وزیر امور خارجه در راه مسکو/چانه زنی دوباره 5 کشور ساحلی درباره خزر

وزیر امور خارجه فردا شب قرار است وارد مسکو شود تا در نشست« وزیران کشورهای ساحلی دریای خزر» شرکت کند.موضوع ساحل خزر یکی از مسائل مورد مناقشه 5 کشور ساحلی دریای خزر بعد از فروپاشی شوروی است.

به گزارش خبرآنلاین، مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو که چند ماهی از حضورش در مسکو می گذرد، در صفحه فیسبوکش این خبر را رسانه ای کرده است. ظریف قرار است روز سه‌شنبه از صبح تا عصر در اجلاس خزر شرکت کند.

این نشست درمحل اجلاس وزیران در بخش کنفرانس‌های ساختمان مرکز تجارت بین‌المللی مسکو برگزار می شود.در همین روز ملاقات دوجانبه‌ ای با لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای ظریف پیش‌بینی شده است.

در متن منتشر شده از سوی سفیر ایران، شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزیران، گفت‌وگوی کوتاه با برخی وزیران دیگر حاضر در اجلاس و نشستی با دیپلمات‌های ایرانی از دیگر برنامه‌های وزیر خارجه ایران عنوان شده، اما اشاره ای به دیدار ظریف با پوتین رئیس جمهور روسیه نشده است.
روابط ایران و روسیه در دوران سنایی بیشتر خبر ساز بوده است.علاوه بر توافق هسته ای  در قالب 1+5 ، مهمترین موضوع مورد بررسی دو کشور انجام مذاکراتی برای«قرار‌داد تهاتر نفت در برابر کالا» است؛ موضوعی که با واکنش آمریکایی ها مواجه شده است و آمریکایی ها نسبت به اجرایی شدن آن به روسیه هشدار داده اند.

در صورت اجرایی شدن این قرار داد روسیه روزانه بیش از 500 هزار بشکه از ایران نفت خام وارد می‌کند و در مقابل نیز تجهیزات و کالا (فلزات و مواد غذایی) به ایران صادر می‌کند. با این حال بیژن زنگنه وزیر نفت ایران 20 فروردین ماه جاری در حاشیه یک مراسم ختم در مورد قرارداد تهاتری ایران و روسیه گفت که این موضوع را نه تائید می کند و نه تکذیب. شاید دلیل این موضع گیری وزیر آن باشد که اگر ایران و روسیه در مورد قیمت فروش نفت به نتیجه برسند،علاوه بر افزایش میزان صادرات نفت ایران، حتی اگر برنامه اقدام مشترک، در گام نهایی به سرانجام نرسد، ایران خود به خود تحریم های آمریکایی ها را شکسته است.
تولید حال حاضر ایران حدود سه میلیون بشکه در روز است که به گفته زنگنه وزیر نفت ایران قرار است تا سال 2018 به روزانه 5.7 میلیون بشکه برسد.

29212 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 1
    روسیه سلاح ایران واسه دور زدن تحریم ها
  • سید امید IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    دریای خزر نه بگین کاسپین
  • بی نام A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    قبل از تحریمها 2/400/000بشکه میفروختیم. بعد از تحریم این میزان به نصف رسید که تا پایان دوره احمدی نژاد هم ادامه پیدا کرد. هنوز هم که تحریمهای نفتی برداشته نشده. شما صادرات 3 میلیون بشکه در روز رو از کجا آوردین؟
  • مهراب A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 0
    وزرا رو عشق است..... :
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    موضوع فروش نفت به روسیه که هم در گاز و هم در نفت رقیب ما محسوب میشود بسیار حساس و مهم است و مسئولین وزارت نفت و وزارت خارجه بایستی خیلی با دقت با این مساله برخورد کنند. علی الاصول چنین توافقاتی بایستی خیلی کوتاه مدت باشد والا ممکن است به منافع راهبردی ایران لطمات جدی بزند و همین ته مانده بازارهای صادراتی مان را نیز از ما بگیرد.