روحانی سنی اندونزیایی: از پیامبر بیاموزیم که رفتار دوستانه با پیروان همه ادیان داشت

خبرگزاری حوزه نوشت:

کیایی حاجی البانتنی روحانی اهل سنت اندونزیایی و عضو نهضت العلمای این کشور گفت: ما باید از پیامبر پیروی کنیم. حضرت محمد(ص) بسیار رفتار دوستانه نسبت به پیروان ادیان دیگر داشت، چه برسد به پیروان مذاهب مختلف. روحانیون می بایست اهتمام به اخوت اسلامی داشته باشند. 

کیایی حاجی البانتنی از روحانیون فعال در عرصه تبلیغ و پژوهش است که تاکنون بیش از 55 جلد کتاب از وی به چاپ رسیده است.

وی که به عنوان یکی از اعضای تیم مرکز اهل سنت و جماعت نهاد امور مساجد نهضت العلماء محسوب می گردد، اخیرا طی سخنانی در مسجد جامع شهر باندونگ اندونزی گفت: وحدت سنی و شیعه، اسلام را تقویت می کند و بالعکس، تفرقه بین پیروان این دو مذهب، اسلام را بیشتر تضعیف می کند. این تفرقه عمداً طراحی شده است تا مسلمانان همیشه با هم دیگر به اختلاف بپردازند و امور مهم تر را فراموش می کنند.

برپایه این گزارش به نقل از پایگاه لیپوتان اسلام اندونزی "کیایی حاجی البانتنی" افزود: اگر تنها مذهب تفاوت دارد، نیاز به تکفیر دیگران نیست. ما باید از پیامبر پیروی کنیم. حضرت محمد(ص) بسیار رفتار دوستانه نسبت به پیروان ادیان دیگر داشت، چه برسد به پیروان مذاهب مختلف. روحانیون می بایست اهتمام به اخوت اسلامی داشته باشند.

این روحانی اندونزیایی ادامه داد: اگر روحانیون از تفرقه لذت می برند، نشانگر این است که درک آنها از دین هنوز به سطح مطلوب نرسیده است. آنها تنها خواهان این هستند که ما از اسلامی که به سبک آنها است، تبعیت کنیم و این امر اسلام را به هرج و مرج سوق خواهد داد. وی سپس رساله عمان 2004 را یادآور شد و گفت: اگر علماء و روحانیون از وجود رساله عمان بی خبر اند، در حقیقت از اطلاعات 10 سال پیش عقب مانده اند. رساله عمان عبارت است از یک بیانیه که در تاریخ 9 نوامبر 2004 (27 ماه مبارک رمضان 1425) با دعوت به بردباری و وحدت مسلمانان صادر شد و این رساله نیز توسط نمایندگان رسمی از اندونزی مانند کیایی هاشم موزادی (از نهضت العلماء)، پروفسور دکتر دین شمس الدین (از محمدیه) و مفتوح باشونی (نماینده حکومت) به امضا رسیده است. در آن زمان، حدود 200 تن از علمای بیش از 50 کشور، آن رساله را امضا نموده اند و تاکنون تعداد امضاء کنندگان به بیش از 500 تن از روحانیون جهان رسیده است.

وی با بیان اینکه اختلاف اجتهادی در اسلام، امری طبیعی است و نباید منجر به تفرقه و نزاع بشود گفت: شیعه و رافضه با هم فرق دارند. در روایتی از ام سلمه به نقل از پیامبر آمده است: "ای علی تو و شیعیان تو در بهشت خواهند بود". واضح است که شیعه رافضی نیست. البته ممکن است برخی افراد افراطی در میان پیروان مذاهب یافت شود اما آنها تنها تعداد کمی هستند که جاهل اند؛ بنابراین، نمی توانیم به همه سرایت بدهیم و حکم تعمیم را جاری کنیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =