همسر دوم در شرایط امروز شبهه شرعی دارد/ با شهواتمان اسلام را تفسیر نکنیم

آیت الله موسوی بجنوردی از شاگردان امام خمینی که همچنان مکتب فقهی ایشان را با دیدگاه های نوگرایانه فقهی خود دنبال می کند، اظهارات جدیدی درباره چند همسری ارائه کرده است.

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی، مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در گفت و گویی که در پایگاه اطلاع رسانی جماران منتشر شده درباره موضوع همسر دوم اظهارنظر کرده و دیدگاهی جدید را در این باره مطرح می کند. متن این گفت و گوی متفاوت را در ادامه می خوانید.

در استنباط شما از آیات و روایات با در نظر گرفتن عنصر زمان، بر اساس شرایط امروز آیا همسر دوم از منظر فقهی و شرعی می تواند مشروعیت داشته باشد؛ به طور کلی دیدگاه شما درباره راه حل های رعایت حقوق زنان در قوانین مرتبط با ازدواج چیست؟

قباله های 12 شرطی ازدواج را من درست کردم. یکی از آن شروط را از کانون انگلستان - آمریکا گرفتیم، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد. دراروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد. یادم است آیت الله صافی گلپایگانی به ما گفتند، این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث می شود تا خانم ها کیسه بدوزند.

ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا کاهش آمار طلاق است و دوم این که زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد. خوشبختانه آمارهای بعدی نشان داد که این کار ما سبب شد تا طلاق کاهش چشم گیری پیدا کند. مرحوم آقای گلپایگانی فرمود که بگذارید تا نصف. یعنی این که تا نصف دارایی خود را بدهد. الان هم اگر در پیش نویس های موجود نگاه کنید می بینید اون "تا" هست و کمی هم رنگش با باقی کلمات جمله فرق می کند.

مجلس قصد تصویب قانونی را داشت که با توجه به آن، مرد برای ازدواج دوم، دیگر نیاز به اجازه همسر اولش نداشت. من شدیدا با این قانون مخالفت کردم و گفتم، این کار برای همسر اول مصداق شکنجه است و شبهه شرعی هم دارد. قرآن می فرماید: در صورت برقراری عدالت می توانید همسر دیگری اختیار کنید. حال من از شما می پرسم مرد 50 ساله ای که زن 20 ساله می گیرد، می تواند بین این دو عدالت برقرار کند؟

ببینید ما وقتی که از حقوق زن در اسلام سخن می گوییم، حرف هایی جدی داریم. من معتقدم که هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد. این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است. قرآن می فرماید، «شما سرپرستان یتیمان مبادا کالای خوب را برای خودتان بردارید و کالای بد را برای یتیمان بگذارید و در ادامه نیز می فرماید، ای سرپرستان یتیمان اگر خوف دارید و مى ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم ) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان ، چشم پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید...»

اما باید توجه کنید که این اصلا به ما که شرایط آن روز نداریم، ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می فرمایند، اگر در مورد آن ها هم نمی توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی توانید بگیرید. ببینید اگر دومی را گرفتید، اولی باطل است چون در مقام حکم وضعی تعریف می شود و نه حکم تکلیفی. به خدا قسم اسلام غریب است. متاسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رای می کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می شود.

*اما موضوع تعدد زوجات بهانه ای به دست برخی داده؛ تا تعدد زوجات را امری مذهبی توصیف کنند.

تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان. چون در عرب رسم است که هر کس از قبیله شان همسر بگیرد از او حمایت می کنند. اگر پیامبر(ص) این کار را نمی کرد همان اول شهید می شد. پیامبر برای حفظ جانش از 9 قبیله زن گرفت.

اما تنها همسری که پیامبر نامش را به زبان می آورد و اشک می ریخت، حضرت خدیجه (س) بود. حضرت خدیجه 80 هزار شتر برای حمل کالا داشت و تمام تجارت شبه جزیره عرب را حضرت خدیجه انجام می داد. ایشان تمام اموالشان را در راه اسلام دادند و وقتی فوت کردند، کفن نداشتند. این را بدانید که اگر اموال حضرت خدیجه نبود، اسلام شکل نمی گرفت. بنده به صراحت به شما بگویم که اسلام بر پایه شمشیر حضرت علی (ع) و اموال حضرت خدیجه (س) بنا شد.

اجازه بدهید در ستایش حضرت خدیجه یک روایت کاملا صحیح به شما بگویم. هر وقت جبرئیل حامل وحی برای پیغمبر بود، حامل سلام هم از طرف خداوند برای خدیجه بود. شما نمی دانید این که خداوند به حضرت خدیجه سلام می رساند، چه مقامی است. این همسر پیامبر بود، باقی تماما ازدواج های سیاسی محسوب می شد.

ریشه افزایش آمار طلاق به چه عواملی بر می گردد؟

فقر و مشکلات جنسی، دو عامل اصلی افزایش طلاق ها به شمار می روند. به گفته کارشناسان ناتوانی جنسی مردان و عدم اشباع غریزه زنان، به درگیری های خانوادگی دامن می زند که یکی از مهمترین عوامل افزایش طلاق است. بالا رفتن انتظارات مالی نیز یکی از علل فروپاشی زندگی محسوب می شود و به طور کلی بخش عمده ای از طلاق ها در جامعه امروز ما به مسائل مالی برمی گردد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 88
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    چه عجب یک حرف حساب شنیدیم آدم باید مثل انسان زندگی کنه نه مثل حیوان همش فکر شهوتو ......
    • علیرضا33 A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      جالبه که اگه کسی دو همسر داشته باشه شهوت رانه ولی اگه اگه با هزار قلم آرایش و لباس های شهوت انگیز به خیابان در آید هیچ اشکالی نداره و هر کس عقیده ی خودشو داره و هیچ کس هم نباید اعتراضی بکنه ولی اگه کسی بخواد دو همسر شرعی با رعایت اعتدال داشته باشه میشه شهوت ران دوست دختر و پسر داشتن و همجنس گرایی و... عقیده ی شخصیه و هیچکس هم نباید دخالت کنه ولی تعدد زوجات به همه ربط داره و شهوت بازی
    • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      بله متاسفانه خیلی ها به اسم اسلام شهوت رانی میکنن در صورتیکه در زمان پیامبر و....شرایط خیلی فرق داشته اکثر زنان همسرانشون در جنگ ها از دست میدادن و بی سرپرست میشدن و در اون شرایط نمیتونستن از عهده زندگیشون بربیان به همین خاطر پیغمبر یا مردان دیگه سرپناه و سرپستشون میشدند......
    • حقیقت طلب A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      ایرادهایی نیز دارند.از جمله اینکه اگر در دنیای غرب پس از طلاق اموال نصف میشود به این دلیل است که زوجین پس از ازدواج حساب مشترک باز میکنند و هر دو کار میکنند و حقوقشان را به ان حساب میریزند و از روی ان همه خرجها را میدهند ولی در اسلام مرد متکفل مخارج زن است و زن حتی یک ریال در مخارج خانه شریک نیست بعلاوه در غرب زن قبل از ازدواج صدها سکه طلا از شوهرش بعنوان مهریه طلب نمیکند
    • بی نام US ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      قابل توجه بی نام اینکه الان 6 میلیون دختر به تجرد کامل رسیدن وزنان مطلقه ایی که امیدی برای ازدواج ندارند نمیتونن حکم همون افراد مورد اشاره شما رو داشته باشن .
    • بی نام US ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      80 8
      یکی دو سال پیش بود که آماری مبنی بر زیادتر بودن دختران مجرد نسبت به پسران مجرد مطرح شد و کارشناسان موافق و مخالف آن آمار در رسانه ها صحبت کردند. یادمه یکی از مسایلی که مخالفان می گفتند این بود که تعداد ازدواجهای دختران در سنین پایینتر از ۱۸ سال به نسبت گذشته بیشتر شده و این یعنی اینکه آقاپسرها به جای انتخاب همسر از بین دختران در طیف سنی خودشان به سراغ دختران کوچکتر رفته اند و چون در جامعه ما معمول است سن زن از مرد کمتر باشد در نتیجه دختران در سنین ازدواج به میزان بیشتری مجرد می مانند. راه حلش هم این است که جوانان به ازدواج با طیف سنی خود تشویق شوند مثل ازدواجهای دانشجویی. کاش روزنامه نگاران به سراغ این کارشناسان بروند تا معلوم شود که از راههای دیگر نیز می توان جمعیت دختران مجرد را کاهش داد.
    • سلام IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      شش میلیون دختر مجرد داریم، اما ده میلیون هم پسر مجرد داریم حتما باید زندگی یه نفر رو خراب کرد تا واسه یکی دیگه زندگی درست کرد؟
    • سیا IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      از 2500 سال پیش ایرانیان فقط یک زن اختیار میکردند و کلی هم احترامش میکردند و فقط پادشاهان 2 یا 3 زن داشته اند. ایرانی و خون ایرانی 2 یا 3 زن را قبول نمبکند و برای زنان احترام زیادی قایل است.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      48 11
      تعدد زوجات بر خلاف انسانیت و وجدان هست
  • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    این حرف عالم برجسته خلاف اسلام است و تفسیر به رای خودشان است. چند سال دیگر گفته خواهد شد فلانی اشتباه کرده و احکام قرآن این نیست.
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    كاملا موافقم چون خيلي ها خواسته خودشون رو به اسم اسلام بيان ميكنن
  • علی A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    ایشون نظر و سلیقه خودشون رو در مورد اسلام و تفسیر خودشون رو گفتن ، اسلام در ایران بله غریب است ... ازدواج دوم و سوم و ... خیلی دلایل داره که اسلام قبول کرده و پیش بینی کرده هم برای زمان نزول قرآن و هم برای زمان حال شما چرا قرآن رو مختص زمان گذشته معرفی کردید آن زمان که فشار روحی روانی مثله اکنون نبوده. چرا شهوت رو ربط به ازدواج میدین ارتباط جنسی یکی از مثال ازدواج هست ولی تمامی قضیه ازدواج رو شامل نمیشه من نمیگم کارشناسان روح و روان میگن تنها ارضا شدن جسم کافی نیست بلکه روح هم باید ارضا بشه . متاسفم
    • بی نام US ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      خوب شما که مرد هستی همون نیازای روحیت حسمی و حنسی به کنار رو با زن دوم و سوم و چهارم برطرف می کنی باشه قبول اون زن هم از نظر شما نیاز روحی نداره باید تحمل کنه و شکنجه بشه مرحبا به این همه مروت و انصاف
    • بی نام US ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      171 6
      حرف درستی زدید ولی نتیجه نادرستی از آن گرفتید. بله در ازدواج هم روح و هم جسم باید ارضا شوند و البته مستحضر هستید که اختیار همسر دوم چه لطمات جبران ناپذیری به روح و روان همسر اول وارد می کند و دقیقا به همین دلیلی که ذکر کردید تاهل مجدد مردان اشتباه است مگر اینکه زنان را آدم حساب نکنید و هدف از ازدواج را تنها آرامش روحی و جسمی مرد بدانید نظر ایشان نظر غیر معمولی نیست. بسیاری از بزرگان مثل شهید مطهری و علامه جعفری تعدد زوجات را مربوط به موارد اضطرار دانسته اند که آن موارد را نیز در کتابهایشان ذکر کرده اند و البته با شرط عدالت کامل که حتی قرآن هم فرموده اگر نمی توانید عدالت را برقرار کنید به همسر خود اکتفا کنید تاکید هم کرده که نمی توانید "انتم لا تقدرون علی ذلک"
    • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      70 40
      کاملا درسته. جناب ایت الله شما هم تفسیر به رای خود کردید. مگه تعداد زوجات مختص امامان بوده؟ همه مردم ان زمان و تا 50 سال قبل هم رواج داشته. نکنه الان خوبه که مرده با یک همسر دنبال زنان دیگر بصورت نامشروع است امارها دیگه دستتون هست. فکر کردید چرا فساد زیاد شده؟ جونهایی که توانایی ازدواج ندارن چیکار میکنن؟ حتما به زعم شما در مساجد معتکف شدن. مردان متاهل هم که ..... فقط برا ممانعت فتوا میدید چرا راه حل ندارید؟ البته راه حل منطقی و قابل اجرا.نه حرف .حرف .و حرف. جواب بدید
    • یک زن موفق در زندگی خانوادگی IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      66 11
      برادر عزیز شما مشکل را در خودت جستجو کن. ما اگر خودمون را به عنوان یک انسان نشناسیم زن 1 تا 4 و برای خانومها انواع دوست پسر چاره درد نیست چه جسمی چه روحی. به خودت و همسرت به عنوان یک انسان نگاه کن و سعی کنید شریک هم باشید. اینجوری راحت تر می شه زندگی کرد و از کمبودها کمی چشم پوشی کرد.
    • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      29 3
      عزیزم تفسیر به رای کرده چیه، این یک چیز مشخصه، خانواده محل مقدسیه و والدین باید تمام تلاش رو برای تربیت بچشون کنند، من هر کس رو دیدم چند همسر داره، یا به هیچ کدوم نمیرسید یا فقط به یکیشون و بچه های بقیه زن هاش سالی یکبار پدرشون رو میبینند، حالا سوال اینه که امروز کی میتونه عدالت رو برقرار کنه، اصلا امکان نداره، پس میشود خلاف دستور قرآن، ضمنا از چند هزار سال پیش می گن نیمه گمشده، نه یک سومه یا یک چهارمه
  • رضا A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    22 1
    موضع تون رو نمی دونستم وقتی این آقا رو دیدم فهمیدم ممنون
  • معین IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    ملت یه زنم الان نمیتونن بگیرن.....
    • بی نام A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      230 2
      ما نمیتونیم. بعضی ها 4تا 4تا میگیرن.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      37 16
      پس آب نیست وگرنه شناگر خوبی هستین؟
  • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    مهریه چی فرستادن دامادها به زندان چی
    • حاج مراد افضلی A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      24 1
      مهریه امروزه فقط حکم یک ضمانت برای احقاق حقوق زنان است وقتی زن حق طلاق نداره و شوهرش هر موقع اراده کنه میره زن دوم و سوم میگیره، حتی مواردی میبینیم هر روز در دادگاه ها که مرد زن رو کتک میزنه و نفقه نمیده و بطور کلی ظلم میکنه و وقتی در دادگاه میرسند کلی تلاش برای سازش میشه در حدی که داشتیم زن درخواست طلاق کرده و بعد از 5 6 سال موفق شده، یک لحظه خودت رو تو این شرایط قرار بده بماند که من نوعی روز اول چندین میلیون جهیزیه رو نقدا میگیرم ولی برای پرداخت مهریه قسط بندی میکنم و اصولا از زیرش در میرم ولی اصولا مهریه ضمانت طلاقه و جبرانی بر حق طلاق
  • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    خداوند می فرمایند، اگر در مورد آن ها هم نمی توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی توانید بگیرید . تنها همسری که پیامبر نامش را به زبان می آورد و اشک می ریخت، حضرت خدیجه س بود با وجودی که تعداد زیادی همسر داشت همه به جز یکی سیاسی بود. آیت الله موسوی بجنوردی تناقض گویی داری.
    • مهرداد IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      34 82
      دقيقا...
    • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      93 9
      حضرت خدیجه قبل از پیامبر فوت شدند پس یاد حضرت خدیجه و گریه بر او منافاتی با عدالت ندارد.
    • بی نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      86 3
      عزیزی که میگی این حرف تناقض توشه باید خدمتتون عرض کنم پیامبر تا زمان زنده بودن حضرت خدیجه همسر دیگه ای اختیار نکردن و ازدواج های دیگه بعد از فوت ایشون بوده
    • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      12 9
      منم متن رو خوندم همین فکرو کردم. در ثانی با این تفسیر صرفا برای حفظ جان پیامبر این حکم در قرآن آمده؟؟؟
  • بی نام GB ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    ايشون حرف حساب زدند آخه كدوم مرد رو ديديد واسه رضاي خدا بره زن دوم بگيره؟؟ غير از اينه كه واسه دل خودشه كه به اسم اسلام كلاه ميذاره سر خودش. كاش اقايون يك لحظه خودشون رو جاي زن اولشون ميذاشتن
    • حبه انگور A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      خدا حفظت کنه که حرف دلمو زدی.واسه همین اسمتو میذارم حق گو.
    • بی نام RO ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
      8 11
      ببخشید مگه اولی ر برای رضای خدا گرفتی
  • مهران A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    جاج آقا حرفتون طلا ولی در مورد خیلی دیگه از احکام دینمون باید شرایط زمان در نظر گرفته بشه نه فقط چند همسری کمی بیشتر بیندیشیم
  • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    70 9
    بسیار جالب بود مضافا اینکه به نظر می رسد یک دلیل توصیه تعدد زوجین در صدر اسلام به منظور پرهیز از زنده بگور کردن دخترانم معصوم بود
  • بی نام DE ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    121 1
    برادر من اداره کردن درست حسابی یه خانواده کاره سختیه حالا چه برسه به دو خانه و خانواده مگر قید خانه و خانواده اول بکل زده بشه.زندگی اصول داره هر دم بیلی که نمیشه.
  • بي نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    با اين مخارج بالا در اين زمان داشتن يك زن هم اضافي است.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    42 5
    ادم حسابی تجربه ی بد را نجام نمیدهد تمام کسانی که دوتا خانواده داشتند با نابودی روبروبودند .امار میگه .پس انسان عاقل چرا کاری کند با پشیمانی .تمام نابودی مردم با ندانستن قرنهای گذشته وحالا است .الان شما میتونی توبیابان چادر بزنی .هر کاری که گذشته بوده در گذشته است .
  • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    41 5
    احسنت درود به شرفت
  • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    آ لطفا نظر بزرگانی همچون آیت الله جوادی آملی رو هم بذارید ودر ضمن مگر ازدواج دوم فقط برای ارضای شهوته ومگر ملاک اسلام نظر مردم ایرانه شما یه سر به بعضی از کشورهای مسلمان دیگه بزن تا بفهمی ازدواج دوم از نظر اونها اصلا قبیح نیست و همچنین در این جامعه ی خودمان مگر به صورت مطلق میتوان قضاوت کرد که هر کس تن به ازدواج دوم میدهد به قصد شهوت رانیه ? ...
    • بی نام US ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      5 106
      دقیقا در عربستان و سوریه بسیاری از زنان حق خودشون میدونن
    • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      39 5
      دراون کشورها خیلی چیزهای دیگه هم قبیح نیست ازجمله ازدواج ِ دختران 9ساله و ممنوعیت رانندگی برای زنان
  • سید حسن A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    با کمال احترام به قائل محترم . این سخنان هیچ وجه شرعی ندارد . ما هم سالها فقه خوانده ایم . به نظر بنده این بزرگوار یک بار دیگه احکام نکاح رو بر اساس آیات کریمه قرآن مرور بفرمایند .
  • قاسم یه بچه شیعه US ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    21 35
    اقای صافی گلپایگانی درست فرمودند وواقعا هم که چقدر قانون شما در کاهش امار طلاق موثر بوده به نظرم باید مجدد به امار جدید مراجعه کنید ودر حال حاضر بیشترین درخواست طلاق از طرف خانم ها هست .یا باید قانون کپی برداشته شده را کامل کپی میکردید یا اصلا استفاده نمیکردید همین برداشت ناقص باعث شده در خواست از یه طرف بیشتر باشه ونکته دیگر اینکه با توجه به دین بودن مهریه اینکه مردی از ترس ناتوانی در پرداخت مهریه ازدواج نکند ایا صحیح است واگر است چرا ستخدامی ها ویا مجوز ها برای شغلها مشروط به داشتن همسر است ؟ ونکته آخر ایا حاظر هستید برای کاهش امار طلاق مهریه را به سنت پیامبر باز گردانید ؟ یا حذف کنید ؟
  • ی زن ایرانی IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    104 8
    خدا رحم کنه کلن همه دنبال چند همسرین .. جالبه تنها اقایون مخالفت کردن .. تو قانون هم برای خودشون راه حل گذاشتن ..
  • جودی ابوت A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    15 16
    ازدواج موقت برای زنی که همسرنداره و بیوه هست حرامه؟
    • سورنا A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      40 11
      نخیر حرام نیست ولی با کسی که شرایطش مثل شما باشه نه مرد متاهل و بدون اجازه همسر اول
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    29 53
    چرا همه از موضع همسر اول به قضیه نگاه می کنند؟ اگر خانمی که 2 تا 3 بچه داره به دلیلی شوهرش را از دست داد و فشارهای روحی و نیازهای انسانی و غریزی خود را باید از چه راهی تامین کنه؟ با مرد مجرد که شرایطش را داشته باشه که خیلی کم پیش میاد. در کل سوال پیش میاد دیگه؟
    • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      66 6
      تو وقتی با زنی ازدواج کردی در قبال اون مسئولی نه در قبال زنان بیوه دیگر، تو موظفی عدالت و انصاف را در مورد همسر خودت رعایت کنی شان و شخصیت و روح و روان او را در نظر بگیری اگر واقعا توانستی به فکر همسر دوم هم باش که حاضرم قسم بخورم نمی توانی. تو وظیفه خودت را به درستی انجام بده، دیگران هم خدا دارند.
    • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      40 5
      به چه قیمتی؟؟؟ ها ؟؟؟ از هم پاشیدن زندگی زن اول پایه زندگی زن دوم روی ویرانی زندگی زن اول ساخته بشه؟؟؟؟؟
    • دختر مجرد 2 IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      63 4
      آقا ازدواج چیه من هنوز ازدواج نکردم و حاضر نیستم زن دوم کسی بشم. پس بیخود به خاطر زیاده خواهی و شهوترانی سنگ دخترای مجرد و بیوه رو به سینه نزنین. این روزا درسته تعداد دخترای مجرد زیادتره ولی دلیل نمیشه خانواده های تشکیل شده با ازدواج دوم از هم بپاشه. دیگه تو قرن 21 هستیم نه عصر حجر و صدر اسلام... دخترا حتی در سنین بالا حاضر نیستن با هر کسی ازدواج کنن مردا باید مرد بودن و جنتل بودن یاد بگیرن...
  • بی نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    19 81
    به به، نص صریح دین رو ایشان برای اغراض سیاسی منکر می شوند. جمع کردن رای خانم ها آخه به چه قیمتی؟ شما به جای این حرف ها ای کاش حق و حقوق زن ها را به مردها یاد می دادی، در چند همسری رعایت عدل را یاد می دادی ...
  • هموطن A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    49 2
    اونا که بیشتر از یک زن دارن مطمئنا استرس ونگرانی بیشتری دارن.خرج بیشتر طبعا حق الناس بیشتر.بقیه مردها هم ازدور میبینن که وای فلانی دوتا زن داره و یابیشتر وخوشه فکر میکنن ولی درون زندگی مرد چند زنه را نمیبینن که چقدر استرس اوره وتحقیرامیزه.نوکر چند تا زن شده همش هم باید تلاش کنه همه راراضی نگه داره....وضعیت مردهای چند زنه اصلا آش دهان سوزی نیست.
  • سید حسن IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    25 92
    عزیزان خدائی که انسان رو آفریده ازدواج مجدد را نه تنها حلال بلکه اصل مثنی و ثلاث و رباع است و تنها در صورت عدم رعایت عدالت ظاهری زیرا به نص قرآن عدالت واقعی که هر دو همسر را به یک اندازه دوست بدارد غیر ممکن است با قید یک تبصره ازدواج با یک زن را دستور داده . گذشته از اینکه اگر مردان بیش از یک زن بگیرند قطعا درصورت رعایت همان عدالت فوائد زیادی برای جامعه دارد که یکی از آنها پیشگیری از فساد دختران و زنان است . ضمنا چرا اینقدر ما از اسلام دور شده ایم که ارتباطات خلاف شرع یک مرد با چند زن و برعکس را روزانه مشاهده می کنیم و حتی در سینما و تلویزیون ترویج می دهیم ولی تا بحث حلال خدا می شود اینگونه موضع می گیریم .
    • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      27 5
      اشتباهی مثبت دادم
  • بی نام RO ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    44 3
    هرکس که همسر دوم میخواد باشه بره بگیره ولی اول باید تکلیف اولی رو مشخص کنه بعد بره بگیره در ضمن اون شخصی که تو گفته هاشون نگران وضع امروز مملکتن باید بدونن اسلام برای اون هم پیش بینی داشته وحکم صیغه رو گذاشته ولی من از شما میپرسم کدوم مرد یا حتی زنیه که قبل داشتن رابطه جنسی پایبند به اسلام وحکم صیغش باشه ؟ همه کاری با اسلام ندارن فقط وقتی حرف از ازدواج دوم میشه همه واسه ما مسلمون میشن
  • مسعود A1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    18 3
    سلام من فکر میکنم مردم ما باید یکبار برای همیشه هم که باشد تکلیف خودشان را با قوانین و مقررات دین و مذهبشان بدانند و این بلاتکلیفی ها و دو به شک بودن ها تمام شود.به هر حال شتر سواری که دولا دولا نمیشود و چون همسفر عشق شدیم باید مرد سفر باشیم.اگر واقعا مسلمان و شیعه علی هستیم باید قوانین و سیره ی آنها را مو به مو رعایت و اجرا بکنیم و اگر هم خدای نکرده از طلا بودن پشیمان گشته ایم که باید فکر چاره ی عاجلی بود.نباید خودمان را بیش از این گول بزنیم و ادای مسلمانان صدر اسلام را در بیاوریم.ما نه میتوانیم ابوذر و سلمان فارسی باشیم و نه عمار یاسر و مالک اشتر,ضمن اینکه الان با دوران پیامبرصو مولا علی زمین تا آسمان توفیر دارد و هیچ کس نمی‌تواند مانند آنان باشد.هر کس چنین ادعاهایی بکند خودفریفته است...
  • محمد علی A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    21 73
    به نام خدا با سلام و احترام چند نکته: 1. حرف ایشون خلاف قرآن و روایات و خلاف نظر همه فقهای تاریخ شیعه هست که بر اساس قرآن و روایات فتوا به چند همسری دادن واقعا آدم عاقل باید به این فکر کنه که چی شده یه نفر حرفی خلاف همه علمای تاریخ شیعه می زنه اونا همه اشتباه گفتن یا ... 2. کجای قرآن گفته فقط برای سرپرستی یتیمان میشه چند همسر داشت؟ مگه همه همسران پیامبر و ائمه بچه یتیم داشتن؟؟ 3. مخالفان چند همسری انگار زنان بیوه و یا دختران مجردی را که به دلیل شرایط خاصی از ازدواج با مردان مجرد محروم هستن اصلا زن و حتی آدم به حساب نمیارن
    • دختر مجرد IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      47 14
      "مخالفان چند همسری انگار زنان بیوه و یا دختران مجردی را که به دلیل شرایط خاصی از ازدواج با مردان مجرد محروم هستن اصلا زن و حتی آدم به حساب نمیارن" خیلی خنده ام گرفت از کی تا حالا ازدواج برای زنان بیوه و دختران مجرد مساوی با آدم به حساب آمدن شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فکر نمی کنی زیادی داری خودت رو تحویل میگیری؟؟؟؟خخخخخخخخخخخخ
    • دختر مجرد 2 IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      44 8
      آقا ازدواج چیه من هنوز ازدواج نکردم و حاضر نیستم زن دوم کسی بشم. پس بیخود به خاطر زیاده خواهی و شهوترانی سنگ دخترای مجرد و بیوه رو به سینه نزنین. این روزا درسته تعداد دخترای مجرد زیادتره ولی دلیل نمیشه خانواده های تشکیل شده با ازدواج دوم از هم بپاشه. دیگه تو قرن 21 هستیم نه عصر حجر و صدر اسلام دخترا حتی در سنین بالا حاضر نیستن با هر کسی ازدواج کنن مردا باید مرد بودن و جنتل بودن یاد بگیرن...
  • بی نام IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    15 80
    همانطور که قانون قصاص در شرع امده وهیچ کس حق مخالفت واظهارنظر دراینباره ندارد چرا در مورد چهار همسری که ان هم در شرع امده اینطور صحبت میکنند وحتی دو همسری را منع میکنند
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      38 2
      همانطور که خودت هم میدانیو خود را به نادانی زده ای قصاص درشرایطی انجام میشود که خانواده ی قاتل رضایت ندهند. چندهمسری هم در شرایطی پذیرفته است که همسر اول رضایت داشته باشد و یا یک مورد خیلی خاصبیماری ِ خاص، نازایی ِ درمان ناپذیر وجود داشته باشد که تازه با همه ی این شرایط هم هنوز مردانی هستند که مردانگی شان نمُرده و همسرشان را تنها نمیگذارندهمانطور که زنان بسیاری هستند که با وضع ِ مالی بد ِ همسرشان سازگارند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    33 0
    تواین وانفسای اقتصادی این بحثا مصداق مثل :یارو نون نداشت بخوره پیاز میخورد اشتهاش واشه
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    38 7
    معلومه ديگه آقايون همه موافق چند همسرين و اين جور موقع ها مسلمون شيعه دو آتشيه اما سر چيزاي ديگه مثل نفقه و ... اي بابا اينا مال اون زمانها بوده
  • مهران A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    52 3
    حاج آقا درود بر شما ... حالا که قراره شرایط زمانی و مکانی رو در نظر بگیرید نظرتون در مورد مسائلی مثل حکم اعدام ، سنگسار ، دیه ، نصف بودن دیه زن نسبت به مرد ، کفاره بخصوص اون قسمت آزاد کردن یک برده و ... چیه ؟ فکر نمی کنید خیلی از این مسائل هم مثل همین چند همسری وابسته به شرایط زمانی و مکانی اون موقع بوده ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    48 2
    بعضی ها میگن به جهت رسیدگی و خدمت به زنان آبرومند و بی سرپرست و نیازمند انتخاب همسر دوم شایسته است آقا میخوای خدمت کنی یه جوری بهش برسون که خودش هم نفهمه از کجا رسیده همچنین تلاش کن یک شوهر خوب و شایسته مجرد معرفی کن که مشکل دیگه ای باقی نمونه . هر چند که این کار مسئولیت سنگینی داره و بسیار سخت و دشواره.
  • ناشناس IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    22 2
    با این قیمتهای بالا مسکن که از مشتی خاک گچ ساخته شده مگر کسی دیوانه باشد بره یک زن بگیرد تا چه برسد به دوتا مگر هردو ثروتمند باشند.الان اگر دختری باشد خانه، ماشین، پس انداز ،وتحصیلات، خوبی داشته باشد شاید شانس ازدواج داشته باشند و یا هردو بچه پول دار باشند و گرنه ازدواج ممنوع
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    32 4
    ممنون که منصفانه و بدون غرض ورزی قانون را تفسیر کردید. همین غرض ورزی هاست که باعث می شود اصل دین زیر سوال برود
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    36 4
    تعداد دختران مجرد بیشتر از پسرها نیست. اکثر پسرها یا بیکار هستند یا به خاطر نابسامانی اقتصادی و فرهنگی و سیاسی به فکر مهاجرت. به همین دلیل حاضر به ازدواج نیستند.
  • نسل جدید ایرانیان IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    17 9
    جناب حاج آقا آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی . اینطور استنباط کردم که فرمودید علت ازدواج های متعدد در سرزمین عرب برای ایجاد حمایت از قبایل مختلف بوده " از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان" آیا بنظر شما همانطور که در قرآن کریم نوشته شده برای شما پیامبری فرستادیم که با زبان مادری شما تکلم کند و رسم ور رسوم همانطور که شما فرمودید بر اساس موقعیت جغرافیایی و سیاسی عرب تنظیم شده بود و موضوعات سیاسی وقت. پس اینطور که شما می فرمایید و قرآن کریم اشاره می کند. مردمان ایران نه عربی صحبت می کردنند و رسومات عرب داشته اند. پس باید زبان فارسی را به عربی تبدیل کنیم و روسومات عرب را پیشه تا قوانین اسلام با وضعیت ایرانیان درست در بیاید. وسلام
    • نسل یکم قدیمی تر 60ی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
      2 0
      برادر من چرا خلط موضوع میکنی، این نتیجه گیری شما دقیقا شبیه نتیجه گیری های وهابیونه، دین اسلام و آیات قرآن دارای چندگونه احکام است، احکام و آیاتی که مربوط به یک واقعه خاص بوده اند و حتی در همان زمان دیگر تکرار نشده اند، یک سری احکام و آیات مربوط به زمان و مکان مشخصی هستند، و یک سری احکام که شامل زمان و مکان نمیشوند و کلیت دارند، دسته اول که برای یادآوریست، دسته دوم را باید باتوجه به زمان و مکان تغییر داد و دسته سوم هم که کلیت دارند، بحث قران فرموده به زبان مادری، این جواب به اشخاصیست که اونموقع تشکیک کرده بودند یعنی نوع اول، در مورد ازدواج این مسیله نوع دوم است، زمان و مکان ما چند همسری رو نمیپسندد قرآن مربوط به تمام زبان ها و مکان هاست اگر این دسته بندی رعایت شود
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    26 4
    والا قرآن هم با اینکه اختیار 4 زن را آزاد دانسته آنهم تحت شرایط دقیق و عادلانه اما باز توصیه به تک همسری کرده. من نمی دونم که چرا عده ای آنرا تفسیر به نفع خود می کنند
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    55 8
    با هر مردی صحبت مییکنی از قوانین اسلام فقثط اینو بلده که میشه 4 تا زن گزفت.
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    18 40
    بنده کاری به شرعی و غیرشرعی بودن تعدد زوجات ندارم. فقط سوالم اینه که وقتی صحبت از رابطه خارج از ازدواج پیش می آید خیلی ها نه احساس تحقیر میکنند نه ظلم حتی ممکنه نشانه روشنفکری هم بدونن اما اگر کسی این رابطه را بصورت رسمی و ازدواج کرده داشته باشد میشه امل و عقب مانده و ...
    • حجت الاسلام سعیدی A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      15 1
      منظورتون واضح نیست، ارتباط خارج از ازدواج اگه در زمان تاهل باشه که امری بسیار پست و زنندست و اصولا از انسانیت خارجه و ربطی به دین ومذهب نداره ودر همه جای دنیا همین طوره، و اما قبل از ازدواج از نظر اسلام رابطه جنسی حرام است ولی رابطه در حد صحبت و آشنایی موردی نداره همانطوری که ماجرای حضرت موسی و دختر چوپان در قرآن دلیلی بر این امر است و اصولا نقد بر این قضیه اینه که فرقی بین خیانت و ازدواج دوم نیست و تنها فرقش صورتی دینیه که به مساله داده شده و این آیت الله گرانقدر این رو میگه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    20 5
    بعد ِاین همه وقت این همه آدم به خاطر این قانون و این حرفها بدبخت شدند حالا میگید؟نمیشد همون موقع بگید؟
  • امیر IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    76 6
    به عنوان یه پسر مخالف شدید چند همسری هستم زن یکی خدا یکی .به نظرم ادم فقط میتونه قلبشو با یکی قسمت کنه
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      18 58
      کسی که زن رو با خدا مقایسه میکنه بهتره که نظرش رو بری خودش نگه داره. احتمالا از قبیله مجردها هستی. هههههههه
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      43 4
      دم شما گرم امیر خان خوب گفتی "ادم فقط میتونه قلبشو با یکی قسمت کنه " عشق یک بار اتفاق میفته دومیش نهایتا میشه "دوست داشتن" که دیگه شایسته "عشق همسری" نیست .
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    16 19
    آقا دمت گرم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    44 12
    چند همسری دلیلی به جز تنوع طلبی و شهوت نداره
    • امیر IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
      14 18
      این چه حرفیه همسر من نمی تونه باردارشه اگه همسر دوم بگیرم تنوع طلبم؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    15 39
    اگه کسی یک بار قرآن رو خونده باشه متوجه میشه که ایشون داره اشتباه میگه متاسفانه اکثر ایرانیا قرآن رو به زبون مادریشون نخوندن و این مسئله باعث میشه حرف افرادی که قرآن رو به دلخواه خودشون تفسیر میکنن باز میذاره
  • سارا A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    4 6
    به نظر شما ما چقدر جوان سالم داریم که از نظر مالی مشکلی نداشته تاشه و بتونه دختری رو خوشبخت کنه؟ 50 در صد دختران موفق به ازدواج نشدن.اونها دل ندارن ؟ نباید خوشبخت بشن . پسر ها به خاطر مشکلات مالی و اعتیاد همبستر زنان بیوه و متارکه و زنان شوهردار می شوند. چه عدالتی ؟
  • علی A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    6 17
    چند همسری شهوت طلبی باشه یا شرعی و قانونی چیزی است که جا معه امروز لاجرم نیاز مند آنست و بارعایت عدالت برای افرادی که تمکن مالی وعلاقه به این کار داشته باشند نه تنها اشکالی ندارد بلکه لازم و ضروری است واین نیاز رو میتوان از آمار بالای زنان مطلقه که اکثرا بدلیل فوت همسر یا اعتیاد همسربیوه شده اند و دختران سن بالا که هنوز شوهر نکردن بخوبی فهمید
  • افرا EU ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    16 4
    نمیشه اقایونی که به فکر زنان بیوه وبچه های یتیمشون هستن بدون چشمداشت جنسی فقط بهشون کمک مالی کنن .نمیشه مردا وخانواده هاشون دیدشون عوضکنن ویه زنرو یه خاطر اینکه طلاق گرفته شوهرش مرده محکوم به ازدواج دوم نکنن به خدا میشه مرد مجردم باهاشون ازدواج کنه.یه دختر میتونه قبل ازاینکه سنش بره بالا ازدواج کنه نه اینکه بعد بره بشه زنه یه مرد 50 ساله به عنوان زن دوم چون جامعه اینطور فک میکنه ذهن شما مرد ها مسموم.ندیدم مردی بره زن دوم بگیره.اول بهزن اولش گفته باشه.به علاوه حتما یه مرد حق داره زن دوم بگیره ولی حتما یه زن هم این حقو داره که نخاد همسر مردی باشه که زن دیگری رو هم میخاد این طو رمواقع قانون اسلام ومردها چقدر حق زن رو در طلاق بهش میدن.یا مردهاکه موافق چن همسری ان چطور با مهریه بالا مخالفن اونز
  • حسین IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    6 1
    خدا خیرتون بده واسه همین برخوردهای سلیقه ای هست که دیگه کسی جرات زن گرفتنم نداره.اصل ادامه زندگی بر پایه تفاهمه.حالا شما هی بیا شراط طلاق رو سخت تر کن که امار طلاق بیاد پائین.نتیجش میشه ازدواجهای سفید.
  • بی نام A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    4 12
    دراثر تبلیغات غربی قوانین خدا را داریم عوض می کنیم.به صورت شرعی چند زن ایراد دارد اما هرزه گری اروپایی ایرادی ندارد.
  • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    22 2
    چرا حالا همه نگران دختران بی شوهرن که فکر میکنند زنان دیگه باید شوهرش را با اینها قسمت کنه،در واقع چون زندگی زناشویی نداره پس میتونه به زندگی بقیه ناخنک بزنه؟ پس با این استدلال دزدی هم آزاده هر کی پول نداره میتونه به جیب شما ناخنک بزنه و مشکلش رو حل کنه؟ حالا اگر کسی پول آدم بدزده قابل قبولتره تا اینکه به عنوان یک زن تمام عشق و امید و زندگیت رو بدزدن، در ضمن اقایونی که میگن زنها خودشون به هم رحم نمیکنند سوال من این است م
  • آیت الله فاضل IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    5 7
    اونایی گه میگن چند همسری تو اسلامه، فوق العاده بی سواد و کم عقلند. حداقل چار تا کلاس حوزه بخونید بعد درباره دین نظر بدید. هیچ مرجعی نظر نداده درباره این موضوعی که آیت الله بجنوردی گفتن. اینکه مراجع گفتن حلاله،و تو قرآن هم اومده ، فقط حکم وضعیه نه حکم تکلیفی. اگه شما سواد ندارید ما چیکار کنیم؟ مرداي هوس باز، اسلام رو تحریف میکنن، یقین بدونید بوزینه و خوک با سر شیطان محشور میشن.