغ ایده‌های مذهبی و یا ایدئولوژیک خود مایل هستند از سینما استفاده کنند. در دیدگاه ایشان، سینما به مثابه ابزاری است برای بیان بهتر و موثر‌تر حرف‌ها و پیام‌ها و می‌توان با بهره گیری از ظرفیت‌های داستانی و تصویری و هنری این فن، فضای تبلیغی بسیار گسترده تری را برای مخاطبان فراهم آورد.

در باب اینکه سینما تا چه حد اقتضای دربرگیری هر پیامی را دارا است، البته سخن‌های فراوان و مختلفی ایراد شده است که در جایگاه خود مهم است و قابلیت‌های زیادی برای ادامه طرح آن در میان است. اما نگارنده در این مجال، مایل است از زاویه‌ای دیگر به این تمایل بنگرد که عبارت است از بررسی ویژگی‌های خود آن کسی که قصد دارد از سینما به عنوان ابزار تبلیغ استفاده کند.

نگارنده گاهی بنا بر لطف برخی محافل روحانی، مه‌مان جلساتی بوده است که برای بررسی آنچه به سینمای دینی مشهور است، عرایضی را ابراز دارد. در این جلسات دوستان طلبه جمع می‌شوند و با علاقه به تبادل نظرات درباره چگونگی تبلیغ دین و اخلاق و ایدئولوژی از راه سینما می‌پردازند.‌گاه پیش می‌آید با این دوستان درباره برخی فیلم‌های مطرح تاریخ سینما صحبت‌هایی به میان آید که البته در اغلب موارد، حاصل صحبت‌ها آن است که بیشتر حاضران، این فیلم‌ها ندیده‌اند. قاعدتا فیلم ندیدن عیب نیست. اما برای کسی که می‌خواهد فعالیتی سینمایی انجام دهد، یکی از مهم‌ترین کار‌ها است. شاید بگویید که این افراد لابد تا به حال فرصت دیدن فیلم نداشته‌اند و از این پس که به شکل جدی می‌خواهند دینشان را از طریق سینما تبلیغ کنند، به هر حال برنامه منظم تماشای فیلم را هم در فهرست فعالیت‌‌هایشان خواهند گنجاند.

موضوع بحث همین جا است. آیا می‌توان بدون علاقه به یک پدیده، و صرفا بر مبنای یک جور احساس تکلیف دینی یا ایدئولوژیک، از آن پدیده برای تبلیغ ایده‌ها استفاده کرد؟ کسی که تا به حال انگیزه‌ای درونی نداشته است برای تماشای پیگیر و جدی فیلم‌های سینمایی، توفیقی در کار تبلیغ دین از راه سینما، ولو با تماشای مکرر و متوالی فیلم‌ها خواهد داشت؟ مگر می‌توان یک شبه و یا یک ماهه علاقه سینمایی در خود ایجاد کرد؟

سخن نگارنده آن است که قبل از هر نیت و انگیزه‌ای در فعالیت‌های سینمایی، باید در وهله نخست به خود سینما علاقه داشت و از آن فرا‌تر، بدان عشق ورزید. کسی که عاشق سینما نیست، ولو آنکه بنا بر احساس تکلیف هر روز و هر شب هم فیلم ببیند و کتاب سینمایی بخواند و مطلب سینمایی بنگارد و فیلم کوتاه و بلند و داستانی و مستند بسازد، موفقیتی در کارش رخ نخواهد داد.‌‌ همان طور که از کسی که علاقه‌ای به رانندگی یا فوتبال یا مطالعه ندارد، نمی‌توان توقع داشت مهارت خوبی در رانندگی و بازی فوتبال و درس خواندن داشته باشد، از کسی هم که سال‌ها است رغبت نداشته فیلم ببیند و یا به سینما بیندیشد، نمی‌شود موفقیت را در امر تبلیغ با سینما برایش پیش بینی کرد.

برای آنکه بتوانید مبلغ خوبی در ساحت سینما برای ایده‌های مذهبی و یا ایدئولوژیک باشید، لازم است قبل از هر چیز عاشق سینما باشید، از تماشای فیلم (بما هو فیلم) لذت ببرید، کندوکاو در امور فنی و هنری فیلم سر ذوقتان آورد، پیگیری تاریخ سینما و پرسونای بازیگران و سبک‌های تألیفی فیلمسازان و فن نگارش فیلمنامه و تدقیق در تدوین مشعوفتان سازد، تأمل در خلاقیت‌ها و بدعت‌های سینمایی دلمشغولیتان باشد... اگر چنین است حتی دیگر لازم نیست به تبلیغ بیندیشید. آنچه در شما به عنوان آموزه‌های اخلاقی و دینی و اعتقادی نهادینه شده است، به خودی خود در ساختار فیلمتان متبلور خواهد شد.

سینما ابزار نیست. پندار نادرستی است که برخی دوستان روحانی، سینما را با منبر مقایسه می‌کنند. رسانهٔ منبر برای روحانیان و مخاطبان سنتیشان در جایگاه خود مهم و ارزشمند است، اما سینما، سازه‌ای پلکانی/سکویی برای نشستن و حرف زدن نیست. سینما تموجی از فضاسازی و بازآفرینی و قصه گویی و موسیقی نوازی و مکالمه و نور و رنگ و قاب و عمق و چیدمان و پرسپکتیو و حرکت و تداوم و موقعیت سازی و شمایل آفرینی و... است. حیرت در برابر این ترکیب شگفت انگیز، نوعی مکاشفه می‌طلبد که انجام آن، تصور ابزارانگاری از سینما را به حداقل می‌رساند. کسی که سینما را نه هنر بلکه ابزار می‌انگارد هرگز در بیان ایده‌هایش از درون این به زعم خودش ابزار کامیاب نخواهد بود.

راستی هیچ اندیشیده‌اید که چرا اغلب سینماگرانی - چه در داخل و چه در خارج - که سینما را به عنوان ابزار تبلیغ ایده‌های خود می‌نگرند، هیچ‌گاه موفق و نامدار نشده‌اند و صرفا بر مبنای رانت‌های اعطایی مدتی را بر مرکب مراد سوار بوده‌اند و تمام؟

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352627

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا TR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    6 10
    مشکل همینجاست 1: اون کسی که خودش سینمارو اختراع کرده داره به عنوان ابزار ازش استفاده میکنه در حالی که ما میخوایم نگاه هنری بهش داشته باشیم 2: اصولا هنر ابزاره و ذاتا هنر اگر در خدمت چیزی قرار نگیره از بین میره خط، شعر، موسیقی و... هرکدام ابزارهایی هستن برای رساندن بهتر پیام هیچوقت دیده نشده یک خطاط برای نمایش خوش خط یک سری فحش و دری وری تابلو کنه بزنه به دیوار یا یه استاد اواز میگرده پرمعناترین شعر رو برای اوازش انتخاب میکنه چون میخواد ازین ابزار برای هدفی رسوندن پیامی که در ذهن داره استفاده کنه
  • حسین IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    9 2
    اغلب سینماگرانی چه در داخل و چه در خارج که سینما را به عنوان ابزار تبلیغ ایده‌های خود می‌نگرند، هیچ‌گاه موفق و نامدار نشده‌اند و صرفا بر مبنای رانت‌های اعطایی مدتی را بر مرکب مراد سوار بوده‌اند و تمام. در واقع سینما هنرصنعت است نه ابزار مدرن وعظ و خطابه .
  • بی نام RS ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    3 13
    اتفاقا در تلویزیون از یکی رتبه های اول کنکور پرسیدند آیا به رشته ی خود علاقه داری ؟ گفت به هیچ وجه ،ولی تلاش کردم تا موفق شوم یکی اساتید موفق و برجسته ی الکترونیک میگفت اصلا به این رشته علاقه ندارم و دوست داشتم مهندس عمران بشوم حالا سینما هم استثنا نیست ،میشود علاقه نداشت ولی قوی کار کرد کما اینکه ابوالفضل جلیلی میگفت فیلم بسیار کم دیده ام و زمانی که تام هنکس را از نزدیک دیدم گفتم شما؟ گفت : تام هنکس
    • بی نام IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
      11 3
      حالا از کی تا به حال ابوالفضل جلیلی جزو سینماگران موفق شده است؟
  • بوالفضول A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    30 12
    نویسنده فرموده اند:. "آیا می‌توان بدون علاقه به یک پدیده، و صرفا بر مبنای یک جور احساس تکلیف دینی یا ایدئولوژیک، از آن پدیده برای تبلیغ ایده‌ها استفاده کرد؟"چرا نمیشه؟بنده به معماری علاقه ای ندارم اما از معماری برای به تصویر کشدن ایده های اسلامی ام استفاده میکنم.چگونه؟به یک معمار حرفه ای که عاشق کارش هست پول میدم تا ایده های بنده را با هنرش نمایش بده. چه اشکالی داره؟در مورد سینما هم همینطور. البته با بخشی از نظر نویسنده موافقم که به صرف احساس تکلیف نمیتوانم در عرصه فیلمسازی وارد بشوم. اما به خاطر احساس تکلیف که میتونم پول خرج کنم؟نمیتونم؟
    • علیرضا IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
      13 24
      آقای باهوش پس تو در پول خرج کردن هنرمندی نه در معماری
    • مسعود IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
      9 4
      افزایش ناگهانی تعداد مثبت هایی که به بوالفضول داده شده در عرض چند لحظه ناگهان از 34 مورد رسیده به 26 مورد و متقابلا افزایش منفی های علیرضا که جوابش را داده است به همان میزان با توجه به اندازه و نسبت معقول مثبت و منفی های کامنت های دیگر، علامت خوبی است برای آن که بدانیم چگونه می توانیم خودمان به خودمان رای بدهیم و خودمان به نظر مخالف مان رای منفی بدهیم. جناب بوالفضول لااقل کمی حفظ ظاهر می کردید که این قدر تابلو نباشد ماجرا به هر حال من هم آماده سرازیر شدن امتیازهای منفی از طرف لشکر غیبی شما هستم. بسم الله
    • رای اولی A1 ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      0 11
      سلام مسعود جان. شما باز دیدین رایها به نفعتون نیست گفتین تقلب شده؟ ههههه . خب اگه میبینید به نظرات دیگه رای داده نشده شاید بخاطر این بوده که آن نظرات ارزش خوندن نداشته.در هر صورت رای مردم حق الناسه و ما براش احترام قائلیم. بنده فقط یه منفی به نظر شما دادم و رفتم.اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم
    • بی نام IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      8 0
      جناب رأی اولی من مشکلم بالاتر بودن مثبت ها به منفی ها نیست. اگر در کامنت های دیگر هم بگردی می بینی که مثبت های نظرات مخالف گاه از منفی ها بیش تر شده. پس من نگران این که کدام رای به نفعم هست یا نه نیستم. من تقریبا هر روز چند بار خبرآنلاین و مقاله های مورد علاقه ام را سر میزنم. این افزایش مثبت های نظر جناب بوالفضول به شکل ناگهانی و در عرض دقایقی محدود آن هم در ابعاد ده برابری و تصاعدی صورت گرفته است. موضوع سر این است عزیزجان چرا ماجرا را سیاسی می کنی؟
  • حامد IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    5 8
    سلام فعلا که ایدئولوژیک ترین سینمای دنیا، هالیوود است.
  • فرزاد A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    13 3
    واقعا مطلب درست و به جایی بود، من از نویسنده و همچنین از سایت خبرآنلاین ، که یک چنین موضوعی رو منتشر کرده ، سپاسگزاری می کنم.
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    3 2
    ممنون از نوشته خوبتان. ولی مشکل اینجاست که این دوستان فکر می کنند "هنر ابزار است" بنابراین ذکر این مطلب که "سینما هنر است" توفیری نخواهد کرد.
  • جمشید ترابران A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    10 2
    مشکل بزرگتر اینه که از نظر این دوستان نه تنها سینما و امثال سینما ابزاره بلکه هـنـر هم ابزاریه واسه تبلیغ ایدئولوژی
  • مهدی RO ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    4 0
    نود درصد حرفهایتان درست است. مخصوصا تبلور اندیشه‌های فیلمساز در فیلم. اما باید قبول کرد که سینما به عنوان ابزار هم عمل می‌کند، اما نه به صورتی که دوستان فکر می‌کنند. وقتی یک هنرمند عاشق سینما فیلم می‌سازد، فیلم به عنوان ابزار عمل کرده و روحیات و درونیات هنرمند را برجسته‌‌ میکند.
  • علیرضا سوری A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    3 8
    سینما ابزار و هدفی است برای رسیدن به آرمان های بلند انسانی....مگر به غیر از این است که هنر برای تعالی اندیشه های آرمانی انسانی در سرزمین های کهن مورد توجه قرار می گرفت......آقای دانش لطفا سینمای هالیوود و غول های سرمایه داری که برای آرمان های مذهبی خود انواع فیلم در ژانرهای گوناگون می سازند را مطالعه بفرمایید.
    • علیرضا IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      10 0
      جوری میگی آقای دانش سینمای هالیوود رو مطالعه کن که انگار داری با یه دورافتاده از سینما حرف میزنی. بابا طرف یکی از بهترین و مشهورترین منتقدهای سینمای ایران هست و هر چی هست هالیوود رو بهتر از من و تو میشناسه.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    6 1
    هنری که در خدمت دولتها باشد باتوم است
  • جاویدنیا A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 5
    به نظر شما این دو جملۀ نویسنده محترم با هم متعارض نیست: 1."برای آنکه بتوانید مبلغ خوبی در ساحت سینما برای ایده‌های مذهبی و یا ایدئولوژیک باشید، لازم است قبل از هر چیز عاشق سینما باشید، ..." 2. "سینما ابزار نیست. " اگر واقعا سینما ابزار نیست، پس تحت هیچ شرایطی نمیتوانیم "مبلغ خوبی در ساحت سینما برای ایده‌های مذهبی و یا ایدئولوژیک باشیم" به نظرم نویسنده درست میگوید که برای استفاده تبلیغی از سینما باید به آن علاقمند بود و در این عرصه به گونه ای حرفه ای فعالیت داشت؛ اما این گفته او که "سینما ابزار نیست. " فقط یک شعار توخالی است. در حالی که دیگران برای مقاصد غیر انسانی و نامشروع خود پیوسته از این "ابزار" استفاده کرده و میکنند، این بی خردی است که ما خود را از این ابزار محروم کنیم.
    • مسعود IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
      7 1
      نه. متعارض نیست. آقای دانش که موضوع تبلیغ دین را نفی نکرده است. منتها گفته برای آن که بتوانید در سینما برای دین تبلیغ کنید، سینما را ابزاری نگاه نکنید. اگر علاقه به سینما داشته باشید هدف تبلیغ هم با توجه به روحیه دینی تان تحقق پیدا می کند. قضیه خیلی ساده است. چرا بهانه های بنی اسرائیلی می گیرید؟
  • حسن IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    2 5
    منطق اين حرف رو ي هواست.سينما كه جاي خود داره خود هنر ابزاره.اين ابزار گاهي در خدمت مذهبه گاهي عليه اش. گاهي با سياسته گاهي عليه سياست. گاهي با مردمه گاهي عليه مردم .بزرگترين اثار هنري كه بشر داره در خدمت دو چيز است دين و سياست.از كارهاي داوينچي بگيريد تا كل سينماي هالييود.هر كسي ميخاد دست به ساخت يك اثر هنري حالا در قالب سينما تئاتر نقاشي و حتي نوشتن كتاب ببره دنبال گفتن انديشه خودش است پس اون قالبي كه انتخاب ميكنه ميشه ابزاري براي گفتن ان ادنديشه.منطق اين يادداشت خيلي ضيعفه
    • ناصر میرزاخانی IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
      3 0
      حاجی ابزار یک وسیله بدون روح است که هر جور بخواهی می توانی ازش استفاده کنی. از اره و چاقو گرفته تا اتومبیل و بلندگو. اما هنر تبلور احساسات است. تا احساسات بدان گره نخورد نمی توانی اندیشه ای را رویش سوار کنی. بین این احساس و فرم بیانش و پیامدهای فکری اش باید انسجام و همبستگی وجود داشته باشد. در استفاده از ابزار لزومی به این انسجام نیست. مثلا یک سخنران لزومی ندارد احساس خاصی به میکروفون و دوربین جلویش داشته باشد. اما یک هنرمند باید اول غرق در هنرش باشد تا بعد اندیشه ای را اگر خواست مطرح کند. فرق ابزار و هنر این است.
    • فربد A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      3 0
      آقای حسن آقا شما که می فرمایید «بزرگترين اثار هنري كه بشر داره در خدمت دو چيز است دين و سياست.از كارهاي داوينچي بگيريد تا كل سينماي هالييود» می شود تحلیل بفرمایید که مثلا لبخند ژوکوند داوینچی، سگ اندلسی بونوئل، پرتره وانگوگ از گوش بریده خودش، زمان از دست رفته پروست، دیوان شعر منوچهری دامغانی، و صدها نمونه هنری دیگر در خدمت چه چیزی از دین یا سیاست است؟
  • جاویدنیا A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
    1 1
    آقا مسعود به نظرم شما داری بهانه های بنی اسرائیلی میگیری. ابزار که شاخ و دم نداره. راستی چرا ما از کلمه ابزار می ترسیم؟ بله، هر ابزاری رو میتونیم به گونه ای خوب یا بد ازش استفاده کنیم. وقتی ایده‌های مذهبی و یا ایدئولوژیک رو توسط رسانه سینما تبلیغ میکنیم البته با رعایت همه اصول حرفه ای و با علاقه کامل به هنر سینما نوعی بکارگیری ابزاره. مگر اینکه ما یک تعریف من درآوردی از ابزار داشته باشیم. من اصلا نمی فهمم "سینما را ابزاری نگاه نکنید" یعنی جه؟ خیلی جمله مبهمیه؟ قبول داری؟ بجای اون بگو از ابزار سینما درست استفاده کن؛ یعنی اولا این ابزار رو خوب بشناس و ثانیا از آرمانها و اهداف مناسبی برای بکارگیری این ابزار استفاده کن. به نظرم بحث جالبی شده. کاش خود آقای دانش هم در آن مشارکت کنند
    • مسعود IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
      2 1
      آقای جاویدنیا ابزار به وسایل فاقد روح می گویند. میشود بگوییم شما به انبردست یا میکروفون یا قندشکن علاقه دارید یا نه؟ چنین سوالی بی معنا است. اما وقتی می گوییم کسی به موسیقی یا سینما یا تئاتر یا داستان و شعر علاقه دارد نه تنها بی معنا نیست که خیلی هم کاربرد دارد. شما وقتی پشت بلندگو به عنوان ابزار یک شعار مذهبی می دهید، حسی به آن بلندگو ندارید و برای همین ایده مذهبی تان ایراد هم ندارد قالب شعار داشته باشد. اما در هنر و سینما چنین نیست. شما اول باید به حوزه هنری که در آن دارید به سر میبرید تعامل روحی و معنوی و حسی برقرار کنید و بعدا ایده مذهبی تان را نه بصورت شعار بلکه خیلی خیلی ظریف در لابلای داستان و آن هم به شکل خودجوش و نه تشریفاتی بگسترانید. هنر ابزار نیست برادر من
  • جاویدنیا A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    جناب آقا مسعود، به نظرم بنده وجنابعالی در محتوا با هم اختلاف نداریم بلکه بحثمون لفظی است. معنی "ابزار "رو میشه کمی وسیع در نظر گرفت که فقط شامل وسایل فاقد روح نباشه و سینما رو هم دربر بگیرهنظر من و میشه اون رو محدود در نظر گرفت که شامل سینما نشهنظر شما. اما اونچه که هر دو قبول داریم اینکه اگه قراره پیامی توسط رسانه سینما با موفقیت منتقل بشه پیامهای اجتماعی، اخلاقی و دینی، باید شناخت و علاقه نسبت به این رسانه وجود داشته باشه وگرنه کار لوث میشه و اثر عکس میگذاره.
  • جاودنیا A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷
    1 1
    ضمن تشکر از خبر انلاین، یک نقد کوچک و یک سؤال دارم: 1. در سه قسمت از پیام اخیر بنده، علامت پرانتز را حذف کرده اید و حروف را به هم چسبانده اید و لذا پیام نامفهوم شده. لطفا اصلاح کنید. 2. چرا کنار اسامی بعضی ها پرچم ایران و کنار بعضی دیگر مستطیل خاکستری است؟