تسنیم نوشت:

کاندیدای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با تاکید بر علاقمندی‌اش بر حفظ، تداوم و گسترش روابط با ایران در تمام عرصه‌ها گفت: امیدوارم ایران و افغانستان به الگوی همکاری‌های خوب منطقه‌ای مبدل شوند.
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، چندی پیش با فراز و نشیب های فراوان برگزار شد. سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد تاکنون 98 درصد آرای مأخوذه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شمارش شده است، بااین‌حال برای اطمینان از صحت شمارش، نتایج نهایی شنبه آینده اعلام خواهد شد.
تاکنون و با اعلام نتایج شمارش 50 درصد آرای مأخوذه، عبدالله عبدالله با کسب بیش از 44 درصد آرا از رقبای خود پیشی گرفته است. هر چند که وی بالاتر از اشرف غنی و زلمی رسول قرار دارد، احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم در این کشور وجود دارد.
برای بررسی آخرین تحولات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، با دکتر عبدالله عبدالله، کاندیدای پیشتاز این انتخابات داشته که از نظر مخاطبان محترم می‌گذرد.
عبدالله عبدالله در خصوص انتخابات افغانستان و پیشتازی خودش در این انتخابات گفت: حضور گسترده‌ی مردم در سراسر کشور در پای صندوق‌های رأی در روز انتخابات با برنامه، کار و تلاش جریان اصلاحات و همگرایی پیوند ناگسستنی داشت. جریان ما بعد از سال‌ها کار در میان مردم افغانستان و ارایه‌ی برنامه‌‌های مدون، همه جانبه و گزینه‌های بهتر برای حکومت داری خوب، شور و هیجان تازه‌ای برای حضور مردم خلق کرد. استقبال پرشور مردم از مبارزات انتخاباتی جریان اصلاحات و همگرایی و از سفرهای ولایتی رهبری جریان در سراسر کشور در تاریخ افغانستان بی‌سابقه بود.
او ادامه داد: جریان ما به عنوان اپوزیسیون مشروع و قانونی سالهاست در میان مردم با نظارت از عملکردهای حکومت فعالیت می‌کند. اصلاحات و همگرایی یک جریان مردمی و برخاسته از متن مردم است. رهبران و فعالان این جریان در جهاد، مقاومت و افتخارات این سرزمین حضور داشته و از منافع کشور و مردم با تحمل دشواری‌های فراوان دفاع کرده‌اند و از بنیان گذاران نظام فعلی در افغانستان به شمار می روند. در واقع این جریان از مردم و برای مردم این سرزمین است.
کاندیدای پیشتاز ریاست جمهوری در افغانستان در ادامه گفت: جریان ما این دور از مبارزات انتخاباتی در تمام عرصه‌ها برنامه‌های مدون برای مردم ارایه نمود. در مبارزات انتخاباتی خط مشی کلی خویش را در محور دولت قانون‌مدار، پاسخگو و خدمت گذار، پاسداری از ارزش‌های اسلامی و ملی، تامین صلح، ثبات و امنیت پایدار، توسعه پایدار، اصلاحات و مبارزه با فساد اداری، تقویت نقش احزاب سیاسی، نهادهای مدنی، حمایت از حقوق بشر، حقوق شهروندی، مردم‌سالاری، حمایت از حقوق زنان، تقویت نقش زنان، تقویت نقش جوانان، مبارزه با مواد مخدر و رسیدگی به امور مهاجران ارایه کردیم. برای دست یابی به این اهداف کلی، برنامه‌های خویش را به صورت مفصل در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، نظام اداری، سیاست خارجی، فرهنگی، معارف، تحصیلات عالی، محیط زیست، اجتماعی و صحت عامه برای شهروندان کشور مطرح نمودیم.
او در ادامه مصاحبه گفت: به باور ما، در کنار ده‌ها عامل دیگر، تاریخ و گذشته‌ی مردمی جریان اصلاحات و همگرایی، نارضایتی مردم از ناکامی حکومت آقای کرزی در سیاست داخلی و خارجی و ارایه‌ی برنامه‌ی‌های بهتر از انگیزه‌های عمده حمایت مردم از جریان اصلاحات و همگرایی است.
عبدالله عبدالله به روابط با تهران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با مشترکات دینی-فرهنگی و تاریخی از همسایگان کشورماست. افغانستان با ایران همیشه روابط خوبی داشته، و حکومت و مردم ایران از مردم افغانستان در مقاطع مختلف حمایت بی‌دریغ نموده‌اند. ایران در بازسازی و استقرار صلح و ثبات در افغانستان نقش سازنده‌ای ایفا کرده و میزبان صدها هزار مهاجران افغانستان است. زمینه‌های همکاری و تعاون در سطوح مختلف میان دو کشور وجود دارد. دولت اصلاحات و همگرایی علاقمند حفظ، تداوم و گسترش این رابطه با جمهوری اسلامی در تمام عرصه‌هاست. امیدوارم با توسعه روابط دوستانه میان این دوکشور میزان همکارهای فرهنگی و اقتصادی افزایش یابد و ایران و افغانستان با تاریخ و فرهنگ مشترک به الگوی بهتری از همکاری های خوب منطقه‌ای مبدل شوند.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 351090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    8 12
    حالا افغانستان چیه که چراغ سبز و قرمزش باشه