مراسم اهدای جوایز سیزدهمین دوره جایزه گلشیری، در خانه این نویسنده، و به شکلی کاملا خصوصی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فرزانه طاهری، مدیر بنیاد گلشیری در ِآغاز سخنان خود ضمن خوشامدگویی، اظهار امیدواری کرد شرایطی فراهم شود که جایزه گلشیری بتواند هر چهار بخش جایزه را دوباره از سر بگیرد.

نسترن موسوی عضو هیات مدیره و کمیته جایزه بنیاد گلشیری نیز گزارشی از روند داوری این دوره از جشنواره داد و یادی هم از درگذشتگان اهل قلم کرد.
او گفت که کار بررسی آثار برای سیزدهمین دوره جایزه گلشیری از اسفند ۱۳۹۱ آغاز شده ولی از نیمه تیرماه ۱۳۹۲ فهرست کتاب‌هایی که می‌بایست برای این دوره از جایزه خوانده می‌شد، تهیه شده است.»
به گفته موسوی، در شهریور سال گذشته، داوران نیز مشخص شدند. داوران رمان، در تهران و داوران مجموعه داستان در اصفهان شروع به بررسی آثار کردند. در اوایل اسفندماه نامزدها مشخص شدند و سرانجام در فروردین ۹۳ از میان نامزدها کتاب‌های برنده انتخاب شد.
او همچنین گفت که تاخیر پیش آمده در برگزاری جایزه گلشیری باعث شد عده‌ای بنویسند و بگویند که امسال از جایزه هوشنگ گلشیری خبری نیست و اضافه کرد: «خیر! ما پوست کلفت‌تر از آن شده‌ایم که کنار بکشیم.»
بهمن فرزانه، علیشاه مولوی، محمود استادمحمد، منصور کوشان و احمد کسیلا نیز از جمله درگذشتگان وادی ادبیات بودند که در این مراسم یاد و خاطره آنها گرامی داشته شد.
بعد از سخنان موسوی، مهدی ربی به نمایندگی از داوران مجموعه داستان اول بیانیه کوتاهی خواند که به نحوه داوری و کم و کیف آثار این دوره پرداخته بود.
داوران این بخش یعنی هلن اولیایی‌نیا، شاپور بهیان، علی خدایی، مهدی ربی و فرهاد کشوری ، از بین پنج اثر «بهت‌زدگی و داستان‌های دیگر» پیام ناصر/نشر مرکز، در هوای گرگ و میش، محسن عباسی/ نشر رخداد نو، «شما از کجا بادمجان می‌خرید؟» دینا کاویانی/ انتشارات هیلا، «کاج‌های مورب» علی چنگیزی/ نشر چشمه و «کتلت سرد»، امید پناهی‌آذر/ انتشارات هیلا، دو اثر را به طور مشترک شایشته دریافت جایزه شناخت: محسن عباسی برای «در هوای گرگ و میش» و علی چنگیزی برای « کاج‌های مورب».
عباسی لوح تقدیر خود را از محمود دولت‌آبادی و چنگیزی نیز لوح تقدیر خود را از حسین سناپور دریافت کردند.

در این دوره از جایزه گلشیری از گلی ترقی، نویسنده نیز تقدیر شد. پیش از این نیز در چند دوره گذشته از اسماعیل فصیح، علی‌اشرف درویشیان و محمود دولت‌آبادی تقدیر شده بود. گلی ترقی که قرار بود در این مراسم شرکت کند، به دلایلی چند روزی در سفرش تاخیر افتاد و به همین خاطر مژده دقیقی مترجم و ویراستار لوح تقدیر را به نمایندگی از این نویسنده دریافت کرد.

در این بخش کامران فانی، با مروری کوتاه بر آثار ترقی و بینش و جایگاهش در ادب معاصر فارسی، نثر «چون بلور خوش‌تراش» او را ستود. فرزانه طاهری نیز متن لوحی را که بنیاد گلشیری تهیه بود خواند.

در این متن آمده بود:  «برای گلی ترقی، رهرو آهسته و پیوستة ادبیات داستانی ایران که نزدیک به پنج دهه بر سر «میعاد»ش ایستاده و با داستانهایش توان ستایش زندگی و ذهن و زبانی رنگین و زیبا را پیشِ رویمان نهاده است؛ «بزرگ بانوی هستی» که با پرسش‌های فلسفی‌اش همدوش «پری دریایی» شوخ و شنگ و طنازش لغزان از میان زمانها چند نسل را به سحر کلامش با خود همراه کرده است؛ برای گلی ترقی، روایتگر زنانی که با زنان اساطیر پهلو میزنند، کاشف کودکیهای شاد و بیخیال در عین دلهره‌ها و رنج و رازهای تشرف به بلوغ و بزرگسالی و عشق و مرگ، کاوشگر گذشتهای که از ازل تا به اکنون و آینده رسوخ میکند، روایتگر دغدغه‌های مهاجرت و غربت که در بندِ مرزهای جغرافیایی یا نوستالژی سترون و نوحه‌سرایی گرفتار نیست، ترسیم‌گرِ دغدغه‌های انسانی که اگر «جایی دیگر» است، در «خواب زمستانی» نمی‌ماند و در میانة «دو دنیا»، بر دو پای استوار می‌ایستد؛
برای گلی ترقی، خالق شخصیت‌هایی جاندار با فردیت انکارناپذیرشان در عین تعمیم‌پذیری به انسان و وضعیتش با حماقت‌ها و تراژدی‌ها و ناتوانایی‌هایش، نظاره‌گر و راویِ تیزبین و مهربان و منصف و همدل تجربه‌ها و اشتباه‌ها و ناتوانایی‌های تراژیک آفریده‌هایش؛ برای گلی ترقی و روایت‌های لایه‌لایه‌اش از آدم‌ها و موقعیت‌های تراژیک بدون انگیختن رقت قلب، که به اعجاز طنزش برون از طاقت‌مان سنگین‌بارمان نمی‌کند؛
برای گلی ترقی که از «خاطره‌های پراکنده»اش داستان‌هایی درخشان آفریده است با ریشه‌های عمیق در سنّت داستان‌گویی این ملک و جهان، داستان‌هایی که در آنها واقعیت و رؤیا، حقیقت و آرزو ، خاطره و خرافه و افسانه با هم گره خورده‌اند؛
برای گلی ترقی و بهره‌گیریِ عاشقانه‌اش از امکانات زبان فارسی، احترامش به جادوی کلمات، و زبان زلال و روان و موجز و رنگارنگِ کاملا هماهنگ با جهان داستانی‌اش، به پاس تشبیهات و تعابیر بدیعش، موسیقی و ضرباهنگ کلامش در خدمت ساختن فضا و شخصیت‌ها، وسواسش در گزینش واژه‌ها، و فضاسازی‌ها و تصاویر درخشانش، برای گلی ترقی به پاس رهرو ماندن و جا خوش‌ نکردن بر قله‌های فتح‌شده‌اش، به میمنت «فرصت دوباره»ای که برای خواندن داستان‌هایش یافته‌ایم و چشم‌ به راه «اتفاق» تازه‌ای که در داستان‌نویسی رقم خواهد زد و به امید «بازگشت»اش؛و به شکرانة اقبال بلندمان که نوشت و می‌نویسد، و بدون او زندگی و ادبیات و تجربه‌های زیسته و نازیستة ما در این جهان قطعا چیزی نه خُرد کم داشت. باشد که این بانوی قصه‌گو هماره قصه ببافد و بگوید، و در همان «خیابان خوشبختی» زادگاهش گام بزند، با کلیدهای آینده در جیبش.»

