سئوالاتی برای "کیش" وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی؛ دردسر جدی فانی

امروز فانی در مجلس، به پرسش هایی جواب داد که از ابتدای حضور او در آموزش و پرورش شنیده می شد، ولی بالاخره انتصاباتی که نمایندگان معتقدند سیاسی است و استفاده از نیروهای بازنشسته، برای وزیر فرهنگی کابینه تدبیر و امید، یک کارت زرد همراه داشت.

امید سلیمی بنی: علی اصغر فانی، امروز در مجلس، چهارمین کارت زرد کابینه روحانی را دشت کرد. کارت زردی که پشت آن، دو موتور استیضاح روشن شده، یکی طرح استیضاح سابق این وزیر که طراحانش می گویند بیش از 90 امضا دارد و دیگری، طرح جدید استیضاح که ناگفته پیداست جرقه آن از پاسخ های وزیر آموزش و پرورش به سئوالات ملی و استانی نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس زده شد.

امروز دو نماینده به عنوان پرسشگران وزیر، سئوال کردند. مهرداد بذرپاش، نماینده تهران به نمایندگی از 15 همکار دیگر خود، سئوالات ملی را پرسید و قاضی زاده هاشمی، نماینده مشهد به نمایندگی از 3 همکار استانی خود، فانی را مخاطب پرسشهای خود قرار داد.

اشتباه فانی البته شاید این بود که در مقابل پرسشهای دقیق نمایندگان، به پاسخهای کلی اکتفا کرد و جاهایی اصلا، به خود زحمت پاسخ نداد.

در مقابل این وزیر که در آستانه بازنشستگی است، نماینده جوانی ایستاده بود که پرسشهای خود را به سمت وزیر آموزش و پرورش گرفت، آنطور که در مقام پاسخ گویی، فانی، به اشتباه جبران ناپذیری افتاد و با گفتن این که "من در میان یک میلیون عضو جامعه آموزش و پرورش نفوذ کلام دارم" از لحاظ روانی نیز نمایندگان را در موضع مخالفت انداخت تا پرسشگران او، پس از این جلسه در گفت و گو با خبرنگاران، فانی را تهدید به استعفا کنند، تهدیدی که به نظر می رسد این بار، جدی است.


جدول شماره یک: آرای امروز نمایندگان درباره قانع شدن از پاسخ های وزیر

مجموع: 202

قانع شدگان

قانع نشدگان

رای ممتنع

تعداد

71

115

11

درصد

35

57

5

 

سه محور اصلی که سئوالات را می ساخت

با بررسی سئوالاتی که بذرپاش و قاضی زاده هاشمی از علی اصغر فانی داشتند، می توان دریافت به طور کلی آنها به سه محور معترض بودند.

محور اول که نقطه ضعف و پاشنه آشیل عملکرد علی اصغر فانی در آموزش و پرورش محسوب می شود، انتخاب مدیران بر اساس مصالح سیاسی است. هر چند بخشی از این سئوالات، ازجمله وابستگی سیاسی مدیرآموزش و پرورش استان خراسان رضوی، مورد اعتراض یکی از نمایندگان این استان قرار گرفت، ولی ابوترابی، رئیس نشست امروز مجلس، این اعتراض را وارد ندانست و گفت این فرد حق دارد اگر پاسخی دارد به مجلس بدهد تا از تریبون عمومی قرائت شود.

در این محور، نمایندگان با دادن نشانی دقیق مدیران سیاسی، توان پاسخ گویی دقیق و مستدل را از علی اصغر فانی گرفتند. او تنها توانست به این سخنان کلی قناعت کند که "مدیران آموزش و پرورش باید با سیاستهای دولت همسو باشند."

محور دوم مورد پرسش نمایندگان، استفاده از مدیران بازنشسته در راس استانها، حلقه مشاوران و معاونان وزیر بود. آنها با دادن نشانی، از وزیر پرسیدند مگر وزارتخانه ای با حد و اندازه آموزش و پرورش با داشتن یک میلیون همکار، مدیر قابل ندارد که برخی از مدیران بازنشسته، فراخوان شده اند. وزیر در این بخش نیز به مصوبه دولت اشاره کرد و با تایید به کار گیری مدیران بازنشسته در دفاع از آنها این راهبرد را داشت که بتواند ثابت کند فرصت استفاده از خدمات این مدیران منقضی نشده است. 

محور سوم پرسشها نیز به کم تحرکی و عدم پاسخگویی فانی به نیازهای آموزش و پرورش پرداخت. عدم توجه به مشکلات روز فرهنگیان، نظام جدید آموزشی و عدم شفافیت در آمار آموزش و پرورش، مورد سئوال قرار گرفت که فانی در این باره پرداخت: "در هیچ دوره ای از آموزش و پرورش اینقدر تحرک دیده نشده." ولی او هرگز نگفت منظورش از تحرک چیست و چرا این مشکلات بر زمین مانده. او تنها به بخشی از عملکرد خود اشاره کرد که به واقع روزی نزدیک به 12 ساعت کار می کند.

جدول شماره 2: پرسش و پاسخ وزیر و نمایندگان

ردیف

زمینه سئوال

خلاصه سئوال

پاسخ فانی

۱

انتصاب مدیران سیاسی

چرا فردی در راس صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب می‌شود که قبلا به آن مجلس در مورد وزارت رای نداده و یا در حمایت از معلمان استعفاء داده؟

باید عملکرد را بررسی کنید. نفرمایید فلانی سیاسی است. مگر شما سیاسی نیستید؟

۲

انتصاب مدیران سیاسی

چرا در استان کرمان، برادر معاون رئیس جمهور که بازنشسته هم هست رئیس شد؟

پاسخ بالا

۳

انتصاب مدیران سیاسی

چرا مدیر آموزش و پرورش استان خراسان رضوی فردی با سلیقه سیاسی که توسط وزارت اطلاعات رد صلاحیت شده، انتخاب شده؟

طریق استعلام در مورد مدیران، حراست وزارت آموزش و پرورش است و نه به طور مستقیم وزارت اطلاعات، که در خصوص فرد تعیین شده نیز از همین طریق استعلام صورت گرفته است

۴

انتصاب مدیران سیاسی

چرا در مازندران و اصفهان، دبیرکل حزب کارگزاران مدیر شد؟

مدیرانی باید در آموزش و پرورش انجام وظیفه کنند که اعتقاد به سیاست دولت داشته باشند.

۵

انتصاب مدیران سیاسی

چرا رئیس دانشگاه فرهنگیان در جشن انقلاب در دانشگاه تربیت معلم شهید باهنر کلی از نظام تعلیم و تربیت آمریکا تعریف می‌کند؟

آموزش و پرورش خردمندانه و با حرکت مطالعاتی و کارشناسی و متکی بر پژوهش و مشارکت عامه فرهنگیان اداره می‌شود.

۶

فقدان بستر قانونی

قانون تعیین تکلیف پیش دبستانی‌ها چه شد؟

پاسخی داده نشد

۷

انتصاب مدیران بازنشسته

چرا زمانی که آمارهای متضادی اعلام می‌شود که صد هزار یا پنجاه هزار نیروی مازاد داریم، بیش از سه مورد از افراد بازنشسته استفاده شده است و در برخی استان‌ها چهار، پنج مورد وجود داشته؟

در مجموعه یک میلیون نفری تنها سه نفر بازنشسته به کار گرفته شده است؛ آن هم وقتی مجلس عدم به کارگیری بازنشستگان را مطرح کرد و در همان جلسه هم رای نیاورد ما به احترام مجلس دیگر از افراد بازنشسته استفاده نکرده‌ایم.

۸

انتصاب مدیران بازنشسته

چرا در استان تهران، یک مدیر بازنشسته رئیس شد؟

او پنج سال پیش بازنشسته شده و می تواند تا 35 سال خدمت کند.

۹

انتصاب مدیران بازنشسته

چرا در استان فارس، یک مدیر بازنشسته رئیس شد؟

او در سال 90 بازنشسته شده و فوق لیسانس دارد و می تواند تا 35 سال خدمت کند.

۱۰

فقدان بستر قانونی

نظام رتبه‌بندی معلمان و طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها چه شد؟

پاسخی داده نشد

۱۱

کم تحرکی و کم کاری

ما به وزیری رای دادیم که سیاسی نباشد، ولی هم سیاسی است هم کم تحرک و کم کار

وزیری که روزی 11 ساعت کار می کند کم تحرک نیست و در هیچ دوره ای در آموزش و پرورش اینقدر تحرک ندیده ایم

۱۲

تغییرات گسترده

چرا35 درصد مدیران باقی ماندند و 65 درصد مدیران تغییر کردند به عبارت دیگر 400 مدیر عزل شدند؟

مدیرانی باید در آموزش و پرورش انجام وظیفه کنند که اعتقاد به سیاست دولت داشته باشند.

۱۳

آمار متناقض

 چرا آمارهای متضادی اعلام می‌شود که صد هزار یا پنجاه هزار نیروی مازاد داریم؟

بی پاسخ ماند

۱۴

انتصابات مدیران و حضوراستادان

چرا برای دانشگاه تربیت معلم، افراد از دانشگاه تربیت مدرس انتخاب می‌شوند؟

بی پاسخ ماند

۱۵

عزل و نصب مدیران

چرا در استان گلستان مدیر کانون پرورش فکری کشور تغییر کرد؟

بی پاسخ ماند

۱۶

عزل و نصب مدیران

رئیس دانشگاهی در پایان سال 92 پرسنل را جمع می‌کند و می‌گوید ما چند کار عقب‌مانده داریم از جمله تعویض 60 پردیس تغییر نکرده یعنی در سال 93 اولویت رئیس دانشگاه می‌شود تغییر رئیس همه پردیس‌های تربیت معلم.

بی پاسخ ماند


هنوز دیر نشده است

واقعیت این است که با وجود برخی اخبار که با انعکاس فراوان رسانه ای درباره استیضاح قریب الوقوع فانی مطرح شده، هنوز می توان این وزیر فرهنگی را از "مات" شدن در صفحه شطرنج پرسشهای بالا به درآورد. 

نگاهی به نحوه عملکرد سایر وزرای دولت تدبیر و امید نشان می دهد کابینه روحانی توان بالایی در تعامل و همسویی با خواسته نمایندگان مجلس دارد. تجربه رحمانی فضلی در مقام وزیر کشور در بحث پرچالش انتخاب استانداران و فرمانداران، به خصوص در استانهایی که پتانسیل تنش های اجتماعی و سیاسی زیادی دارند، تجربه قابل قبولی است که می تواند مشاوران علی اصغر فانی به آن نگاهی دوباره داشته باشند. وزیر کشور با تدبیر مثال زدنی در استان محرومی مانند سیستان و بلوچستان، یکی از مدیران منسوب به اصلاح طلبان را بدون کمترین حاشیه به عنوان استاندار منصوب کرد و در همان منطقه، در استان همجوارش، با یاری جستن از قاسم سلیمانی، فرمانده بازوی برون مرزی سپاه (قدس) برای انتخاب استاندار کرمان، توانست آرامش را برقرار کند.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    17 2
    به هر حال در شرایطی که آمار بیکاری بالاست مانند خود من نباید تعداد زیادی افراد بازنشسته به کار گفته شوند.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    27 0
    واقعا این سوال ها رو پرسیدند جوابش که پیش خودشونه مثلا طرح رتبه بندی خود نماینده ها ردش کردندخلاص وقتی خودشون به افراد با لیاقت رای اعتماد نمی دهند چه انتظاراتی دارند
  • فردوس توسی A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    59 4
    بنظرم مشکلات معیشتی و منزلتی فرهنگیان بیشتر است تا انتصابات که حق وزیر محترم است
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    55 0
    اینا سوال بوده یا برگه بازجویی؟
  • معلم A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    17 37
    فانی ضعیف نشان دادقبول کنید
  • صباغی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    135 4
    این نمایندگان بجای چاره اندیشی مشکلات کشور به چه کارهای مشغول اند؟خدایا این جماعت را هدایت کن . اگر قابل هدایت نیستند ..........
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    18 2
    سوال ۵مسخره ست
    • علیرضا A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      2 0
      واقعا " مشکل کمه ؟ سوال کنن چرا بنزین گران شد ؟ چرا قیمت خانه بالاست از این نوع چراها زیاده نه اون سوال مزخرف
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    91 15
    ماندن فانی به نفع وزارت ، به نفع دانش آموزان و در کل به نفع نظام است
    • بی نام A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      9 46
      میشه نفع این حضور رو بفرمائید؟
  • توجه توجه A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    30 0
    خبرآنلاین. دکتر زیبا کلام و رسایی با هم مناظره کردن. رفتم تو سایت رجانیوز کامنت بذارم . مثل همیشه سیستمشون مختله. حداقل شما این مناظره رو منعکس کنید. من به شخصه به حرفای تو این مناظره خیلی ایراد دارم. کجا باید حرفمون رو بنویسیم؟؟؟؟یه فضایی برای نوشتن نظرات ما باز کنید.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    43 1
    خوبه که مشخص شد که معیشت معلمان، وضعیت تحصیلی دانش اموزان چه قدر برای مجلس نشینان اهمیت داره شانزده سئوال پرسیده شده ، یازده سئوالش در باره تغییرات مدیریتی بوده ...
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    78 6
    به نظر میاد نویسنده این مطلب از ارادتمندان صدیق جبهه پایداری هستند.اگر وزیر رو به خاطر انتخاب مدیر اصلاح طلب به جای مدیر احمدی نژادی میخوان استیضاح کنند، اجازه بدید اینکار رو بکنن تا تکلیف طرفدارهای آقای روحانی با زخم خوردگان انتخابات در مجلس مشخص بشه
  • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    27 0
    بدبختی اینکه متاسفانه همه چیز سیاسی شده و در این بین فقط خانواده ها و معلمان و مهم تر از همه دانش آموزان بیچاره ضرر می کنند و دود این همه اختلاف اخر تو چشم همه خواهد رفت.به جای این همه سنگ اندازی برای هم بهتر نیست اختلافات رو حل کنیم تا این همه مشکل دیگه ند اشته باشیم
  • پرویز ملکی A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    46 1
    ایا مسئولان آموزش و پرورش باید مدیران را انتخاب کنند یا نمایدگان مجلس؟
  • مازيار A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    68 5
    افراطي ها دست از سر روحاني برداريد. با سپاس مردم
  • ایران IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    61 2
    چه سوالات مسخره ای ...... آقای بذر پاش یادشون رفته در مدیریت خودشون بر سایپا چه اقدامات غیرمعقول و نسنجیده و فضاحت باری به بار آوردن . در ضمن اگر خودتون رو به واقع در مسیر اطاعت از رهبری میدونین چرا دولت رو که مورد تایید ایشان هست تضعیف میکنین؟ این آقایان مصالح خودشون رو دنبال میکنن نه عزت مردم رو
  • قارون IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    29 1
    سوالات شون مثل یک غذای همه چی مخلوطه یکی اون یکی رو نقض میکنه فکری برای حقوق معلمان کنید حاضریم مثل باقی کارمندان تابستون هم بریم
  • مازندران IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    2 17
    انتصاب در مازندران پاشنه آشیل فانی شد
  • رضا A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    91 3
    وزریری که اختیار نداشته باشد مدیرانش را خودش انتخاب کند به درد چی می خورد. آقای بذرپاش کجا بودید که دردولت قبلی وزیر نقت مدیران شرکت نفت جنوب و زیر مجموعه بیش از 100 مورد تغییر داشت خواب تشریف داشته اید. مرگ خوبه برای همسایه؟؟؟
    • بی نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      43 2
      خواب نبود خودش با دولت احمدی نژاد بودمدیر سایپا و رییس سازمان جوانان بودیعنی واقعا منضفانه خودش رو توانا می دونست؟؟؟؟ولی نمایندگان اعتراضی نمی کردند
    • amir A1 ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      35 2
      خواب تشریف نداشتند،مدیرعامل سایپا بودند
  • سپهر EU ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    23 1
    نمایندگان محترم را به صبر و بردباری توصیه میکنم باشد که رستگار شوید .
  • میثم IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    حالا نه که در دولت قبلی همه شایسته ها سر کار بودند
  • بی نام EU ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    77 2
    چرا رئیس دانشگاه فرهنگیان در جشن انقلاب در دانشگاه تربیت معلم شهید باهنر کلی از نظام تعلیم و تربیت آمریکا تعریف می‌کند؟ آخه اینم شد سوال؟؟
    • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      7 1
      بله بسیار سوال دقیقی بوده و این درددل ملت هست..ایشون باید جای آمریکا از نظام آموزشی بورکینافاسو و جزایر قمر و سلیمان تعریف میکردن.... اصلا واسه همین ملت از یارانه ها انصراف ندادن
  • بی نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    اگر چاپ می کنید بنویسم این مجلس همان دولت قبلی را میخواهد که همه را به سخره بگیرد
  • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    18 3
    اکثر سوالات بهانه‌گیرانه هست. و معلومه جهت‌دار و سیاسی طرج شده.
  • بی نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    17 1
    علت اصلی اینهمه تغییر وتحول نشان از انتصابهای غلط و افرادغیر شایسته دولت قبل می باشد که بی تحرکی و خمودگی را در آموزش و پرورش ایجاد کرده است . آقایان مخالف خود را بخواب زده اند بیدار کردنشان ناممکن است .
  • کمال IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    12 8
    هر چند که من یک معلمم .باور کنیدفانی به درد آموزش و پرورش نمیخورد. فقط نجفییییییییییییی
  • معلم IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    11 12
    بنده با اینکه به دکتر روحانی رای دادم ولی از انتخاب فانی اصلا راضی نیستم. متاسفانه برای فرهنگیان هر روز یه خبر بد داره...به تازگی هم که کارت بیمه طلایی فرهنگیان رو داره بی اعتبار میکنه. قبلا 200هزارتومان هزینه دندانپزشکی میدادن که جدیداً قراره لغو بشه... فرهنگیان از فانی راضی نیستن نه به خاطر مسائل سیاسی بلکه به خاطر مسائل معیشتی و شغلی....
    • بی نام IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      2 2
      این کارت در همون دوره حاجی بابایی بی اعتبار شد
  • علي IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 0
    معلم عزيز معيشت شما نه براي وزير مهم نه براي نماينده مجلس دعوا فقط بر سر قدرت در تمامي سوالات فقط انتصاب پرسيده شد يعني نمايندگان دنبال سهم خواهي خودشان هستند حالا كه وزير اينكار را انجام نداده بازخواست مي شود ............
  • پدر دانش آموز IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 0
    همه میگوند که آموزش وپرورش رکن اساسی هر کشور میباشد / اما هزاران افسوس که در ایران معلم قدر و منزلتی ندارد وروز به روز بی ارزش تر میشود /دود این بی توجه ای به چشم کسانی در این کشور زندگی میکنند میرود/
  • محمد A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 0
    آقايان نماينده به جاي دلسوزي براي اونايي كه عوض شدن كه همه از رجال سياسي ومريد شماهابودن فكرمعيشت مامعلم هاباشيددلسوزي براي مديران قبلي نكنيد ماراي ذاديم كه تغييرات داده بشه واگرنه به جناح سياسي شماراي مي داديم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 0
    کمی هم به فکر مدارس کپری و مدارس فاقد کلاس باشید حضرات نماینده و وسایل حرارتی کلاسها
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    7 0
    آقای بذرپاس وقتی در 28 سالگی مدیرعامل سایپا شد چطور به خودش جرات می‌ده از انتصابات سیاسی و غیرکارشناسی ایراد بگیره؟
  • بهار A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 1
    حالا مگه قبلیها چکار کردند که این نکرده
  • مدیر مدرسه A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 4
    سوابق آقای فانی ازسوابق ممتازی برخوداراست بهترین وزیرآموزش وپرورش است حامی دانش آموزان مستعدمحروم بوده ومی باشند.
  • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    1 1
    سلام ازخدا بترسید اقای بذرپاش خدا میداند که دغدغه شما تکیه برصندلی مجلس دهم است من معلمم مگه دولت قبل مدیری از اصلاح طلبان نگه داشت ما که از عملکرد مدیرمان دراستان کرمان خیلی راضی هستیم لطفان به پیام 24خرداد مردم که امریکا به ان احترام گذاشت مجبورشد حق غنی سازی را بپذیرد شماهم احترام بذارین
  • فرشاد IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام ایاراست هستش که اموزش پروش ازمون استخدامی داره