مدیرعامل بورس کالای ایران تشریح کرد: رشد 14 درصدی تامین مالی واحدهای تولیدی در بورس کالا

با تامین مالی 202 هزار میلیارد ریالی واحدهای تولیدی در بورس کالای ایران در سال 92، این بورس در سال گذشته نقش بسزایی را در بهبود فضای کسب و کارکشور ایفا کرده است.

حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق اظهار داشت: یکی از ابزارهای بسیار مهم بورس کالا برای به حرکت درآوردن منابع مالی به سمت بخش­های تولیدی، استفاده از قراردادهای سلف می­باشد. این نوع قراردادها ضمن کمک به تامین مالی واحدهای تولیدی، امکان برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت را برای آنها فراهم می سازد  و بر این مبنا، واحدهای تولیدی کشور در قالب قرارداد سلف در سال 1392 حدود 202 هزار و 863 میلیارد ریال در بورس کالای ایران تامین مالی شده اند که حاکی از رشد 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین وی با بیان اینکه کمبود منابع مالی و عدم هدایت آن به سمت بخش­های تولیدی یکی از دلایل عدم رونق کسب و کار در ایران می­باشد ، گفت: سود پایین بخش­های تولیدی کشور در مقایسه با سایر بخش­های اقتصادی نظیر بازرگانی به دلیل وضعیت تورمی کشور از جمله دلایل اصلی عدم حرکت منابع مالی به این سمت می­باشد، این در حالی است که در واقع طی سال 92 ، بورس کالا در مقایسه با سال ماقبل حدود 24 هزار و 679 میلیارد ریال منابع مالی بیشتری برای بخش تولید تامین کرده‌ که رشد 14 درصدی داشته است. ضمن آنکه در این سال، حدود 47 درصد ارزش کل معاملات بورس کالا از طریق قراردادهای سلف صورت پذیرفته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه خاطرنشان کرد: طی سال 92 تامین مالی شرکتهای فعال در حوزه محصولات صنعتی و معدنی از جمله شرکتهای تولیدکننده فولاد به حدود 164 هزار و 906 میلیارد ریال افزایش یافت که نمایانگر رشد 17 درصدی در مقایسه با سال 91 می باشد. همچنین در بخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز 37 هزار و 957 میلیارد ریال، تامین مالی واحدهای تولیدی این بخش از جمله مجتمع های بزرگ پتروشیمی کشور از طریق قراردادهای سلف صورت گرفت.

وی سپس گفت: واحدهای تولیدی فعال در کشور در بخش های فلزی، معدنی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و کشاورزی ، همواره نیاز به سرمایه در گردش داشته در حالی که سیستم بانکی محدودیت ها و قوانین دست‌وپاگیر و ضوابط خودش را دارد لیکن این تامین مالی از طریق ابزارهای ارزان،‌ راحت و مطمئن از سوی بورس کالا انجام می شود.

وی در پایان گفت: ‌در بورس کالا ساختاری را مهیا کرده‌ایم که براساس آن اگر عرضه کننده نیاز به تامین مالی برای سه ماه آینده داشته باشد بتواند منابع را دریافت کند، البته بورس هم ضوابطی دارد که شرکت‌هایی که تازه به بورس کالا وارد می‌شوند باید این ضوابط را داشته باشند و پس از جلب اعتماد در روند معاملات، افزایش فعالیت‌ها و انعطاف‌پذیری،‌ این شرایط برای آنها سهل‌تر خواهد شد.

۳۹۳۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 0
    بیشتر از نصف سرمایه من و سایرین رفته. دم از چی می زنید؟ خدا حقمون رو بگیره...انشاالله.