صادق زیباکلام در روزنامه شرق نوشت:

آقای روحانی این نکته کلیدی را مدنظر ندارند که از منظر جامعه‌شناسی سیاسی، پایگاه اجتماعی ایشان در میان طبقه متوسط شهری است. کسر قابل‌توجهی از 19میلیون‌نفری که به ایشان رای دادند از این طبقه می‌آیند. میلیون‌ها دانشجو، اقشار و لایه‌های تحصیلکرده، زنان، کارکنان دولت و شرکت‌های بزرگ و کوچک خصوصی و دولتی، بازار، نویسندگان، اصناف و دانشگاهیان به ایشان رای دادند. درست است که خیلی از این اقشار همانند اقشار و لایه‌های محروم‌تر جامعه مشکلات اقتصادی دارند اما برای کسر قابل‌توجهی از این 19میلیون به هر حال مسایلی که ذیل جامعه مدنی و حقوق شهروندی طبقه‌بندی می‌شوند نیز مهم است. متاسفانه ایشان اساسا وارد این حوزه نشدند. صرف‌نظر از آنکه این تصمیم، توسط خودشان اتخاذ شده بود یا با صلاحدید مشاوران و دستیارانشان به این جمع‌بندی رسیدند، خیلی انتخاب درستی نبود. البته که مشکلات، حساسیت‌ها و تنگناهای جدی که در ایران در حوزه جامعه مدنی وجود دارد بر کسی پوشیده نیست. مخاطبان تحصیلکرده ایشان هم از رییس‌جمهور انتظار «معجزه» ندارند اما این توقع را دارند که آقای روحانی حداقل با اشاره‌ای به این حوزه و دشواری‌ها تحقق جامعه مدنی نشان دهند که دغدغه‌ها و انتظارات رای‌دهندگانشان را درک می‌کنند. کاری از دستشان فعلا بر نمی‌آید اما با همه وجود می‌خواهند که دولتشان در این جهت گام بردارد. اینکه ایشان هیچ اشاره‌ای نکردند درست مثل این است که جامعه مدنی و مسایل آن خیلی برایشان اهمیت ندارد و آنچه مهم است «شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی» است.
 و اینکه «به‌زودی خبرهای خوشی در رابطه با توافق‌های اقتصادی با روسیه و چین به استحضار مردم خواهد رسید». شاید هم آقای روحانی و مشاوران فکر می‌کنند اشاره‌نکردن به حوزه سیاست داخلی باعث می‌شود این مسایل به‌تدریج بلاموضوع شده و دیگر در سطح جامعه اهمیتی نداشته باشد. اگر به راستی چنین تصوری داشته باشند در آن صورت دچار خطای استراتژیک شده‌اند. هر قدر هم از این موضوعات بگذرد نه فراموش می‌شوند نه کهنه.
آخرین نکته‌ای که هم گفتند و هم نگفتند درخصوص یارانه‌ها بود. 73میلیون‌نفری که ثبت‌نام کردند؛ یعنی پرداخت 73میلیون، 45 هزارو500 تومان در ماه. این هزینه کمر هر دولتی را از وسط دو‌نیم خواهد کرد اما آقای روحانی خیلی خونسرد از مردم، از مجلس و از همه تشکر کردند و تایید کردند با درآمدی که از محل آن دومیلیون‌نفری که ثبت‌نام نکردند به دست می‌آید چه گام‌های مهمی برداشته خواهد شد. ایشان یک کلمه نگفتند پرداخت نزدیک به چهارهزارمیلیاردتومان در ماه چه بلایی بر سر اقتصاد هر کشوری خواهد آورد. نکته مهم دیگر اینکه همه می‌دانیم کم نبودند کسانی که ثبت‌نام کردند در حالی‌که واقعا به یارانه نیاز نداشتند. ثبت‌نام این تعداد با وجود درخواست بزرگان، دولت، مجلس و شخصیت‌های اصولگرا و غیراصولگرا به‌نظر می‌رسد حاوی پیام بسیار مهم و جدی برای دولت بوده باشد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    مسائل معیشتی مهمترین دلیل رای آوردن دکترروحانی بود چون ایشون شعارهای معیشتی میداد و دراین بین کسر خیلی کوچکی ازمردمی که مانند دکترزیباکلام فکرمیکنند بخاطر مسائل سیاسی به ایشون رای دادند
    • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      15 2
      آقا رضا اگه اینطور باشه که شما میگی درمیان کاندیدها کسانی بودند که برنامه هایی به مراتب کاملتر و حساب شده تر در حوزه اقتصادی داشتند پس چرا مردم به ایشان رای ندادند.ضمناً توجه داشته باشید که رای ایشان در سه روز مانده به روز رای گیری و پس از استعفای آقای عارف و حمایت آقایان هاشمی و خاتمی از ایشان شیب تند افزایشی پیدا کرد.
    • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      3 1
      تمنا می کنم سانسور نکن اگه فکر می کنید غیرواقعیه جواب قانع کننده بدید اتفاقا ما هم دغدغه معیشتی و اقتصادی داریم اما شکوفا شدن اقتصاد و بهبود معیشت و رفاه مردم در گروه تصمیمات سیاسی درست است که در سالهای اخیر بخاطر اشتباهات تصمیم گیران ظرفیت ها و فرصت هایی طلایی ما را همسایگان فرصت طلب بردند. گازمان را قطر تجارتمان را امارات توریسم مان را ترکیه و ... اضافه کنید هزینه ها و کمک های مالی به لبنان و سوریه و فلسطین و عراق و ... نهایتا باعث می شود مردم ایران با داشتن کشوری ثروتمند حال و روز گار سختی را بگذرانند . تا سیاستگذاری درست مباشد معیشت و رفاه هم پا در هواست .
  • نا امید A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    96 24
    روحانی آخرین امید...
  • بی نام RU ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    76 10
    ناامیدمان نکن آقای رییس جمهور