نقد و بررسی دوره ای که تقدیر همه اقوام و ملل پس از آن رقم خورد

خبرگزاری مهر نوشت:

نشست نقد و بررسی کتاب «تجدید حیات فرهنگی غرب (از دانته تا کامپانلا)» تألیف دکتر کریم مجتهدی چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران برگزار می شود.

این برنامه با حضور مؤلف و دکتر سیدحمید طالب زاده و محمدمنصور هاشمی دوشنبه 8 اردیبهشت ماه از ساعت 10 تا 12 در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می شود.

کتاب «تجدید حیات فرهنگی غرب(از دانته تا کامپانلا) شامل فصل هایی است در شناخت کلی دوره تجدید حیات فرهنگی غرب یا به اصطلاح رایج فرانسوی "رنسانس" و زمینه های تکوین آن و دربردارنده مباحثی درباره آثار و اندیشه‌های چهره‌های مهم و نامداری مثل دانته، پترارک، بوکاچیو، نیکولائوس کوزانوس، لئوناردو داوینچی، رافائل، ماکیاول، اراسموس، مونتنی، جوردانو برونو، بویمه، کامپانلا، چهره‌های کمتر نامدار اما جالب توجهی مثل گئورگوس گمیستوس مشهور به پلتون، مارسیلیو فیچینو، ساونارول، پیکو دولا میراندولا، پاراسلسوس، والانتین ویگل، و چهره‌های ناشناخته‌تری مانند پمپونازی، سادوله، ژاک لوفور اتاپل، شارل بویه، ژان لودیوس، اتین دوله، میشل سروتو، پیر راموس، ژروم کاردان، برناردو تلسیو، فرانسیسکو پاتریزی، هانری آگریپا، و سباستین فرانک.

دوره مورد بحث نه فقط یکی از مهمترین و موثرترین دوره‌ها در تاریخ اندیشه بشر است، بلکه خواندن درباره آن برای علاقمندان به اندیشه و علم و هنر می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و لذت‌بخش هم باشد، دوره‌ای که در آن بخشی از میراث ماندگار بشر به ویژه در حوزه هنر و تاریخ علم پدید آمده و بخشی از تقدیر همه اقوام و ملل پس از آن رقم خورده است.

کتاب چهار قرن تفکر در اروپا را بررسی می‌کند که مهمترین و عمده‌ترین بخش آن، متعلق به سده‌های 15 و 16 میلادی یعنی دوره‌ای اختصاص دارد که به تجدید حیات فرهنگ غرب یا نوزایی غرب معروف است.

این کتاب، همچنین‌ با نگاهی متفاوت سعی دارد چهره‌ها و مکاتب فلسفی را در قالبی تحلیلی به مخاطب معرفی کند. برای مثال، در این کتاب چهره ماکیاولی و جنبه‌های مثبت و منفی افکار او و جریانات سیاسی آن زمان به نحوی که ماکیاولی به‌دنبال فهم آنان بود، بیان شده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =