آخوندی در مراسم مسابقه آتش جان: هریک از ما باید گامی برای ارتقای امنیت مدارس کشور برداریم

مراسم تجلیل از برترین‌های مسابقه «آتش جان» توسط موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم سیاسی تهران برگزار شد.

زهرا تالانی: پس از حادثه سوختن دانش آموزان دختر شین آبادی در حادثه آتش سوزی مدرسه در15 آذر سال 91، موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان تصمیم گرفت با برگزاری مسابقه آتش جان،یادمانی از این حادثه برگزار کند تا این حادثه دلخراش فراموش نشود.سرانجام همزمان با تولد حضرت فاطمه(س) از برگزیدگان این مسابقه تجلیل شد.

در ابتدای این مراسم، عباس آخوندی وزیر راه شهرسازی و رئیس موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان گفت: مسابقه آتش جان تمرینی برای همبستگی اجتماعی است و باید شرایطی فراهم شود تا افراد آگاهانه به رعایت اخلاق به ویژه در عرصه عمومی توجه کنند.
اوبا بیان این‌که گفت‌وگو یکی از مسائل جدی در جامعه امروز است، گفت:متاسفانه ما به جای گفت‌وگو اغلب فریاد می‌کشیم و بی اخلاقی این روزها در جامعه فراوان شده است برای همین ما تصمیم گرفتیم هسته‌های گفت‌وگوی اجتماعی را پیرامون مسایل اجتماعی و نه قدرت و سیاست داشته باشیم.

آخوندی با بیان اینکه موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان هم با همین اندیشه ساده شکل گرفت ادامه داد: اخلاق زمانی می تواند مطرح باشد که شهروند وجود داشته باشد و برای همین باید تلاش کنیم تا یک جامعه اخلاق گرا داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم بذرهایی را در ذهن نسل خود و آینده بکاریم تا آگاهانه به اخلاق به ویژه در عرصه عمومی توجه شود.

او با اشاره به مسابقه آتش جان (یادمان حریق در مدارس کشور) گفت: با آتش‌سوزی‌هایی که در مدارس روی داد ما فکر کردیم که چگونه می‌توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری و از جان فرزندان این مملکت حفاظت و حراست کرد؟ برای یادآوری چنین حوادثی، مسابقه «آتش جان» را برگزار کردیم تا این موضوع مهم را فراموش نکنیم و هریک از ما گامی برای ارتقای امنیت مدارس کشور برداریم.
آخوندی ادامه داد: خودمان هم باور نداشتیم که در این مسابقه ۲۵۰ نفر ثبت‌نام و بیش از ۵۰ نفر طرح‌های خود را ارسال کنند.


دو حادثه در تاریخ آموزش و پرورش

همچنین در این مراسم مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: دو اتفاق در تاریخ آموزش و پرورش کشور افتاد که سبب شد مسئولان به فکر تجهیز و مقاوم سازی مدارس بیفتند و این حوادث اگر چه تلخ بودند اما نتیجه آن خوب بود.

او با اشاره به حادثه زلزله بم گفت: پس از آن مسئولان به فکر مقاوم سازی مدارس افتادند و قرار شد تا با اعتبار صندوق ذخیره ارزی مدارس کشور مقاوم شوند چون در سال 83، دو سوم مدارس فرسوده بودند اما الان این نسبت کمتر شده است و الان تنها یک سوم مدارس نیاز به مقاوم سازی دارند.

رئیسی ادامه داد: پس از حادثه شین آباد هم مسئولان به دنبال افزایش سطح ایمنی مدارس رفتند هرچند که ما این زنگ خطر را از سال 89 به گوش مسئولان رسانده بودیم چون از 500 هزار کلاس درس در کل کشور، 150 هزار هزار کلاس درس نیازمند سامانه گرمایشی استاندارد بودند.

او گفت: پس از حادثه شین آباد، 200 میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس تصویب شد که 146 میلیارد تومان آن پرداخت شد.

او با بیان اینکه در بودجه امسال هم 300 میلیارد تومان برای این امر تصویب شده است گفت: در فصل زمستان همه نگران مدارس و دانش آموزان هستند و امیدوارم در آینده نزدیک این نگرانیها رفع شود.


خیرین و اخلاق شهروندی

در ادامه این مراسم بنی آدم رئیس انجمن خیرین مدرسه ساز و ایرج کلانتری عضو هیات موسسه و استاد دانشگاه معماری هم سخنرانی کردند که در جدول زیر آمده است:

نام مو ضوع
بنی آدم رئیس انجمن خیرین مدرسه ساز - امروز بعد از 15 سال 30 درصد مدارس ساخته شده در کشور توسط خیرین مدرسه ساز ساخته می شود.
- اکنون 60 درصد مدارس سیستم گرمایشی دارند و تا 2 سال آینده هم 40 درصد دیگر تکمیل می شوند.
- 6 هزار و 800 مدرسه نیمه تمام از دولت قبل میراث مانده که خیرین 800 پروژه را تکمیل می کنند.
ایرج کلانتری عضو هیات موسسه و استاد دانشگاه معماری - ما تکلیف داریم که در حوزه شهروندی و اخلاق شهروندی کار کنیم چون خشونت و آسیبهای اجتماعی افزایش یافته است.
- این مسابقه می تواند روشها و شیوه هایی برای گسترش اخلاق شهروندی پیدا کند. پیشنهاد من این است که به دنبال برنامه ریزی برای توسعه اخلاق شهروندی باشیم و برای این کار مطالعه آسیبهای اجتماعی مهم است.


پایان مراسم

در این نشست سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، جمعی از مسوولان کشور، خیرین مدرسه‌ساز و اندیشمندان، ورزشکاران و هنرمندان هم حضور داشتند. در پایان مراسم از آثار دانیال نوع‌پرست، فرزان شاماسب‌لو، سالار سائمی، مولود جلالی‌فر و آرزو خانچی به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم قدردانی شد.

46232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =