مهر نوشت:

یک روزنامه لبنانی امروز در گزارشی اعلام کرد: جبران باسیل از اعضای ارشد جریان ملی آزاد لبنان تا ساعاتی دیگر به عنوان نماینده میشل عون با سعد الحریری رئیس جریان المستقبل دیدار می کند.

 با نزدیک شدن به زمان برگزاری دومین جلسه پارلمان لبنان درباره انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور رایزنیها میان جریانهای سیاسی تاثیرگذار در انتخابات جدی تر شده و شخصیتهای مطرح به تدریج در حال ورود به این عرصه هستند.

در همین رابطه روزنامه لبنانی الدیار امروز در گزارشی اعلام کرد: جریان ملی آزاد از ادامه رایزنیها با جریان المستقبل در موضوع انتخابات ریاست جمهوری خبر داده و اعلام کرده که این مذاکرات در فضای مناسبی در حال پیگیری است.

در همین راستا "جبران باسیل" از اعضای ارشد جریان ملی آزاد به عنوان نماینده "میشل عون" (که از وی به عنوان رئیس جمهور آینده لبنان نام برده می شود) تا ساعاتی دیگر به دیدار سعد الحریری می رود.

گفته می شود این دیدار و توافقات احتمالی رخ داده در آن برای جلسه روز چهارشنبه پارلمان لبنان درباره انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور سرنوشت ساز و تعیین کننده است.

جبران باسیل اخیرا در اظهاراتی تاکید کرده بود: ما در شرایط فعلی به رئیس جمهوری نیاز داریم که قدرتمند باشد و توانمندی فعالیتهای سیاسی را داشته باشد.

دیگر تحولات سیاسی لبنان به شرح زیر است:

- "ماریو عون" از وزیران سابق لبنانی با اشاره ادامه رایزینها درباره انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان، تاکید کرد: ما به دیدارهای خود با مقامات جریانهای مختلف سیاسی ادامه می دهیم اما نمی توان انتظار داشت طی 24 ساعت آینده اتفاق خاصی در این زمینه رخ دهد. وی با تاکید بر اینکه "میشل عون" و "سعد الحریری" هیچ گونه تماس مستقیمی نداشته اند، تاکید افزود: تماسهای دیگری در جریان است و  همه می دانند که میشل عون یک نامزد توافقی است. وی افزود: میشل عون هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده است و البته تنها کسی است که می تواند توافق میان جریانهای لبنانی را ایجاد کند.

- "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان در گفتگو با روزنامه الحیات اعلام کرد: من به جریانهای سیاسی هشدار می دهم که در صورتی که در دو جلسه آینده به نتیجه ای درباره انتخاب رئیس جمهور جدید نرسند، نحوه تعامل خود را در این مسئله تغییر خواهم داد. رئیس پارلمان لبنان البته هیچ توضیحی درباره عکس العمل خود به عدم توافق جریانهای لبنانی درباره رئیس جمهور جدید ارائه نکرد. نزدیکان نبیه بری نیز اعلام کردند وی تاکنون نگاه مثبتی به مواضع جریانهای سیاسی لبنان ندارد و وقوع یک معجزه را لازمه توافق آنها درباره رئیس جمهور جدید می داند. همچنین رئیس پارلمان لبنان به نزدیکان خود گفته است که احتمال دارد تلاشها در زمینه توافق درباره ریاست جمهوری لبنان به سطح منطقه ای و بین المللی کشیده شود و رایزنیهای محور ایران و عربستان و یا محور ایران، عربستان و آمریکا را طلب کند.

- منابع لبنانی به روزنامه سعودی الوطن اعلام کردند: احتمال توافق جریان المستقبل درباره حمایت از نامزدی میشل عون بسیار ناچیز است و دیگر جریانهای عضو ائتلاف 14 مارس نیز نظر مثبتی نسبت به حمایت از وی ندارند.

- دیپلماتهای غربی اعلام کردند: هر گونه تاخیری در انتخاب رئیس جمهور لبنان پس از 25 مه آتی به تنش در صحنه سیاسی این کشور منجر خواهد شد.

- "باسم الشاب" از اعضای جریان 14 مارس اعلام کرد: "سمیر جعجع" رئیس حزب القوات نامزد مورد حمایت 14 مارس است و "میشل عون" نامزد توافقی و موردحمایت ما نخواهد بود.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =