ایسنا نوشت:

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: هنوز فرآیند اکسید کردن اورانیوم ۲۰ درصد و ذخایر جدید اورانیوم ۵ درصد ایران آغاز نشده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به گزارش دو صفحه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز پنج شنبه هفته گذشته (۱۷ آوریل) درباره اجرای توافق ژنو منتشر شد با «مثبت» خواندن آن اظهار کرد: این گزارش نشان می‌دهد ایران به تعهداتش عمل کرده است.

وی درباره بازرسی‌ها و دسترسی‌های صورت گرفته به تاسیسات هسته‌ای ایران اظهار کرد: همکاری‌های ایران با آژانس در چارچوب اجرای توافق ژنو ادامه داشته و دارد و همان طور که گزارش نشان می‌دهد اقدامات در چارچوب زمانی خود صورت گرفته است.

کمالوندی خاطرنشان کرد: اطلاعات طراحی به روز شده راکتور ۴۰ مگاواتی اراک در چارچوب توافق ژنو به آژانس داده شده است و قرار است در مذاکرات آینده که ۱۵ اردیبهشت میان ایران و آژانس برگزار می‌شود، درباره جزییات برای دست یافتن به رهیافت پادمانی راکتور اراک دنبال شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که آژانس در گزارش خود به راه‌اندازی نشدن تاسیسات مربوط به اکسید کردن اورانیوم تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ (۹ آوریل ۲۰۱۴) اشاره کرده است، خاطرنشان کرد: همان طور که آژانس در پاورقی این گزارش آورده است، روند تاسیسات مربوط به اکسید کردن هنوز تکمیل نشده است.

او تاکید کرد: هنوز هیچ یک از ذخایر ۲۰ درصدی ایران (بر اساس توافق ژنو نیمی از ذخایر ۲۰ درصد ایران که حدود ۲۰۰ کیلوگرم بوده است باید به اکسید اورانیوم (UO2) تبدیل شود) و ذخایر جدید اورانیوم ۵ درصد که از تاریخ ۳۰ دی ماه تولید شده است، در فرآیند اکسید کردن قرار نگرفته است.

کمالوندی گفت: ما منتظر تکمیل تاسیسات در موعد مقرر و زمان‌بندی تعیین شده هستیم و آژانس از این موضوع مطلع است.

او ادامه داد: ایران تلاش دارد در سه ماه آینده روند اکسید کردن را بر اساس توافق انجام دهد. همان طور که آژانس در پاورقی گزارش خود اظهار کرده، راه‌اندازی نشدن تاسیسات اکسید کردن مغایر با اجرای تعهدات ایران که باید تا ۲۹ تیرماه (۲۰ جولای ۲۰۱۴) صورت گیرد، نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: روند اکسید کردن و ساخت تاسیسات موردنظر آن همان‌طور که از قبل هم اعلام شده است چارچوب فنی،‌ تکنیکی و زمان‌بندی خاص خود را دارد که تلاش داریم در موعد تعیین شده این فعالیت صورت گیرد اما هنوز هیچ اکسیدسازی در تاسیسات غنی‌سازی ایران صورت نگرفته است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =