سوئدی ها از اهدای جایزه نوبل به این مرد پشیمانند

اظهارنظر پل کروگمن در مورد اقتصاد سوئد با واکنش مقامات این کشور مواجه شده است.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پل کروگمن، استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون، در یکی از تازه ترین اظهارنظرهایش اقتصاد سوئد را به اقتصاد ژاپن تشبیه کرده است. کروگمن که جایزه نوبل اقتصاد سال 2008 را نیز بدست آورده در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز که اقتصاد سوئد در حال ژاپنی شدن است. به اعتقاد آقای کروگمن طی سه سال اخیر از اقتصاد سوئد به عنوان یکی از بهترین مدل های اقتصادی در مواجهه با بحران مالی جهانی اخیر یاد می شود چرا که صادرات این کشور اگرچه در اثر بحران به شدت کاهش یافت اما به صورت بهبود یافت و مقررات بانکی در این کشور نیز باعث شد که طوفان مالی که جهان را درنوردید تاثیر چندانی بر نظام مالی سوئد نداشته باشد. علاوه بر این ها، نظام تامین اجتماعی در سوئد نیز باعث شد که تقاضای بخش مصرف کننده در این کشور در اثر بحران مالی آسیب چندان نبیند. پس از بحران مالی سال 2008 اقتصاد سوئد به سرعت بحران را پشت سر گذاشت به طوری که تا اواسط سال 2010 تولید در این کشور روندی صعودی گرفته بود و بیکاری نیز رو به کاهش بود و علاوه بر این ها، سوئد بر خلاف بسیاری از اقتصادهای اروپایی هنوز از واحد پولی مخصوص به خود بهره می برند. همه این عوامل باعث شد که روزنامه واشنگتن پست از سوئد به عنوان "قهرمان بهبود" یاد کند و هفته نامه اکونومیست نیز از مدل اقتصادهای اسکاندیناوی به عنوان مدلی مطلوب یاد کند.

اکنون پل کروگمن اعتقاد دارد که به رغم عملکرد قابل قبول اقتصاد سوئد در مواجه با بحران اما اقدام بانک مرکزی این کشور در بالابردن نرخ بهره اثرات ناخوشایندی را بر اقتصاد این کشور گذاشته است. آقای کروگمن نوشته زمانی که مسئولان بانک مرکزی سوئد نرخ بهره را افزایش دادند بسیار هشدار دادند که اقتصاد سوئد نیز به سرنوشتی مانند اقتصاد ژاپن مبتلا خواهد شد و قیمت ها در این کشور روندی نزولی به خود خواهند گرفت اما مقامات سوئدی چنین هشداری را جدی نگرفتند. به اعتقاد پل کروگمن اثرات این اقدام اشتباه که همان بالا بردن نرخ بهره در اقتصادی است که هنوز اثرات بحران در آن دیده می شود باعث شده که روند رو به کاهش نرخ بیکاری در سوئد متوقف شود و نرخ تورم نیز به زیر صفر برسد.

انتقادات کروگمن از سیاستگذاران سوئدی با واکنش هایی نیز همراه بوده است. برای مثال قائم مقام ریکسبنک (بانک مرکزی سوئد) گفته که از اظهارات آقای کروگمن شگفت زده شده چرا که تفاوت های میان اقتصادهای سوئد و ژاپن به مراتب بیشتر از شباهت های میان آن ها است. نکته جالب توجه در مورد اختلاف نظر پل کروگمن و مقامات ریکسبنک این است که در واقع این بانک سوئدی مسئولیت اهدای جایزه نوبل اقتصاد را بر عهده دارد و به همین خاطر خبرگزاری بلومبرگ در واکنش به این اختلاف نظر نوشته که سوئدی ها احتمالا اکنون از اینکه زمانی جایزه نوبل را به پل کروگمن اهدا کرده اند احساس پشیمانی می کنند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =