فارس نوشت:

10 روز ثبت‌نام الکترونیکی یارانه‌ با کمک فنی وزارت ارتباطات، به مدد سبک‌سازی مراحل ثبت‌نام، عدم امکان ویرایش، عدم نمایش نسخه نهایی برای پیشگیری از تحمیل بار اضافی و البته ضعف‌ در ارسال پیامک، به جز روز اول با موفقیت به پایان رسید.اکنون در آخرین روز از مهلت دو روزه دولت برای ثبت‌نام جامانده‌ها و انصرافی‌ها، نگاهی داشتیم به کلیات فرایند 10 روزه این طرح الکترونیک که در دولت یازدهم انجام شد. طرحی که نمونه‌ای از پروژه‌های سراسری الکترونیک در کشور است و موفقیت یا عدم موفقیت آن می‌تواند، سنگ محکی برای توان الکترونیک کشور در اجرای پروژه‌های این چنینی باشد. همچنان که اظهارنظرهایی درباره آمادگی برای برگزاری الکترونیک انتخابات مجلس و شورای شهر به پشتوانه این تجربه ایراد شده است.

وزارت ارتباطات در این طرح دست راست دولت و سازمان هدفمندی در پشتیبانی فنی بود؛ آن طور که مسئول و مدیر این طرح در وزارت اربتاطات می‌گوید: 1000 مگابیت پهنای باند برای دسترسی به سایت هدفمندی فراهم شده است.مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز می‌گوید: اگر در جایی یک STM1 پهنای باند لازم بود 10 STM1 در اختیار گذاشتیم. به این ترتیب وزارت ارتباطات وعده داده بود تا هیچ مشکلی اعم از زیرساختی، ارتباطاتی و امنیتی در دسترسی به سایت هدفمندی وجود نداشته باشد.

حتی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: امکانات ارتباطی به قدری مهیا است که اگر همه 20 میلیون خانوار بخواهند با هم در یک روز وارد سایت شوند، امکان‌پذیر است. با این حجم خوش‌بینی‌ها، روز ثبت نام یا انصراف آغاز شد؛ برخلاف امیدها، در روز نخست ثبت‌نام، سایت رفاهی با اختلال مواجه شد و این اختلال تا ظهر ادامه داشت و تا بعد از ظهر همان روز نیز هیچ نوع اطلاع‌رسانی‌ از سوی هیچ مسئولی در خصوص اختلال انجام نشد.

در آخرین ساعات روز نخست، مراحل ثبت‌نام یا انصراف روان شد و روند روان ثبت‌نام تا آخرین روز ادامه یافت. سپس دلیل اختلال روز نخست نیز برخی مدیریت‌های امنیتی ضروری اعلام شد. تاکنون این حجم ثبت‌نام اینترنتی در کشور انجام نشده بود. برخی این رویداد را با ثبت‌نام یا اعلام نتایج کنکور دانشگاه سراسری یا‌ آزاد مقایسه کردند؛ اما وزیر ارتباطات با یقین این قیاس را مع‌الفارغ اعلام کرد. محمود واعظی گفت: دو هفته برای ثبت نام کنکور زمان در نظر گرفته می‌شود و در این مدت در مجموع یک میلیون نفر ثبت نام می‌کنند و در روز اعلام نتایج نیز در نهایت یک میلیون نفر به سایت مراجعه می‌کنند.

در عین روانی ثبت‌نام در تمام روزها به جز روز نخست،‌ اما انتقادهایی به فرایند ثبت‌نام وارد بود که بیشتر آنها از تدابیر مربوط به سبک‌سازی و روان‌سازی مراحل ثبت‌نام ناشی می‌شد. از جمله اینکه برخی از عدم امکان اصلاح و ویرایش گلایه داشتند و از عواقب اشتباه در تکمیل فرم نگران بودند. این اقدام برای جلوگیری از مراجعه چندباره به سایت و کاهش ترافیک سایت بوده است. آن‌چنان که وزیر ارتباطات گفت: این کار در سطح ملی و میلیونی انجام شده؛ اگر بنا بود امکان ویرایش بگذاریم حجم مراجعات چند برابر می‌شد.

فرم ثبت‌نام نیز با پرهیز از درج غیر ضروریات تا حد امکان ساده و سبک طراحی شده بود؛ اما همین حسن نیز کاستی‌هایی را ایجاد کرده بود. از جمله اینکه برای سبک‌ترین مراحل ثبت‌نام، فرم ثبت‌نام نهایی وجود نداشت؛ معمولا در هر ثبت‌نام الکترونیکی پس از وارد کردن تمام اطلاعات در یک صفحه، در صفحه دیگری فرم نهایی به کاربر نشان داده می‌شود و کاربر پس از تایید صحت اطلاعات مندرج، ثبت‌نام را نهایی می‌کند. نبود همین فرم نهایی باعث بروز برخی اشتباهات در تکمیل فرم و نیاز به اصلاح شده بود.

یکی دیگر از نقاط زاید این طرح، بخش ارسال کد رهگیری با پیامک بود؛ در حالی که پس از ثبت نام موفق، امکان نمایش کد رهگیری به کاربر وجود داشت؛ اما سیستم به گونه‌ای طراحی شده بود که کد رهگیری برای کاربر پیامک شود و همین دخالت دادن بی‌مورد اپراتورهای تلفن‌همراه به یک نقطه ضعف در این طرح تبدیل شد. زیرا علیرغم سرویس‌دهی بدون اشکال سایت رفاهی، اما دریافت پیامک تایید ثبت‌نام تا آخرین روز با اختلال جدی همراه بود. تا آنجا که در ابتدا، ثبت‌نام موفق منوط به دریافت کد رهگیری از طریق پیامک شده بود، اما در روزهای بعد مسئولان اعلام کردند: صرفا تکمیل روند ثبت‌نام و پایان موفق ثبت نام در سایت کفایت می‌کند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =