رایزنی های چند جانبه ظریف در مسکو/گزارش فیسبوکی سفیر ایران از نشست کشورهای ساحلی خزر

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در سفر با مسکو با لاوروف همتای روس خود درباره طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ ای و بین‌المللی رایزنی کردند.

به گزارش خبرآنلاین، ظریف که برای حضور در اجلاس وزیران خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر به مسکو سفر کرده است ، قبل از حضور در این اجلاس مذاکرات دو جانبه با همتای روس خود داشت. خبرگزاری ها گزارش دادند دو وزیر خارجه در مذاکرات‌شان موضوعات دو جانبه از جمله همکاری‌ها در حوزه خزر ، تدوین رژیم حقوقی دریای خزر و افزایش ارتباط و همکاری مجالس دو کشور را مرور کردند.

ظریف، وزیر امور خارجه در نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، گفت: متاسفانه برخی بازیگران فرامنطقه‌ای، دریای خزر را مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می‌کنند و از زوایای دیگر مانند «محیط زیست بسیار شکننده»، «منابع زنده» و «صلح و ثبات پایدار» غافل هستند.ایران اعتقاد دارد برای حل مسائل این دریا باید شیوه‌هایی اتخاذ شوند که منافع بلند مدت، همه جانبه و مصالح جمعی را به ارمغان بیاورد. بنابراین تفکیک بین منافع زودگذر و پایدار لازم است.
موضوع هسته ای ایران ، بحران سوریه ، روابط دو جانبه ، از جمله محورهای مورد مذاکره دو طرف بوده است. ایرنا گزارش داده است که در دیدار ظریف و لاورف«مذاکرات جاری هسته ای ایران و گروه 1+5 نیز مورد گفت وگو قرار گرفت و دو طرف نسبت به دستیابی به راه حل جامع در زمان بندی پیش بینی شده ابراز امیدواری کردند.»
وزیران خارجه ایران و روسیه همچنین پیگیری چگونگی اجرا و پیشرفت توافقات صورت گرفته در مذاکرات سال گذشته روسای جمهور دو گشور در حاشیه اجلاس شانگهای و دیدار آتی حسن روحانی و ولادیمیر پوتین، رییسان جمهور دو کشور در اجلاس سیکا را ارزیابی کردند.قرار است تابستان سال جاری چهارمین نشست سران کشورهای ساحلی این دریا در آستراخان برگزار شود.
روابط ایران و روسیه بعد از روی کار آمدن دولت جدید گمتر از قبل شده است. علاوه بر مذاکرات هسته ای و تلاش دو کشور برای بستن قرار داد دومین نیروگاه هسته ای، بحران های منطقه ای از جمله سوریه و اوکراین، از آن دست موضوعاتی است که دو کشور را به هم نزدیک تر کرده است.

گزارش فیسبوکی سفیر ایران در مسکو از برنامه سفر ظریف برای شرکت در نشست همسایگان خزر

مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو در صفحه فیسبوکش نوشت که نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر می تواند در آینده منطقه تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرآنلاین سنایی نوشت:

دوستان سلام

امروز نیز به روال سابق میزبان میهمانانی ازکشورمان هستیم که جناب آقای ظریف در راس شان قرار دارند.

روز پرکاری را شروع کردیم که با توجه به اهمیت آن با عنوان نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر، می تواند درآینده منطقه بسیار تاثیرگذار باشد.

صبح بلافاصله پس از ورود به ساختمان محل برگزاری نشست وزرای خارجه خزر در مرکز تجارت جهانی مسکو , دیدار وزیر محترم خارجه کشورمان با همتای روس آقای لاوروف برگزار شد.

با توجه به اهمیت منایع انرزی دریای خزر و رقابت قدرت های فرامنطقه ای برای بهره برداری از منابع انرژی خزر، محل برگزاری اجلاس وزرای خارجی کشورهای ساحلی پر از خبرنگاران و نمایندگان رسانه های خارجی بود .

وزرای امور خارجه 5 کشور ساحلی خزر همچنین قبل از آغاز رسمی نشست در راهروی مشرف یه سالن اصلی با همدیگر احوالپرسی دوستانه ای کردند.

ساختمان تجارت جهانی مسکو محل برگزاری اجللاس نیز که از یادگارهای دوران پروستریکاست ، چشم انداز زیبایی دارد و مشرف بر رودخانه مسکواست که از مرکز شهر می گذرد.

2929

 

 

29212 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =