تسنیم نوشت:

غلامعلی حدادعادل در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در دفتر مرکزی این تشکل سیاسی اصول گرا برگزار شد، گفت:

*آمار مربوط به انصراف دریافت یارانه‌ها آماری است که باید در ذهن ما سوال‌های جدی را ایجاد کند و شخصا از این نتیجه تعجب کردم و جای تفکر دارد.

 

* کمتر دست‌اندرکاران فرهنگی پیدا می‌شود که فکر مهندسی داشته باشد و در بین مهندسان هم اقلیتی هستند که سراغ فضای فرهنگی بروند.

*در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع جدی گرفته شد و کارگروهی مامور بررسی آن شد. مدتی دکتر فانی وزیر فعلی آموزش و پرورش مسئولیت آن را برعهده داشت و چند سال هم جای خود را به کس دیگری داده است.

  *مطالب مفصلی تحت عنوان مهندسی فرهنگی تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده و شورا هم بحث و اسناد مفصلی را به تصویب رسانده است، افزود: دولت فعلی با نگاه منتقدانه به مصوبه نظر کرده و آقای آشنا را مامور کرده تا نظر عده‌ای دیگر را بگیرد تا در مصوبه تجدیدنظر کند. عنوان می‌شود این مصوبات بیش از حد مفصل است و مراد از مهندسی فرهنگی این نیست.

*شورا در ریاست آقای احمدی‌نژاد کاری کرد و در حال حاضر هم تردیدی در ذهن آقای روحانی وجود دارد و احتمالا باز این موضوع در شورا به بحث گذاشته می‌شود. البته من نمی‌خواهم در اینجا وارد بحث شوم و بگویم حق باکیست.

*از روز اول تاکید داشتم که تلاش کنیم و بفهمیم مقصود رهبری از کلمه مهندسی فرهنگی چیست؟ به اعتقاد بنده اگر بخواهیم مهندسی فرهنگی محقق شود باید راجع به مبانی فرهنگی جامعه مطالعات بنیادی داشته باشیم. بنابراین مهندس فرهنگی باید اطلاعی از فرهنگ قبل از اسلام داشته باشد و نیروهای فعال در عرصه فرهنگ را هم شناسایی کند. ضمن اینکه ما باید فهرستی بلندپایه از آسیب‌ها و کمال مطلوب و دستگاه‌های مسئول و نهادهای فرهنگی موثر و فعال داشته باشیم.

 

 *بنده فکر می‌کنم مراد رهبر انقلاب از مهندسی فرهنگی این است که افرادی که دور میز شورای عالی انقلاب فرهنگی نشسته‌اند باید با محوریت رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی کارشان هم‌افزایی داشته باشد و بدانیم وظیفه‌شان در نقشه فرهنگی چیست؟

 

*(در انتقاد از شهرداری برای تبلیغات کالاهای خارجی )در همین قضیه اطلس‌مال زبان فارسی را لجن‌مالی کردند. مال یعنی بازار بزرگ اما ما به جای استفاده از کلمه بازار از مال استفاده کردیم.

*"پنجشنبه گزارش ورزشی را از تلویزیون دیدم. گزارش‌گر بارها از واژه تایم استفاده کرد. در حالی که می‌توانست به جای آن از وقت نام ببرد. ما در دو سال گذشته 45 هزار معادل فارسی را برای اصطلاحات انگلیسی وضع کردیم و آنها را در 10 مجلل منتشر کردیم و هم‌اکنون در وبگاه فرهنگستان هم در دسترس است".

*تنها کسی که زبان فارسی را رعایت می‌کند شخص رهبر انقلاب است. وقتی ایشان صحبت می‌کنند همه به قدرت فارسی پی می‌برند.

* من از همان اول فرمی پر نکردم که هم اکنون بخواهم انصراف دهم. در همان ابتدا عده‌ای حرف ما را مخالفت با احمدی‌نژاد تصور کردند و من از همان موقع تعجب می‌کردم که چرا دولت گذشته می‌گفت باید همه پول را بگیرند.

*در این 20سال اخیر از ناحیه واردات فرهنگی آسیب خوردیم. فقط کافی است به همین شبکه‌های ماهواره‌ای و یا بشقاب‌های ماهواره‌ای که روی بام‌هاست نگاه کنید. در همین محله پنجره را باز کنید تا ببینید که چند درصد از خانه‌ها ماهواره دارند. شبکه‌های فارسی‌زبان، ضدانقلاب و ضداخلاق فعالیت می‌کنند و در کنار اینها هم فیس‌بوک و چند میلیون وبگاه ضداخلاقی وجود دارد.

* مقام معظم رهبری چند سال پیش از تهاجم فرهنگی سخن گفتند، اما مسئولان وقت، یک بار هم این کلمه را به زبان جاری نکردند. آیا این معنای ولایت‌فقیه است؟ مسئولان در گذشته در سخنرانی‌ها و تذکرات خود اصلا این کلمه را به زبان نمی‌آوردند و این از آسیب‌ها بود.

*تجربه انصراف مردم از یارانه‌ها نشان داد که نمی‌شود اتفاقات را پیش‌بینی کنیم. رئیس‌جمهور، مراجع و ما در مجلس چقدر گفتیم که انصراف دهید. چند درصد شدند؟

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351650

برچسب‌ها