۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۰

درباره مسعود ده نمکی، معراجی ها و زمزمه خداحافظی اش

این روزها فیلم ده نمکی دارد خوب می فروشد؛ مثل همیشه. زمزمه خداحافظی با سینما را هم سر داده که البته بیشتر یک کار تبلیغاتی به نظر می آید، مگر آنکه ده نمکی عرصه ای جذاب تر از سینما یافته باشد. همانطور که کار قبلی اش را کنار گذاشت و به مطبوعات آمد، بعد از مطبوعات به مستندسازی روی آورد، بعد آن را هم رها کرد و سینمای حرفه ای را تجربه کرد. 

اما کیست که نداند ده نمکی همواره حاشیه را بیش از متن دوست داشته است؟ حق هم دارد؛ زرق و برق سینما و شهرت مطبوع آن به عنوان یک هنرمند برای کسی که در عین شهرت، محبوبیت معکوس را زیاد تجربه کرده، کم دوست داشتنی نیست. اما من معتقدم ابزار سینما همیشه از وسایل دیگر بهتر و دموکراتیک تر است، حتی برای ده نمکی. او تلاش کرده با ساخت فیلم، حرف های گل درشتش را بزند و البته همچنان بعد از پنج فیلم زبان سینما را درست نیاموخته و هنوز از سینما به عنوان تریبونی برای سخنرانی به همراه گوشی موبایلی برای ارسال پیامکهای خنده دار استفاده می کند.

گرچه عدد فیلم های ده نمکی به عدد 5 رسیده و می شود به هرحال نقاط روشنی هم در کارگردانی او سراغ کرد اما ده نمکی اگر تلاش می کرد به جای حرف زدن زیاد و توضیح دادن مضامینی که می خواسته بگوید و تلاش فراوان برای اثبات خود، به سواد سینمایی اش بیفزاید، قطعا مسیر فیلمسازی اش شیب مناسبی رو به بالا به خود می گرفت. اما او حاشیه سازی اطراف خود و فیلم هایش را ترجیح داد. ترجیح داد به دلیل استقبال مخاطبان انبوه، برای همه کری بخواند و اصرار کند که آنچه می سازد بی نقص است و عین سینماست و در اوج کیفیت و هر که این را انکار کند با او و تفکرش عناد دارد.

دلایل استقبال از سینمای ده نمکی البته قابل تحلیل است ولی همینجا بگویم من قطعا از فروش بالای فیلم های او آزاری نمی بینم هیچ، خوشحال هم هستم. آرزوی شکست خوردن او را هم به هیچ عنوان ندارم. فروش هر فیلمی یعنی مخاطبان بیشتری راهشان را به سمت سینما کج کرده اند و این بسیار خوب است. تازه امسال که فروش فیلم ده نمکی باعث نجات چندین سینما شد و این اصلا اتفاق کمی نیست.
مشکل من جای دیگری است. او دستش در عبور از خط قرمزهای ریز و درشت باز است، هروقت فیلم می سازد، نهادها و سازمان های همفکرش از انواع حمایت ها برایش کم نمی گذارند، تعداد سینماهایش در تهران و شهرستانها دوبرابر نزدیکترین رقبایش است، برای تبلیغاتش هم ویژه تر از ویژه مایه می گذارند. همه اینها نوش جانش. اما کسی که همه مزایا و امتیازات را با مال خود کرده که نباید اینهمه هیاهو کند، به صغیر و کبیر از مخالفانش یا منتقدانش بدوبیراه بگوید و انگ بچسباند،کری بخواند، اینهمه با تبختر برخورد کند، با طلبکاری حرف بزند و تازه ژست مظلومیت هم بگیرد و ادای کسانی را دربیاورد که تک و تنها و بی پناه وسط جنگل بیرحم سینما گیر افتاده اند.

او از همان روش و تکنیک هایی بهره می برد که متاسفانه ابراهیم حاتمی کیا نیز اخیرا برای خود انتخاب کرده است.
صادقانه بگویم که دوست دارم روزی ده نمکی فیلم خوب بسازد. صادقانه بگویم که هربار امیدوار بودم پیشرفتی در کارش ببینم، ببینم بیان سینمایی را آموخته است، حرف هایی که می خواهد بزند را توانسته به زبان سینما ترجمه کند، اما خب هنوز نشانه ای ندیده ام. اگر ده نمکی می توانست از حاشیه هایش بکاهد، کمی متواضعانه سینما و بیان سینمایی را بیاموزد و صداقت را چاشنی کارش کند، بی شک به وزنه ای غیرقابل انکار در سینما برای طیف همفکرش تبدیل می شد که می شد جدی اش گرفت. طبعا منتقدانش و طیف مقابل او هم بیشتر جدی اش می گرفتند.

با همه اینها او مثل هر فیلمساز دیگری حق دارد هرچه می خواهد بسازد. هیچکس حق ندارد به ده نمکی بگوید فیلم نساز، یا از فیلم نساختن او خوشحال باشد. اما او هم باید این توقع همیشگی اش از منتقدان را کنار بگذارد که "باید از فیلم من خوشتان بیاید وگرنه مغرضید و ضد انقلابید!" او باید تحملش را برای شنیدن حرف های مخالف بالا ببرد و خود را درگیر قانع کردن منتقدانش نکند.
ده نمکی حتما باید فیلم بسازد و می سازد. اما اگر دیدید خداحافظی او از سینما خیلی جدی بود، یقین بدانید عرصه جذاب تری پیش رویش باز شده. او البته سابقه عجیب عضویت در شورای عالی سینما و هیات امنای دانشگاه هنر را هم در کارنامه دارد و اخیرا هم از تدوین هشتاد جلد کتاب خبر داده است. کسی چه می داند. شاید ده نمکی را باز هم در ردایی جدید ملاقات کنیم. تجربه نشان داده درست است که او گاه از فعالیت در یک عرصه خسته می شود و حوزه کارش را تغییر می دهد اما آنچه مسلم است، بلندپروازی و میل به همیشه مطرح بودن چیزهایی نیست که ده نمکی بتواند از آن دل بکند.

این یادداشت در هفته نامه تماشاگران امروز، شنبه 30 فروردین 93 به چاپ رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350946

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    60 9
    کاش ده نمکی سینما رو به جای تخریب یاد میگرفت
  • بی نام A1 ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    8 15
    صادقانه بگویم که دوست دارم روزی ده نمکی فیلم خوب بسازد. صادقانه بگویم که هربار امیدوار بودم پیشرفتی در کارش ببینم، ببینم بیان سینمایی را آموخته است، حرف هایی که می خواهد بزند را توانسته به زبان سینما ترجمه کند، اما خب هنوز نشانه ای ندیده ام. کاملا موافق این پاراگراف هستم.مسعود خان تو رو به شهدا گوش کن
  • زهرا IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 4
    چگونه یاد بگیردوقتی مردم برای رفتن به سینمایش کرور کرور خرج می کنند, ؟حق دارد بپندارد سینما یعنی ده نمکی ما خودمان به او بها داده ایم
  • امير A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    16 10
    تمام حرفهاي فوق به نظرم صحيح است. چون خودم ديده ام كه بليط هاي فيلم ايشان توسط برخي ارگانها به قيمت نيم بها فروخته مي شود. وقتي رقابت برابر نباشد يكي اينجور دوپينگ مي كند و ديگري با بدبختي ضرر مي دهد. واي به حال اين سينما
  • طاها IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    8 4
    جانا سخن از زبان مردم میگوئی.
  • بی نام IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    10 1
    فیلماش همیشه با یه سری آدمای خاص مثل خودشه....منظورم هنر پیشه هاشه....بنظر من دیالوگها و مظنون فیلمهاش خیلی بچه گانه اس...
  • بی نام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    5 56
    همين سادگي كه فروش فيلم هاي او بالاست
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    7 3
    نقد خوبي بود ...
  • مهدی IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    19 25
    به نظر می رسه شما از حسادت مطلب می نویسید....سینما فقط یه تعریف داره و اون اینه که برای مردم فیلم بسازه نه به شکلی فیلم بسازه که شما آقایون با کلاس تایید کنید....ده نمکی ساده و بدون حاشیه فیلم می سازه ..حرف ها رو ساده بیان می کنه....دنبال ژست گرفتن های کارگردانی نیست...فروش هم می کنه الحمدلله....فیلم های ده نمکی به سادگی اشک ها و لبخند ها رو به هم پیوند می زنه....شما فکر دیگه ای برای عدم موفقیت فیلم هاتون بکنید...مشکل ده نمکی نیست...مشکل ماجراهای پشت پرده هاست برادر
  • حسین A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    8 1
    ای ول درست گفتی
  • بی نام IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 33
    درخت هر چه بارش بیشتر باشه سر به زیرتره....
  • علیرضا A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    5 3
    احسنت. گل گفتی.
  • حمید IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    13 0
    هرکاردلش خواسته کرده........
  • کسی که فیلمش را دیده IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    13 2
    سخنان نویسنده را قبول دارم. این فیلم معراجی ها با هزینه ساخت بالا و تلفات انسانی اشمتاسفانه و تیزرهای مکرر و احتمال رایگان تبلیغاتی صدا و سیما، فیلمی ارائه داده که قابل دفاع آنهم بیست و چند سال بعد از جنگ نیست. هم از لحاظ دیالوگ، داستان و صحنه های بسیار ضعیف و عیر حرفه ای ش، هم صحنه های خسته کننده و بی محتوا و بسیار تکراری فراوانش. ایشان بهتر بود و البته هنوز کاملا دیر نشده یک پاز دو سه ساله بکند و به کلاسهای کارگردانی و فیلم سازی و سناریو نویسی برود. یقینان تولیداش بسیار بهتر خواهد شد. به امید خدا.
  • بی طرف IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    5 10
    فروش فیلماش گواه اینکه بلده چی بسازه. دستت از لجاجت برداریم و حقایق را ببینیم
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    5 4
    گر تو بهتر ميزني بستان بزن
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 4
    خوب شما هم با گروه مقابل که کم هم نیستند فیلم های ارزشی بسازید که ایشان را نقد کند گروه شما هم جاه طلب زیا دارد
  • جواد IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    23 22
    آقای منتقد اگر فیلم خوب نباشه وارزش 8هزار تومان رونداشته باشه مردم به سینما نمی رفتن همه مردم سیاسی فکر نمی کنن مردم می خوان کمی لبخند بزنن
  • بی نام RO ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    شما یک فیلم خوب بساز که بهتر بفروشه.اینقدر حسادت نداره
    • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      11 42
      تنها كارگرداني كه فيلماش تو تو شهرستان بهتر ميفروشه
  • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    58 1
    در فيلم هاي ده نمكي جز لودگي و ديالوگهاي چاله ميدوني چيز ديگري هم هست؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 3
    آفرین منطقی و بدون غرض نوشته شده.
  • فرزاد A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    5 1
    یعنی معراجی های 234567 نداریم
  • علی ام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    12 9
    نمیدونم شما که سواد سینمایی دارید چرا مردم از فیلم هاتون استقبالی نمیکنن
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    5 6
    ده نمکی از این می سوزه که حرفه ایهای سینما ارزش هنری برای کارهاش قائل نیستند.
  • محمد مهدی IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    9 2
    کاش نهاد ها و سازماانها از این فیلم حمایت نمیکردند تا جایگاه مردمی اون مشخص شه نه به زور بچه مدرسی ای ها فروش رو بالا ببرند. من با این که مخالف این فیلم هستم اگر بچه داشتم می ذاشتم بره چون تنها دفعه ای که در سال می تونه بره سینما و با دوستاش خوش باشه همین یک دفعه است...پس اقای ده نمکی این پول ها خوردن نداره پول زور هست.............
  • احمد بیطرف IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    5 9
    در تاریخ سینمای و تلوزیون ایران، فیلم و فیلمساز سفارش شده که از امکانات کامل دولتی و غیر دولتی استفاده میکردن کم نبوده ولی چرا هیچکدوم مثل ده نمکی موفق نبوده؟ بیایید قبول کنیم که این آدم علاوه بر دارا بودن امکانات خاص، خودشم یه چیزی در چنته داره
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    12 8
    فوق العاده بود. آقای کثیریان این قدر خوب و بدون هیچ موضع گیری مطلب رو ادا کردید که خدا می دونه. امیدوارم همیشه سلامت باشید. سینما به منتقدینی چون شما نیاز دارد.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    11 3
    خوب بود. دست شما درد نکنه. امیدوارم آقای حاتمی کیا هم این یادداشت ها رو بخونه. اخیرا گفته بود این مطالب سایت ها کار عده ای مزدور پشت کیبورد نشین هست و من هنوز خیلی محبوبم و از این حرفا
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 3
    راستی همینجوره برای ده نمکی سینما همان کرسی خطابه است.
  • بی نام AU ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 2
    موافقم کاملا.
  • بی نام RO ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    10 15
    فروشهاي ميلياردي ده نمكي و حاتمي كيا و همچنين نظر سنجي اخير وزارت ارشاد به وضوح نشان داد شماها مافياي سينما پايگاهي در بين اكثريت مردم نداريد.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    15 80
    حسودی نکنید داداش اگه می تونین فیلمی بسازین که مردم همین طوری برن ببینن
  • رامین A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    ده نمکی فیلم ساخته؟ یعنی شما به اینا میگی فیلم؟
  • محمد اكبري IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    79 12
    امثال آقاي ده نمكي لازم نيست سواد سينمايي داشته باشند چون يا بهشون سفارش و امكانات بي حد وحصر ميدند يا فيلم هاشونو هرچه باشد از رسانه ملي و نهادها تبليغ و حوايت مي كنند تا گل كند سينماي ايران مانند خيلي جاها دچار رانت است و بس رانت چند نفر
  • بی نام RO ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    10 55
    به نظر من اهالی سینما هم باید حسادت به ده نمکی رو فراموش کنن و فکر کنن اونهای که سواد سیما رو دارن چرا فبلماشون نمیفروشه
  • جویای حق A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 2
    همه ی حرفهای شما خوب بود الا این حرف که به نیت آقای دهنمکی وارد شدید.نمیدانم شاید شما به عالم غیب آگاه باشید در هر صورت این اظهارات درست نیست.درست نیست در مورد نیات افراد قضاوت کنیم.
  • بی نام RO ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    29 57
    حالا کسایی که سینما رو یاد گرفتن چه گلی به سر این سینما زدن حداقل برای ده نمکی به خاطر فیلمهایی که رونق رو به این سینما اورد باید احترامگذاشت نه به کسانی که اول برای خارجی ها فیلم میسازن بعد ما
  • محمد IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    9 0
    اگر سینمای ده نمکی قابل تحلیل است خب چرا تحلیل نمی کنید؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 2
    مثبت
  • مهدی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    27 9
    فروش فیلمهای دهنمکی یا مشابه اون نشان میده چقدر جامعه سطحی نگر شده یا از فرط اضطراب و عصبیت به چیزی پناه میبره که نخواد براش درگیری فکری ایجاد کنه
    • بی نام RO ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      8 34
      اگر همين به قول شما جامعه بگه رابطه با آمريكا ميخوايم از نظر شما جامعه حتما روشنفكره.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    7 18
    درود بر ابراهیم حاتمی کیا و ده نمکی که برای ایرانی ها فیلم میسازند نه مثل بعضی خیلی روشنفکر ها به نام ایران و به کام جشنواره های رنگارنگ اون ور آبی .آقای کثیریان مشکل شما سینمای دهنمکی نیست گرایش عده زیادی از مردم به فیلم های ایشونه که شما به هر دلیلی خوشتان نمی اید و میخواین به هزار و یک دلیل خود ساخته این استقبال مردمی رو توجیح کنید.حرف هایی از جنس حضور مردم در راهپیمایی ها به خاطر ساندویچ و ساندیس . اما از قدیم گفتن عاقلان دانند
  • مسیح A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    51 1
    پروژه بعدی ده نمکی ، ورود به عرصه سیاست ، آن هم از نوع ریاست است ، شاید حتی ریاست جمهوری.ده نمکی خصوصیت های ویژه ای دارد که نمونه آن را فقط می توان در امثال « احمدی نژاد » دید.احمدی نژاد هم همینطور پرهیاهو و به سادگی آمد و رئیس جمهور شد.
  • احــــسان A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    181 5
    ای کاش به جای در اختیار گذاشتن اینهمه منابع ملیعمومی به ده نمکی به وی 1 واحد، هدر ندادن این منابع و مهم بودن جان مردم رو یاد میدادند، که سر هر فیلمش 67 نفر کشته و زخمی نشوند
    • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      6 53
      اونایی که سواد سینمایی دارن کجا رو گرفتن ؟؟؟؟؟؟؟؟ دارن جلو ده نمکی لنگ می اندازن. فقط کشور توسط جهادی ها باید آباد بشه.
    • بی نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
      26 0
      100 رحمت به فيلمفارسي هاي قبل از انقلاب،آخه اين ها فيلمه كه دهنكي ميسازه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    3 6
    خیلی بی معرفتین. . .
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    3 28
    آقاي منتقد نسبتا محترم؛ به نظر خودت از اين متن يكطرفه سرشار از تهمت و توهينهاي محترمانه شما، روشنفكرايي كه سعي ميكنن حداقل در ”كلام” بي طرفي رو رعايت كنن بيشتر خوششون مياد يا عوامي كه روشنفكر نيستن اما روشنفكرا رو دوست دارن؟ نقد ميخواي بكني يه ذره باكلاس تر نقد كن كه مشترياتم باكلاس تر بشن