رئیس‌جمهور گفت : سرمایه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه است و یک بخش از سرمایه اجتماعی به دست نیروی انتظامی است .

حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی کشورمان که صبح امروز در مراسم نوزدهمین گردهمایی سراسری فرماندهی نیروی انتظامی سخن می‌گفت با تبریک ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: ‌تلاش شبانه روزی نیروی انتظامی در جاده های کشور در همه ایام به ویژه در تعطیلات نوروزی موجب شد تا شاهد کاهش سوانح جاده‌ای و آمار تلفات در سال جاری باشیم.

اساس امنیت را حاکمیت قانون تعیین می کند

وی افزود: ‌بزرگ‌ترین تشویق این تلاش شبانه روزی کاهش صدها نفری تلفات سوانح جاده‌ای است و ان‌شاءالله در طول سال نیز این روند استمرار داشته باشد.

رئیس جمهور کاهش سوانح جاده‌ای را نیازمند همکاری همه نهادهای ذی‌ربط به ویژه مردم دانست و گفت: ‌نهاد نیروی انتظامی در طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی با تغییراتی همراه بود و در این سال‌ها به فراخور نیاز، نهادهای مختلف در برقراری آرامش و امنیت عهده‌دار وظایفی بودند اما در نهایت شاکله این نهاد به شکل کنونی درآمده است.

اهم اظهارات رییس دولت را به نقل از فارس بخوانید؛
*سرمایه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه است و یک بخش از سرمایه اجتماعی به دست نیروی انتظامی است.

* اساس امنیت را قدرت تعیین نمی‌کند، اساس امنیت را قانون و حاکمیت قانون تعیین می‌کند و همه باید احساس کنند اگر به قانون عمل کردند به یک ارزش عمل می‌کنند.

* منظور از نیروی ارزشی چیست، معیار ارزش قانون بوده و بقیه مسائل در این راستا بی‌اساس است. اگر در کشور قانون باارزش گردید و به فرهنگ تبدیل شد، این مسئله سرآغاز نظم، آرامش و امنیت خواهد بود و این فرهنگ در کنار حضور نیروی انتظامی می‌تواند امنیت را ایجاد کند.

بدون اقناع مردم نمی توان قانون را اجرا کرد

* بدون مساعدت و اقناع مردم نمی‌توان قانونی را اجرا کرد؛ برخی از مردم چیزی را که ما منکر می‌دانیم، منکر نمی‌دانند. حتی ممکن است اسلام که برای همه ما قابل احترام است قانونی داشته باشد ولی جمعی آن را جور دیگری تفسیر کنند. در این میان وظیفه ما این است که مردم را قانع کنیم که برخی کارها اشتباه است.

* گاه پلیس کاری را انجام می‌دهد که همه مردم از آن استقبال می‌کنند اما پس از ورود به برخی کارها از همان ابتدا عده‌ای شروع به «هو» کردن می‌کنند.

*فرهنگ‌سازی برای اجرای قانون یکی از اصول مهم برای اقناع جامعه است. یکی از اشکالات ما در نظام فرهنگی این است که فکر می‌کنیم چیزی که در ذهن بنده طلبه و پلیس وجود دارد، مردم نیز همان گونه فکر می‌کنند. گاهی اوقات پلیس کاری انجام می‌دهد که برای مردم جاافتاده نیست و حتی شاید این کار پلیس اقدام صحیحی هم باشد.

پلیس باید مهارت حرفه ای داشته باشد

* پلیس باید مقتدر باشد، پلیس باید مهارت حرفه‌ای داشته باشد، پلیس باید دانش‌بنیان باشد یعنی هر کاری می‌کند با تهدید علمی و پژوهش باشد و اگر کاری کرد بازخوردهای آن را مورد بررسی قرار دهد.: پلیس باید مجهز و مقتدر هم باشد البته همه اصول اخلاقی و انسانی را نیز مراعات کند؛ اقتدار باادب و تواضع منافاتی ندارد.

* مردم ایران مردم بسیار فهیمی هستند و در مقاطع حساس تصمیم‌های بسیار شگرفی می‌گیرند و خوب می‌فهمند که چه می‌گذرد البته یک سری آدم‌هایی هستند که ویژگی‌های خاص خود را دارند و باید از آن بگذریم. پلیس مسئولیت بسیار سنگین شرعی بر دوش دارد، اخلاق و نحوه برخورد و تماس پلیس با مردم می‌تواند مبلغ نظام و اسلام و یا اثر معکوس داشته باشد.

نگذارید عصبانیت شما در پرونده دخالت داده شود

* گزارشات و اطلاعات پلیس نسبت به فردی که خلاف کرده و مجرم و جنایتکار است، نیز در خصوص تشکیل پرونده برای قاضی بسیار تعیین کننده است. بنده هم کار حقوقی کرده‌ام هم کار قضایی و می‌دانم وقتی پرونده برای قاضی تشکیل می‌شود بر اساس اطلاعات پلیس است.

* ممکن است افراد مجرم در زمان دستگیری و بازداشت شما را عصبانی کنند نگذارید عصبانیت شما در پرونده دخالت کند و گزارش شما، قاضی را به مسیر نادرستی ببرد.

* از ذهن‌مان نرود که کشور مال مردم است و هیچ تردیدی نباید در این موضوع کرد. شرعا،عرفا و قانونا کشور متعلق به مردم است. تمام مقامات کشور نیز بدون استثنا منتخب مردم هستند یا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم. لذا همه در هر مسئولیتی که هستیم باید خودمان را خادم مردم بدانیم.

* در اسلام آمده که یک دزد باید مجازات شود نه اینکه پلیس هم حق داشته باشد با او برخورد کند بلکه باید تنها مجازاتی که خدا تعیین کرده، انجام شود نه یک ذره بیشتر و حتی فحاشی به اعدامی نیز درست نیست؛ ما حق نداریم پیش از قانون خدا یک ذره کم و زیاد را اجرا کنیم و این باید رسالت ما باشد.

پلیس در دل مردم جایگاه خوبی دارد/ افزایش ۱۰۰ درصدری اعتبارات پلیس در سال ۹۳

* پلیس اساسا در دل مردم جایگاه و منزلت خوبی دارد و اگر تخلفی از طرف فردی صورت گیرد مردم به حساب کل پلیس نمی‌گذارند.

* دولت در حد توانش هر چه بتواند به پلیس کمک می‌کند و امسال نیز بیش از 100 درصد اعتبار به پلیس تخصیص دادیم در حالی که سال سختی برای ما بود اما ما جایگاه پلیس را می‌دانیم لذا مردم و پلیس نیز باید به یاری دولت بشتابند.

اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان هفته جاری

* تا پایان هفته مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی و اجرایی می‌شود، ما باید در این خصوص قانون را اجرا کنیم، طبق قانون می‌دانیم که یارانه باید به افرادی داده شود که نیازمند و متقاضی هستند. شب گذشته زمان ثبت‌نام برای دریافت یارانه تمام شد و امروز و فردا هم زمان برای آنهایی است که یا نتوانستند ثبت‌نام کنند و یا می‌خواهند از دریافت یارانه انصراف دهند. در این هفته کار تمام می‌شود و وارد عمل می‌شویم.

دلیل اصلاح قبوض برق توسط وزارت نیرو/ برداشت اشتباه شرکت برق از مصوبه دولت

*{ با اشاره به مصوبه دولت برای افزایش قیمت آب و برق تا ۲۴ درصد}: در اجرا به محض اینکه گزارش هایی به من رسید، روز پنجشنبه مسئولان وزارت نیرو را خواستم و دیدم که تفسیر دیگری از مصوبه دولت برای افزایش قیمت برق صورت گرفته است. البته من می دانم که شرکت برق مشکلات زیادی دارد و ما دولتی را تحویل گرفتیم که20 هزار میلیارد تومان بدهکار برق بود و امسال فقط مقدار کمی از آنرا پرداخت کرده ایم و بقیه آن در سال های بعدی پرداخت می شود.

* به محض آنکه متوجه شدیم اشتباهی صورت گرفته است جلوی آنرا گرفتیم، باید حواسمان را جمع کنیم که به مردم فشار نیاید.

*قرار بود این قانون طی 5 سال تمام شود ولی هنوز 3 سال گذشته و تازه گام اول آن برداشته شده است.

خارج کردن کشور از رکود مهم‌ترین سیاست دولت است

* در مسئله اقتصاد مقاومتی و شعار سال دولت در اجرا نیاز به نیروی انتظامی دارد و به عنوان مثال تا قاچاق وجود دارد نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد. ما نیاز داریم که کشور از رکود خارج شود و یکی از سیاست‌‌های اصلی دولت بر روی خارج کردن کشور از رکود تأکید دارد.

* بیکاری ام‌الفساد بوده و بسیاری از مسائلی که شما با آن روبرو هستید ناشی از فقر و بیکاری است. باید اقتصاد را رونق داده و رو به جلو حرکت دهیم و نیروی انتظامی نیز بدون شک در این راه به رسالت خود عمل خواهد کرد.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • درگز IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    38 2
    خدا..........
    • پوراف AE ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      5 0
      كليدت كو جناب ريس جمهور ..؟؟ خيلي گره دارم حضرت والا خودت وعده دادي كه كليد پيشته چي شد پس .؟؟ متاسفانه نميتونيم به جايي پناه ببريم چرا به اينجا كشيد كاره ما روز به روز عصبي تر و پرخاشگر تر . شما و وزرات دارين چه ميكنين دقيقا وعده صد روزت رو كه فراموش نكردي ؟ شما كه اومدي درستش كني پس چي شد بابا پدرمون در اومد بقران از اين بدبختي و گروني چرا گوش نميدين به حرفمون كفري شديم ديگه بابا از دست شما
  • فرهنگی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    1 0
    دست مریزاد چون با این حقوقها که الحمدلله نمیگم کم است ولی اکثریت کارمندان فیش حقوقشان را اگر مد نظر قرار میدادید میدیدید که لااقل نصفش قسط است یا خود او مقروض . 2ماه یک بار سبد کالا و تقویت مبلغ یارانه هم بازار را کنترل میکند و هم حمایتی از اقشار کم درآمد.
  • ارش IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    0 0
    یعنی هزینهای اب برق گاز وتورم کاهش می یابد یا مبلغ یارانه زیاد می شود هان
  • بدبخت A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    6 0
    خدا به داد ما برسه با حقوق 700 تومن
  • حسین فجرک IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    16 2
    اقای روحانی اگر اعتقاد به خدا دارید بیاید بجای ماهی دادن وسایل ماهیگیری به مردم بدهید چرا سهام کل شرکتها را خورد نمی کنید بصورت سبدی ومثلا همین ماهی 45000 تومان را بعنوان سود سهامشان به آنها بدهید ودسته دسته ودهک به دهک بررسی کنید اگر مستحق در یافت بودند ادامه بدهید اگر نه قطع کنید وبرایشان مستندات را بصورت محرمانه بفرستید که بنا به بررسی های بعمل امده شما به این دلائل ومستندات استحقاق دریافت سود سهام واصلا سهام سبدی شرکتهای دولت را نداریدهی سهام میفروشید ولی کی میخرد تمام خصولتی ها ودست ما کوتاه وخرما بر نخیل وروز به روز انها بزرگ وبزرگتر میشوند ومردم فقیر وفقیر تر وپولدار هم باید برای جبران تورم وافت ارزش پول خود دست به هر کار قانونی رانتی وغیر قانونی بزندو...هکذا این چرخه دور باطل همچنان
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 2
    متشكريم دكتر روحاني شما نور چشم مائيد اجرا كن مردم كه هميشه كشيدند اين هم روش