در بخش رمان اول نیز چهار رمان «دکتر داتیس» حامد اسماعیلیون/ نشر زاوش، «گرمازده» مهام میقانی/ نشر چشمه، «نامحرم» یاسر نوروزی/ آموت و « یک رمانس دانشگاهی مرگبار» محمود سعیدنیا/ انتشارات حرفه هنرمند نامزد شده بودند. هیات داوران در این بخش «دکتر داتیس» حامد اسماعیلیون به عنوان برنده و «یک رمانس دانشگاهی مرگبار» محمود سعیدنیا مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.

بعد از معرفی برگزیدگان رمان اول، مهدی ربی، تک‌داستان‌های برگزیده را هم معرفی کرد. داستان‌های برگزیده از این قرار بودند:
«شاید، احتمالاً، حتماً» از مجموعۀ « آقای قاضی چه حکمی می‌دهید؟» نوشتۀ فرحناز علیزاده، گلآذین
«پیرهن قرمزی» از مجموعۀ « از خانه تا خیابان»، نوشتۀ افسانه عیسیزاده، فرهنگ ایلیا
«پیرمرد و نبرد الجزیره» از مجموعۀ «این سفیدی برف نیست»، نوشتۀ حسن فرامرز، افکار
«ممکن است خیلی‌ها برای مردنش گریه کرده باشند» از مجموعۀ «بوی قیر داغ»، نوشتۀ علی‌اکبر حیدری، روزنه
«بیدارش کن» از مجموعۀ «بهت‌زدگی و داستان‌های دیگر»، نوشتۀ پیام ناصر، نشر مرکز
«مرغ دریایی» از مجموعۀ «در هوای گرگ و میش»، نوشتۀ محسن عباسی، رخداد نو
«مردمکهای لیلی» از مجموعۀ «رنگ لثه‌ی ببر»، نوشتۀ حمید پارسا، افکار
«خط‌‌خوردگی» از مجموعۀ «سمفونی قورباغه‌ها»، نوشتۀ کرم‌رضا تاجمهر، نشر قطره
«مرد اسیر» از مجموعۀ« شما از کجا بادمجان می‌خرید؟»، نوشتۀ دینا کاویانی، هیلا
«مرمت» از مجموعۀ «کاج‌های مورّب»، نوشتۀ علی چنگیزی، نشر چشمه
«طیاره پرواز میکند» از مجموعۀ «کتلت سرد»، نوشتۀ امید پناهی آذر، هیلا
«برای ح. م.» از مجموعۀ «کی سیب می‌خوره؟»، نوشتۀ میلاد صادقی، کتابسرای تندیس
«پشه‌ها» از مجموعۀ «گفته بودی به‌هرحال»، نوشتۀ انسیه ملکان، مروارید
«جریش‌کشی» از مجموعۀ «مرده‌بازی»، نوشتۀ مهدی موسوی‌نژاد، افراز
«کلمه‌بازی» از مجموعۀ « هزارگره»، نوشتۀ مریم فردوسی، نیستان
«رؤیا قانون نداره» از مجموعۀ «هیچکس به من نگفت»، نوشتۀ آناهیتا حداد، فرهنگ ایلیا
«شوهر زعفرانی» از مجموعۀ «هیچوقت پای زن‌ها به ابرها نمی‌رسد»، نوشتۀ مرضیه سبزعلیان، ثالث

در این مراسم محمود دولت‌آبادی، ایرج کابلی، عباس مخبر، حسین سناپور، ضیاء موحد، مژده دقیقی، کامران فانی، بابک احمدی، حسین کریمی مدیر انتشارات نیلوفر، امیر حسین‌زادگان مدیر انتشارات ققنوس، خالقی مدیر انتشارات رخداد نو، مرتضی ثقفیان، عبدالعلی عظیمی، ساعد مشکی، بهمن فرمان‌آرا، حسن شهسواری و سلمان امین برنده دوره قبل رمان اول حضور داشتند.

همچنین، در بخشی از مراسم فیلمی از داستان‌خوانی هوشنگ گلشیری هنگام خواندن بخشی از داستان «خانه روشنان» پخش شد. 

57۲۴۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =