یک کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید احتمال دارد سعد حریری به عنوان نخست وزیر به صحنه سیاسی لبنان باز گردد.

‫زهره نوروزپور: دوره نخست رای گیری پارلمان لبنان در خصوص انتخاب رئیس جمهور این کشور به پایان رسید و سمیر جعجع کاندید مورد حمایت المستقبل به ریاست سعد حریری با 48 رای از مجموع 124 رای نتوانست عنوان رئیس جمهوری لبنان را از آن خود کند.

سمیر جعجع، رئیس حزب "القوات اللبنانیه" در سخنانی پس از پایان دور نخست جلسات انتخاب رئیس جمهور لبنان عنوان داشت: آنچه که امروز رخ داد، یک پیروزی بزرگ بود و برخی تلاش کردند تا با اقداماتی غیرمسئولانه، این پیروزی را بر هم بزنند.

همزمانی انتخابات لبنان با پایان پارلمان دوره ای این کشور، قدری انتخاب را برای احزاب مشکل کرده است. بحران سوریه و سیاست جدید آل سعود چندان بی تاثیر نبوده است، با این حال احزاب به رایزنی های سیاسی خود همچنان مشغول هستند.

در این باره با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید. 

چرا المستقبل سمیر جعج را به عنوان نامزد ریاست جمهوری به پارلمان معرفی کرد؟
انتخابات ریاست جمهوری لبنان وارد مرحله حساسی شده است. با توجه به اینکه دو جریان رقیب یعنی 8 مارس و 14 مارس هریک نامزد های خود را معرفی کرده اند،  روند تحول میان طیف های سیاسی لبنان شتاب بیشتری گرفت و جریان 14 مارس به رهبری سعد الحریری اصرار دارد که سمیر جعجع را به عنوان نامزد ریاست جمهوری به ملت لبنان تحمیل کند. ضمن اینکه جریان 8 مارس که مقاومت اسلامی لبنان هم نزدیک است میشل عون را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرده است.

هردو جریان تلاش می کنند تا از طریق معرفی نامزد های مورد نظر خود به نوعی طرف مقابل را در صحنه رقابت حذف کنند.
در حال حاضر تقابل دو جریان 8 مارس و 14 مارس به جایی رسیده است که در واقع انتخاب یکی از این دو نامزد را با مشکل روبه رو کرده است. دستیابی به یک شخصیت معتدل و مورد توافق هردو جریان (14 مارس و 8 مارس) حداقل در شرایط فعلی با دشواری های زیادی مواجه شده است. ضمن اینکه امریکا ،عربستان و فرانسه در پی نامزدی سمیر جعجع هستند.

سفرهای متعددی که سعد الحریری رهبر  حزب المستقبل ، فرزند رفیق الحریری نخست وزیر سابق لبنان به عربستان سعودی و رایزنی وی با پادشاه عربستان ، صرفا به این خاطر است که عربستان با استفاده از ابزار های رسانه ای و مالی خود سمیر جعجع را در واقع به ملت لبنان تحمیل کند.

 سمیر جعجع قطعا شرایط لبنان را دچار بحران خواهد کرد، زیرا سمیر جعجع یکی از شخصیت های افراطی وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی است و هدف از تحمیل جعجع بر ملت لبنان حذف مقاومت اسلامی و حزب الله لبنان است. در حالی که میشل عون یک شخصیت نزدیک به 8 مارس است و می تواند شخصیت مورد اعتماد جریان مقاومت قرار بگیرد.

الان دستیابی به یک شخصیت توافقی بین 8 مارس و 14 مارس تقریبا مشکل شده است. بازیگران منطقه ای و بین المللی هم وارد عمل شده اند و هر طرفی تلاش می کند شخصیت خود را برطرف مقابل تحمیل کند. ضمن اینکه در حال حاضر دوره پارلمان فعلی لبنان به لحاظ قانونی به پایان رسیده است.
این مشکلات و مسائل انتخابات این دوره ریاست جمهوری لبنان را تحت تاثیر قرار داده است که باید برطرف شود.

سمیر جعجع سوابق جنایی، زندان و جنایت در جنگ داخلی لبنان را در کارنامه خود دارد.
سمیر جعجع یکی از شخصیت های افراطی است که درقتل چند شخصیت سیاسی لبنان دست داشته است. رهبر نظامی فالانژیست ها بود. وی چندین سال به خاطر قتل شخصیت های سیاسی لبنان در زندان بود. ولی این ها اهمیت چندانی ندارد زیرا در لبنان هیچ چیز غیر ممکن وجود ندارد. ولی با توجه به اینکه جریان مقاومت و جریان 8 مارس به طور کلی با نامزدی سمیر جعجع مخالفت کرد و همانگونه که مشاهده شد بدون توافق میان جریان 8 مارس و14 مارس سمیر جعجع نتوانست موفقیتی برای به دست اوردن رای نمایندگان پارلمان لبنان به دست بیاورد.

ترکیب میشل عون و حریری چقدر محتمل است ؟ میشل عون رئیس جمهور و سعد حریری نخست وزیر ؟
طبق یک تقسیم بندی طایفه ای در لبنان رئیس جمهور باید مسیحی مارونی و نخست وزیر لبنان باید مسلمان سنی باشد و رئیس پارلمان شیعه باید باشد. به همین دلیل ممکن است یک سری توافقاتی صورت بگیرد با این ترکیب که میشل عون رئیس جمهور و سعدالحریری نخست وزیر معرفی شود.

یعنی سعدالحریری دوباره به صحنه سیاسی لبنان باز می گردد؟
ممکن است سعد حریری قدرت را به دست بگیرد. به دلیل اینکه جریان 8 مارس و حزب الله مخالف جعجع هستند. ممکن است در خصوص گزینه سعد الحریری برای پست نخست وزیری به توافق برسند. البته با توجه به تجربه همکاری حزب الله با سعد حریری احتمال کمی وجود دارد که توافقی حاصل شود.در حال حاضر رایزنی ها میان دو جریان 8 مارس و 14 مارس با میانجیگری شخصیت های معتدل لبنان از جمله نبیه بری رئیس پارفلمان لنبان ادامه دارد .

چندی پیش رسانه های ایران به نقل از منابع عربی خبری منتشر کردند مبنی بر توافق ریاض و تهران بر سر یک نامزد واحد یعنی میشل عون . تحلیل شما در رابطه با این خبر چیست؟
طبیعی نیست که ریاض با ریاست جمهوری میشل عون توافق کند. اگر ریاض موافق باشد که میشل عون رئیس جمهور شود این نشان می دهد که عربستان از سیاست های گذشته خود در قبال لبنان  و ایران فاصله گرفته است. و این احتمال وجود دارد که به سمت دیپلماسی معتدلی در حال حرکت است ، که این هم چندان محتمل نیست.
به نظر نمی رسد که ریاض با ریاست جمهوری میشل عون که به حزب الله نزدیک است موافقت کند و این خبر از نظر من خیلی مورد اعتماد و قابل توجه نیست. زیرا عربستان به دنبال تحمیل یک شخصیت افراطی مخالف حزب الله و جریان مقاومت است. و به این دلیل گزینه مورد نظر سعودی ها سمیر جعجع بود نه میشل عون.

اگر احتمال بر این باشد که این خبر تا حدی موثق است چه طور ممکن است پس از رایزنی های گسترده سعد حریری با متحد خود یعنی سعودی ها به یک نظر جامع نرسیده باشند؟ با توجه به اینکه حریری مورد حمایت عربستان است  ممکن است ریاض به به متحد خود پشت کند و با ایران به توافق برسد؟
 سعدحریری به ریاض سفر کرد و مقامات عربستان را قانع کرد که با ریاست جمهوری جعجع موافقت کنند، پادشاه عربستان هم قبول کرد. بنابراین مساله میشل عون مورد توافق ریاض، تهران و المستقبل قرار نگرفت، با رأی نیاوردن جعجع در پارلمان، رایزینی ها ادامه دارد واگر میشل عون بتواند به پارلمان معرفی شود مورد قبول جریان 14 مارس و المستقبل قرار بگیرد طبیعتا یک پیروزی درخشانی برای حزب الله و جریان مقاومت در عرصه سیاسی لبنان خواهد بود. با این همه از نظر من این خبر صحت ندارد که قابل تحلیل بیشتری باشد.

به نظر شما عزل و نصب های جدید در دستگاه آل سعود، حذف بندر و معرفی ولیعهد جدید تاثیری بر انتخابات لبنان داشته است؟
بله، ممکن است که حذف بندر رئیس سازمان امنیت عربستان یک نوع نگرشی جدیدی در سیاست خارجی عربستان تلقی شود.
 در حال حاضر خیلی زود است که درباره سیاست جدید آل سعود قضاوت و داوری کرد. عربستان سعودی باید گام های عملی خود را در مورد سیاست های منطقه مخصوصا لبنان، سوریه، ایران و عراق به طور شفاف نشان دهد ، آن گاه می توان تاثیر برکناری بندربن السلطان را در دیپلماسی عربستان مشاهده و بررسی کرد.

موضع ایران درباره انتخاب ریاست جمهوری لبنان چیست؟
تمام هدف ایران این است که مقاومت اسلامی ، همچنان قدرتمند در عرصه سیاسی و امنیتی لنبان باقی بماند. لذا با هر شخصیتی که بتواند در کنار حزب الله و مقاومت قرار بگیرد موافقت می کند. اما سمیر جعجع با توجه به اینکه به رژیم صهیونیستی نزدیک است به نظر میرسد ایران مایل نبود که وی رئیس جمهور شود. هرچند این مساله یک مساله داخلی است.

 

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =