ایرنا نوشت:

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه اعلام کرد: سایمون گس مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس و نماینده این کشور در گروه 1+5 با تعدادی از مسوولان سیاسی کشورمان دیدار و درباره روابط دو جانبه و مسایل بین المللی گفت و گو خواهد کرد.

«مجید تخت روانچی» گفت: این مقام وزارت خارجه انگلیس در سفر یک روزه خود به تهران قرار است با تعدادی از مسوولان سیاسی کشور دیدار و گفت و گو کند.
سایمون گس بامداد دوشنبه وارد ایران شد و قرار است امشب نیز تهران را ترک کند.

سایمون گس، نخستین مقام سیاسی دولت انگلیس است که پس از مدت ها وقفه در روابط سیاسی تهران - لندن به ایران سفر کرده است.

سایمون گس که از سال 1977 کار خود را در وزارت خارجه انگلیس آغاز کرد، از فروردین ماه سال 88 (2009 تا 2011 )به عنوان سفیر جدید انگلیس جایگزین «جفری آدامز» در تهران شده بود. گس پیش از این نیز مدتی عهده دار سفارت انگلیس در آتن (یونان) بوده است.

روابط ایران و انگلیس از آذر ماه 1390 پس از تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در تهران و تصویب طرح دوفوریتی مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش روابط تهران و لندن و همچنین خروج دیپلمات های انگلیسی از تهران، قطع شد.

با قطع روابط تهران - لندن پس از مدتی عمان و سوئد به عنوان حافظان منافع دو کشور معرفی شدند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی، پس از چندین دور گفت و گو میان مقامات دو کشور، سرانجام طرفین با تعیین کاردارهای غیرمقیم روابط خود را از سر گرفتند.

در حال حاضر آجای شارما کاردار غیرمقیم انگلیس در تهران و محمدحسن حبیب الله زاده کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس است.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه پیش از این در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا از احتمال افزایش سطح روابط سیاسی تهران - لندن خبر داده داد.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =