تسنیم نوشت:

وزیر خارجه سلطان نشین عمان در بخش دوم مصاحبه با الحیات با دفاع از موضع ایران در قبال جنگ سوریه این سوال را مطرح کرد که چرا چچنی ها اجازه مشارکت در جنگ را دارند اما ایران نمی تواند حضور داشته باشد.
یوسف بن علوی وزیر خارجه سلطان نشین عمان در خصوص روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رابطه براساس  تاریخ دیرینه برقرار است و اگر تصور کنید رابطه ما اقتصادی و مالی است باید بگویم حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در مقایسه با دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به چشم هم نمی آید.

بن علوی در بخش دوم از مصاحبه خود با الحیات که شماره اول آن روز گذشته منتشر شد،  به حمایت ایران از نظام سوریه اشاره کرد و در این باره مخالفتش را با سوال جهت دار روزنامه الحیات مبنی بر مشارکت ایران در قتل عام ها در سوریه اعلام کرد و گفت: ایران در بحران سوریه مشارکت دارد، در جنگی داخلی مشارکت دارد که گروه های خارجی بسیاری در آن حضور و مشارکت دارند، چرا چچنی ها اجازه مشارکت در جنگ را دارند اما ایران نمی تواند حضور داشته باشند؟.

وزیر خارجه سلطان نشین عمان در ادامه به مساله بحران بوجود آمده بین تهران و ریاض اشاره کرد و در پاسخ به این سوال خبرنگار که گفته بود، آیا حضور و نقش ایران در سوریه باعث ادامه یافتن این اختلافات شده است، گفت: مخالفت عربستان با مساله استقبال از وزیر خارجه ایران دلایل اساسی شناخته شده ای دارد، اما با این وجود وی ضرورتی برای میانجیگری بین تهران و ریاض احساس نمی‌کند. وی با این وجود از آمادگی کشورش در صورت فراهم بودن زمینه ها از سوی دو کشور مذکور برای حل اختلافات و ایفای نقش میانجی از سوی مسقط اشاره کرد و افزود: برخی از این مشکلات و اختلافات به دلیل متراکم شدنشان حاصل شده است و برخی دیگر مشکلات و اختلافاتی شخصی هستند و ربطی به منافع مشترک ندارند.

خبرنگار پرسش دیگری را از وزیر خارجه سلطان نشین عمان سوال کرد که آیا مسقط در صدد میانجیگری بین ریاض و تهران هست ؟  وی در پاسخ گفت: به نظر نمی رسد این مساله به میانجیگری نیازی داشته باشد.

خبرنگار پرسید: وزیر خارجه ایران بارها از مقامات سعودی خواست تا به وی اجازه سفر و ملاقات داده شود، اما مقامات سعودی این درخواست را رد کردند؟ یوسف بن علوی در این باره گفت: بنا به دلایلی اساسی و شناخته شده صورت گرفته است.

خبرنگار در ادامه سوال کرد: آیا شما نقش میانجیگر را برای حفظ امنیت و ثبات درمنطقه را نمی خواهید از طریق میانجیگری بین ریاض و تهران تامین کنید؟

بن علوی پاسخ داد: اساس اندیشه وساطت به معنی فکر بازاری این است که شما در بازاری دلالی یک بازار را برعهده داشته باشید، در این بازار باید یک سیستم قابل قبولی حاکم باشد، این فکر زمانی موفق است که همه این نقش شما را پذیرا باشند، دلال این نیست که حرف کسی را به کسی دیگر تنها منتقل کنید، اما به طور حتم هدف ما این است که منطقه ای آرام و امن داشته باشیم.

خبرنگار سوال کرد: چگونه می توان نزدیکی دیدگاه ها را بین دو دولت بوجود آورد؟ وزیر خارجه سلطان نشین عمان در این باره گفت: این اصل پرسش است، آیا آمادگی در این رابطه از سوی دو دولت حاصل شده است، از این رو معتقدم اختلاف به دلیل انباشت اختلافات حاصل شده است،‌برخی از این اختلافات شخصی هستند و به مسائل اساسی و منافع ربطی ندارند، یعنی این طور نیست که من 10 درصد ببرم و تو 20 درصدد ببری ، مسائل به این صورت دنبال نمی شوند.

خبرنگار از وزیر خارجه سلطان نشین عمان سوال کرد: شما مرد سیاستمدار و دیپلمات چیره دستی هستید، آیا گمان می کنید گشایش در روابط سلطان نشین عمان در قبال ایران به دلیل بیمش از کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس بوده است؟ یوسف بن علوی در این باره گفت: ما با ایرانیان همسایه هستیم، همانگونه که برادرانمان در کویت، عربستان سعودی، قطر، بحرین و امارات متحده عربی با ایران همسایه هستند، اما اگر منظورت از این سوال در خصوص منافع مالی است باید بگویم حجم مبادلات تجاری ما با ایران بسیار ناچیز تر از آن مقداری است که دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران دارند، اما اگر سوالت در زمینه مسائل سیاسی مشترک است باید بگویم، سطح روابط ما بسیار بیشتر ایست و این امر هم به بعد تاریخی روابط بین ما و ایران مربوط می شود، البته جذر و مدی هم در این روابط بوده است، تاریخ گواه روابط ما با این کشور خواهد بود، و همچنین تاریخ گواه سطح روابط این کشور با ما خواهد بود، چنین روابط خوبی می تواند ثمره های خوبی برای تمام کشورهای عرب منطقه به دنبال داشته باشد، از این رو ما بر این روابط و ادامه دار بودنش حساب کرده ایم چرا که هیچ چیز ادامه دار نیست و شرایط و اوضاع ممکن است تغییر کند، ادامه داشتن حال امری محال است، ایران کشوری بزرگ است و باید این مساله را به منفعتی برای خود تبدیل کنیم نباید آن را به دشواری بدل سازیم.

وی در باره سوال خبرنگار که پرسیده بود تهران تهدید می کند، تنگه هرمز را خواهد بست، و هرباری که می خواهد غرب را تهدید کند، این تنگه و بستن آن را مطرح می کند و آیا اصولاً ایران قادر به انجام چنین اقدامی هست گفت: به نفع ایران است که این گذرگاه آبی و تنگه را مسدود نکند چرا که از این طریق با جهان در ارتباط است، اما در گذشته مقامات ایرانی زمانی که در نزاع سیاسی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آمریکا بودند این مساله را بیان می کردند، از این رو هر خبرنگار و مسئول نظامی در این باره سخن می گفت اما واقعیت این است که از نظر عملی بستن تنگه ناممکن است، چرا که نمی توان این تنگه را با یک نفت کش یا کشتی باری مسدود کرد این تنگه بسیار عمیق است، ونمی توان عمق 70 الی 100 متری را پر کرد، تنها راهی که باقی می ماند بستن آن با استفاده از اقدامات نظامی است.

خبرنگار در ادامه در بخش یمن هم پرسید: یمن بارها سلطان نشین عمان را به تامین گذرگاه عبوری آبی امن برای ایران به منظور عبور از بحر العرب متهم می کند و ایران را به انتقال سلاح از این مسیر متهم می سازد، نظر شما در این رابطه و اتهامات چیست؟ یوسف بن علوی وزیر خارجه سلطان نشین عمان گفت: این سخنان نامعقول است چرا که گذرگاه های آبی دست هیچ کس نیستند، ما به این اتهامات پاسخ نمی دهیم چرا که ارزش پاسخ دادن هم ندارند، اگر رسماً در این باره به ما چیزی نرسد، هرگز وارد جنجال های بی اساس نمی شویم.

الحیات پرسید برخی از منابع خبری از نقش میانجیگری سلطان نشین عمان برای نزدیکی مواضع بین تهران و صنعاء به منظور آزادی برخی از اعضای حزب الله لبنان که در یمن دستگیر شده‌اند حکایت دارند؟ وزیر خارجه سلطان نشین عمان در این رابطه گفت: این خبرها اصلا صحت ندارد، این مسائل را برخی از مردم از سناریوهای ساخته و پرداخته ذهنشان مطرح کردند.

وزیر خارجه سلطان نشین عمان در بخشی دیگری از سخنانش به موضوع امکان شکل گیری مساله اتحاد بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و مثلا شکل گیری اتحاد بین بحرین و عربستان سعودی اشاره کرد و دلیل مخالفت مسقط با چنین طرحی گفت: اگر بخواهند چنین اتحادی را بوجود آورند، هیچ مانعی بر سر این تصمیم آنها وجود ندارد، اما آیا لزومی برای این اتحادیه هست وآیا بعد راهبردی هم خواهد داشت؟ آنها اگر بخواهند می توانند بوجود بیآورند اگر می توانند چرا ایجادش نمی کنند؟.

بن علوی در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع اختلاف بر انگیز مخالفت برخی از کشورهای عربی با نامزدی ژنرال عبد الفتاح السیسی برای شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در این کشور داشتند و باعث بروز اختلاف با مصر شده اشاره کرد و گفت: السیسی یک شهروند مصری ملی گراست، او حق دارد خود را نامزد کند.

وی در این باره گفت: چه ایرادی دارد یک نظامی خود را برای تصدی سمت ریاست جمهوری در کشورش نامزد کند، برخی می گویند اگر بین مرگ و زندگی باید گزینه ای را برگزید نباید یک نظامی را در چنین شرایط هم برگزید، این سخن از نظر من نادرست است.

یوسف بن علوی در باره اخوان المسلمین هم گفت: کشورم گروهی به نام جماعت اخوان المسلمین را به رسمیت نمی شناسد، حتی شناختمان در این باره هم محدود است، مسقط با وابستگان به این گروه همچون شهروندان سلطان نشین عمان تعامل می کند، ما هم اخوان المسلمین داریم، هم شیعی داریم ، هم سنی داریم و همه آنها در برابر قانون برابر هستند هیچ کسی را به دلیل اندیشه اش بازخواست نمی کنیم، ما قاعده ای را در کشور دنبال می کنیم که براساس آن ما کشوری مذهبی نیستیم و حزبی هم اداره نمی شویم.

خبرنگار از وزیر خارجه سلطان نشین عمان درباره طرح امکان تشکیل ارتش یکپارچه عربی در خلیج فارس سخن گفت و پرسید آیا این طرح مرده است یا هنوز نفس می کشد؟ وزیر خارجه سلطان نشین عمان گفت: در برخی از بحران ها این موضوع مطرح می شود و با پایان یافتن بحران نیز بحث فرو می نشیند، اما آن چه داریم نیروهای سپر الجزیره است شکل و قالب این نیروها شبیه نیروهای ناتو است.

خبرنگار از یوسف بن علوی پرسید: در جریان نشست منطقه ای بحرین که سال گذشته برگزار شد، شما شخصاً‌ گفتید که تامین امنیت منطقه مسئولیت غرب است، چرا که در منطقه منافعی دارد، از این رو اجازه تهدید امنیت خلیج فارس را نخواهد داد؟. یوسف بن علوی در پاسخ گفت: خداوند رحمت کند ان کسی را که شان و منزلت خود را بداند، پیش از بحران عراق با کویت همواره در تمام سطوح اعلام می کردیم می توانیم امنیت خود را تامین کنیم، اما بعد از اشغال کویت از سوی صدام مشخص شد آیا ما می توانیم یا نمی توانیم ؟! از این رو وقتی قرار است با ملت های خود در این زمینه صحبت کنیم بهتر است به صورت واضح و شفاف سخن بگوییم، ما باید بتوانیم امنیت خود را تامین کنیم، اما در صورتی که با موازنه های قدرت روبه رو هستیم این مساله را نمی توانیم انجام دهیم.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    67 1
    تنها کشور عربی که همیشه به ایران احترام گذاشته عمان بوده.
    • مجید A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      32 6
      یعنی هنوز نمیدونی پادشاهی عمان مدیون ما ایرانی هستش
    • بی نام EU ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      22 0
      این به دلیل نقش ایران در حفظ پادشاهی سلطان قابوس و نجات این کشور از در افتادن به دامن شوروی با کمک حکومت وقط ایران و همچنین به دلیل تفاوت مذهبی عمان با سایر کشورهای عربی است. عمان تنها کشور اباظی مذهب در جهان است . اباظی ها از نسل خوارج هستند و مذهب خاص خود را دارند و در عین حال از تندروی های نیاکان خود یعنی خوارج دوری کرده و به شیعیان و اهل سنت به یک اندازه احترام میگذارند به همین دلیل مشکلات مذهبی که بین ایران و سایر کشورهای عربی وجود دارد بین ایران و عمان وجود ندارد.
  • پیمان IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 0
    واقعا جواب خوبی به روزنامه مزدور الحیات داد