دیپلمات های ارشد غربی و روسی حاضر در ژنو توافق کردند که همه اقدامات لازم برای کم کردن تنش ها در بحران اوکراین را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه برخی از تحلیلگران از این توافق اگرچه ممکن است شکننده باشد و یا به طور کامل اجرا نشود به عنوان یک توافق غیر منتظره یاد کرده اند. 

بحران اوکراین بزرگ‌ترین تنش بین شرق و غرب از دوران جنگ سرد تا کنون است و این توافق می تواند به همان اندازه مهم تلقی شود. با این همه رئیس جمهوری آمریکا نسبت به پایبندی مسکو به این تعهدش ابراز تردید کرد.

این توافق در نشست چهارجانبه ژنو گام‌های مشخصی را برای بازگشت امنیت در مناطق شرقی اوکراین مشخص کرده و از همه گروه‌های مسلح می‌خواهد تا خلع سلاح شده و ساختمان‌های تحت اشغال‌شان را تخلیه کنند.

هر چند مستقیما به این گروه‌های مسلح اشاره نشد اما احتمالا منظور از آن‌ها همان جدایی طلب‌های حامی روسیه است که بخش‌هایی از جنوب شرقی اوکراین را تصرف کرده‌اند.

این توافق در حالی حاصل شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه چند ساعت پیش از آن مقامات محلی اوکراین را به ارتکاب جنایتی بزرگ محکوم کرده و احتمال لشکرکشی به جنوب شرقی این کشور را رد نکرده بود.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز از دستیابی به این توافق ابراز خوشحالی کرده و گفت که از همه طرف‌ها انتظار دارد تمایل واقعی خود را برای حصول توافق نشان دهند.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان نیز ضمن استقبال از این توافق، آن را اولین گام مهم توصیف کرد. این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به عملی شدن این توافق ابراز تردید کرد و گفت: به نظر من، ما نمی‌توانیم در حال حاضر مطمئن باشیم اما این احتمال و چشم‌انداز وجود دارد که دیپلماسی این بحران را کاهش دهد.

اوباما در عین حال عنوان کرد که در حال همکاری با رهبران اروپا است تا در صورت عدم وجود پیشرفت در این توافق در روزهای آتی، تحریم‌های بیشتری علیه مسکو وضع شود.

پوتین پنجشنبه ابراز امیدواری کرده بود که مجبور به استفاده از "حق" لشکرکشی به اوکراین نشود.

کی‌یف نیز پیشتر در اقدامی تنش‌زا ورود همه مردهای 16 تا 60 ساله روس به اوکراین را ممنوع اعلام کرده بود.

در توافق چهار جانبه ژنو، درخواستی برای عفو کسانی مطرح شده است که ساختمان‌ها تحت اشغال را تخلیه و سلاح‌هایشان را تحویل دهند. همچنین براساس این توافق یک گفتگوی ملی در اوکراین با حضور همه مناطق این کشور باید برگزار شود.

این در حالی است که هیچ جدول زمانی برای اجرای این توافق مشخص نشده است.

نشست ژنو با شرکت وزرای خارجه آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین برگزارش شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =