بازطراحی راکتور اراک؛ عقب نشینی ایران یا پیشنهادی زیرکانه

اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نهایی شدن سرنوشت راکتور اراک آیا پیشنهادی زیرکانه است یا یک عقب نشینی هسته ای؟

محمود عزیزی: براساس اظهارات صالحی ایران در جهت گام برداشتن برای توافق نهایی با 1+5 و رفع نگرانی غرب درباره راکتور اراک به «باز طراحی قلب راکتور اراک و کاهش پلوتونیوم تولیدی آن به میزان یک پنجم »اقدام خواهد کرد.این اطلاعات را صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی روز شنبه در گفت وگو با شبکه العالم رسانه ای کرد تا ایران و 1+5 یک گام دیگر به چارچوب توافق نهایی خود نزدیک شوند.

اعمال محدودیت و «تعطیلی طولانی مدت» راکتور آب سنگین اراک از جمله خواست های اصلی مقامات آمریکایی در جریان مذاکرات بود و آنان برای راضی کردن ایران پیشنهاد ساخت«راکتور آب سبک» را به طرف ایرانی دادند. پیشنهادی که طرف ایرانی آن را نپذیرفت و پیشنهاد جایگزینش مورد موافقت طرف غربی قرار گرفت.
سایت راکتور آب سنگین اراک یکی از سایت های هسته ای کاملا بومی ایران است که کار ساخت آن از سال 77 آغاز و در سال ۱۳۸۵به بهره برداری رسید. این سایت در ۷۵ کیلومتری شمال غرب اراک و در 5 کیلومتری شهر خنداب قرار دارد.
تفاوت سایت اراک با بوشهر از آن جهت است که سوخت نیروگاه اتمی بوشهر« اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد» بوده و سیستم خنک‌کننده آن«آب سبک» است، اما سوخت مورد نیاز راکتور آب سنگین اراک «اورانیوم طبیعی» بوده و سیستم خنک‌کننده آن« آب سنگین» است.
اظهارات صالحی درباره راکتور اراک امروز با واکنش برخی از سایت های خبری مواجه شد. یکی از سایت های نزدیک به دولت سابق در گزارشی در این خصوص نوشت:«بازطراحی قلب راکتور و کاهش قدرت آن این راکتور کارکردهای واقعی و مهم خود را از دست خواهد داد و به محروم شدن ایران از حقوقش منجر می شود.چرا که راکتور اراک 4 کارکرد تولید برق، انجام امور تحقیقاتی، تولیید پلوتونیوم و تولید رادیو دارو صنعتی را دارا می باشد که «هرگونه کاهش قدرت راکتور یا اعمال تغییرات دیگر 3 کارکرد آخر را تعطیل می کند و صرفا کارکرد اول که کم اهمیت ترین کارکرد راکتور اراک است باقی خواهد ماند.»
این در حالی است که راکتور تحقیقاتی اراک برای تولید برق طراحی نشده وهدف از ساخت این راکتور رسیدن به توانایی طراحی و ساخت کاملاً بومی یک راکتور اتمی بوده است.
سایت امید هسته ای در گزارشی این موضوع را با یک مثال، ساده سازی کرده است. در این گزارش آمده است: باز طراحی این سایت مثل این است که کسی زمینی را در 10 سال قبل خریداری کرده و در آن سال یک سبک خاص معماری، مصالح ساختمانی و تزئینی و بطور خلاصه تکنولوژی سازه‌ای رابرای آن برگزیده است،اما پس از ده سال متوجه تغییرات سبک های معماری شهری شود و به دنبال بازسازی بیفتد و در مجموع به این نتیجه می‌رسید که باایجاد تغییراتی در ساختمان قبلی سکونت شما راحت‌تر و ایمن‌تر گردد.
ایران پیش از این «باز طراحی ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول» خود را اجرایی کرد .8 دی ماه 92 صالحی از نصب 1000 ماشین های نسل دوم سانترفِیوژ خبر داد و گفت که نسل سوم و چهارم این سانترفیوژها نیز در حال تست است.

29212 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =