مهر نوشت:

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی میزان قیمت و کیفیت دسترسی به اینترنت در ایران اعلام کرد: در وضعیت کنونی اکثر کاربران اینترنت، از قیمت و کیفیت دسترسی به اینترنت در داخل کشور، ناراضی‌اند و از دو معضل گران‌فروشی و کم‌فروشی پهنای باند دسترسی به اینترنت شکایت دارند.

دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: دسترسی مطمئن، ارزان و با کیفیت به اینترنت و خدمات ارتباطی از عوامل اصلی موثر در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهاست و به همین منظور نهادهای بین‌المللی سرعت، کیفیت و قیمت پهنای باند اینترنت را شاخص‌هایی برای مقایسه وضعیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌دانند. از این رو در کشور ما بر اساس مفاد سند چشم‌انداز، دستیابی به رتبه اول علم و فناوری منطقه هدف گرفته شده و برنامه پنجم توسعه کشور، دستیابی به رتبه دوم منطقه در شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای دولت تکلیف کرده است که وضعیت حال کشور با این اهداف فاصله زیادی دارد.

در وضعیت کنونی اکثر کاربران اینترنت، از قیمت و کیفیت دسترسی به اینترنت در داخل کشور، ناراضی‌اند و از دو معضل گران‌فروشی و کم‌فروشی پهنای باند دسترسی به اینترنت شکایت دارند. این گزارش با بررسی ساختار بازار عرضه و تقاضای توزیع پهنای باند در کشور به بررسی علل گران‌فروشی و کم‌فروشی پهنای باند در اینترنت می‌پردازد.

رشد روزافزون خدمات الکترونیکی و ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت باعث افزایش تصاعدی تعداد کاربران اینترنت در کشور شده است. کاربران برای دریافت خدمات از بستر اینترنت باید از اشتراک اینترنت استفاده کنند. اشتراک اینترنت از طریق شرکت‌های توزیع‌کننده پهنای باند مانند شرکت‌های ندا (PAP)، شرکت‌های استانی مخابرات ایران، شرکت‌های فراهم آور خدمات اینترنت امکان پذیر است.

کاربران و مشترکان اینترنت از گران‌فروشی و کم‌فروشی پهنای باند اینترنت شکایت دارند. بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهند که هر STMI پهنای باند اینترنت که به قیمت حدود ۹ میلیون تومان وارد کشور می‌شود ، با خرید و فروش آن توسط واسطه‌های مختلف مانند شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت‌های ندا، شرکت‌های مخابرات استانی و شرکت‌های فراهم‌آور خدمات اینترنت، نهایتا با احتساب ضریب اشتراک گذاری به قیمت ۲۳۲ میلیون تومان به دست کاربر نهایی می‌رسد که ۲۵ برابر قیمت اولیه آن است.

گران‌فروشی پهنای باند اینترنت در کشور علل بسیاری دارد. اولا شکاف زیادی میان عرضه و تقاضای پهنای باند به وجود آمده که ناشی از رشد فزایند تقاضا و عدم تامین میزان مورد نیاز است. ثانیا دو مقررات‌گذار برای قیمت‌گذاری پهنای باند وجود دارند که هریک ملاحظات خاص خود را می‌کنند و مستقل از هم، مقرراتی را برای تعرفه‌گذاری و قیمت‌گذاری پهنای باند وضع می‌کنند. ثالثا شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان یک شرکت دولتی در جایگاه متصدی، نقش ایفا می‌کند و به عرضه پهنای باند بین‌الملل می‌پردازد.

گران‌فروشی پهنای باند اینترنت تنها معضل این حوزه نیست، بلکه کم فروشی نیز رنج خریداران پهنای باند را افزون‌تر کرده است.

در این گزارش دو معنای کم‌فروشی پهنای باند، یکی به عنوان کمتر بودن سرعت واقعی نسبت به سرعت اینترنت خریداری شده و دیگری به عنوان عدم استمرار خدمت و قطع ارتباط و عدم برقراری ارتباط اینترنت، بررسی شده است.

این کم فروشی‌ها علل مختلفی دارد. به این ترتیب که اولا ظرفیت خریداری شده دروازه‌های بین‌المللی اینترنت با توجه به عرضه آن در داخل کشور و فروش آن به بعضی از کشورهای همسایه، همچنان پایین و کم است.

همچنین هر واحد پهنای باند در بین ۸ مشترک به اشتراک گذاشته می‌شود و طبق مصوبه ۱۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات باید حداقل یک هشتم سرعت قرارداد منعقد شده با مشترک تضمین شود، اما در بیشتر مواقع این سرعت از یک دهم میزان تعهد نیز کمتر است.

در همین حال ضابطه مستقل و مشخصی در خصوص کیفیت خدماتی (ادعایی) QOS و کیفیت خدمات تجربه شده QOE توسط کمیسیون تنظیم مقررات تصویب نشده و این استانداردها عملا در کشور اجرا نمی‌شوند. از طرفی هنگام خرید اشتراک اینترنت بین مشتری و شرکت فراهم آور خدمات اینترنت قراردادی منعقد می‌شود که حتی نسخه‌ای از این قرارداد به مشتری داده نمی‌شود و مشتری مدرکی برای پیگیری حقوق قرارداد خود ندارد.

از این رو مرکز تماس کارآمدی از طرف فراهم آورندگان خدمات اینترنت برای پاسخگویی به درخواست‌ها و شکایات مشترکان وجود ندارد؛ همچنین در کشورهای مختلف سامانه‌های نظارتی مانند سامانه حسابداری تماس (برای نظارت بر صورتحساب‌ها)، سامانه مولد آزمون تماس و سامانه ثبات تفصیلی تماس برای نظارت بر عملکرد اپراتورها و شرکت‌های فراهم‌آور خدمات اینترنت استفاده می‌شود که سازمان تنظیم مقررات ایران از این سامانه بی بهره است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین DE ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    17 1
    اینو همه میدونن و تحقیق هم نمیخواد. ولی کو گوش شنوا. تازه سرعت هم که درست بشه با ترافیک محدود چه کار کنیم؟ تازه نامحدود هم که بشه با شیلترینگ چه کار کنیم؟ تازه شیلترینگ هم برطرف بشه با تحریم ها چه کار کنیم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    32 0
    ما كه مجبوريم سرعت هاي بالاتر رو با قيمت بيشتر بخريم تا به يك سرعت معمولي برسيم
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    12 0
    9 میایون به 232 میلیون؟ یعنی اینهمه سازمان و فیلتر برای سالم سازی است یا کسب درآمد انحصاری؟
  • مهدی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    24 0
    بنده اطلا نمیتونم اینترنت داشته باشم که بخوام از گران‌فروشی و کم‌فروشی شکایت کنم... مرکز مخابراتی آیت الله کاشانی 1 سال که ثبت نام کردم برای اینترنت می گن پورت خالی نداریم.. هیچ شرکت خصوصی هم نداره.. بنده موندم با یک منطقه ای که پورت خالی نداره، و خونه ما که مبین نت آنتن نمیده.. شما بگین باید چی کار کنم دیگه.. هر جا بگین شکایت کردم، نشد.. خبرآنلاین جان ازت خواهش می کنم یه پیگیری هم شما بکن..
    • میمنت4 A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      14 0
      میگم این اطلاعات رو چطوری بدست آوردن لابد خیلی زخمت کشیدن کسی نیست به این عمو بگه اینارو همه میدوننچاره ای بیندیشید
    • سام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      8 0
      آقا خدا به دادت برسه...ما فک میکردیم خیلی بدبختیم...شما رو که دیدم دیگه حالم بدتر شد
    • میثم IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      0 0
      منم همینطوری بودم. فقط "های وب" بدون دردسر واسم وصل کرد.
    • مهدی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
      2 1
      میثم جان به های وب هم زنگ زدم منطقه ما رو نداشت
  • محمد جمالی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    8 0
    چه فایده
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    15 0
    از این گزارش های بی فایده دیگه خسته شدیم. این همه گزارش رو تو سر خر میزدند ادم می شد اما اینترنت ما درست نشد
  • بی نام A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    4 0
    چه بخور بخوریه توو این مملکت
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    7 0
    من الان دقیقا از مخابرات کرمانشاه اشتراک یه مگابیت نامحدود گرفتم این 20روزه سرعت دانلودم از 20 بالاتر نمیره...صفحه هام که به زور باز میشن....من نمیدونم این دزدی قانونی کی تموم میشه
  • نیما IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    5 0
    کو گوش شنوا؟ می خواستن اینترنت رو 20 درصد ارزون کنن..چی شد؟ خسته شدیم از بس شعار و حرفای بی عمل شنیدیم..
  • آلفردو US ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    5 0
    اون بالایی ها گوششون به این حرفها بدهکار نیست، چون ملت رو اصلا آدم حساب نمی کنند. متاسفم برای خودم.
  • پيام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    14 0
    مبين‌نت سال‌ها بود كه ساعت دو تا هشت صبح را رايگان اعلام كرده بود.ماه گذشته،دو بار ترافيك ما تمام شد و هر باز مجبور شديم ترافيك اضافه بخريم و هربار كه با شركت تماس گرفتيم،گفتند مصرف‌تان بالا است.ما هم هي اصرار كرديم كه مصرف ما با ماه‌هاي پيش تفاوتي نداشته و اپراتورهاي آنها هم عين يك ماشين فقط تكرار كردند كه مصرف‌تان بالا بوده.بعد از تمام اين ماجراها، تازه ديروز يكي از دوستان گفت كه مبين‌نت ساعت رايگانش را كم كرده و از ساعت سه تا هفت صبح گذاشته. جالب اينجاست كه نه‌تنها اين موضوع اين‌قدر مهم را با اس‌ام‌اس به كاربرانشان اطلاع ندادند،بلكه در تماس‌هاي تلفني ما هم به اين نكته اشاره نكردند.اسم اين رفتار جز كلاه‌برداري چه مي‌تواند باشد؟مي‌دانيد توي همين مدت، چقدر بابت فروش گيگ‌هاي اضافه سود كردند؟
  • ناظری IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 0
    این هم دست یک گروه مافیا هسته که اجازه دخالت در مخابرات را به کسی نمی دهند