توصیه علی لاریجانی به نمایندگان مجلس: برای خانواده‌تان هم وقت بگذارید!

رئیس مجلس به نمایندگان مردم در خانه ملت توصیه کرد: همانطور که کار برای نظام لازم است، کار برای خانواده هم لازم است و کسی نمی‌تواند آن را جابه‌جا کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در سخنانی در جمع همسران نمایندگان مجلس که به مناسبت روز زن در محل تالار مدرس ساختمان مشروطه مجموعه بهارستان برگزار شده بود، اظهار داشت: شما به خانه ملت تشریف آوردید و در این ساختمان که مربوط به ابتدای مشروطه است حضور یافته‌اید، زمانی که ایران در یوغ یک دیکتاتوری قاجاری بود، کسانی در آن زمان تلاش کردند تا استعمار را از بین ببرند و پس از آن مشروطه‌خواهان این ساختمان را به عنوان خانه عدالت و خانه ملت تاسیس کردند و در نهایت نیز پایه‌ای برای ایجاد پارلمان در ایران شد.

وی افزود: در دوره مشروطه نسبتا مجلس ملی بود و مردم نمایندگان را انتخاب می‌کردند، البته یک بار هم این ساختمان را به توپ بستند، خاطرات زیادی در این ساختمان وجود دارد، پارلمان در ایران فراز و فرود زیادی داشته است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه رضاخان عملا پارلمان را از بین برد و تنها شکلی از پارلمان وجود داشت اما حکومت رسما دیکتاتوری بود، گفت: مجالس ایران از دوره هفدهم تا آخر دوره محمدرضا شاه که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید عملا یکسری مجالس دست نشانده‌ای بودند که نمایندگان این مجالس از قبل انتخاب شده بودند و باید بدانیم ما در آن زمان پارلمان نداشتیم بلکه شکلی از پارلمان وجود داشت.

وی ادامه داد: اما از شروع انقلاب اسلامی شرایط تغییر کرد و اکثر رجال ملی و مذهبی از مجلس اول در پارلمان حضور داشتند، گفت‌وگوهای سختی انجام می‌شد یعنی بحث‌های بسیار داغ سیاسی در مجلس صورت می‌گرفت.

لاریجانی با ذکر این نکته که مسئله استقلال مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران پایه‌گذاری شد، گفت: در جمهوری اسلامی ایران هیچ جایگاهی حق انحلال مجلس را ندارد در حالی که کمتر کشوری وجود دارد که هیچ قدرتی حق انحلال مجلس آن کشور را نداشته باشد، این یک فکر درازمدت بود که حضرت امام (ره) برای آینده جمهوری اسلامی ایران تدارک دید.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه دموکراسی فقط یک صورت ظاهری نیست بلکه بخشی از حقیقت مردمسالاری دینی در مجلس نمایان است، خاطرنشان کرد: سبک شمردن مجلس نیز مانند سبک شمردن نماز مشکلات جدی‌ای را برای کشور ایجاد می‌کند و کشور و کلیات نظام را خوار می‌کند، سست گرفتن مجلس عدالت را محقق نمی‌کند و مردم یک زندگی قابل پیش‌بینی نخواهند داشت، مردم زمانی می‌توانند آینده‌ای را برای خودشان و فرزندانشان پیش‌بینی کنند که قانون رعایت شود.

وی بر همین اساس تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید وقتشان را صرف مصالح عامه کشور کنند و مشکلات ملموس مردم را در نظر بگیرند، پارلمان جایگاه مهمی در کشور است و باید از آن صیانت شود.

وی با تاکید بر اینکه کار مجلس بسیار دشوار است، گفت: نمایندگان مجلس قوانینی را که می‌خواهند به تصویب برسانند این قوانین با همه مردم سروکار دارد، یک نماینده مجلس هرقدر هم که کارشناس باشد، ذوالفنون نیست و باید برای تصویب مواد مختلف یک قانون با کارشناسان مختلف صحبت کند تا از نظرات آنان هنگام رای دادن استفاده نماید.

به گفته وی یکی از وظایف مجلس نظارت بر حسن اجرای قانون توسط دولت است اما خود نظارت نیز امر ساده‌ای نیست، گاهی آنها ممکن است واکنش‌هایی نشان دهند که گاه در مسائل دوره‌های اخیر آن را شاهد بودیم؛ یکی دیگر از مشکلات نمایندگان مسائل حوزه‌های انتخابیه آنان است، از آنجایی که مردم به نمایندگان مجلس رای داده‌اند به همین دلیل برای حل مشکلاتشان به نمایندگان مراجعه می‌کنند البته بالذات هم به نمایندگان مجلس مربوط نیست اما دسترسی به نمایندگان برای مردم سهل‌تر است، آنان شماره‌های تلفن نمایندگانشان را در اختیار دارند و درباره هر نوع مشکلی با نمایندگانشان تماس می‌گیرند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی اقتصادی‌ای که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم، حل برخی مشکلات در حوزه‌های انتخابیه کار کوچکی نیست از این رو فشارها به نمایندگان مجلس مضاعف می‌شود اما باید بدانیم طبق روایات خدمت به مردم بالاترین خدمت است و اگر نماینده‌ای مشکل یک جوانی را حل کند و دست او را بگیرد و به او کمک کند کار بسیار بزرگی انجام داده است.

لاریجانی همچنین به نمایندگان مجلس توصیه کرد که حتما برای خانواده‌هایشان نیز وقت بگذارند و در این زمینه گفت: همانطور که کار برای نظام لازم است، کار برای خانواده هم لازم است و کسی نمی‌تواند آن را جابه‌جا کند، نمایندگان مجلس باید بدانند کسی نمی‌تواند نقش پدر را در خانواده ایفا کند، هرچقدر هم قانون تصویب کنند، باز هم این مشکل حل نمی‌شود، ما هم توصیه می‌کنیم که آقایان به اندازه کافی برای خانواده‌هایشان وقت بگذارند تا کانون خانه در جای خودش مستقر باشد.

رئیس مجلس در ابتدای سخنان خود در این مراسم به بیان نکاتی درباره نماز و مصیبت‌هایی که با سبک شمردن نماز انسان با آن گرفتار می‌شود پرداخت و گفت: روزی حضرت زهرا(س) از پدر بزرگوارشان سوال کردند که سزای مردان و زنانی که نماز را سبک بشمارند چیست، پیامبر فرمودند خداوند فردی را که نماز را سبک بشمارد به 15 مصیبت گرفتار می‌کند، کسی که نماز را خوار بشمارد، روزی پربرکتی نخواهد داشت، حسنات او پاداشی نخواهد داشت و دعای او به سوی آسمان‌ها نمی‌رود و مستجاب نمی‌شود و با حالت زبانی و خواری از دنیا می‌رود.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    118 4
    بمیرم برای خانواده های مظلوم نماینده ها
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    94 2
    حالا اگر تمام وقتشان را برای خانواده شان گذاشتند که دیگر چه بهتر
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    142 3
    غصه خانوادهاشون رو نخور اونا مشکلی ندارند
    • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      104 3
      اگه بچه ای هم داشتن تا حالا رفته سر و کار و سروسامون هم گرفته
    • علی A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      7 0
      البته اگه بچه هاشون ایران باشن
  • سعید A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    143 4
    من تا الان فکر می کردم نماینده ها فقط واسه خانوادهاشون وقت میذارن که اوضاعمون اینجوریه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    92 2
    چقدر وجدان كاري.واقعا ما ملت نا شكر چطوري مي تونيم جواب اين سرانو بديم؟
  • محمد ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    73 0
    اقاي لاريجاني عزيز : آيا توصيه ديگري به ذهن تون نرسيد ؟ آيا مجلس كه قانون هدفمندي رو تصويب ميكنه فكر افزايش قيمت ها رو هم ميكنه ؟ آيا اين درست است كه بنزين و كلاً حامل هاي انرژي اينقدر گران بشه اما يارانه پرداختي همان ٤٥٥٠٠ تومان باشه ؟ والا هرچي فكر ميكنم ميبينم كه ... اصلن ولش كن سرتون رو درد اوردم ،كجاست گوش و شنوا؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    86 5
    به خونواده هاتون برسید و دست از سر ملت ور دارید. خیلی ممنون.
    • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      51 5
      عالی بود. عالی.
  • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    62 1
    نمایندگان مجلس خسته نباشید و خدا قوت . به پاس زحمات فراوان شما برای این نظام و کوری چشم دشمنان شما عاجزانه خواهشمندم که به خانواده خود هم کلا رسیدگی شود. بدیم منظور مرخصی دائم البته با حقوق ومزایا به علاوه 45 هزار تومان یارانه ناقبل برای شما منظور می گردد و انشالله در دور بعدی از نظران و تذکرات شما بهره لازم را خواهیم برد. با سپاس فراوان از زحمات یکا یک شما نمایندگان فهیم
  • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 0
    به عوض این حرفها قانونی تصویب کن که ابتدا یارانه ات قطع و بعد نمایندگانت قطع شود. سراغ دارم نمایندگانی داری که دکتر هستند و هیئت علمی اند و همزمان نماینده هستند. حساب سرانگشتی ام بیانگر حوق حداقل 7 میلیون در ماه است.
  • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 2
    واقعا ما هم خوشحال میشیم که حضرات به جای ارائه طرحهای آنچنانی به زن و بچه خودشان برسند و ملت و دولتش را آسوده بگذارند 111
  • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 2
    آره واقعا خواهشن کلا برید با خانواده هاتون باشید بذارید دولت کارش را بکنه
  • جهان A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 0
    خيلي ممنون قربان ، ما نميدونستيم براي همين هست كه همش تو مجلس خوابند
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    6 0
    اينقدر آقاي لاريجاني براي خانواده هاي نمايندگان دغه دغه دارد براي همه خانواده هاي ايراني دغدغه داشت ودلسوزي ميكردد وضع ملتي كه بايد رفتاري شايسته ميشد ،اينگونه نبوده ، ما مردمي فهيم ايثارگر دلسوز داريم ودر هيج جاي دنيا ملتش اينكونه نيست وآن كشورهاي خارجي اگر ملتي مثل مردم شريف ايران را داشتند كشورشان خيلي بهتر از اين ميشد، ما كرد روز زن وخيلي از اعياد مي آيد وبخاطر فشارهايي كه بر ما مي آورند چيزي نمي فهميم وهيچ فرقي نميكند،اين شايسته يك همچين ملتي نيست آقايان روسا