روزنامه جام جم در یادداشتی نوشت:

در هفته‌های پایانی سال گذشته زمانی که افزایش نرخ ارز به طور خزنده آغاز شد، تصور عمومی آن بود که تقاضای ارز مسافرتی به خاطر تعطیلات نوروز عامل اصلی این افزایش قیمت است اما ادامه روند سال قبل در هفته‌های ابتدایی امسال و البته با شتاب بیشتر، نشان داد که برای تنش اخیر بازار ارز باید به دنبال دلایل دیگری گشت.

عبور نرخ دلار از قیمت 3300 تومان تردیدی باقی نمی‌گذارد که تحولات بازار، این روزها عادی و طبیعی نیست. رویدادهای بازار غیررسمی ارز البته شاخک‌های بانک مرکزی را خیلی زودتر از این فعال کرده است اما این که چرا با گذشت چند هفته از آغاز تنش در بازار ارز، هیچ خبری از تاثیرگذاری بانک مرکزی دیده نمی‌شود، موضوعی قابل تامل و بررسی است. نخستین تحلیل می‌تواند آن باشد که بانک مرکزی این تحولات را هدایت کرده و عامدانه افزایش نرخ ارز را دنبال می‌کند. اما چنانچه اظهارات چند روز قبل رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر غیرعادی بودن افزایش نرخ ارز را قرین به صحت بگیریم، قاعدتا باید نتیجه گرفت که بانک مرکزی تعمدی در افزایش نرخ ارز ندارد.

تحلیل دوم آن است که افزایش تقاضای ارز در بازار غیررسمی به سبب افزایش تقاضای واردات یا نقدینگی آزاد شده از بورس، قدرت مانور بانک مرکزی را در این بازار کاهش داده و به عبارت دیگر نمی‌تواند پاسخگوی حجم بالای تقاضا در روزهای اخیر باشد. تحلیل دیگر می‌تواند آن باشد که بانک مرکزی با وجود توان مداخله اثرگذار در بازار از آنجا که این روند را مطابق برنامه خود می‌بیند، فعلا تمایلی به این اقدام نداشته و صرفا نظاره گر رشد روزانه نرخ‌ها در بازار غیررسمی ارز است.

 

اما آنچه مسلم است این‌که کاهش 10 درصدی ارزش پول ملی در این مدت موضوعی نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذشت. این روند چنانچه پایدار بماند، در مدتی بسیار کوتاه به بازار انواع کالاها سرایت خواهد کرد و این مطلوب دولت که تمام هم خود را برای کاهش نرخ تورم مصروف داشته است، نخواهد بود. با این روند برنامه دولت برای تک نرخی کردن ارز به سرانجام نخواهد رسید. بانک مرکزی از سوی دیگر بانک‌ها را برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها تحت فشار قرار داده است. این در حالی است که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در شرایط فعلی که بورس اوراق بهادار روزگار خوشی ندارد و بازار ارز بسرعت در حال تاختن است، می‌تواند به خروج بیشتر سپرده‌ها از بانک‌ها و گسیل شدن آن به سمت بازار ارز منجر شود.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    30 4
    عين روز روشنه كه اگه نرخ سود رو بياريد پايين مسكن و ارز رو به بالا پرتاب ميكنيد.
  • بی نام IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    34 3
    واقعيت را مي گويد مردم پولهاشونو از بانك ها خارج ودر بازار وساير جاها بكار مي اندازد واينطوري سيستم بانكي كشور به مشكل برميخورد اين هم يكي از كارهاي بدون كارشناسي دولت است مثل افزايش حاملهاي انرژي واجراي هدفمندي مرحله دوم ودست گذاشتن روي يارانه است كه اشتباه بوده ودارد تكرار ميشود
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    4 2
    نخستین تحلیل می‌تواند آن باشد که بانک مرکزی این تحولات را هدایت کرده و عامدانه افزایش نرخ ارز را دنبال می‌کند. اما چنانچه اظهارات چند روز قبل رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر غیرعادی بودن افزایش نرخ ارز را قرین به صحت بگیریم، قاعدتا باید نتیجه گرفت که بانک مرکزی تعمدی در افزایش نرخ ارز ندارد....باور کنیدبجون خودم راست میگن..........
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    7 4
    تمام اين تصميمات غلط كاملا عمدي ودر جهت نابودي كامل اقتصاد ايران طراحي واجرا مي شود
  • علی A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    10 0
    اگر نرخ سودسپرده بانکی همگام باترخ تورم باشد دلیلی ندارد که سپرده ها ازبانکهاخارج شوندو سپرده گزار بیشتر راغب میشود که سرمایه اش را دربانکها نگهدارد
  • محسن A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 2
    اره ديگه اون موقع دلار داشت با شتاب ميومد پايين در عرض يك ساعت جلوشو گرفتن ولى حالا داره ميره بالا نميتونن جلوشو بگيرن نه دليلش اينه كه كسى دوست نداره چيزى ارزان بشه
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    3 1
    کلا باید در کنار افزایش قیمت دلار و فشار بر بانکها برای کاهش نرخ سود به حضور افرادی مانند رئیس دفتر کنونی رئیس جمهور محترم و رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با حساسیت بیشتر نگاه کرد. در واقع رئیس سابق پارلمان بخش خصوصی اینک رئیس دفتر رئیس جمهور است و فراموش نمی کنیم که افزایش قیمت دلار و کاهش نرخ سود بانکی مطالبه همیشگی بخش خصوصی بوده است که اینک جریان امور نیز در همین راستا در حال پیشروی است.
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    4 4
    اگرنرخ سود بيادپايين شك نكنين بريد دلار وسكه جمع كنيد كه اگه نكينيد بد جوري ضرر كرديد
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    5 2
    بي كفايتي مطلق مسئولين اقتصادي دولت مسببين اين اوضاع نابسامان هستند وقتي وزير اقتصاد ميگويد نرخ سود بانكي كاهش مييابد نتيجه اش همين ميشود.