ایسنا نوشت:

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران گفت: بر اساس متن معاهده ان‌‌پی‌‌تی، هیچ‌یک از مفاد این معاهده نمی‌تواند به گونه‌ای تفسیر شود که حق مسلم اعضا در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را محدود یا خدشه‌دار کند.

حمید بعیدی‌نژاد که برای شرکت در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک رفته است، افزود: مایه نگرانی است که بعد از ۴۵ سال پس از اجرایی شدن معاهده ان.پی.تی، کشورهای هسته‌ای نه تنها قدمی برای اجرای تعهدات خود برای کاهش و انهدام سلاح‌های هسته‌ای برنداشته‌اند، بلکه برعکس اقدام به توسعه انواع جدیدی از سلاح‌های هسته‌ای، مدرنیزه کردن و ارتقای سلاح‌های خود، ادامه آزمایشات هسته‌ای با روش‌های جایگزین و افزایش نقش سلاح‌های هسته‌ای در دکترین‌های امنیتی و نظامی خود کرده‌اند.

وی افزود: کشورهای هسته‌ای با کمک به اعضای غیر عضو معاهده و انتقال تجهیزات، مواد و فناوری هسته‌ای به آن‌ها، تعهدات خود را درباره عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای زیر سوال برده‌اند، باعث تضعیف پایه‌های معاهده شده و اعتبار آن را به خطر انداخته‌اند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت: کشورهای هسته‌ای باید تلاش خود در توسعه و مدرن‌سازی سلاح‌های هسته‌ای را معکوس و از مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای و اتخاذ گام‌های عملی برای خلع سلاح هسته‌ای، از جمله شروع انهدام ذخایر هسته‌ای خود حمایت کنند و تعهد جدی خویش به اهداف معاهده و پایبندی به هدف خلع سلاح هسته‌ای را به اثبات برسانند.

وی به پیشنهاد سال گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از طرف جنبش عدم تعهد درباره نقشه راه اقدامات خلع سلاح هسته‌ای اشاره کرد و گفت: برای اجرای این پیشنهاد که به تصویب مجمع رسیده است، باید پیگیری‌های لازم انجام شود.

این مقام وزارت امور خارجه کشورمان، تعیین روز ۲۶ سپتامبر بعنوان روز بین‌المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای توسط مجمع عمومی سازمان ملل را اقدام مهمی برای پیشبرد اهداف معاهده ان.پی.تی خواند.

بعیدی‌نژاد افزود: کنفرانس خلع سلاح ژنو باید با تصویب دستور کار لازم، هرچه سریعتر زمینه آغاز مذاکرات کنوانسیون جامع را درباره ممنوعیت دستیابی، اکتساب، توسعه، تولید، آزمایش، ذخیره سازی، انتقال، استفاده و یا تهدید به استفاده و انهدام سلاح‌های هسته‌ای آغاز کند.

به گفته مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه، تعیین اقدامات برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای بویژه در منطقه خاورمیانه از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از گسترش و توسعه سلاح‌های هسته‌ای است که باید در دستور کار کنفرانس ان.پی.تی قرار گیرد.

بعیدی‌نژاد در بخش دیگری ازسخنانش، برنامه‌های هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی را که تنها غیرعضو معاهده ان.پی.تی در منطقه مهم خاورمیانه است، خطری جدی برای صلح و امنیت منطقه و تنها مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای نامید.

وی افزود: رژیم صهیونیستی با وجود موافقت همه اعضای ان.پی.تی و درخواست جدی جامعه بین‌المللی برای تشکیل کنفرانس سال ۲۰۱۲ میلادی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه، با برگزاری این کنفرانس مخالفت کرده و مانع تشکیل این کنفرانس برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه شده است.

مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: کشورهای هسته‌ای مسئول برگزاری این کنفرانس نمی‌توانند از مسئولیت‌های خود برای برداشتن اقدامات اجرایی و عملی برای اجرای قطعنامه 1995 ان.پی.تی بمنظور ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه شانه خالی کنند و باید برای تحقق این هدف قدم‌های عملی بردارند.

سخنران کشورمان در این اجلاس، تحقق کامل حق مسلم هسته‌ای برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز بدون تبعیض برای همه کشورهای عضو ان.پی.تی را از مهمترین اهداف معاهده دانست.

بعیدی‌نژاد تاکید کرد: کشورهای عضو، حق کامل دارند که در عالیترین سطح لازم به تبادل تجهیزات، مواد و اطلاعات علمی و فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز میان خود و با همکاری سازمان‌های بین‌المللی مبادرت کنند.

وی در ادامه افزود: بر اساس متن معاهده ان.پی.تی هیچ‌یک از مفاد این معاهده نمی‌تواند به گونه‌ای تفسیر شود که حق مسلم اعضای معاهده در استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهدف صلح‌آمیز را محدود یا خدشه‌دار کند.


 مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان گفت: کشورهای صنعتی وظیفه دارند که اجرای حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای همه کشورها را تسهیل کنند چون این حق حاکمیتی کشورهای عضو ان.پی.تی است که خود، سیاست‌های ملی انرژی هسته‌ای از جمله سیاست چرخه سوخت خود را انتخاب کنند و همه کشورها باید به انتخاب کشورهای عضو احترام گذارند.

بر اساس این گزارش، سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی‌.تی از هشتم تا نوزدهم اردیبهشت‌ماه در نیویورک در حال برگزاری است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 11
    شما خودتون این محدودیت روبرای خودتون تو توافق ژنو قائل شدید و حالا میگید پذیرفتنی نیست؟ الآن چی باید بگیم به این آقای مسئول؟