جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در هشتم اردیبهشت 1360 یکی از جنجالی ترین جلسات مجلس اول بوده است.

بخش هایی از صورت مذاکرات جلسه مزبور را می خوانید:

محمدعلی هادی(نماینده تهران): ... متأسفانه مسؤولین وغیر مسؤولین درایران،نمایندگان وغیر نمایندگان دراظهار نظرشان در رابطه با مسائل خارجی کمترین توجهی به حساسیت مسائل سیاست خارجی ندارند ولذا گاهی نطقها برای مردم مشکلات زیادی را بوجود آورده است .یکی از نطقهای قبل از دستور را که من به آن اعتراض کردم،نطق جناب آقای حجازی بود ... اگر جنابعالی مطلب مستندی دارید وهر نماینده هم مطلب مستندی دارد .اول مطلب مستند را بدهد به آن کسی که در این مملکت در رابطه با آن مطلب مسؤولیت دارد .مطالب را نباید قبل از اینکه پخته بشود وروی آن تصمیم گیری بشود،فوراً ما بیائیم ودر مجلس بگوئیم.

بهتر است که این مستندات شان را آقای حجازی در اختیار مقامات مسؤول قرار میدادند، چون هر چقدر ما تماس گرفتیم دیدیم که این مقامات مسؤول در این زمینه چیزی ندارند ... بایستی با امام صحبت بشود ،با رئیس جمهور صحبت بشود با وزارت خارجه ،با آقای نخست وزیر و تصمیم گرفته بشود نه این که ما دراینجا اظهاری نظری بکنیم که به دنبال آن اظهار نظر سفارت شوروی به تلاطم بیفتد واز صبح تا شب به هیأت رئیسه تلفن کند. بعد هم یک اعلامیه توهین آمیزی علیه این جمهوری بدهد . ماباید حساسیت مسائل خارجی رادرک کنیم .

حسن آیت(نماینده اصفهان):- این مجلس که یک مجلس فرمایشی نیست ،آقای هادی این حرف ها چیست که شما می زنید ؟

محمدعلی هادی :آقای آیت شما هم لطفاً دخالت نکنید .بعد صحبت کنید ما نمی گوئیم مجلس فرمایشی .ما می گوئیم اول بروید ومسائل را به آن کسی که می بایستی بگوئید با او مطرح کنید و حل کنید وبعد نتیجه اش را بیائید واینجا بگوئید

فؤاد کریمی(نماینده اهواز): - همه نمایندگان در مقابل ملت مسؤل هستند .شما هم یک مقام مسوول هستید .مگر شما مقام مسؤول نیستید؟ نمایندگان در مقابل ملت در تمام امور مسؤول هستند .

محمدعلی هادی:  در رابطه با صحبت های جناب آقای خاچاطوریان[نماینده ارامنه که علیه دولت ترکیه سخن گفته بود]  که دررابطه با تمامیت ارضی یک کشوری بود که ما با آن کشور روابط حسنه داریم .اگر چنانچه در پارلمان ترکیه یک مقام رسمی ترکیه ،در رابطه با تمامیت ارضی ایران یک کلمه حرفی بزند ما در همین نطق ها ویا در جائی دیگر چقدر علیه آن ها صحبت می کنیم ؟ برادر،ما الان درگیر با جنگ عراق هستیم ،الحمدلله با پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمام اکثریت ایران و اقلیت هائی که در ایران هستند به حقوق و آزادی های انسانی و اسلامی رسیده اند . حالا ما دوباره بیائیم ودر این مسائل یک مسائل جدیدی را مطرح کنیم بنام مسأله ارمنستان وباز حساسیت ترکیه را تحریک کنیم . یک کمی به این جمهوری اسلامی رحم کنید ، این نطق های قبل از دستور که دررابطه با سیاست خارجی است تأثیر منفی بسیاری دارد .هر نطقی می تواند روابط ما را با یک کشوری بهم بزند .ما می گوئیم نه شرقی،نه غربی،ولی معنای نه شرقی و نه غربی این نیست که ما اعلام جنگ بکنیم ... چه خوب است که در این کشور هماهنگی وجود داشته باشد ، نه این که وزارت خارجه یک سازی بزند واین مجلس هم یک سازی بزند،بنظرمن این به هیچوجه درست نیست .

فخرالدین حجازی (نماینده اول مردم تهران)-  با تشکر از آقای هادی که ایشان متولی مجلس شدند و ایشان دارای یک تخصص کاملی در امور خارجی کشور هستند البته فعالیت هائی هم که کرده اند که وزیر خارجه بشوند ولی متأسفانه هنوز موفق نشده اند (خنده نمایندگان ) واین اعتراضاتی را هم که می فرمایند برای این است که آقایان نمایندگان بفهمند که ایشان در امور وزارت خارجه تخصص دارند وایشان را ان شاء الله به این پست انتخاب بکنند .

صحبت در این است که بنده هر وقت راجع به مسائل خارجی حرف زدم، ایشان به بنده پریده اند چون بنده را مظلوم ترین فرد تشخیص داده اند .آن روز هم که بنده گفتم چرا موشک های فراک ۷ شوروی دزفول را دارد ویران می کند؟باز فرمودند که تو داری روابط ما را با شوروی به هم میزنی .بعد آنروز هم که بنده گفتم که دلایل مستندی دارم که در کشورهای همجوارعلیه کشور اسلامی اقداماتی می شود،باز به بنده پریدند که تو داری روابط را به هم میزنی . من نمیدانم که چه باید بکنم ؟اگر ما مطالبمان رادر مجلس نگوئیم پس به چه کسی بگوییم. 

ایشان گفتند که به مقامات دولتی باید این حرف ها را بزنیم ما که اصلا وزارت خارجه ای نداریم . با اینکه این مجلس تصویب کرده است که آقای رجائی سرپرستی را به عهده بگیرند هنوز این مسأله حل نشده است .قبل از آقای رجائی هم وزیر خارجه ای نبوده است .بنده از خارج هم آمده ام و دلایلی هم داشته ام و اخباری هم داشته ام و وزارت خارجه ای وجود نداشته است که بگویم مسائل دیگری بوده است که به آقای بهزاد نبوی تلفن کردم و گفتم بابا من از خارج آمده ام و حرف حساب دارم یا من بیایم به اطاق تو ویا تو به خانه ما بیا،یا من بیایم به خانه تو،یا تو بیا به مجلس من درد دارم ، من حرف هائی دارم ،من اطلاعاتی دارم . آقای بهزاد نبوی اصلا حاضر نشده است و اصلا مثل اینکه ما مداد هستیم (خنده نمایندگان ) بنده این جا صاف و پوست کنده میگویم که هر چه اطلاعات داشته باشم به شرط اینکه مستند باشد می آیم ودر مجلس میگویم  چون این مقامات اینجور هستند. چرا آقای بهزاد نبوی نیامد که حرف من را بشنود؟ چرا الان در رأس وزارت خارجه ما که از حساس ترین وزارتخانه ها است کسی نیست ؟ واین جریانات هم مستند است ،بنده سندش را به آقای رئیس مجلس میگویم. بعد آقای دکتر[ابراهیم] یزدی میگویند که چک کن که از کجا رسیده است. بنده چک هم کرده ام و درست است که بنده مثل آقای دکتر یزدی هفده سال در امور دیپلماسی وارد نبوده ام. من یک معلم هستم ولی در هر صورت چک شده هم هست ومطمئن باشید .

ماهر مسأله ای که راجع به ایران وخارج باشد میگوئیم .این دیپلمات ها آدم های قالتاقی هستند. باور بفرمائید آقای کاردار سفارت انگلیس به حضور آقای رئیس مجلس می آید و می گوید ‹‹بله ،آن مسأله گروگانها تمام شده است وحالا با هم دوست باشیم .›› کجا ما دوست باشیم ؟ مارگارت تاچر الان دارد در خلیج فارس علیه ما توطئه می کند .

... باید توجه کنید که آقای هادی تخصص در امور وزارت خارجه دارند وایشان را وزیر خارجه کنید تا از اینجا برود وما از شر ایشان راحت بشویم (خنده نمایندگان ) مسائلی هم که هست بنده در اینجا طرح میکنم وحتماً هم خواهم گفت کشورهای همجوار هم که با ما روابط خیلی خوب دارند بعضی هایش مسائل دیپلماسی ظاهری است ودر بطن این ها نمیتوانند با انقلاب اسلامی هماهنگ بشوند .به حضرت عباس نمیتوانند با ما هماهنگ بشوند

پس از مقداری جر و بحث ، نوبت به نطق پیش از دستور مرحوم شهید محمدمنتظری رسید.

محمد منتظری(نماینده نجف آباد)- ... متأسفانه شرایطی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیش آمد که عناصری خواستند قاطعیت انقلابی ،گرفته بشود و اعمال قدرت در مقابل عوامل خارجی و قدرتهای بزرگ بین المللی اعمال نشود همیشه مابا ضد انقلاب در جنگ هستیم وبا ابرقدرتها همدر جنگ هستیم اعم از شرق و غرب. اگر ابتکار و قاطعیت در دست ما باشد میتوانیم ضد انقلاب را هر چه سریعتر و بیشتر نابود بکنیم اما اگر ابتکار را از دست ما گرفتند ضد انقلاب جوانان ما را و بهترین اشخاص مارا در تهران ،در کردستان، در خوزستان و در سراسر کشور از بین میبرند .بنابراین عدم قاطعیت واز دست دادن ابتکار،مساوی با اینهمه جنایت میشود که هم اکنون شاهد بسیاری از آنها هستیم .

...یکی از مسائلی که اکنون درکشور می گذرد مسأله محاکمه عباس امیر انتظام است که جو درست می کنند و شرایطی را بوجود میاورند که طرف آزاد بشود .رفته اند صحبت کرده اند که زن و بچه دارد ،رحم بکنید طرف را زود آزاد بکنید . کسی که اسرار انقلاب اسلامی و امام امت رادر اختیار سفارت امریکا گذاشته است و مرتب در رابطه بوده است ، چه قبل از پیروزی انقلاب چه پس از پیروزی انقلاب این را برایش کار بکنیم که زود آزاد بشود واعمال قاطعیت نشود .

این را بدانید که دادگاه امیر انتظام یکی از صحنه های جنگ اسلام و امریکا است . به حکم ‹‹ اشداء علی الکفار ›› اگر ما از هم اکنون قاطعیت خودمان را به خرج ندهیم ودرمقابل امریکا کوتاه بیائیم این را احتمال بدهید که پس از یکسال دانشجویان مسلمان پیرو خط امام را می برند در آنجا محاکمه می کنند که اصلا چرا سفارت امریکا رااشغال کردید؟ من نمی فهمم این چه مسخره بازی درکشور است .

من یک سندی دارم... نامه ای است که آقای عباس امیر انتظام امضاء کرده است .[منتظری نامه ای را می خواند که در دولت موقت، امیرانتظام از بازرگان می خواهد با درخواست سفارتخانه های امریکا و انگلیس، اجازه خروج از مرز هوایی کشور به اتباع آنها داده شود].پس از چهار روز که از انقلاب گذشته است هر چه ضد انقلاب بوده وهر چه مستشاران خارجی بوده و همه عوامل جنایت وکشتار د راین کشور به دست عباس امیر انتظام و سیاست آقای مهندس بازرگان ازاین کشور خارج شدند...

 فقط عباس امیر انتظام نیست که باید محاکمه بشود،باید افراد زیادی در این کشور محاکمه بشوند وبعضیهایشان هم دراین مجلس حضور دارند ومتأسفانه  در این کشور کارشکنی می کنند،بروید و ببینید (عده ای از نمایندگان - احسنت - احسنت ) (رئیس - وقتتان تمام است )(یکی از نمایندگان - چه کسی در این مجلس است اسم ببرید )آقای دکتر یزدی و آقای صباغیان و امثال اینها که دراین کشور ...(رئیس- وقتتان تمام است )

مهدی بازرگان (نماینده تهران): طبق مادة ۶۶ من تذکر آئین نامه ای دارم .

رئیس- آقایان می آیند پشت تریبون چیزی را می گویند وبعد وقت مجلس با ماده ۶۶ واین جور چیزها دائماً گرفته میشود آقای مهندس بازرگان بفرمائید .

معین فر(نماینده تهران)- برنامه از پیش تهیه شده است .

کیاوش(نماینده اهواز)- توسط شما است آقا .

بازرگان - بسم الله الرحمن الرحیم .

معین فر- [خطاب به کیاوش]خفه شو ،خفه شو،مرد که کودن،خفه شو.

رئیس- آقای معین فر اهانت نکنید .

عابدین زاده - بخاطر توهینی که آقای معین فر کردند جلسه را ترک میکنم .

کیاوش - بنده هم به عنوان اعتراضی جلسه را ترک میکنم .

(در این موقع عده ای از نمایندگان به عنوان اعتراض جلسه را ترک کردند)

رئیس- آقای معین فر اهانت نکنید واز آقایان هم خواهش میکنم بفرمائید بنشینید ایشان[بازرگان] دیگر صحبت نمیکنند (همهمه نمایندگان ).

آقا محمدی(نماینده همدان): ایشان به همه نمایندگان توهین کردند شما هیچ چیز نمیگوئید .

رئیس- من به ایشان اعتراض کردم(همهمه نمایندگان ) آقایانی که جلسه را به خاطر اهانت آقای معین فر ترک کردند خواهش میکنم برگردند چون جلسه ادامه دارد .

منوچهر متکی(نماینده کردکوی)- این اهانت باید رسیدگی بشود .

رئیس- خوب رسیدگی میشود .آقای متکی به کسی که اهانت شده شکایت بکند . توبیخ هست و چند جلسه محرومیت از شرکت در جلسه این کار بدی بود من ایشان را توبیخ میکنم ولی به آقایان هم بگوئید به جلسه برگردند .

احمدسلامتیان(نماینده اصفهان) - آقای هاشمی این توهین نیست که آقای رهامی میگویند که اینها نماینده آمریکا هستند در این مجلس.

رئیس- آن هم توهین است .

سلامتیان - آقایا هاشمی ! این چه وضعی است هر کس در این مجلس صدایش درآید بلافاصله منهم میشود که آمریکائی است این چه توهینی است که با آن میخواهند جلو هر اعتراض را بگیرند ...

(یکی از نمایندگان - خفه شو،بنشین)

مهدی کروبی(نماینده الیگودرز)- آقای هاشمی ! بااین جوسازی ها نمیشود مسائل مطرح نشود مسایل باید دقیقاً مطرح شود. باید پرونده آقای معین فر رو بیاید وروابطش باساواک .خدالعنت کند کسانی که آنموقع که پرونده ایشان مطرح بود نگذاشتندرسیدگی کنیم .

محمد منتظری- این عکس ها را ملاحظه کنید مربوط به آقای صباغیان است .

هاشم صباغیان (نماینده تهران)- کارهائی که چپی ها کردند حالا شما میکنید . تمام پرونده ها باید رسیدگی شود این درخواست من است .اگر مردانگی دارید بیاید رسیدگی کنید . امام گفته اند پرونده همه را مجدداً رسیدگی کنید .(زنگ رئیس )

رئیس- جلسه برای تنفس ده دقیقه تعطیل میشود .

(ساعت هشت و چهل دقیقه جلسه بعنوان تنفس تعطیل ومجدداً ساعت نه و ده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد ).

رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه کار رسمی است و پیش از اینکه وارد ادامه کار مجلس بشویم، همانطور که ملاحظه فرمودید،سخنرانان قبل از دستور مطالبی را مطرح کردند که لااقل از نظر من من ، ضرورتی نداشت ولی مدیر مجلس نمی تواند دخالت بکند وبگوید شما الان این حرف را نزن ،مگر اینکه بعد یک قدری روشن تر بشود که مصلحت نیست .

برای آقایان حق هست چون اسمشان برده شد. آقای مهندس بازرگان،آقای صباغیان آقای یزدی ،طبق آئین نامه که حرفشان رابزنند اما من از آقای مهندس بازرگان که شروع کردند وبعد جلسه به دلیلی که ملاحظه فرمودید ،قطع شد تقاضا کردم که به من اجازه بدهند برای اداره مجلس و شرایطی که الان می بینیم این حقشان را محفوظ بدارم،حق آقایان محفوظ باشد .وقتی که جو جلسه آرام شد،در یک شرایط مناسبی از این حق استفاده کنند وضمناً آقایانی که در جریان قرار گرفتند ما دعوتشان می کنیم از آنها خواهش می کنیم تشریف بیاورند ودر یک جلسه خصوصی که بعداً وقتش را اعلام می کنیم به مسائلی که اینجا مطرح شد رسیدگی کنیم و نتیجه را به دوستان نماینده و مجلس گزارش خواهیم داد.

...تذکری که من خودم می خواستم  بدهم این بود که برادران می بینید که دشمنان انقلاب یا افراد فریب خورده ای که شاید بعضیهایشان به آن معنا دشمنان انقلاب هم نباشند  الان تشنج می خواهند.متأسفانه حرکت امروز مجلس ،خودش در جهتی بود که ناخواسته آنها را خوشحال می کند،که ما امیدواریم با حسن نیت ودرایت و شعور جمع،خودمان باعث نشویم که آنها را راضی وخشنود بکنیم.

محمد خامنه ای (نماینده مشهد)- آقای هاشمی ،مسأله به این سادگی نیست ،من می خواهم عرض کنم امنیت در مجلس نداریم . جریان دیروز.....

رئیس-چرا شما اجازه نمی دهید من کارم را تمام کنم . شما وقتی که حرف رئیس مجلس را قطع می کنید چه توقعی دارید که مجلس اداره بشود .خواهش می کنم اجازه بدهید من بتوانم بر مجلس مسلط باشم وممکن است من هم اشتباه بکنم در این که نگذارم الان کسی حرف بزند،اما در مجموع تسلط من بهتر است و بهتر می توانم مجلس را اداره بکنم. اینجا نبض کشور است وباید کنترل بشود، اگر در کانون کنترل نبض ، ما بخواهیم نوسانات را زیاد بکنیم ،قدرت کنترل کم می شود .من می خواستم اینجا از مسؤولان قضائی و امنیتی کشور بخواهم که حساسیت موقف را،حساسیت زمان را توجه داشته باشند و اجازه ندهند که ما ناخواسته به جایی کشیده بشویم که نمی خواهیم کشیده بشویم...

 

17302

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351833

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    یکی از نمایندگان خفه شو،بنشین ها ؟ من بودم از او بالا جفت پا می پریدم روش :|
  • یزدی IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    49 23
    در قسمت شروع نطق آقای بازرگان، پاراگراف بندی نوشته، اینطور به خواننده تداعی میکند که آقای مهندس معین فر در پاسخ به آقای بازرگان جمله "خفه شو ،خفه شو،مرد که کودن،خفه شو." را گفته اند، اما به نظر بنده با توجه به روابط سیاسی و خط مشی آقای معین فر که وزیر نفت کابینه مرحوم بازرگان بوده اند این جمله در پاسخ به کیاوشنماینده اهواز بوده است. از ارائه کننده گزارش و سایت محترم خبرآنلاین درخواست میکنم ، در اینخصوص اظهار نظر بفرمایند. با تشکر ----------------------------------------------------------------------------------- سردبيري: ضمن تشکر، در متن توضيح داده شد
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    آقایان محترم چه نیازی به این مطالب تاریخ مصرف گذشته میباشد..بابا حال رو پیگیری کنید.. خیلی مسخره بود خداوکیلی.متاسفم براتون
    • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      32 4
      برای ایشون اختصاصی فقط اخبار گرون شدن بنزین رو بنویسید
    • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      23 29
      شاید سنتان به این مسائل قد ندهد اما بسیار ارزشمند بود این روایت تاریخ انقلاب اسلامی
  • بانوی ایرانی... IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    82 29
    این برگ از تاریخ مجلس ایران به زیبایی ورق زده شد...جالب بود خبر آنلاین عزیز،بازم از این کارها بکن...
  • تاجیک IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    13 1
    به نظر من مرور افکار گذشته شخصیت های انقلاب ضروریه و جالبه
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    13 0
    ببین چقدر اون موقع مجلس ما بد بوده. الان انقذه خوبه آخ جون
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    9 10
    خیلی بی معنی و مشخره بود چه معنی میده این همه واپس گرائی و نگاه به گذشته اصلاً هیچ معنی و مفهوم خاصی نداشت من متاسفم برای تهیه کننده این مطلب
  • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    21 2
    lبعضی از صحبتها چقدر آشناست.
  • اکبر IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    7 23
    کشور و رزمندگان چقدر مظلوم هستند که در آن زمان در حال جنگ هستند و لیبرالها در عقبه برای قدرت چه تلاشهای میکنند۰ یک همرزم شهیدمان