به هر دولتی انتقاداتی وارد است و این انتقادات ناشی از عملکرد آن دولت است.

سید صادق روحانی: البته گاهی هم پیش می آید مخالفان دولت هر چیزی را با نام انتقاد از دولت مطرح می کنند و بعضی از آن ها هم شبیه بهانه تراشی است. دولت در کشور ما بسیار گسترده است و به همین نسبت زمینه هایی که دولت در آن ها زیر تیغ نقد می رود گسترده است.

دولت روحانی 7 ماهی هست که بر سر کار آمده است ولی نمایندگان مجلس انواع و اقسام انتقادات را علیه او مطرح کرده اند. در این گزارش سعی می کنیم به مهمترین این انتقادات در هر زمینه ای پرداخته شود:

انتقادات اقتصادی

حوزه اقتصاد و معیشت با وجود آنکه در وهله اول به نظر می رسید خیلی از انتقادات را در برداشته باشد اما یکی حوزه هایی بود که کمترین انتقادات را در بر داشت. دو انتقاد عمده در این بخش یکی نحوه توزیع سبد کالا بود و یکی هم انتقادات به وزیر نفت درباره قرارداد کرسنت. انتقادات درباره نحوه توزیع سبد کالا باعث شد تا رئیس جمهور در گفت و گویی تلویزیونی از مردم عذرخواهی کند. اما درباره قرارداد کرسنت به نظر می رسد که بیش از آنکه یه انتقاد شباهت داشته باشد ، بهانه ای است برای تخریب دولت. چراکه قرارداد کرسنت در این دولت به بسته نشده و ارتباطی به عملکرد دولت ندارد. همچنین موضوع قرار داد کرسنت در همان دوره پیشین هم تنها به زنگنه مرتبط نبود و پس از کش و قوس های رسانه ای موضوع به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شد.

البته حوزه اقتصاد نخستین حوزه ای بود که یکی از وزرای دولت در آن از بهارستان نشینان کارت زرد گرفت. موضوع هم سوال یک نماینده از وزیر اقتصاد درباره اظهارات رئیس کل بانک مرکزی بود که گفته بود: کاهش نرخ ارز برای ما مفید و مطلوب نیست. این در حالی است که بر اساس اظهارات قاسم جعفری نماینده سوال کننده توانبخشی به پول ملی از وظایف ذاتی بانک مرکزی است. نمایندگان مجلس از توضیحات طیب نیا در این باره قانع نشدند و اولین کارت زرد مجلس به نام طیب نیا صادر شد.

انتقادات در حوزه فرهنگ

هرچقدر انتقادات در حوزه اقتصادی کم بود اما در حوزه فرهنگ دولت زیر ذره بین دولت بود و همه اقدامات به سرعت تبدیل به موجی از انتقادات از دولت می شد. یکی از نخستین انتقاداتی که در این حوزه مطرح شد مربوط بود به سخنان رئیس جمهور در گزارش صد روزه بود که گفت: ما در همین 100 روز خیلی از کتاب هایی که ممنوع شده بود و می شد آزاد شوند، آزادشان کردیم. خیلی از نویسنده ها ممنوع القلم شده بودند و ما آنها را به صریح القلم تبدیل کردیم بروند قلم بزنند و هر چه می خواهند بنویسند البته در چارچوب قانون و خود آنها اهل این کشور هستند و وطن دوست هستند و علاقه مند به این کشور هستند.

بالافاصله پس از این سخنان جنجالی علیه دولت و رئیس جمهور راه افتاد که اصلا در کشور ممنوع القلم وجود ندارد. کار بجایی رسید که سید عباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تایید سخنان رئیس جمهور اعلام کرد که لیست افراد ممنوع القلم را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده اند.

تک خوانی زنان

موضوع دیگری که باعث انتقاد از دولت در حوزه فرهنگ شد اظهار نظر علی جنتی وزیر ارشاد درباره تک خوانی زنان بود. وزیر ارشاد در حاشیه یک مراسم و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تک خوانی زنان گفت: هر کس در اظهار نظر شخصی خود در این باره آزاد است اما نظر واحدی حتی بین مراجع تقلید هم در این زمینه وجود ندارد بعضی از مراجع تقلید گفته‌اند تک‌خوانی خانم‌ها اگر موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و الان هم بین مراجع هم نظر واحدی در بین تک خوانی خانم‌ها وجود ندارد.

بلافاصله بعد از این اظهارات وزیر ارشاد برخی از نمایندگان مجلس به این اظهارات واکنش نشان دادند. حتی قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در گفت و گویی مدعی شد که ما متاسفانه شاهد این هستیم که در شهر بوکان کنسرتی با تک خوانی یک دختر برگزار شده است و سی دی و تصاویر این کنسرت به صورت گسترده‌ای در شهر و همچنین در فضای مجازی پخش شده است.

کارت زرد به وزیر

همه این انتقادات باعث شد که برخی نمایندگان مجلس وزیر ارشاد را برای پاسخ به پرسش هایشان به مجلس بکشانند.  سوال از وزیر را حمید رسایی مطرح کرد و گفت: دلیل تساهل و تسامحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری در پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیر ضروری در پیش گرفته، چیست؟ شما درباره تکخوانی خانم‌ها می‌گویید نظرات مراجع متفاوت است و از تکخوانی خانم‌ها حمایت می‌کنید اما در جای دیگری که مراجع در مخالفت با آن اتفاق نظر دارند، شما خلاف آن موضع‌گیری می‌کنید.

جنتی در پاسخ گفت: آقای رسایی در سوال خود این موضوع را مطرح کردند که هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگیز است که این نظری قابل احترام است، اما ما معتقدیم برخی موارد مثل‌‌ همان لالایی که در پایان تیتراژ فیلم مختار بود و برای آن هم اسفتسایی هم شد و گفتند که مشکلی ندارند، موارد دیگری هم هست.

با این وجود مجلس از پاسخ های وزیر ارشاد قانع نشد و وزیر کارت زرد دریافت کرد.

انتقادات سینمایی از دولت

با رسیدن ایام دهه فجر و برگزاری جشنواره های مختلف موج های تازه ای در انتقاد از دولت در حوزه فرهنگ به راه افتاد. در جشنواره فیلم فجر کانون برخی از این انتقادات بود. بهانه هم دو فیلم بودند. یکی فیلم رستاخیز که در بخش هایی از آن ها چهره حضرت عباس به تصویر کشیده شده بود . انتقادات در این بخش بیشتر از سوی چهره های مذهبی مطرح شد به عنوان مثال حاج منصور ارضی مداح نام آشنای اهل بیت(ع) در ابتدای مراسم دعای کمیل خود به انتقاد شدید از فیلم رستاخیز پرداخت.

موضوع دیگری که بیشتر از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد اکران فیلم "عصبانی نیستم" بود. مرتضی آقاتهرانی در گفتگویی بدون اینکه به نام این فیلم اشاره کند ،گفت:‌ من برخی از فیلم‌های جشنواره را دیده‌ام و به نظرم هرکدام مساله و مشکلی دارد. مثلا می‌گویند آنهایی که در فتنه بودند، مظلوم بودند، چه کسی مظلوم بود؟ به راحتی در موضوع فتنه عادی سازی می‌کنند.

اعتراضات به اکران این فیلم در جشنواره در نهایت به حذف جوایز این فیلم انجامید.(ایــنــجــا)

چشنواره شعر فجر هم حاشیه هایی را به همراه داشت و آن هم مربوط به خبر دعوت از یدالله رویایی بود. برخی از سایت ها و خبرگزاری های منتقد دولت بلافاصله به انعکاس گسترده این خبر پرداختند و برای رویایی از القابی نظیر چهره‌ هتاک به اسلام، ولایت، اهل بیت، انقلاب،امام و رهبری یاد کردند. انتقادات به جشنواره شعر فجر به حدی شد که سخنگوی این جشنواره را وادار به موضع گیری کرد. علی آبان گفت که این جشنواره ادامه روند گذشته بوده است. (ایــنــجــا)

موضوع دیگری که باز وزیر فرهنگ و ارشاد را آماج انتقادات قرار داد دیدار نوروزی او با سید محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین کشورمان بود.حتی برخی از نمایندگان مجلس از احتمال استیضاح جنتی به خاطر این دیدار خبردادند. اما این انتقاد بیشتر به بهانه گیری می مانست .

انتقادها در حوزه اجتماع به دولت

انتقادات در حوزه اجتماعی اگرچه به وسعت و دامنه حوزه فرهنگ و هنر نبود اما به اندازه ای بود که دو وزیر را با کارت زرد روبرو کند.

نخستین کارت زرد در این بخش به رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری تعلق گرفت. البته خیلی ها بر این نظر بودند که این کارت زرد سیاسی بوده است. نمایندگان در روزی رای اعتماد به گزینه روحانی برای این وزارت خانه یعنی میلی منفرد، رای اعتماد ندادند. پس از آنی هم که جعفر توفیقی سرپرستی این وزارت خانه را در دست گرفت مورد هجمه و انتقاد خیلی از نمایندگان قرار گرفت. پس از آنی هم که روحانی فرجی دانا را به عنوان گزینه جایگزین معرفی کرد برخی از نمایندگان مجلس انتصابات در وزارت علوم را دستمایه انتقاد از عملکرد فرجی دانا قرار دادند و دست آخر هم به او کارت زرد نشان دادند.

کارت زرد دوم مربوط بود به علی اصغر فانی وزیر آموزش و پروش. موضوع سوال مهرداد بذرپاش از وزیر آموزش و پرورش هم مربوط به انتصابات وی بود. متن سوال به این شرح بود: علت به کارگیری افرادی که در سن بازنشستگی قرار دارند و حدود 10 سال از زمان بازنشستگی آنان گذشته است در وزارتخانه‌ای که بیشترین کار را با قشر نواجونان و جوان جامعه دارد و با توجه به اینکه بسیاری از نیروهای موجود از نیروهای خدوم و آماده به کار هستند، چیست؟ اما نمایندگان از پاسخ های وزیر قانع نشدند و به او کارت زرد نشان دادند.

انتقاد ها حوزه سیاست

انتقادات در حوزه سیاست گسترده بود. از انتصاب ها در دولت بگیرید تا نحوه اجرایی شدن سفرهای استانی. خیلی ها همان اوایل روی کار آمدن دولت روحانی مدعی شدند که کابینه روحانی برعکس شعار وی فراجناحی نبوده است و بیشتر شبیه سهم خواهی است. البته در همان روزها روحانی به این انتقادات پاسخ می داد. اما انتقاداتی که بیشترین چالش را برای دولت به همراه داشته است انتقاداتی است که از وی در باره توافق هسته ای می شود.

توافق هسته ای اولیه میان ایران و 1+5 به اعتراف مخالفان و موافقان دولت بزرگترین اقدام دولت از زمان روی کار آمدن است. به همین سبب مهمترین مخالف خوانی ها با دولت در همین حوزه رخ داده است. منتقدان مطرح می کنند که ایران در توافق هسته ای که محمدجواد ظریف هدایت آن را بر عهده داشته است اساسا چیز قابل ملاحظه دریافت نکرده است و درمقابل حق غنی سازی بیست درصد را از خود سلب کرده است. این درحالی است که هم محمد جواد ظریف و هم شخص رئیس جمهور بارها تاکید کرده اند که هیچ کجای توافق ژنو حق غنی سازی ایران را مخدوش نکرده است.

انتصاب استانداران نیز از مواردی بوده است که بابت آن از دولت روحانی انتقاداتی به عمل آمده است.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    انتقاد از دولت به ترقي آن دولت مي انجامد اما بعضي از اين ها بهانه گيري است
    • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      اين دولت انتقاد نا پذيره
    • ابراهيم IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      12 51
      احمدي نژاد انتقاد پذيره
  • بی نام A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    84 6
    من فکر مي کردم خيلي چيزهاي ديگه هم باشه که بهش گير داده باشن
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    انتقاد داريم تا انتقاد. به نظر من خيلي از اين ها بهانه گيري است
    • بی نام A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      7 73
      اين که معلوم نشد قضيه کرسنت بهانه گيري است؟
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    امان از افراط امااااان
    • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      یعنی دولت هر کاری دوست داشت بذاریم بکنه ؟ مگه شماها نبودید که این همه به دولت قبل گیر میدادید؟
    • بی نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      هیسسسسسس . اشتباهاتی که روحانی کرده در برابر احمدی نژاد هیچ چیه
    • امیر A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      87 27
      دکتر روحانی مهربان،خواهش می کنیم سازش با تندروها را کنار بگذارید و مقتدرانه پشت سر وزیرانت بایستید و از اونها حمایت کنید،اجازه ندهید تندروها ریشه اعتدال را بزنند،سازش با این افراد و رو دادن به اینها نه تنها توان شما را می کاهد بلکه حامیانتان را نا امید میکند،نگذارید توان شما و اعتماد دوستدارانتان از دست برود. سازش و اجازه انتقاد و بهانه گیری دادن به این افراد بزرگترین اشتباهی است که میتوانید مرتکب شوید و این کار دموکراسی نیست،شما باید در جهت خشکاندن ریشه افراط و حذف افراد سودجو و کاسبان فتنه و تحریم و نفاق حرکت کنید،پس تمنا میکنم در مقابل این افراد با قاطعیت بایستید و پشت وزیرانتان را خالی نکنید،ما خواهان قاطعیت شما در مقابل این عناصر هستیم نه سازش...با کمال احترام دوستتان داریم
    • از ملت IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      78 14
      ما ملت یادمون نمی ره رآقای وحانی چه چیزی رو تحویل گرفته و می بینیم تو این 7 ماه چه کرده. جناب آقای روحانی رئیس جمهور عزیز ماو کابینه محترم و بخصوص وزیر امور خارجه خوبمان خسته نباشید دست مریزاد. به مخالفانشونم باید عرض کنم شماها لطفا هیسسسسسسسسسسسس برید فقط و فقط از این ملت و کارهایی که با ملت و کشور عزیزمون کردید خجالت بکشید . آب بشوید و بروید تو زمین و دیگر در نیایید.هیسسسسسسسسس.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      وقتي يکي به منتقداش بگه بيسواد نبايد انتظار داشت ازش
  • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    34 97
    خبرآنلاين چرا نظرم رو نمي چاپي . من مي خوام از دولت انتقاد کنم اما مي ترسم چرا به نظرت؟
    • امین IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      59 20
      میترسی از اینکه از روحانی انتقاد کنی و بشی مدیر یه سازمان؟ یا وام های کلان بانکی بگیری؟ چون شدیدترین برخورد با منتقدای روحانی این چیزاست. تو بگو دقیقا از کدوم میترسی آقای بی نام و خود جوش؟
    • بی نام NO ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      79 15
      چون داری دروغ میگی. چون اگه میترسیدی که جرات همینم نداشتی. بسه مظلوم نمایی.
    • iman A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      32 10
      فکرمی کنی هنوزدولت نهم ودهم سرکاره....
  • کاميار A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    68 13
    به نظرم اگه از دولت انتقاد کنيم که مي خوره زمين. والا خودمون راي داديم اونايي که انتقاد مي کنند حتما راي ندااده اند.
  • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    66 26
    آقای روحانی هم همه نق نق کردنهای بعضی هارو جمع می کنه و یکهو یه جوری حالشون رو می گیره که تا یه مدت می رن تو لک کیف می کنم از این تاکتیک
  • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    حتی یکی اش منطقی نیست. فقط انتقام گیری هست. و البته لاپوشانی روسیاهی دولت محبوبشون
    • بی نام FI ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      18 61
      افراط افراطه چه تو اون دولت چه تو این دولت
  • سلیمی A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    73 18
    امیدوارم افراطی ها کم کم به حاشیه برن و دیگه تا مدت مدیدی برنگردن :
  • سام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    27 7
    میدونید حال گیری جناب آقای روحانی چطوری هست خوب که به دولتش تاختند چنان آب یخی بر روی آنها سرازیر کند که از شدت یخ کردن در جا سکته بزنن نمونه بارز آن در مناظره انتخاباتی با محمد باقر قالیباف حمله گازانبری را بعضیا یادشون رفته.
  • امیر A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    31 7
    بزرگترین ضعف و اشکال دکتر روحانی عزیز،مصامحه با تندروها و ضعف رسانه ای است،اگر قدرت رییس جمهوری و رسانه ای دولت در حد ایده آل بود اون موقع جا برای این همه انتقاد و پاسخ مسولان و آگاهی مردم وجود داره،اما وقتی تعدادی تندرو نبض مجلس و رسانه کشور رو در اختیار دارند،چند اتفاق ناخوشایند می افته.اول اینکه توان دولت و سرعت دولت را کند می کنه،دوم اینکه بی اعتمادی سیاسی و اقتصادی در مردم را افزایش میده و سوم اینکه فرهنگ تندروی،تهمت،بازی های سیاسی و دروغ در جامعه نهادینه میشه و تندروها بسیار بیشتر از گذشته قدرتمند میشوند و نخبگان علمی و سیاسی و اقتصادی را از جامعه دور میکنند و در انزوا قرار میدهند،از دکتر روحانی خواهشمندیم مصامحه را کنار گذشته و زمینه را برای حذف تهمت و تندروی در جامعه فراهم کند
  • بی نام A1 ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    14 16
    آقاي روحاني در زمينه اقتصادي بسيار منفعل عمل كردند و هميم امر باعث سرخوردگي مردم و رويگرداني مردم از دولت خواهد شد.
  • سحر A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    10 21
    شما هم که فقط منتظرید نظر مخالف علیه نوشته ها بدید........واقعا خسته نباشید
  • بی نام US ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    14 5
    انتقاد به عملكردهاي غلط دولت‌ها امري است واجب و ضروري و آموزاننده و آموزنده ولي حملات هميشگي و پرونده سازي‌هاي تندروها در دوره جناب آقاي خاتمي و اينك آقاي روحاني و سكوت مرگبارشان به حماقت‌هاي شبانه روزي دولت قبلي تلاشي است براي حصول به ديدگاه زيانباري كه در اينان است و آن اين است كه همه چيز بايد مطابق خواسته ما باشد و بس
  • زهره خانوم A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    9 8
    یعنی داور برای کارت زرد هم باید عادل باشه.که نیست اقا نیست نیست نیست
  • هادی A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    34 19
    آقای روحانی یک اشتباه در توزیع سبد کالا داشت که سریع عذرخواهی کرد. اما نفر قبل و حامیانش هزاران اشتباه کردند عذر خواهی که هیچ هنوز طلبکار ملتند.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    14 13
    من به روحاني راي دادم که اون چيزي که مي خوام بشه ولي هنوز نشده. تا کي بايد صبر کنيم؟
    • بی نام EU ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
      14 6
      تا 7 سال دیگه صبر کن...یک کاندید دیگه با یک سری شعار جدید...بازم همه چی سر جاش می مونه....همه جا همینه نه فقط ایران..تغییرات ذره ذره اند به چشم نمیان...به نظرم در این شرایط خودمونه بسازیم و رشد بدیم با همین امکانات مهمه....کس نخارد پشت من....
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    19 11
    روحاني ازت مشتکرم جالا هرکي هر خرده گيري اي مي خواد بکنه بکنه
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    9 16
    جوجه رو آخر پاییز میشمرن نه حالا
  • ارش IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    15 41
    دوران احمدی نزاد وضع بازار بهتر بود بخدا اینجور گرونی وتورم.....
  • محسن EU ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    10 6
    روحانی اولین رییس جمهور 4 ساله ایران