خبرگزاری مهر نوشت:

مراسم گشایش دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله جوادی آملی در تهران پیش از ظهر امروز، 31 فروردین با حضور حجت الاسلام دکتر مرتضی واعظ جوادی رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله اختری دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) و نمایندگانی از دفتر مقام معظم رهبری و مراجع عالیقدر کشور و علما و فضلا ی قم در این دفتر برگزار شد.

آیت الله جوادی آملی در پیامی تصویری که در این مراسم پخش شد، گفت: میلاد سیده نساء عالمیان، صدیقه کبرا، حجت بالغه الهی حضرت فاطمه زهرا (س) را به پیشگاه حضرت ختمی امامت، وجود مبارک مهدی موعود (عج) و حضور فضلاء ، علما، اساتید، فرهنگیان، دانشگاهیان و برادران ایمانی خود تبریک و تهنیت عرض می کنم. از ذات اقدس الهی مسألت می نمایم نظام اسلامی ما را تا زمان ظهور حضرتش از آسیب محفوظ بدارد.

وی افزود: چطور صدیقه کبری همتای برجسته ترین انسان های کامل هستند. خدای سبحان کل این نظام را به عنوان مقدمه آفرید و انسان را به عنوان میهمان دعوت کرد. اولین برنامه ای که خداوند سبحان برای میهمانش مهیا دید مسئله تعلیم است. در تعلیم انسانی، معلم شاگردانش را با عوارض و اَعراض موضوع مورد تعلیم آشنا می سازد، اما خدای سبحان در جریان تعلیم به جای اینکه موضوع خارجی را معرفی کند معلم را معرفی می کند. تعلیم الهی این نبود که چیزی را به یاد انسان بیاورد و علّم الآدم الاسماء کلها، پروردگار اسماء الهی را به آدم یاد داد، زیرا هیچ موضوع و دانشی بالاتر از ذات اقدس اله و شناخت اسماء الهی نیست. بهترین علم را به بهترین شاگردش اعطا کرد.

ایشان تصریح کرد: خدا که احسن الخالقین است احسن العلوم را که توحید است به انسان آموخت. ذات اقدس اله منزه تر از آن است که شهود عارفان و دانش دانشمندان به آن راه یابد. دانش اساسی و اساس دانشها که سایر علوم به آن بر می گردد مربوط به اسماء الهی یعنی فقه و اخلاق است. اینها اصول اساسی علم بشری است.

وی افزود: آنچه که در سطح جامعه مشکل همگان را می تواند حل کند این است که کسی بیراهه نرود و راه کسی را هم نبندد. باید هم به مرجعیت دینی و علمی و هم به تبیین معارف اخلاقی پرداخته شود. مهمترین عامل برای رشد جامعه همان اخلاق است.

در این مراسم حجت الاسلام دکتر مرتضی واعظ جوادی فرزند آیت الله جوادی آملی هم در سخنانی گفت: سالروز میلاد خجسته دختر رحمت للعالمین و همسر امیر مومنان(ع) و مادر حسنین (ع) را به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم و امت بزرگ اسلام و شما بزرگواران تبریک و تهنیت عرض می کنم. تقارن این مراسم با روز میلاد مسعود حضرت فاطمه (س) و همچنین ولادت امام راحل که همه این برکات از آن بزرگوار است را هم تبریک عرض می کنم.

وی افزد: بیانات کامل و ارزشمند والد معظم رساترین بیانات درباره حضرت زهرا(س) و فلسفه وجودی تشکیل این دفتر بود. بنده هم به بعد و گوشه ای از این مقام والای حضرت زهرا(س) اشاره می کنم. مستحضرید که تسبیحاتی که منسوب به حضرت زهرا(س) است از موهبت الهی است که پیغمبر به عنوان یک تحفه الهی آن را به حضرت زهرا عنایت فرمود. پیامبر به دخترش فرمود اگر در پیشگاه و میزان الهی چیزی گران سنگ تر از این تسبیحات بود آن را به تو اعطا می کردم.

واعظ جوادی تصریح کرد: تسبیحات حضرت زهرا(س) ویژگی و ارزش مصونیت و صیانت بخشی دارد. امام محمد باقر(ع) فرمود اگر بنده ای به این تسبیحات ملتزم شود و هر صبحگاه و شامگاه آن را ذکر کند هیچ گاه آسیب نخواهد دید. لذا هنگام خفتن و هنگام بیدار شدن در مقاطع خاصی ذکر این تسبیح لازم است. امیدوارم که به برکت تسبیحات حضرت زهرا(س) به عنوان یک فرهنگ اصیل و عمومی، صیانت برای جامعه ما داشته باشد. از ویژگی های والای این تسبیح این است که امام باقر(ع) فرمود همانگونه که فرزندانتان را به خواندن نماز دعوت می کنید همانطور هم آنها را به ذکر این تسبیحات امر کنید.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا ادامه داد: یک نکته ای در بیانات والد بود که فلسفه تشکیل این دفتر را بیان می کند. همانطور که فرمودند حضرت رسول اکرم (ص) علم را به سه قسمت آیه محکمه،، فریضه عادله و سنت قائمه تقسیم کردند. آیه محکمه عبارت است از اصول و حکم اصیل اسلامی ما ، معارف و حقایق آنچه که ذات اقدس اله مربوط است و به افعال حق سبحان بر می گردد. فریضه عادله نوع دیگری از علم است به بخش دیگری از هستی انسانها اشاره می کند که عبارت است از اخلاق و حقوق. دین به این بُعد انسانی اهتمام می ورزد و پیامبر اسلام فلسفه بعثتش را تکمیل اخلاق معرفی کردند. انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق.

وی افزود: سوم سنت قائمه است که همان علم فقه است که تکالیف بندگان را در نظر دارد. آنچه که به عنوان حلال و حرام یا صحیح و فاسد است بیان می کند.

واعظ جوادی یادآورشد: این سه علم سه خط یک مثلث هستند و نه سه خط گسسته و بی ارتباط با هم. دین مبتنی بر این علوم، دینی است که کامل است و همه دین را در بر می گیرد یعنی هم آیه محکمه هم فریضه عادله و هم سنت قائمه در آن موجود است. دسترسی به این علم یک کار عظیم است از این نظر ایشان ابتدا شروع کردند رساله اشان را بازبینی کنند چه در بحث تقلید چه در بحث اجاره، چه در بحث داد و ستد و بخشی از طهارات، این رساله نوشته شده و انشاءالله در نیمه دوم سال جاری این رساله به قلم ایشان منتشر شود. از سال 72 دفتر آیت الله جوادی آملی در قم موجود است و پاسخ به سوالات مقلدان و علاقمندان را می دهد. این رساله پاسخی برای رفع نیازجامعه و برای همین منظور است. صمیمیت، وحدت، اخوت از شعارهای اصلی والد است امیداوریم این دفتر بتواند پاسخگوی جامعه علمی و دانشگاهی و هم حوزه های علمیه کشور باشد.

حجت الاسلام سید جواد موسوی هم مسئول دفتر این مرجعیت طی سخنانی گفت: تقویت بنیه علمی جهان اسلام از ضروریات است و این پایگاه تقویت نخواهد شد، مگر اینکه در دفاتر مرجعیت شیعی که همیشه تاریخ، پشتوانه علمی و عملی شیعیان بوده آن علما محترم عزم قوی برای تأسیس این پایگاه ها علمی و دینی داشتند. از جمله شیخ انصاری و شیخ مفید و بزرگانی دیگر این درخت پهناور و تنومند علمی و دینی را بارور و آبیاری کردند تا رسید به امام راحل که اسلام ناب محمدی(ص) را آشکار ساختند. و همه و همه مراجع و علما در این زمینه تلاش و کوشش کردند. اصولا تمام هم و غم مراجع، بیان حقایق اسلام و تقویت این پایگاه هاست. به خصوص که در اوضاع کنونی دشمن یعنی استکبار و تکفیری ها با نام و اسم اسلام و پرچم لا اله الا الله شیعیان و مرجعیت آن را هدف قرار داده اند ، این پایگاه ها می تواند شبهات و انحرافاتی که در دنیای اسلام ایجاد و شایع شده خنثی کند و تقویت این پایگاه ها از ضروریات است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =