کارگردان فیلم «اشباح» می‌گوید به آثار هنریک ایبسن علاقه‌مند است و آنچه از ادبیات اسکاندیناوی برمی‌خیزد ارتعاشات عمیق انسانی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سه‌شنبه شب برنامه رادیویی «دیالوگ» با اجرای ایوب آقاخانی به بررسی فیلم سینمایی «اشباح» اختصاص داشت.

داریوش مهرجویی کارگردان و نویسنده و امیرعلی دانایی بازیگر این فیلم مهمانان برنامه بودند.

مهرجویی در تماسی تلفنی درباره این مسئله که در اکثر آثار سینمایی‌اش از نمایشنامه‌ها وام می‌گیرد و به نوعی دست به اقتباس می‌زند، گفت: «من از داستان‌ها و نمایشنامه‌ها الهام می‌گیرم و «اشباح» هم یکی از کوشش‌های من در این راستا بود. فکر می‌کنم داستانی که روایت شد داستانی است که برای بسیاری از آدم‌ها اتفاق افتاده است.»

او که در دو اثر «سارا» و «اشباح» اقتباسی از آثار هنریک ایبسن داشته، درباره علاقه‌اش به کارهای این نمایش‌نامه‌نویس نروژی گفت: «ارتعاشاتی که از ادبیات اسکاندیناوی، نروژ، سوئد و ایرلند بر می‌خیزد، به نظر من ارتعاشات عمیق انسانی است که از سرنوشت بشری صحبت می‌کند و قابل انطباق با ما است. بنابراین بسیار جذاب است و این‌ها امواجی است که با امواج درونی من تطابق دارد.»

او درباره حضور امیرعلی دانایی به عنوان نقش اصلی فیلمش نیز گفت: «برای ایفای نقش مازیار گزینه‌های بسیار زیادی را بررسی کردیم تا اینکه دانایی برای این نقش انتخاب شد. انتخابش از روی یک عکس بود و انتخاب نهایی من بود. به این دلیل که روحیه لطیف و شاعرانگی شخصیت مازیار را در امیرعلی دیدم. برای من نگاه، طریقه راه رفتن و حرف زدن بازیگر مهم است. خصوصیات مازیار قصه را در امیرعلی دیدم. از حضورش راضیم و امیدوارم مردم هم حس من را داشته باشند.»

کارگردان فیلم سینمایی «هامون» ادامه داد: «از بازی خانم‌ها کرامتی، حمید‌زاده، شریفی‌نیا و آقایان سلطانی، معجونی و ارشادی هم بسیار راضی‌ام و فکر می‌کنم هر کدام از آن‌ها به خوبی از عهده نقششان برآمدند.»

دانایی دیگر مهمان این برنامه رادیویی، گفت: «کار کردن با داریوش مهرجویی تجربه بسیار خوبی بود و از او خیلی چیزها یاد گرفتم. از طرف دیگرU حضور پیشکسوتان سینمایی ایران مثل آقایان نظام کیایی و کلاری در پشت دوربین کمک زیادی به من کرد.»

او ادامه داد: «از اتفاقاتی که سال گذشته در کارنامه بازیگریم افتاد خوشحالم و خرسندم در آثار بزرگان سینمای ایران مثل آقایان مهرجویی و افخمی کار کردم.»

«اشباح» سال گذشته در بخش مسابقه سینمایی ایران جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

58247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =