مهر نوشت:

یک روزنامه لبنانی امروز در گزارشی با بررسی انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان، با اشاره به جایگاه معتبر "میشل عون" تاکید کرد: اگر "میشل عون" در انتخابات ریاست جمهوری لبنان نامزد نمی شد، کمیته برگزاری انتخابات می توانست رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور را به برنامه های تلویزیونی عامه پسند واگذار کند.

 روزنامه لبنانی الاخبار امروز در گزارشی با بررسی وضعیت انتخابات ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد: اگر "میشل عون" در انتخابات ریاست جمهوری لبنان نامزد نمی شد، کمیته برگزاری انتخابات می توانست رای گیری برای انتخاب رئیس جمهوری را به برنامه های تلویزیونی عامه پسند همچون برنامه های انتخاب بهترین خواننده یا زن شایسته واگذار کند.

در این گزارش آمده است: از سال 1990 لبنان شاهد برگزاری انتخاباتی مشابه آن نبوده است و همواره تاکنون این امید وجود داشته است که یک رئیس جمهور قوی به کاخ بعبدا وارد شود به صورتی که توازن سیاسی را میان نفوذ مسیحیان، شیعیان و اهل سنت در قدرت برقرار کند. در اینجا منظور ما از رئیس جمهور قدرتمند، شخصیتی نیست که کارنامه ای پر از جنایت و تحریک مذهبی داشته باشد، بلکه شخصیتی است که در روند فعالیتهای سیاسی خود در فرماندهی ارتش حضور داشته، مسئولیتی که رهبری آن با شرایط امروز فرق بسیار کرده است.

سخن اینجا به صورت انحصاری درباره "میشل عون" است؛ نامزدی وی در انتخابات قبلی آنچنان در بین افکار عمومی مطرح نمی شد و عون نیز در آن سالها تلاش می کرد از گزینه های موجود در انتخابات حمایت کند. البته در سال 2008 تمامی اطرافیان عون به جز خود وی به نامزدی اش در انتخابات اطمینان کامل داشتند. اما امروز شانس ژنرال برای پیروزی در این انتخابات بیشتر از گذشته است.

روزنامه لبنانی الاخبار در ادامه با اشاره به کارنامه نه چندان پر  و پیمان دیگر گزینه های موجود در صحنه انتخابات ریاست جمهوری لبنان، آنها را شخصیتهای سنتی و خنثی معرفی کرده که دهها مثل و مشابه دارند. در ادامه این گزارش با اشاره به برخی ابهامات درباره روند فعالیتهای سیاسی میشل عون در گذشته آمده است: مهمترین مسئله این است که این برای آخرین بار خواهد بود که جریان مسیحی (لبنان) یک نامزد قوی در انتخابات خواهد داشت.

عون قدرتش را از گذشته به ارث نبرده، بلکه قدرت وی از توان بازگرداندن توازن به صحنه سیاسی لبنان سرچشمه می گیرد. اهمیت جایگاه وی در اینجاست که می تواند امتیازاتی را به مسیحیان واگذار کند در حالی که این مسئله به معنای شکست قومیت شیعه و یا اهل سنت تعبیر نشود.

این روزنامه در ادامه با اشاره به روابط و تماسهای سیاسی پیچیده و خیره کننده میشل عون با جریانهای مختلف سیاسی لبنان وی را شخصیتی مقبول از سوی اکثر اقشار جامعه لبنان دانسته است.

در پایان این گزارش نیز آمده است: میشل عون تنها فردی است که می تواند با نزدیک شدن ایران و عربستان (در موضوع لبنان) به ریاست جمهوری خود امیدوار باشد. وی حتی در جایگاهی قرار دارد که با توجه به روابط خود توان تاثیرگذاری بر این دو قدرت منطقه ای برای ایجاد توازن سیاسی در لبنان کمک بگیرد و حمایتهای آنها را به خود جلب نماید.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =