جمع‌آوری دست نوشته های مراجع عظام در یادمان کتابخانه ملی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت:

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: فضایی در کتابخانه ملی برای یادمان مراجع عظام در نظر گرفته شده است که آثار و دست‌نوشته‌های مربوط به حضرات آیات در آن محل جمع‌آوری و ارائه می‌شود.

غلامرضا امیرخانی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره یادمان مراجع عظام در کتابخانه ملی گفت: فضایی در محل کتابخانه ملی برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود و به زودی کار اسکن و تصویربرداری از آثار و دست‌نوشته‌های آنها انجام و به معرفی مراجع عظام، فعالیت‌ها و زندگی آنها پرداخته می‌شود تا این اسناد در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار به معرفی مراجع عظامی که در قید حیات هستند می‌پردازیم، تصریح کرد: از دیدگاه ما اسناد مربوط به مراجع عظام، هویت تاریخی و میراث فرهنگی کشورمان محسوب می‌شود و پژوهشگران باید به آنها دسترسی داشته باشند و در این راستا سازمان اسناد و کتابخانه ملی وظیفه جمع‌آوری این اسناد و اطلاع‌رسانی آنها به پژوهشگران و محققان را برعهده دارد.

امیرخانی ادامه داد: این موضوع جزء برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال جاری است و به زودی کارهای عملیاتی و اجرایی آن آغاز می‌شود و از سوی دیگر علاوه بر این برنامه، برنامه‌هایی چون تدوین دانشنامه اسناد، فعال‌سازی و پویاسازی پژوهشکده اسناد و مرکز اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی، گسترش سطح تولیدات و انتشارات علمی، پژوهشی و تاریخی، توجه جدی به تاریخ شفاهی و جمع‌آوری گسترده کتب و نسخ خطی جزء اهداف سازمان است و در آینده نزدیک در دستور کار قرار خواهند گرفت.

وی درباره تدوین دانشنامه فرهنگ نیز گفت: سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی که خود صاحب ده‌ها عنوان کتاب و بیش از 50 عنوان مقاله در رابطه با موضوعات فرهنگی است، گروه خوبی را برای تدوین دانشنامه فرهنگ تشکیل داده که جزئیات آن در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

امیرخانی با اشاره به گروه دانشنامه فرهنگ افزود: در این گروه افرادی چون حسن امیرشاهی، بهاءالدین خرمشاهی و کامران فانی برای تدوین این دانشنامه حضور دارند و قرار است که مرجع کاملی در رابطه با فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی، خانواده ایرانی، ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و ... باشد که به ترتیب حروف الفبا بوده و در حال حاضر مرحله مقدماتی خود را سپری می‌کند.

معاون کتابخانه ملی با بیان اینکه این اقدام در بخش پژوهش‌های بنیادی سازمان انجام می‌شود، اظهار کرد: در این دانشنامه مجموعه‌ای از واژه‌های تخصصی در حوزه فرهنگی و اسلامی ایران تدوین خواهد شد و این اثر به صورت توصیفی به تبیین و تشریح واژه‌ها خواهد پرداخت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =