تسنیم نوشت:

وزیر خارجه عربستان در جمع سردبیران روزنامه‌های عربستان، جزئیات توافق ریاض بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و قطر را فاش کرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پاگاه مصراوی، «سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان در جمع سردبیران روزنامه های عربستانی، برخی از جزئیات توافق ریاض بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و قطر را فاش کرد.
وی با اشاره به اینکه قطر بندهای کمیته اجرایی این توافق را امضا کرده و مسأله بازگشت سفرا به اجرای این بندها بستگی دارد، افزود: پایبندی دوحه به تعهدات و حسن نیتش در این زمینه تحت نظارت جدی قرار دارد.
«فیصل» گفت: کشورش و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، نقاطی اساسی برای دوحه مشخص کردند که از جمله این موارد، تعطیل کردن سازمان "الکرامه"، آکادمی "تغییر" و سایر مراکز پژوهشی است که به تحریکات سیاسی و ایجاد فتنه در بین کشورهای خلیج می‌پردازد و به دنبال بر اندازی نظام‌های حاکم در منطقه است.
وزیر خارجه عربستان همچنین از مقامات دوحه خواسته است که نقش مبلغانی که از طریق تریبون‌های این کشور به کشورهای خلیج و حکامشان توهین و انتقاد می‌کنند را تضعیف کند؛ چرا که این امر نقض منشور کار مشترک و استراتژی مبارزه با تروریسم محسوب می‌شود که قطر آن را امضا کرده است.
وزیر خارجه عربستان درباره شبکه الجزیره نیز گفت: دست برداشتن رسانه‌های قطر از جمله شبکه الجزیره و نیز شبکه‌های اجتماعی این کشور از توهین به کشورهای خلیج یکی از مهترین اهداف بندهای توافق ریاض است.
«فیصل» همچنین تأکید کرد که یکی دیگر از شروط توافق ریاض، دست برداشتن قطر از حمایت از اخوان المسلمین و تبعید کسانی است که به کشورهای خلیج یا مصر توهین می‌کند که این موارد گامی ضروری برای بازگشت قطر به جمع خانواده کشورهای خلیج به شمار می‌رود.
عربستان، امارات و بحرین دو ماه گذشته در اعتراض به حمایت مالی و سیاسی قطر از اخوان المسلمین مصر سفرای خود را از دوحه خارج کرده بودند. این سه کشور با انتشار بیانیه‌ای هدف از خروج سفرای این سه کشور از قطر را اتخاذ اقدام مناسب برای حمایت از امنیت و ثباتشان اعلام کرده بودند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریدون IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    17 2
    خلیج فارس است نه خلیج لطفا دقت فرمایید.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    1 3
    سلطان عربستان داره میمیره ، الان بهترین فرصته تا کشورهای اسلامی عرب تبار ، سایه شوم خلافت سعودی را برای همیشه محو کنند ، این خاندان به حدی بیشرم بودند که نام خانوادگی خود را بر روی سرزمین پیامبر اسلام گذاشتند
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    0 0
    خداراشکر که امت های اسلامی به توافق رسیدند. امیدوارم ایران در خیلی از مسائل با دیگر کشوراهای مسلمان به توافق برسند