۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
روز سرنوشت در عراق؛ مالکی در قدرت می‌ماند؟

آخرین مرحله انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی عراق آغاز ‌شد. مرحله نخست این انتخابات از روز یکشنبه گذشته آغاز شده بود و تا دوشنبه ادامه داشت و عراقی‌های ساکن 19 کشور جهان آراء خود را اعلام کردند.

در این انتخابات که از ساعت هفت صبح به وقت عراق آغاز شده و تا ساعت شش عصر ادامه خواهد داشت، بالغ بر 9 هزار نامزد برای کسب بیش از 328 کرسی پارلمان عراق با یکدیگر رقابت می‌کنند.

قرار است بیش از 21 میلیون عراقی از 35 میلیون تن برای شرکت در رای‌گیری به پای صندوق‌های رای بروند.

نخست وزیر عراق، نخست وزیر منطقه کردستان و رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در اولین دقایق آغاز رای ‌گیری با حضور در حوزه‌های رای‌گیری آراء خود را به صندوق‌ها انداختند.

در این انتخابات مانند انتخابات های پیش، سه طیف شیعیان ، اهل سنت و کُردها با ائتلاف های گوناگون با هم رقابت می کنند.

ائتلاف دولت قانون به رهبری ˈنوری المالکیˈ نخست وزیر، ائتلاف شهروند به رهبری ˈسید عمار الحکیم ˈرییس مجلس اعلای اسلامی، جریان های صدری شامل ائتلاف آزادگان (کتلة الأحرار) و گردهم آیی مشارکت ملی ( تجمع شراکة الوطنیة) و جریان نخبگان ( تیار النخب) سه جریان اصلی و با نفوذ شیعه به شمار می روند.

سه جریان جداشده ازائتلاف ˈ العراقیه ˈنیز جریان های اصلی اهل سنت را تشکیل می دهد: متحدان به رهبریˈ اسامه النجیفیˈ رییس مجلس عراق، عراقی عربی به رهبری ˈصالح مطلکˈ ، ائتلاف ملی و هماهنگ عراق به رهبری ˈایاد علاوی ˈرهبر جریان عراقیه در انتخابات مجلس سال 1388 (2010 میلادی).

از میان طیف کُرد نیز این پنج جریان اصلی حضور دارند: حزب دموکرات کردستان عراق به رهبریˈ مسعود بارزانی ˈرئیس منطقهٔ کردستان عراق، اتحاد ملی به رهبری ˈجلال طالبانیˈ رئیس جمهور، حزب گوران به رهبری ˈنوشیروان مصطفیˈ، اتحاد اسلامی به رهبری ˈ محمد فرجˈو جماعت اسلامی به رهبری ˈعلی باپیرˈ.

آیت الله سیستانی مرجع برجسته شیعیان بارها اعلام کرده که از هیچ گروهی حمایت نخواهد کرد و فاصله خود را با جریان ها و ائتلاف های مختلف حفظ خواهد کرد.

روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز انتخابات پارلمانی در خارج از مرزهای عراق و در 19 کشور جهان از جمله ایران برگزار شد و به گفته کمیساریای عالی انتخابات عراق با استقبال گسترده مردم رو به رو شد.

علاوه بر این عملیات جمع آوری آراء از نیروهای ویژه و امنیتی و همچنین بیماران،‌ زندانیان، کادر زندان‌ها و بیمارستان‌ها روز دوشنبه همزمان با انتخابات پارلمانی در خارج از عراق صورت گرفت.

پیش بینی می‌شود که نوری مالکی، ‌نخست وزیر عراق که ریاست ائتلاف دولت قانون را برعهده دارد برای سومین بار در انتخابات پیروز شود.

علاوه بر این دولت عراق تدابیر شدید امنیتی را در اطراف مراکز و حوزه‌های رای گیری در استان‌های مختلف عراق به ویژه بغداد اتخاذ کرده است. در بغداد قوانین منع آمد و شد از عصر سه شنبه اجرایی شده و تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های این شهر بسته شدند.

شرکت هواپیمایی عراق نیز اعلام کرد که شش فرودگاه این کشور از نیمه شب سه شنبه تا عصر امروز (چهارشنبه) بسته می‌شود.

این انتخابات در شرایطی برگزار می شود که انتقادات فراوانی نسبت به عملکرد نوری مالکی از سوی گروه های مختلف مطرح شده است. این مسئله البته بیشتر از سوی جریان های اهل سنت مورد توجه قرار گرفته اما برخی گروه ها و شخصیت های شیعه مانند مقتدی صدر هم نسبت به شایستگی مالکی ابراز تردید کرده اند. مقتدی صدر رهبر جوان شیعه البته اعلام کرده که دیگر در صحنه سیاسی عراق حضور نخواهد داشت اما به نظر می رسد گروه های حامی او همچنان نقش پررنگی در رقابت های انتخاباتی عراق دارند. به هر ترتیب این انتخابات که سومین دور برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق از زمان سقوط صدام به بعد است، نشان خواهد داد که مالکی برای سومین بار نخست وزیر عراق خواهد شد یا مردم این کشور فرد دیگری را برای این پست انتخاب خواهند کرد.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =