گزارش وال استریت ژورنال از اعطای سلاح های پیشرفته به شورشیان سوریه

روزنامه سراسری وال اسریت ژورنال آمریکا در گزارشی، زوایای تازه ای از اعطای سلاح های پشرفته به شورشیان سوریه از سویه آمریکا و عربستان را فاش کرد.

به گزارش خبرآنلاین وب سایت روزنامه وال استریت ژورنال نوشت آمریکا و عربستان سعودی برای نخستین بار در یک برنامه آزمایشی، تعداد اندکی موشک های پیشرفته ضد تانک برای آنها ارسال کرده اند.

این تمایل جدید برای مسلح کردن شورشیان پس از شکست مذاکرات صلح ماه ژانویه که آمریکا از آن حمایت می کرد، و پیروزی های اخیر رژیم سوریه در میادین جنگی مشاهده می شود.

وال استریت ژورنال نوشت: سعودی ها و شخصیت های مخالف سوری گفتند این تغییر سیاست ، آزمونی برای این است که آیا آمریکا می تواند یک شریک قابل اعتماد برای خود در میان شورشیان پیدا کند که قادر باشند جلو رسیدن سلاح های پیشرفته به دست افراطیون را بگیرند.

کاخ سفید ارسال سامانه های ضد تانک تاو برای شورشیان را که نخستین محموله قابل توجه از سلاح های پیشرفته ارسالی برای آنها خواهد بود ، تایید یا تکذیب نکرده است. اما مقامات آمریکایی می گویند در تلاشند توانایی شورشیان برای جنگ با رژیم سوریه را تقویت کنند.

مصطفی علانی ، تحلیلگر ارشد امنیتی در مرکز تحقیقات خلیج در ژنو که مقامات سعودی مرتب او را از موضوعات امنیتی مطلع می کنند گفت برخی از موشک های تاو که از ماه مارس تاکنون در اختیار شورشیان قرار گرفته است ، به وسیله امنیتی پیچیده ای مجهز هستند که کنترل می کنند چه کسی می تواند آنها را شلیک کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس به شدت نزد دولت اوباما لابیگری کرده اند تا بر حمایتش از مخالفان میانه رو سوریه ، به ویژه از زمان شکست مذکرات صلح ژنو ، بیفزاید. خودداری آمریکا از تسلیح هرچه بهتر شورشیان به روابط این کشور با متحدان سعودی لطمه زده است اما باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به عربستان کوشید این روابط را ترمیم کند.

مقامات ارشد دولت اوباما پس از این سفر گفتند دو کشور در زمینه حمایت مادی از شورشیان همکاری های خود را افزایش داده اند و سازمان اطلاعات مرکزی ، سیا ، به دنبال راههایی برای توسعه برنامه کمک های تسلیحاتی و آموزشی محدود خود در اردن است.

وال استریت نوشته است یک گروه شورشی میانه رو به نام «حرکت حزم» که به تازگی تشکیل شده است اعلام کرد حدود 12 فروند موشک تاو BGM-71 دریافت کرده است و یک کشور متحد ناشناس آنها را برای استفاده از این موشک ها آموزش می دهد. این تنها گروهی است که گفته می شود تاکنون این سلاح ها را دریافت کرده است ، هر چند ممکن است گروههای دیگری نیز آنها را در اختیار داشته باشند.

به نوشته وال استریت ژورنال یکی دیگر از شخصیت های مخالف سوری در واشنگتن که همکاری نزدیکی با آمریکایی ها دارد گفت ارسال موشک های تاو بخشی از یک برنامه کوچک و دقیق است که دستگاههای اطلاعاتی آمریکا و سعودی آن را «به عنوان یک برنامه آزمایشی» در چارچوب یک برنامه بزرگتر و بعدی برای مسلح کردن شورشیان سوریه هماهنگ کرده اند.

این روزنامه نوشته است عربستان اوایل امسال برای نخستین بار آمادگی خود را برای دادن این سامانه ها به مخالفان سوری اعلام کرد. اما این سلاح هنوز در انبارهای تسلیحاتی در اردن و ترکیه مانده است زیرا ، به گفته مخالفان سوری و سعودی ها ، آمریکا با آن مخالفت کرده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی ارتش آزاد سوریه که غرب و کشورهای خلیج فارس از آن حمایت می کنند در میان صفوف نیروها و راهبرد خود تغییراتی داده است تا روند پیروزی های مستمر ارتش سوریه در میدان جنگ را که از سال گذشته آغاز شده است متوقف کند. یکی از مخالفان سوری که با گروه حرکت حزم مرتبط است گفت: «آمریکا خواهان گروههای عملگرایی در میان ارتش آزاد سوریه است که بتوانند سوریه پس از اسد را اداره و امنیت علوی ها و مسیحیان را تامین کنند.»

49261

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =