۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

مهدی حجت، رییس ایکوموس ایران، به همراه اعضای شورای اجرایی ایکوموس، جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و مهندس حمید نیلی، معاون فنی و طرح های شهری زیباسازی از "امارات ارباب هرمز" در پارک پلیس بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، در این دیدار که برخی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز حضور داشتند وضعیت مرمت و اقدامات انجام‌شده در این بنای تاریخی مورد بررسی و بازدید قرار گرفت و رییس ایکوموس ایران از مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران خواست تا در صورت امکان، کاربری این بنای تاریخی با مالکیت شهرداری تهران به عنوان «خانه تهران» در اختیار انجمن‌ها و دوستداران میراث فرهنگی قرار گیرد.

مهدی حجت با بیان اینکه تبدیل این بنا به "خانه تهران" به عنوان فضایی برای حضور دوستداران میراث فرهنگی می تواند بسیار اثر بخش باشد، گفت: با فراهم شدن این امکان می تواند این امارت می تواند به مکانی برای برگزاری جلسات و نشست‌های ایکوموس ایران و نمایشگا‌ه‌هایی با موضوعات فرهنگی و تهران تبدیل شود.

او با تاکید بر اینکه بهترین کار در خدمت تهران بودن است، ادامه داد: باید به این قضیه توجه کنیم که در زمان بررسی یک بنای تاریخی پس از مرمت، به وضعیت نابسامان آن پیش از مرمت نیز توجه شود، سپس درباره‌ی مرمت آن بنا قضاوت شود.

در این بازدید که به مناسبت روز جهانی «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» انجام شد، حجت با تاکید بر اینکه پیشنهادهای مختلفی برای کاربری این بنای تاریخی به سازمان زیباسازی شهرداری تهران ارائه شده است، ادامه داد: شهرداری باید نخست نظرات مختلف را در مورد کاربری این بنا جمع‌آوری کند البته ما امیدواریم با موافقت سازمان زیباسازی شهر تهران این مکان به «خانه‌ تهران» تبدیل شود و مجموعه فعالان و دوستداران میراث فرهنگی کنار یکدیگر در این بنای تاریخی فعالیت کنند.

جمال کامیاب، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز درباره‌ پیشنهاد ایکوموس ایران برای تبدیل این خانه به «خانه‌ی تهران» گفت: ترجیح می‌دهیم پس از پایان مرمت این بنای تاریخی، در جلسه‌ای پیشنهادهای مختلف برای نوع کاربری این بنا را مشخص کنیم.

او با بیان اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی این بنای تاریخی تا کنون پیشنهادهایی مانند ایجاد تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه تهران‌، موزه ادیان‌، موزه نقاشی آبرنگ‌ و چند پیشنهاد دیگر به ما رسیده است، ادامه داد: قصد داریم پس از پایان مرمت‌ها، درباره کاربری آن صحبت کنیم تا متناسب با فضا‌، مکان و اقدامات انجام شده باشد.

او ایجاد "خانه تهران" در عمارت ارباب هرمز را از گزینه‌های خوب و پیشنهادهای مناسب دانست و تاکید کرد: مرمت یکی از ده‌ها وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که ما نیز در این زمینه به آنها کمک می‌کنیم.

اسکندر مختاری نیز با تاکید بر این‌که یاد گرفته‌ایم همیشه بر سر مزار بناهای تاریخی برویم و برای‌شان شیون کنیم، گفت: احیای عمارت تاریخی ارباب هرمز تولد دوباره‌ای برای آن است، به همین دلیل امروز دورهم جمع شده‌ایم تا برای زنده شدن دوباره‌ی این فضا که می‌تواند بناهای تاریخی‌ و ارزش‌های آنها را مطرح کند، جشن بگیریم.

این عضو ایکوموس ایران با تاکید بر این‌که چنین اقدامی یک فرصت دوباره در حوزه‌ میراث فرهنگی است، هرچند تا کنون هیچ ارزشی برای آن تولید نکرده‌ایم، افزود: توجه به آثار باقی‌مانده توجه کردن به تولید ارزش‌هاست.

او ابراز امیدواری کرد رویکرد تولد دوبارهی این بنای تاریخی به سمتی برود، که ارزش‌هایی که دوستداران میراث فرهنگی این سرزمین در حیطه‌ی بناها و آثار تاریخی در نظر دارند‌، در این فضا به صورت یک ظرف ایجاد شود تا ارزش‌های خوب احصا شود و فرهنگی که به صورت خودجوش در حفظ بناها وجود دارد‌، در میان مردم و دوستداران میراث فرهنگی بارور شود.

مختاری همچنین بر لزوم جلوگیری از مخدوش شدن ارزش‌های هویتی آثار تاریخی، در نوع کاربری‌ای که به آنها داده می‌شود تاکید کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    خانه ایران