۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
انقلاب رنگی آمریکا در جمهوری آذربایجان

قریب 15 میلیون دلار از سوی کاخ سفید در آذربایجان هزینه شده است. هرچند که ارقام و اقدامات می تواند بیش از اینها باشد و به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات بازتاب رسانه ای هم نداشته باشد.

عین الله فتح الله یف روزنامه نگار سرسخت و سرشناس آذربایجان که چندسال پیش نیز به علت برخی نوشته های نیش دارش مدتی طعم زندان را هم چشید چندی است دیگر کمتر دولت آذربایجان را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهد و بیشتر به شیوه تحرک برخی احزاب وشخصیتهای مخالف دولت و عقبه خارجی آنها می پردازد. وی اخیراً در مطلبی ضمن افشای کمکهای آمریکا به مخالفان دولت آذربایجان، ریچارد مورنینگ استار، سفیر آمریکا در باکو را مورد سوال قرار داده و درپی دریافت پاسخ از این دیپلمات امریکایی است.
در یادداشت حاضر، ابتدا ترجمه برخی نکات برجسته نگارش یافته از سوی این روزنامه نگار آذری برگرفته از منبع آن و در خاتمه تحلیل راقم این سطور تقدیم مخاطبان علاقمند به تحولات کشور همسایه آذربایجان تقدیم خواهد شد.
شورای بین المللی موسوم به تحقیقات و مبادله آمریکا از سال 2008 تا 2013 مبلغ 730 هزار منات در 29 مورد کمک توسعه ای به آذربایجان اختصاص داده است. رهبری این تشیلات در آذربابجان برعهده تبعه آمریکایی سارا هنسی است. اما این نهاد فقط 40 هزار منات کمک دریافت کرده و سرنوشت بقیه مبلغ تخصیص یافته درهاله ای از ابهام قرار دارد. درواقع در نگاهی کلی اینکه مبلغ 730 هزار دلار صرف چه مواردی شده زیرسوال است.
بررسی های انجام شده، نشان می‌دهد که همه مبلغ مورد اشاره صرف مخالفان و نهادهای نزدیک به مخالفان دولت آذربایجان شده است. جناب مورنینگ استار، خواهشمند است اعلام نمایید که به چه دلیل این پولها صرف مخالفان دولت شده است؟ درجریان انتخابات سال 2013 در راستای هزینه کرد این پولها، سایتی به آدرس (www.azerbaijanelections.org) از سوی نهاد مذکور ایجاد شد و برای اجرای طرحهای موقت 10هزار دلار تخصیص یافت.
در جریان انتخابات و پس از آن در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، سایت مذکور موضع مخالف دولت اتخاذ کرد. در واقع گرانت(1) به آژانس خبرگزاری توران اختصاص یافته بود و فعالیتها به سایت مذکور اکتفا نمی شد. لذا سایتی نیز به آدرس (www.seckiportali.az) ایجاد شد که هم اکنون نیز فعالیت آن ادامه دارد. برای ایجاد این سایت پول به روشن حاجی بیلی، سردبیر روزنامه آزادلیق، ارگان حزب جبهه خلق آذربایجان به رهبری علی کریملی تحویل و به منظور ایجاد سایت ضدحکومتی فوق الذکر 25 هزار دلار هزینه شد. مبلغ قابل توجهی نیز به فردی به نام امین حسین اف یکی از منتقدین فعال دولت پرداخت شد. در واقع وی مبلغ 275 هزار دلار برای 5 طرح دریافت کرده است. رشید حاجیلی، دیگر منتقد دولت مبلغ 128 هزار دلار ازاین گرانت دریافت کرده است. همچنین به منظور ایجاد کانال تلویزیونی اینترنتی موسوم به کانال 13 به دو تن از مخالفان دولت آذربایجان یعنی برادران آنار و عزیز اورج اف، مبلغ 24 هزار دلار پرداخت می شود. البته در حال حاضر امکان ورود به این سایت اینترنتی میسرنیست.
یکی دیگر از سوالاتی که فتح الله یف ازسفیر آمریکا در باکو می پرسد اینست که موسسه حقوق شناسان امریکا با چه اهدافی مبلغ 206 هزار دلار درآذربایجان هزینه کرده است؟ این موسسه آمریکایی از سال 2003 تا 2013 مبالغ 588 هزار و 519 هزار دلار در نوبتهای مختلف هزینه نموده و همه مبالغ را به تشکیلات مخالف دولت آذربایجان اختصاص داده است.

مخالفان سیاسی دریافت کننده کمک مالی ومبالغ دریافتی بدین شرح است:
ودادی میرکمال، انتقام علیف و انگی، حاجی بیلی91هزار دلار
رشیدحاجیلی 90هزاردلار
الوست رستم خانلی برادر صابر رستم خانلی (رهبر حزی همبستگی ملی آذربایجان و از مخالفان جمهوری اسلامی ایران)10 هزار دلار
همچنین برای نهاد غیردولتی موسوم به مرکز تدریس دموکراسی که یکی از منتقدان اصلی انتخابات ریاست جمهوری ازسال 2008 تا 2023 بوده، مبلغ 15هزاردلار پرداخت شده است.
سوال بعدی این روزنامه نگار آذری از سفیر امریکا در آذربایجان این است که موسسه "Revenue Watch" مبلغ 952هزار دلار را در کجا هزینه کرده است؟ اختصاص این مبلغ به موسسه مذکور درحالی صورت می گیرد که در آذربایجان اجازه ثبت به آن داده نشده بود، ولی این موسسه مبلغ مذکور را از سال 2006 تا 2013 در حمایت از 25 طرح مخالفان دولت آذربایجان به افرادی پرداخت میکند تا علیه دولت، اقدام به فعالیت سیاسی نمایند.
ازجمله دریافت کنندگان این کمک مالی، فعال سیاسی وابسته به حزب مساوات آذربایجان قباد عباد اوغلو، فعال سیاسی وابسته به حزب جبهه خلق آذربایجان، محمد طالبی و رهبر گروه موسوم به بودجه ملی، روشن آقایف، می باشند. گروه بودجه ملی یکی از سرسخت ترین منتقدان سیاستهای اقتصادی دولت است.
سوال دیگر عین الله فتح الله یف ازسفیر امریکا درباکو دررابطه با علت افزایش کمک های مالی USAID به NGOهاست. آژانس کمک توسعه ای آمریکا برغم دولتی بودن از سال 1992 تا کنون 300 میلیون دلار به نهادهای غیردولتی آذربایجان بویژه ازسال 2010 تا 2013 کمک مالی نموده است. در سالهای اخیر نیز مبلغ 8 میلیون و 200 هزار دلار به سازمانهای غیردولتی آذربایجان تخصیص یافته است.
سوال آخر نویسنده آذری از سفیر آمریکا در باکو در رابطه معما ماندن کمک مالی 3 میلیون و 500 هزار دلاری به موسسه دموکراسی ملی (Milli Demokratiya İnstitut) است.
در دوره زمانی 2003 تا 2013 این تشکیلات با هماهنگی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا CIA مبلغ مورد اشاره را در اجرای 78 طرح مخالفان دولت هزینه کرده است. از جمله سازمانهای غیردولتی دریافت کننده که ازمخالفان دولت آذربایجان محسوب می شوند عبارتند از: دانشگاه تفکر آزاد، خبرگزاری توران، آبیکتیو تی وی و بالاخره مرکز تدریس دموکراسی و مونیتورینگ انتخابات
"Açıq Fikir Universiteti", "Turan" agentliyinin "Obyektiv TV" "Seçkilərin Monitorinqi və Demokratiyanın Tədrisi Mərkəzi" 

تحلیل:
براساس اطلاعات و آمار ارایه شده از سوی فتح الله عین الله یف درمجموع قریب 15 میلیون دلار از سوی کاخ سفید در آذربایجان هزینه شده است.هرچند که ارقام واقدامات می تواند بیش از اینها باشد و به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات بازتاب رسانه ای هم نداشته باشد.
به ظن راقم این سطور هرگونه اقدامات مداخله جویانه واشنگتن وغرب درآذربایجان را نمی توان لزوما به معنی انقلاب مخملی و ساقط نمودن الهام علیف ارزیابی کرد، چرا که آمریکا ازاینگونه تحرکات هدف تحت تأثیر قراردادن دولت باکو و اخذ امتیازات بیشتر را پی گیری می کند.
ازسوی دیگر احزاب مخالف آذربایجان هنوز از وزن لازم برای انتقال قدرت در این کشوربرخوردار نیستند، چراکه امکان بسیج توده ها را به شکل موثری ندارند.

منبع :
"Qafqazinfo"قفقاز اینفو.آذ به نقل از :.آذ haqqın.azبه قلم: عین الله فتح الله یف
Eynulla Fətullayev
1- Grant کمک توسعه ای بلاعوض که اصولا به دولتها اختصاص داده می شود.

برای مشاهدۀ وبلاگ افشار سلیمانی در صفحۀ بلاگرهای خبرآنلاین اینجا کلیک کنید

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    52 23
    قابل توجه یولداش الهام علی اف حالا برو نمیدونم از ان جشنواره های کذا و کذا راه بیانداز در مملکت شیعی که مردمانش تازه پس از 70 سال خفقان محض به شریعت اصلی خود برگشته بودند بساط بی دینی راه انداختی برای خوش امد غربیها اینهم پاداشش
  • آذری A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    9 206
    الهام علیف هم تلاش میکنه تا رضایت مردم خودش رو جلب کنه و هم حمایت غرب رو پشت خودش داشته باشه در هر دو زمینه علی رغم موفقیتهاش دارای مشکلات جدی نیز هست، یکی از دلایل مشکلاتش در دو جبهه مذکور اینه که باید با روسیه هم با مدارا رفتار کنه و از طرف دیگه احساس میکنه که باید باصطلاح میراث پدرش رو هم حفظ کنه، موازنه همزمان تمام این معادلات به صورت یکجا بعید به نظر میرسه بنابراین این موارد در کنار همدیگه موجب میشه که جایگاه خیلی محکمی در راس قدرت نداشته باشه و از ترس کنار زده شدن از قدرت به یک تمامیت خواهی نسبتا ملموسی رو بیاره. در کل من فکر میکنم حیطه امنیت واقعیش در قدرت، کمتر از حیطه امنیت ظاهریشه.
  • داداش IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    9 8
    امان از دست این امریکای جهان خار. دست سر مردم خاورمیانه بر نمیدارد .بابا یکی نیست برو در هوایی خودت حال کن اینجا چیکار میکنی داداش
  • بی نام A1 ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    32 6
    جناب سلیمانی. در جایی فرموده اید:"آژانس کمک توسعه ای آمریکا برغم دولتی بودن از سال 1992 تا کنون 300 میلیون دلار به نهادهای غیردولتی آذربایجان بویژه ازسال 2010 تا 2013 کمک مالی نموده است" و در جایی دیگر "براساس اطلاعات و آمار ارایه شده از سوی فتح الله عین الله یف درمجموع قریب 15 میلیون دلار از سوی کاخ سفید در آذربایجان هزینه شده است". این دو رقم با هم اختلاف فاحشی دارن. اگر منظورتون از کاخ سفید دولت آمریکاست که آژانس کمک توسعه ای هم بخشی از این دولت به حساب میاد.
  • بی نام A1 ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    92 13
    آقای سلیمانی.تصور نمیکنم آمریکا برای امتیاز گرفتن از کشور کوچک و ضعیفی مثل آذربایجان نیازی به این هزینه ها داشته باشه.ثانیا مبلغ 15 میلیون هم پولی نیست که آمریکا بتونه مخالف جدی برای علی اف درست کنه. به نظرم آمریکاییها برنامه دراز مدتی رو دنبال میکنن. بنیادی را در آمریکا میشناسم که به جوانهای خوش استعداد بین 1825 سال در جمهوریهای تازه استقلال یافته گرنت میدن تا به آمریکا برن و آموزش ببینن برای اینکه در سنین بالاتر بتونن رهبری کشورشون رو در دست بگیرن. سرمایه گذاری امروز آمریکا برای این هست که ظرف 20 سال آینده در کشورهایی مثل آذربایجان نظام جدیدی رو بدون هر گونه درگیری و کودتا برقرار کنند.خود آمریکاییها میدونن کودتای مخملی راه پر هزینه ای برای تغییر رژیمهاست .نمونه اش هم اوکراین فعلی هست.
    • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      16 18
      آذربایجان کوچک و ضعیف است؟ 1منابع غنی نفت وگاز دارد 2 نزدیکترین کشور به ایران است 3گروه های تجزیه طلب دارد
    • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      8 10
      "تصور نمیکنم آمریکا برای امتیاز گرفتن از کشور کوچک و ضعیفی مثل آذربایجان نیازی به این هزینه ها داشته باشه.ثانیا مبلغ 15 میلیون هم پولی نیست که آمریکا بتونه مخالف جدی برای علی اف درست کنه." این دو خط رو چند بار بخون ببین چی گفتی. من؟ بسیار خواندمش.
  • حسین زاده A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    15 4
    آذربایجان کشور کوچکی هست ولی صدبرابر دموکراسی تر وپیشرفته تر ازخیلی جاهاهست زمان فروپاشی روباالان مقایسه کن البته بدون غرض متوجه میشی.ماتواین سی وچند سال همش عقب نشینی داشتیم ولی اونا همش روبه جلوبودنن آقایان وخانمهای بی نام
  • افشلر سلیماتی US ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    1 1
    کمک توسعه ای امریکا به اذربابجان ازسال 1992 تاکنون 300 میلیون دلار بوده انا کمک 15 میلیون دلاری به ماجرای انتخابات 2013 مربوط میشود.آمریکا در نگاه واقدام خود در کشورها منافع خودرا دنبال میکند و ازمقوله حقوق بسر بعنوان ابزار استفاده میکند، بهترین حکومها آنهایی هستند که ابن بهاته را به دست انریکا وغربیها ندهند .
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    14 2
    کشورآزربایجان,هم ازنظرسیاسی,ومالی پیشرفت خوبی داشته,وازجایگاه سیاسی خوبی برخوردار هست,وتصدیق این حرفهاارزش پولی این کشور د ر برابرایران به اصطلاح بزرگتان هست1manatبرابر3500تومان ای ران هست,سه حزب مهم مخالف دولت فعالیت میکنن,ازاینا مهمتراینکه,فهمیده دست دوستی باکشوری بده که جهان قبولش داره,نه بره سمت کمونیسمروسی