تسنیم نوشت:

سردار کاظمی جانشین فرماندهی حفاظت سپاه گفت: موضوعی که در سکانس فیلم قلاده‌های طلا نمایش داده شد واقعیت نداشته است و بیشتر این موارد سوژه پردازی و در فضای رسانه‌ای برای جلب مخاطب است. بخشهایی از مصاحبه او را می خوانید:

*با شرایط بحرانی که به واسطه فتنه سال 88 برای بسیاری از حوزه‌ها اتفاق افتاد، می‌توان گفت که این شرایط روی حوزه کاری شما هم تأثیرگذار بوده است، اصلاً اتفاق افتاد که دشمن تلاش داشته باشد در شرایط فتنه اقدام به هواپیماربایی کند؟
فتنه 88 فتنه‌ای بود که برای براندازی نظام و تغییر ماهیت نظام برنامه‌ریزی شده بود، به تبع آن اگر آنها به اهداف خودشان می‌رسیدند ممکن بود دراین میان تغییراتی هم برای همه حوزه‌ها ایجاد شود، اما چون به هدف اصلی خودشان نرسیدند در این وادی هم توانستیم موفق عمل کنیم. خب اگر دشمن می‌توانست در آن سال به اهداف خودش برسد تأثیراتش برحوزه امنیت هم عمیق بود.

تاکنون اتفاق افتاده است که هواپیماربایی با هدف دستگیری و ترور برخی شخصیت‌های عالی‌رتبه نظام که ـ در هواپیما حضور داشته‌اند ـ اتفاق افتاده باشد؟
نه تاکنون به این شکل که شما می‌فرمایید اتفاق نیفتاده است. انگیزه هواپیماربایی بیشتر سیاسی بوده اما در این مسیر موردی نداشته‌ایم.

*در فیلم قلاده‌های طلا در سکانسی اشاره می‌شود هواپیمای یکی از شخصیت‌های سیاسی بمب‌گذاری شده است؟
خیر این موضوع واقعیت نداشته است و بیشتر این موارد سوژه پردازی و در فضای رسانه‌ای برای جلب مخاطب است.

*ما در طول سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که برخی از فرمانده‌هان یا چهره‌های مشهور علمی یا نظامی نظیر شهید صیاد در معابر عمومی ترور شده‌اند، در هنگامه‌های اینچنینی انتقاداتی به حفاظت از این افراد صورت ‌گرفته، نظر شما در این باره چیست و آیا حفاظت از این افراد جزو وظایف مجموعه تحت مدیریت شما هم به حساب می‌آید؟
مسئولیت حفاظت از کل شخصیت‌های نظام با ما نیست و وظایف اینچنینی تعریف شده است. هم سپاه مسئولیت بر عهده دارد هم نیروی انتظامی هم نیروهای مسلح، به عنوان مثال نیروهای مسلح مسئولیت حفاظت از جان فرمانده‌هان خود را بر عهده دارند، مسئولیت حفاظت از فرمانده ارتش را خود ارتش بر عهده دارد و مسئولیت حفاظت از فرماندهان نیروهایشان را خود آنها بر عهده دارند.

شهید بزرگوار صیاد شیرازی هم جزو همین دایره است که حفاظت‌شان باید انجام می‌گرفت. هر کجا حفاظت از افراد کامل صورت گرفته است به هیچ عنوان عوامل دشمن نتوانسته‌اند حرکتی انجام دهند، به عنوان مثال شهید بزرگوار لاجوردی محافظ نداشته‌اند و به شهادت رسیده‌اند که البته عوامل ترور این شهید بزرگوار و والامقام هم دستگیر شدند. اما در انفجار دفتر حزب جمهوری از عامل نفوذی استفاده کردند و توانستند به هدف خود برسند و این کار توسط نزدیک‌ترین افراد به حزب جمهوری صورت گرفته است. شهید باهنر و شهید رجایی را هم عوامل نفوذی به شهادت رساندند.

*شما اشاره کردید که عوامل دشمن از راه‌های گوناگون شخصیت‌های برجسته نظام را مورد هدف قرار می‌دهد، مثل نفوذ، خب در این سال‌ها چه اقدامات و برنامه‌هایی برای به حداقل رسیدن آن یا اقداماتی از این دست توسط شما یا همکارانتان صورت گرفته است؟
کارها و برنامه‌هایی بسیار مفید صورت گرفته است. اقدامات و تلاش‌های همه جانبه صورت می‌گیرد که تمام دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در آن دخیل هستند. یک تلاش اطلاعاتی همه جانبه است که ‌وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و دیگر سازمان‌ها در این حوزه فعال هستند تا از بروز مجدد آن جلوگیری کنند.

*در اعترافاتی که اخیراً از عبدالمالک ریگی رسانه‌ای شد وی به بحث ترور آقای احمدی‌نژاد طی سفر استانی به سیستان اشاره می‌کند، چقدر این موضوع صحت دارد و آیا حوادث مشابه دیگری هم اتفاق افتاده بود؟

دشمن نه برای آقای احمدی‌نژاد بلکه برای تمام شخصیت‌هایی که دستاوردهای انقلاب به حساب می‌آیند طرح ترور دارد و دستش به آنها برسد ترور می‌کند. ما با اقدامات حفاظتی مناسب دسترسی دشمن را به این افراد بسته‌ایم، یعنی میل انجام به عملیات را از آنها می‌‌گیریم. نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدارنده است، حضور سپاه بازدارنده است. آموزش توانمندی‌ها و اقداماتی که انجام می‌شود همگی بازدارنده است، اجازه نمی‌دهد دشمن به اهداف خود برسد.
در تمام مواقع دشمن تلاش دارد تا تحرکاتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، دشمن میل به ترور دارد در هر لباسی، یک روز در قالب عبدالمالک ریگی، یک روز در قالب گروهک فرقان یا منافقین یا.... خب با اقداماتی که انجام شده است جلوی این‌گونه اعمال گرفته شده است.

*موضوعی در ابتدای ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد دهان به دهان می‌پیچید، اینکه آقای احمدی‌‌نژاد مخالف حضور محافظان در کنار خودش بوده است، چنین موضوعی صحت دارد؟
خیر این چنین نیست. دقت کنید این دغدغه همیشه برای نیروهای حفاظتی و امنیتی وجود داشته که فرد یا مکانی که حفاظت می‌کنیم مورد تعرض قرار بگیرد، چون کار بسیار پیچیده و سنگین است.
شخصیت‌های برجسته‌ نظام همیشه دوست دارند با عموم مردم رابطه گرم و بدون مانع داشته باشند و این کار را سخت می‌کند. چقدر سخت است خواسته فرد مورد حفاظت با چارچوب قانونی را جمع کردن. در یوم‌الله‌هایی مثل 22 بهمن که مسئولان در بین عموم مردم قرار می‌گیرند کار به همین شرایط دشوار است چراکه مردم ما با مردم دنیا تفاوت دارند و مسئولان‌ ما هم با مسئولان دنیا متفاوت هستند.

حقیقتاً هم حفاظت ما منحصر به فرد است هم مردم منحصر به فرد هستند و هم شخصیت‌های حکومتی ما. به هر ترتیب کار ما در بسیاری از مواقع از جمله سفرهای استانی که رئیس‌جمهور انجام می‌دهد بسیار سخت و پیچیده است.
مقام معظم رهبری در خصوص اجلاس کشورهای غیرمتعهد فرمودند کسانی که در این اجلاس تلاش و خدمت کردند، عمل آنها به عنوان یک عمل صالح نزد خداوند پذیرفته شد، این برای ما بسیار پرافتخار است.

*آیا در همان اجلاس سران غیرمتعهدها تلاش‌‌های مشخصی از طریق سازمان‌‌های جاسوسی غربی برای عملیات خرابکارانه صورت گرفت که شما و همکارانتان آن را خنثی کنند؟
بله اقداماتی را در برنامه‌های خود داشتند چراکه دشمن هیچ‌گاه دست از دشمنی و عناد برنمی‌دارد اما عملکرد نیروهای نظامی و امنیتی و حفاظتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران باعث جلوگیری از بسیاری از طراحی‌ها و عملیات خرابکارانه آنها شد.

*سؤالی مطرح است که آیا شیوه‌های حفاظت از شخص رئیس‌جمهوری تفاوت‌هایی نسبت به ادوار قبل کرده است چراکه ماه پیش شاهد بودیم یکی از محافظان آقای روحانی چتر حفاظتی همراه داشت که همین موضوع باعث واکنش گسترده رسانه‌های داخلی وخارجی شد؟
اصول کمتر دستخوش تغییر است اما شیوه‌های ما تغییر می‌کند. متناسب با هر جا و مکان و محل ما شیوه‌های خاص خودش را به کار می‌گیریم، البته حمل کیف یا چتر یا ابزار دیگر در دنیا و استفاده از آنها متداول است و موضوع خاصی نیست.

*چند سال پیش در جریان سفر هیئت همراه رئیس‌جمهور به امریکا به آقای مهمانپرست سخنگوی وقت وزارت امور خارجه کشورمان، در خیابان‌‌های امریکا و در حضور مأموران نظامی تعرضاتی صورت گرفت، به نظر شما در بحث حفاظت از وی کم‌کاری در کدام قسمت بود؟
آن کم‌کاری پلیس امریکا بوده چون آنها موظف بودند ایشان را حفاظت کنند.

*چندی پیش سردار جعفری اعلام کردند که حفاظت هواپیمایی کشورمان 130 عملیات خرابکارانه را خنثی کرده که بسیاری از رسانه‌های خارجی آن را بلوف سیاسی نشان داده و سعی داشتند آمار ارائه شده توسط فرمانده سپاه را خلاف واقع نشان دهند، نظر شما در این باره چیست؟
بلوف نیست و فرمانده محترم کل سپاه حقیقت را گفتند، چون اگر نبود باید یک بار هم که شده یک هواپیما از ایران ربوده می‌شد، پس چون نتوانستند حکایت از قدرت سپاه دارد و به حول و قوه الهی سپاه عامل بازدارندگی است و اگر می‌توانستند اقدام می‌کردند.

*توان حفاظت هواپیمایی‌ ما در مقایسه با کشورهای دیگر چگونه است؟
ما در اوج تحریم‌ها برترین حفاظت امنیت پروازهای هواپیمایی را دارا هستیم و در بالاترین قله‌های امنیتی در دنیا قرار داریم، هم از لحاظ بومی‌‌سازی هم از جهت آموزش، تجهیزات و... البته به لطف پروردگار.

*اتفاق افتاده که کشور ثالثی از شما بخواهد نیروهایشان را در بحث حفاظت هوایی آموزش بدهید؟
بله. اتفاق افتاده است.

*سردار در خصوص حوزه کاری شما که هم از جذابیت و هم در عین حال از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است پرسش زیاد است اما قطعاً به دلیل مأموریت‌های سپاه که بیشتر جنبه حفاظتی و امنیتی دارد ـ نه ورود به این حوزه‌ها و پرسش از آنها صحیح است و نه انتظار پاسخ گرفتن انتظار بجایی است ـ اما در پایان اگر نکته ناگفته‌ای باقی مانده که ذکر آن را لازم و ضروری می‌دانید لطفاً بفرمایید.
همانطور که شما اشاره کردید ورود به برخی از مسائل که به موضوعات امنیتی و حفاظتی گره خورده قطعاً صحیح نیست چراکه دشمن در کمین نشسته تا به هر روش ممکن به اطلاعاتی برای ضربه زدن به کشور ما دست پیدا کند اما به صورت کلی باید اشاره کنم که همکاران ما در فرماندهی حفاظت سپاه با تمام توان و با استفاده از امکانات و تجهیزات روز و توکل به خداوند متعال و بهره‌مندی از خلاقیت‌های فردی آمادگی مقابله با هر گونه توطئه و خرابکاری از سوی دشمن را داشته باشیم.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351475

برچسب‌ها