من از ابتدای اجرایی شدن فاز اول یارانه ها در زمان آقای احمدنژاد با این طرح کاملا مخالف بودم زیرا از دید من این طرح مردم را فقیر و فقیرتر می​کند.

بهاره چراغی: گزارش های رسمی نشان می دهد تعداد متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از مرز 70 میلیون نفر گذشته است این در حالی است که طبق پیش بینی ها و فرهنگ سازی برای ثبت نام نکردن انتظار می رفت شاهد کاهش تعداد این ثبت نام ها در میان اقشار مختلف جامعه باشیم. مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبر آنلاین از ناموفق بودن طرح اجرای فاز دوم یارانه ها صحبت می کند.

ثبت نام دریافت یارانه نقدی از مرز 70 میلیون هم گذشت ایا شما این تعداد ثبت نام را پیش بینی می کردید؟

در واقع من جز کسانی هستم که ثبت نام نکرده ام و می دانم تعداد کسانی هم که به مانند من ثبت نام نکرده اند بسیار کم است. ثبت نام 70 میلیون نفر نشان دهنده این است که مردم به هیچ عنوان به دولت اعتماد ندارند و با لمس کردن تورم بالا در جامعه و شرایط بدی که متحمل هستند معتقدند که چرا نباید یارانه نقدی دریافت کنیم؟ در این شرایط کاملا مشخص بود که تعداد قابل توجهی برای دریافت یارانه ها ثبت نام می کنند. از طرفی دولت تصمیم دارد که حامل های سوخت را گران کند. این گران شدن ها حامل های انرژی جیب مردم را دوباره خالی می​کند. در این اوضاع نا به سامان بیشتر مردم که آمار ها هم نشان دهنده ای آن است برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام می کنند تا حداقل بتوانند ته جیب شان را با این یارانه ها هر چند کم و 45 هزار تومانی پر کنند. بسیاری از کشورها از مردم مالیات می گیرند اما کالاهای ارزان قیمت به انها عرضه می کنند به افراد کم درآمد خانه می دهند در چنین دولت های اعتماد سازی با عمل نه حرف از جانب دولت صورت گرفته است و اگر دولت به مردمشان بگوید که حتی 5 روز هم چیزی نخورید مردم تبعیت می کنند زیرا اعتقاد دارند که دولت همه کار برایشان انجام داده است و به فکر رفاه مردم است. اما دولت ما کار خاصی برای مردم نمی کند در نتیجه مردم به این دولت بی اعتماد هستند و دلیلی نمی بینند که در این گرانی ها یارانه نقدی خود را از دولت دریافت نکنند و این نشان دهنده ای این است که مردم معتقدند که دولت جیب ما را با گران کردن کالا ها و اقلام دیگر خالی می کند و نباید انتظار داشته باشند که ما هم یارانه دریافت نکنیم و این یارانه نقدی هم برای بسیاری از اقشار کم درامد مردم غنیمت است.

از نظر شما بعد از اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها وضعیت کشور به چه صورت خواهد بود؟

همان اتفاقی که اجرای فاز اول یارانه ها سر مردم آورد در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هم اتفاق خواهد افتاد زیرا بنزین و حامل های سوخت و بسیاری از کالا های دیگر در مرحله گران شدن هستند و همین عوامل باعث تشدید دوباره رکود تورمی بالای 40 درصد و افزایش نرخ بیکاری در کشور می شود. بعضی از اقتصادانان ما معتقد هستند که طرح اقتصاد ازاد در ایران به مانند آمریکا باید اجرایی شود اما باید بدانند که در کشور ما دولت ثروت ملی که متعلق به مردم است را می گیرد و پول درآمد گاز و نفت را به جای اینکه خرج مردم این سرزمین کند خرج مصارفی می کند که نه تنها مردم را به رفاه بیشتر نزدیک نمی کنند بلکه جیب مردم را خالی و خالی تر از همیشه به امان خدا رها می کنند.

پیشنهاد شما در این شرایط برای دولت چیست؟

من از ابتدای اجرایی شدن فاز اول یارانه ها در زمان آقای احمدنژاد با این طرح کاملا مخالف بودم زیرا از دید من این طرح مردم را فقیر و فقیرتر می​کند. اقتصادانان لیبرال که بسیار هم درآمد های بالایی دارند موافق این طرح هستند اما بسیاری دیگر از اقتصاددانان دیگر با این طرح مخالف هستند زیرا فقیر شدن مردم را به عینه مشاهده می​کنند. زمانی که آمارهای اجتماعی را می بینیم مشاهده می کنیم که آسیب های اجتماعی بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها چقدر رشد داشته و توزیع در آمدها هم غیر عادلانه تر شده است. به عنوان یک اقتصادان اعتقاد دارم که دولت نباید دوباره این طرح را اجرایی می کرد و باید دولت از آن سکه فروش ها و دلار فروشانی که میلیاردی در بازار پول در می آورند مالیات در یافت کند و بعد خدمات مجانی ،بهداشت مجانی، کمک هزینه نان و کالا های اساسی برای مردم فراهم کند. من برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکرده ام اما به شخصه از اینکه ثبت نام نکرده ام کاملا پشیمان هستم زیرا با این شرایطی که در جامعه می بینم ثبت نام نکردن من نوعی هم هیچ کمکی به اقشار کم درآمد جامعه نمی کند. دولت ما هیچ وقت از تجربه های گذشته درس نگرفت این طرح را یک بار اقای رفسنجانی یک بار اقای احمدی نژاد اجرایی کردند که در ذهن مردم بسیار منفور شدند و در حال حاضر هم دولت آقای روحانی مشغول اجرایی کردن این طرح هستند. تعدادی از افراد در جامعه که سالم زندگی می کنند و درآمدهای سالم هم دارند و طبق این در آمد هم زندگی می کنند این افراد با اجرایی شدن این طرح روز به روز فقیر تر می شوند. در واقع هنر دولت این است که رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم را روز به روز افزایش دهد و این تعریف یک دولت واقعی است. از دید من وظیفه دولت افزایش رفاه اقتصادی- اجتماعی مردم است .بهداشت مجانی، مدارس مجانی کمک به کسانی که درآمد بسیار پایینی دارند اینها جز مواردی است که وظیفه دولت به شمار میآید و ما نظاره گر این هستیم که در حال حاضر دولت هیچ کدام از این وظایفش را انجام نمی دهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    4 4
    دولت که از خیلیا باید مالیات بگیره. یکی از مشکلات گرونی همین قیمت دلاره که اگه کمتر بشه خیلی از مشکلات حل میشه البته پایین اومدن قیمت دلار خودش به فاکتورای زیادی وابسته س
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    9 0
    دورد به شرفت مسلمان واقعی به ایشون میگن که حقیقت رو بگه نه اینکه وقتب خودش درامدش بالاست نفسش از جای گرم بلند بشه و هی تز بده
  • حسین A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    65 0
    راست میگه....چرا کسی بر صرافی هایی که دلار رو برای خودشون بالا و پایین میکنن و فقط سود های میلیونی میکنن نظارت نمیکنه؟
    • ع A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      7 2
      يعني فقط براي خودشون بالاپايين ميكنن؟
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    8 3
    مردم تا کی باید گرونی رو تحمل کنند؟...
  • علی A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    9 0
    کی حرف استاد تمام رو گوش میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 3
    از مخابرات ،مسکن ،پمپ بنزین ها ،از ساکنین منازل و...... بازاریها و ... و شرکتها وپیمانکاران و.. باشگاهها مالیات بگیرید