مهر نوشت:

وزیر امور خارجه اتریش گفت: به عنوان عضو اتحادیه اروپا روابط اقتصادی خوبی را با ایران متصور هستیم و روند گفتگوهای انجام شده بین ایران و سایر کشورها را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره توافق هسته‌ای صورت گرفته بین ایران و کشورهای ۱+۵ و تاثیر این توافق بر روابط اقتصادی کشورها به ویژه ایران و اتریش، گفت: ما روند اقتصادی خوبی با ایران داریم و به عنوان عضو اتحادیه اروپا این روابط را بسیار خوب متصور می شویم.

وی افزود: شرکت های اتریشی نیز نظرشان بر همین مبناست و ما روند مثبتی را در روابط اقتصادی در پیش داریم.

وی همچنین ادامه داد: گفتگوهای انجام شده بین ایران و سایر کشورها را مثبت ارزیابی می‌کنیم و از این روند خوشحالیم و امیدواریم تا آخر ماه ژوئیه یک توافق که از نظر ما مثبت است صورت گیرد. این توافق نه تنها در منطقه بلکه در جهان جنبه مثبتی دارد و از نظر اقتصادی نیز می‌تواند بسیار مثبت باشد و منجر به پایان همه تحریم‌ها علیه ایران شود.

وزیر امور خارجه اتریش تاکید کرد: شرکت‌های اتریشی آمادگی تقویت روابط با ایران را دارند.

سباستین کورتز وزیر امور خارجه اتریش ضمن بیان این مطلب که در کنفرانس امنیتی مونیخ با آقای ظریف آشنا شدیم و چند دفعه فرصت داشتیم در حاشیه گفتگوهای ایران و ۱+۵ ملاقات کنیم گفت: گفتگوهایی در حاشیه مذاکرات با آقای ظریف و خانم اشتون داشتم تا آگاهی کافی در مورد روند مذاکرات داشته باشم.

وی ضمن ابراز خوشحالی از سفر به ایران و دعوتی که از وی صورت گرفته گفت: این سفر مقدمه‌ای بر سفر رئیس جمهور اتریش به ایران است و ایشان خواستند که بهترین پیام‌ها را ابلاغ کنم.

وزیر امور خارجه اتریش تصریح کرد: اتریش و ایران به تاریخ غنی از روابط دو جانبه و تبادل بین ملت‌ها نگاه می‌کند. ۳۰ هزار ایرانی در اتریش زندگی می‌کند و خوشحالیم که روابط فرهنگی بین دو جامعه وجود دارد.

کورتز با ا اشاره به حضور ۲۵۰۰ دانشجوی ایرانی در اتریش اظهار داشت: روابط دو کشور آکنده از احترام متقابل است که به تاریخچه غنی دو کشور باز می‌گردد و ما همواره توانسته‌ایم در مقاطع دشوار کانال‌های گفتگو را زنده نگه داریم به خصوص در مقاطعی که نظرات مان متفق نبوده است.

وی تصریح کرد: امروز از این فرصت استفاده کردم و در موضوعات مختلف به ویژه موضوعاتی که دو طرف اتفاق نظر ندارند گفتگو کردیم. نظر ما در موضوع حقوق بشر احترام به انسان‌ها است به ویژه حکم اعدام را رد می‌کنیم و خواهان رفع اعدام در دنیا هستیم.

وزیر امور خارجه اتریش ادامه داد: در خصوص موضوع هسته‌ای موضع اتریش شفاف است، سلاح هسته‌ای را بلاقید و شرط رد می‌کنیم و معتقدیم که سلاح هسته‌ای نه تنها در این منطقه بلکه در دیگر مناطق باعث ثبات و امنیت نمی‌شود و امیدواریم بعد از مدت‌ها یک راه حل منطقی برای حل مشکل هسته‌ای ایران پیدا کنیم و این که اهداف هسته‌ای هدف ایران نیست.

وی تاکید کرد: امیدواری بستری ایجاد شود که تحریم‌ها در برابر ایران رفع شود، فکر می‌کنم رفع تحریم‌ها به تمام ملت ایران کمک می‌کند و منجر به تقویت روابط خواهد شد و تمام کشورها می‌توانند روابط خود را با ایران تقویت کنند.

سباستین کورتز اتریش در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران بیان کرد: نباید فرصت را به هیچ‌وجه از دست داد. توافق هسته‌ای نه تنها منجر به امنیت در تمام منطقه بلکه در دنیا می‌شود و این توافق و گفتگوها با ایران فرصتی است که برای کشورها در این زمینه ایجاد می‌شود. پایان تحریم‌ها بهترین چیز برای ملت ایران است و این فرصت مناسبی است که باید برای آن تلاش شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه و مواضع این کشور در ارتباط با کشورهایی که سامانه موشکی دارند بیان کرد: ما کشوری هستیم که حتی از استفاده صلح آمیز انرژی هسته‌ای صرفنظر کرده‌ایم و مشاهده می‌کنید که نه تنها دوست نداریم با انرژی هسته‌ای کار داشته باشیم بلکه با سلاح هسته‌ای مخالفیم بنابراین در زمینه هسته‌ای با سلاح مبارزه می‌کنیم و در نیمه دوم سال جاری نیز کنفرانس بزرگی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای در وین برگزار خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه اتریش تاکید کرد: گفتگوهای ایران را یک نشانه مثبت برای توافق در این خصوص می‌دانیم که باعث ایجاد روند مثبتی در جهان خواهد شد.

وی همچنین درباره برنامه‌ها برای روابط فرهنگی ایران و اتریش گفت: اتریش علاقه فراوانی برای گفتگو بین ادیان دو کشور و همچنین موضوع حقوق بشر دارد. در اتریش یک جامعه متنوع با حضور اتباع مسلمان داریم که با توجه به جمعیت مسلمانان دومین جامعه بزرگ در اروپا هستیم که دارای جمعیت مسلمان هستند و از سال ۲۰۱۲ قانون پذیرش مسلمانان در اتریش تصویب شده است.

سباستین کورتز تاکید کرد: با توجه به احترام به شان انسانی علاقه به گفتگو در خصوص حقوق بشر با ایران داریم تجربه خوبی در این زمینه داشتیم که علاقه داریم آن را در اختیار طرف مقابل بگذاریم. گفتگوهای دانشجویی در این زمینه داشته ایم و نظرمان این است که در جهان در مورد حقوق بشر بهتر عمل کنیم. روند گفتگوها را در این زمینه مثبت ارزیابی می کنیم.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    3 0
    این یعنی ثبات اقتصادی و سپس پیشرفت. ان شاء الله.