صادق زیباکلام به روزنامه آرمان گفت:

*اینکه اگر کسی به واسطه تقاضای دولت ثبت‌نام نکند یا بکند نشان‌دهنده طرفداری و حمایت از دولت است و اگر برعکس ثبت‌نام نکند، نشان‌دهنده مخالفتش با دولت است یا نشان‌دهنده عدم حمایتش از دولت است، خیلی ابزار دقیقی برای اندازه‌گیری نیست.

*فرض بگیرید این داستان در زمان آقای احمدی‌نژاد اتفاق می‌افتاد و آقای احمدی‌نژاد از مردم می‌خواستند که برای کمک به دولت، هر کس که می‌تواند ثبت‌نام نکند، فکر می‌کنید چه تعدادی ثبت‌نام نمی‌کردند؟  اگر این داستان زمان آقای احمدی‌نژاد اتفاق افتاده بود تعداد افرادی که حاضر می‌شدند ثبت‌نام نکنند از تعداد فعلی هم کمتر می‌شد. برای اینکه طرفداران احمدی‌نژاد بیشتر از اقشار و لایه‌های کم درآمد و تهیدست جامعه بودند یا هستند و لذا تعداد خیلی کمتری حاضر می‌شدند از یارانه بگذرند. در حالی که طرفداران دولت فعلی نیز طیف متوسط و متوسط به بالا هستند که راحت‌تر می‌توانند از یارانه بگذرند.


*سال‌های نخست انقلاب و سال‌های اولیه جنگ مردم اعتماد و اطمینان خیلی بیشتری به دولت داشتند، بنابراین با جان و دل و با همه وجود هر چه داشتند می‌دادند و هر چه مسئولان می‌گفتند را می‌پذیرفتند. یعنی دست کم 80 یا حتی 90 درصد مردم اینطوری بودند. اما نمی‌دانم اسمش را چه بگذارم. احساس باور، اعتمادو هر اسم دیگری که روی آن بگذاریم امروز به نسبت دوران اوایل انقلاب کم شده. من فکر می‌کنم اگر ما در سال‌های فی‌المثل 59، 60 یا حتی تا سال‌های اواخر دهه 1360 می‌بودیم و دولت از مردم می‌خواست که آنهایی که فکر می‌کنند تمکن مالی دارند برای یارانه ثبت‌نام نکنند خیلی‌ها یعنی قطعا خیلی خیلی بیشتر از 10یا 15 درصد فعلی به درخواست مسئولان پاسخ مثبت داده و ثبت‌نام نمی‌کردند. شاید اگر این داستان در سال‌های نخست انقلاب اتفاق افتاده بود یقینا بالای 50 درصد ثبت‌نام نمی‌کردند.

*اصولگرایان دارند می‌گویند که این وضعیت نسبت به دولت روحانی وجود ندارد در حالی که اشتباه می‌کنند. اگر زمان مسئولیت خودشان هم اتفاق افتاده بود همین آش بود و همین کاسه. عرض کردم‌ای بسا در زمان آنان حتی از 10 درصد هم کسانی که حاضر نمی‌شدند ثبت‌نام نکنند، کمترمی‌شد.

*به صادق زیباکلام که ماهی 4 میلیون تومان از دانشگاه حقوق می‌گیرد 45 هزار و 500 تومان پرداخت کند و به آقای ایرج که آبدارچی همان دانشگاه است و او هم مثل زیباکلام 3 تا فرزند دارد اما درآمدش در ماه 400 یا 500 هزار تومان است به او هم همان 45 هزار و 500 تومان را بپردازد. این با هیچ ملاک و معیاری مطابق نیست. اما خوب اصولگرایان در زمان آقای احمدی‌نژاد و به ریاست ایشان این سیاست را تصویب کردند.


*در ایران هیچ کس نمی‌خواهد که هزینه تصمیمات سخت را بپردازد. همه می‌خواهند محبوب باشند. مجلس با اینکه می‌داند این کار غلط است اما دخالت نمی‌کند و آن را پاس می‌دهد به دولت که دولت خودش تصمیم‌گیری کند. دولت چون می‌داند این کار دشوار است و باعث کاهش محبوبیتش می‌شود به نوبه خود کار را گردن نمی‌گیرد و موضوع را به مجلس برمی‌گرداند. احمدی‌نژاد با اینکه بسیاری از مشاوران اقتصادی به او گفته بودند این کار درست نیست اما برای کسب محبوبیت آمد تلویزیون و گفت که این پول مال خود مردم است و فقط از مردم خواست که آن را قاطی پول‌های دیگرشان نکنند و گفت این پول بابرکت است و... هیچ یک از چهره‌ها و شخصیت‌های اصولگرایان اعم از درون مجلس، برون مجلس، مطبوعات، ائمه جمعه و جماعات، صاحبنظران و متفکران اصولگرا، اقتصاددان‌هایشان، رسانه‌هایشان، رادیو و تلویزیونشان، و هیچ بنی بشر دیگری اصولگرا نگفت این کاراشتباه است و هیچ نظامی به صورت فله‌ای به همه مردم یارانه نمی‌پردازد. همه می‌دانند که این کار فاجعه است اما می‌خواهند تصمیم را دیگری بگیرد که به نام آنان تمام نشود.

 

*بزرگ‌ترین اشتباه دولت این بود که از همان ابتدا ریاست‌جمهوری‌اش هیچ برنامه‌ای برای یارانه‌ها نداشت در نتیجه آن روال غلط را برای اقتصاد مهلکی را که اصولگرایان قبل از به راه انداخته بودند را ادامه داد.



*
به جای اینکه مدام دارند از مردم خواهش می‌کنند که ثبت‌نام نکنند، تهدید می‌کنند که ثروتمندان اگر ثبت‌نام کنند چه کار و چه کار می‌کنیم. از اقشار و لایه‌های کم درآمدتر جامعه که حقوق‌بگیر هستند شروع می‌کردند. میلیون‌ها نفر در استخدام دولت و شرکت‌های دولتی و موسسات بزرگ هستند. خوب اینها که مشخص است و از روی فیش حقوقشان درآمدهایشان روشن است.اقشار ولایه‌هایی که مستضعف است به اعتبار حقوقی که دریافت می‌کنند و فهرست ساکنین روستاها و سندهای کوچک که درآمدشان کم است که مشخص است. آن وقت می‌توان داستان ثبت‌نام را در شهرهای بزرگ و بالای 100 هزار نفر انجام داد. اما ما الان همه را ثبت‌نام کرده‌ایم. یعنی به ایرج آقای دانشگاه تهران که مشخص است چقدر درآمدش است گفتیم که ثبت‌نام کند وبه دایی آقای زیباکلام هم که ساکن جردن است و میلیاردر است هم گفته‌ایم ثبت‌نام کند.مشکل اینجاست که دایی من و میلیون‌ها نفر مشابه ایشان به دلیل نارضایتی ثبت‌نام می‌کنند و شما مجبور هستند که آنها را شناسایی کنید. حرف بنده این است که شما فهرست میلیون‌ها نفر را دارید که مشخص است مشمول دریافت یارانه هستید. اینها را عجالتا بپردازید و بعد به تدریج آن میلیون‌ها نفر را که مشخص نیست و نیاز است مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرند و زمان‌بر است اینها را به تدریج شناسایی شوند تا دولت  بپردازد.

17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمتزاده IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    123 2
    معلوم نیست شاید خیلی ها که حقشان است یارانه بگیرند مشمولش گرفتنش نشوند و عده ای هم به ناحق دریافتش کنند
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    30 4
    بنظر پیشنهاد خوبی هست ویا بگویم بود استاد
  • محمدرضا IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    54 5
    دمت گرم استاد حرف حساب جواب نداره
  • بهرام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    92 20
    مردم با وجودی که به دولت یازدهم اعتماد بیشتری نسبت به دولت قبل دارند با این وجود نمی توانند به خودشان بقبولانند از حق خودشان بگذرند اگر مطمئن باشند این پول در راه آبادانی مملکت و کمک به نیازمندان صرف می شود انصراف می دهند انصراف بدهند که مثلا یکی مثل رویانیان 7میلیارد پول بیت المال را فقط برای خلعتبری که بی غیرتی و بی تعصبی خود را بارها نسبت به تیم ملی فوتبال ایران ثابت کرده صرف کند
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    26 58
    به نظر من پرداخت يارانه فقط بايد از كانالهايي مثل كميته امداد و بهزيستي پرداخت شود چون در آن صورت خيلي از افراد متمكن انصراف ميدهند
  • مرتضی جعفری پور A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    115 3
    این اخلاق را خیلی از ماها داریم که هر چه پولدارتر باشیم طمعمون بیشتره اونایی که فقیرند راحت تر از بعضی چیزها میگذرند تا اونهایی که ثروتمندند ...البته اگر قرار بود ولخرج باشند ثروتمند نمیشدند
    • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      8 6
      " اونایی که فقیرند راحت تر از بعضی چیزها میگذرند" خب برای همین فقیر ماندند
  • بی نام DE ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    آقا پول صاحب الزمان عج میباشد شما چیکاره ای نظر میدی ؟ شما واسه خونه خودت نظر بده
    • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      88 3
      شما مطمئني حالت خوبه ؟
    • شهریار A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      2 0
      چی شده؟
  • 110 IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    5 0
    بی نام حالت خوب نیست دچار توهم شدی خودت را به پزشک احمدی نشان بده خدا شفایت دهد
  • ححیدری A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    11 6
    اقا رییس جمهور قبلی جو زده شده بود و فکر میکرد با پرداخت پول به مردم یار وفادارش مملکت را دوباره به دست میگیره تا دهها سال دیگه کشور را به عقب برگردونه ولی حناش دیگه رنگی نداشت اقای روحانی هم باید به فکر ترمیم اقتصاد ویران شده دولت قبلی باشه تا به مرور با کاهش تورم و بالا رفتن قدرت خرید طبقه ضعیف و متوسط جامعه تعداد زیادی تمایل به انصراف از گرفتن یارانه داشته باشند و الا با تهدید و شعار دادن جیب مردم پر نمیشه