اعتماد نوشت:

 

با گذشت یک ماه از ماجرای عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، نماینده ایران در سازمان ملل ایران همچنان در حال بررسی این موضوع از طریق کمیته میزبان سازمان ملل است و مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که هیچ‌کس را به عنوان جانشین ابوطالبی در نظر نگرفته‌اند.

در همین حال خبرها از بررسی انتخاب جانشین ابوطالبی برای تصدی پست نمایندگی ایران در سازمان ملل حکایت می‌کند. اگر تا چند روز پیش خبرها از انتخاب عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه به جای ابوطالبی حکایت می‌کرد، این‌بار نام گزینه‌های دیگری از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. نام‌هایی چون غلامعلی خوشرو معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و محمد کاظم سجادپور سفیر سابق ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو. اما در میان این اسامی این روزها نام محمد نهاوندیان بیشتر از دیگران شنیده می‌شود.

در همین حال از غلامعلی خوشرو نیز این روزها در محافل سیاسی به عنوان یکی از چهرهای مطرح برای پست نمایندگی ایران در سازمان ملل یاد می‌کنند. بر اساس این گزارش‌های تایید نشده، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران درصدد است خوشرو را به عنوان جایگزین ابوطالبی معرفی کند. خوشرو از تحصیلکردگان امریکا با مدرک دکترا در رشته جامعه‌شناسی و از افراد نزدیک به محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه است. وی پس از بازگشت به ایران در دهه 60، به عنوان رییس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه تعیین شد و پس از آن به عنوان سفیر ایران در نیویورک منصوب و راهی امریکا شد. خوشرو با معرفی خرازی به عنوان وزیر امور خارجه به تهران بازگشت و به عنوان معاونت امور بین‌الملل وزارت خارجه مشغول خدمت شد.

البته در محافل سیاسی از کاظم سجادپور نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های دولت روحانی به عنوان جانشین حمید ابوطالبی  یاد می‌کنند. سجادپور نیز همچون نهاوندیان و خوشرو، سابقه حضور در امریکا را دارد.

او از سال 1374 تا 1378 عضو هیات علمی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک بوده و از سال 1378 تا 1383 مسوولیت مدیرکلی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه را به عهده داشته و از سال 1383 تا 1386نیز به عنوان سفیر دوم نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو خدمت کرده است.

البته در این بین نباید از عباس عراقچی نیز چشمپوشی کرد. او نیز از نام‌هایی است که از همان روزهای نخست ماجرای عدم صدور ویزا برای ابوطالبی نامش مطرح شد و البته بلافاصله تکذیب شد.

هر چند نام این افراد این روزها بیش از گذشته در محافل سیاسیون به عنوان نام‌های پیشنهادی جایگزین ابوطالبی زمزمه می‌شود اما هنوز خبر انتصاب جایگزین ابوطالبی از سوی هیچ مقامی تایید نشده است. همچنین هنوز خبری مبنی بر استعفای ابوطالبی نیز منتشر نشده است.

یک منبع آگاه در وزارت خارجه دیروز در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت که موضوع شکایت ایران از امریکا در سازمان ملل همچنان در حال پیگیری است و هیچ گزینه‌یی به جای حمید ابوطالبی انتخاب نشده است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 352281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    3 9
    راه حل این مشکل مذاکره پشت پرده بود... آمریکا باید ویزا می داد، ولی بعد 3 ماه آقای ابوطالبی خودش انصراف می داد.
  • حسن IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    7 4
    من هم هستم
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    6 7
    خيلي باحالن، يا اين آقا يا هيچكس :
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    7 12
    نباید زیر بار برن....
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    16 5
    چرا امور خارجه دنبال چالش میگرده یه نفر دیگه معرفی بشه