واحد مرکزی خبر نوشت:

روسیه به طور گسترده در حوزه های نفتی و گازی قطب شمال سرمایه گذاری می کند.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مسکو، پاول زاوالنی رئیس شرکت گازی روسیه در این باره اعلام کرد این کشور نقش اصلی را در به بهره برداری رساندن حوزه های گازی و نفتی قطب شمال ایفا خواهد کرد.
هم اکنون حجم منابع قابل بهره برداری فلات قاره ای قطب شمال به 106 میلیارد تن نفت و 69 و نیم تریلیون متر مکعب گاز طبیعی می رسد.
شرکت های دولتی روسنفت وگازپروم روسیه وظیفه به بهره برداری رساندن این منابع قابل بهره برداری فلات قاره ای قطب شمال را برعهده گرفته اند. این دو شرکت برای آنکه سریع تر به این هدف برسند در نظردارند از شرکت های خارجی فعال در بخش نفت و گاز دعوت به مشارکت کنند.
با توجه به حجم بالای منابع قابل بهره برداری فلات قاره ای قطب شمال، این منطقه در آینده ای نه چندان دور به کانون تولید نفت وگاز از زمین تبدیل می شود. شماری از کشورهایی که مرز آبی در قطب شمال دارند نیز درنظر دارندبرای بهره جستن از منابع قابل بهره برداری فلات قاره ای قطب شمال سرمایه گذاری های خود را افزایش دهند. کشورهای حوزه قطب شمال نمی خواهند در این خصوص فرصت را از دست دهند زیرا منافع نفتی و گازی در برخی از کشورهای که تاکنون تولید کننده این دو حامل انرژی بودند ذخایرشان در حال ته کشیدن است و ازاین گذشته با ذوب شدن یخ های قطبی راههای جدید دریایی باز شده است که امکان بهره برداری از این حوزه نفتی وگازی را امکان پذیر می سازد.اگر تاکنون منابع نفتی و گازی فلات قاره ای قطب شمال قابل بهره برداری نبود به این دلیل بود که آب های یخ بسته این منطقه چنین اجازی را نمی داد و در واقع راه دریایی برای این منظور وجود نداشت. بیشتر منابع قابل بهره برداری نفت و گاز در همه جای جهان بیشتر در فلات قاره ای قرار دارند. از همین رو، روسیه، آمریکا، نروژ؛دانمارک و کانادا با توجه به آنکه در نزدیکی قطب شمال هستند در فلات قاره این منطقه قرار دارند و می توانند از منابع نفتی و گازی آن استفاده کنند. این منابع نفتی وگازی در حدود 200 مایل دریایی آب های سرزمینی این کشورها قرار دارد.
میخائیل کریلوف مدیر بخش تحلیلی شرکت یوناتید تریدرزUnited Traders در این باره می گوید از 30 درصد ذخایر گاز طبیعی کشف نشده و 13 درصد ذخایر نفتی کشف نشده قطب شمال بخش قابل توجهی از آن در آب های سرزمین هایی کشورهایی قرار دارد که امکانات اکتشاف و بهره برداری از آن را در اختیار دارند.یکی از این کشور روسیه است که می تواند در منطقه ای به مساحت شش میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع از منابع قابل بهره برداری فلات قاره ای قطب شمال به اکتشاف نفت و گاز بپردازد.
نزدیک به 60درصد از ذخایر ونفت گاز قطب شمال در آنسوی دایره قطبی است که 43 درصد آن متعلق به روسیه است و منابع نفت و گاز این بخش به 80درصد کل ذخایر قطب شمال می رسد. به همین علت است که روسیه اکنون به طور جدی به فکر سرمایه گذاری های گسترده در مناطق شمالی خاک خود افتاده است. اما برای به بهره برداری رسیدن این منابع به سرمایه گذاری های هنگفتی نیاز است . روسیه از زمان اتحاد جماهیر شوروی به فکر اکتشاف و استخراج نفت از ذخیر نفت و گاز خود در قطب شمال افتاده است. در سال 1980 چندین چاه نیز در همین منطقه حفر شده و پژوهش های زمین لرزه شناسی نیز در این منطقه صورت گرفت اما این اقدامات به سرانجام نرسید. روسیه از آن زمان به بعد به فکر کمک گرفتن از شرکت های خارجی افتاد و در همین راستا تاکنون 113 پروانه بهره برداری برای شرکت ها داخلی و خارجی صادر شده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =