انسان را نمی توان با زور و تهدید تربیت کرد مثل گیاهی که به زور رشد نمی کند

حجت‌الاسلام آقایی گفت: «تربیت همراه با ترس، ارعاب و تهدید در فطرت انسان جای ندارد و نمی شود با تهدید کسی را وادار به تربیت کرد، همان طور که نمی توان گیاه را به زور وادار به رشد کرد.»

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حمید مشهدی آقایی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد چند جلسه ای است که از پایان سال گذشته شرح و تفسیر روایات کلیدی درباره تربیت را در موسسه فرهنگی سرچشمه آغاز کرده است.
حجت الاسلام آقایی که از جمله پژوهشگران دینی برجسته در عرصه تعلیم و تربیت به شمار می رود یکشنبه های هر هفته پس از نماز مغرب و عشاء بر اساس روایات مختلف درباره تربیت، از چگونگی رفتار و پرورش فرزندان در خانواده ها می گوید.

وی در جلسات ابتدایی «تربیت اسلامی در آیینه روایات» از تعریف واژه تربیت و دیدگاه اسلامی و غیر اسلامی درباره آن آغاز کرده و سپس به موضوع فطرت مشترک و توانایی های متفاوت در انسان ها و چگونگی پرورش و استعدادیابی فرزندان پرداخت که خلاصه نکات مهم سه جلسه اول را می توانید اینجا بخوانید.

در ادامه و در جلسه چهارم دیدگاه شهید مطهری درباره فطرت بررسی شد و تربیت فطری و ذات دین پذیر انسان شرح داده شد. سخنان مطرح شده در این جلسه نیز را می توانید اینجا بخوانید.

حجت الاسلام آقایی در جلسه این هفته به تفاوت نگاه غرب با نگاه اسلامی در موضوع فطرت و هدایت پرداخته و درباره شیوه های تربیتی با زور و تهدید توضیح داده است. نکات مهم مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

* تربیت به معنای پرورش دادن است. پرورش دادن به معنای شکوفا کردن استعداد های درونی انسان است و باید پیرو فطرت باشد. تربیت همراه با ترس، ارعاب و تهدید در فطرت انسان جای ندارد. هیچ گاه نمی شود با ترساندن و یا تهدید کسی را وادار به تربیت کرد. همان طور که نمی توان گیاه را به زور وادار به رشد کرد.

* تربیت باید با حوصله دقت و همراه با نوازش صورت بگیرد تا با فطرت انسان همسو باشد. ما فرندانمان را یا آموزش می دهیم و یا آموزش می بینند، یا نماز خوان بار می آوریم یا نماز خوان می شوند بین این روش ها تفاوت بسیاری وجود دارد. انسان ذاتاً آماده ربانی شدن و ذاتا تربیت پذیر است.

* عده ای از دانشمندان علوم تربیتی می گویند انسان فاقد فطرت است. اینان سرشت و خرد را جدا از هم می دانند، چه در حیطه عقل و فکر و چه در حیطه عمل. فطرت در انسان جاری و در هر مبانی که بررسی شود فطرت پایه ثابت آن است. فطرت پایه ای ترین اصل در علوم دینی ما است. با یک نگاه جامع و دقیق به کتاب "فطرت" و "تعلیم و تربیت" نوشته شهید مطهری در خواهیم یافت که در این دو کتاب هر آنچه لازم است در خصوص مسائل تربیتی از نگاه اسلام بدانیم کاملا وجود دارد.

*طبیعت با فطرت همراه است و ارتباط تربیت و فطرت در علوم تربیتی مسلمانان با کتاب های تربیتی غربی تفاوت های بسیاری دارد. غربی ها اعتقاد دارند انسان در زمان تولد مانند یک ماده خام است و می توانی به آن هر شکل و فرمی که خواستی بدهی. آنها فطرت الهی را در انسان باور ندارند و این تفاوت اصلی دیدگاه تربیت دینی اسلامی با غرب است.

*جهان هدفمند و با اصول آفریده شده است. خداوند همه چیز را برای بشر آفریده و سپس آن را هدایت کرده است. هدایت برای همه انسان ها به شکلی که ما به آن هدایت عام می گوییم قرار داده شده است. هدایت به شکلی طبیعی، غریزی و فطری در جهان وجود دارد. هدایت غریزی بیشتر در حیوانات دیده می شود مانند زنبورعسل که به دستور و هدایت خداوند خانه از کلوخ می سازد و از شیره وجود خود عسل را می سازد این عمل با هدایت غریزی صورت می گیرد.

*در هدایت فطری دنیا به عنوان یک پیکره واحد آفریده شده و توسط خود او هدایت می شود. در این مورد به انسان ابزارهایی هم برای شناخت و هدایت صحیح داده شده است. ابزارهای شناخت انسان شامل حس، عقل و، وحی است و فطرت ابزار و شمع شناخت انسان.

* حضرت علی(ع) در روایتی به لایه های تربیت پذیر انسان اشاره می کند و می فرماید عقل پیشوا و راهبر فکر، فکر راهبر قلب، قلب راهبر و پیشوای حس ما هستند. تفاوت بین عقل و فکر در این است که با فکر می اندیشیم و با عقل می سنجیم. عقل اگر با فطرت همسو باشد ما را به کمال خواهد رساند.

..............

جلسه تربیت اسلامی در آیینه روایات(شرح و تفسیر روایات کلیدی تربیتی)، یکشنبه هر هفته پس از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در خیابان مصطفی خمینی، پائین تر از میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور برگزار می شود و شرکت در آن برای عموم علاقه مندان آزاد است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    16 0
    بسیار امیدوارکننده است که بالاخره به این نتیجه رسیدید
    • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      6 0
      البته خیلی دیر شده
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    7 0
    اصلي ها هنوز به اين نتيجه نرسيده اند