آیا روباه‌ها در بلوچستان، رمز طناب دار را می‌فهمند؟!

شش روباه در بلوچستان به مرگ محکوم شده و مطابق شیوه‌ای که در فیلم‌های هالیوودی موسوم به وسترن می‌دیدیم، قرار است تا مانند سرخپوست‌ها از چوبه‌ی دار آویزان شوند تا بلکه عبرت گرفته و کاری به کار اموال و احشام متصرفین سرزمین‌شان نداشته باشند! با این وجود به نظر می‌رسد که ارتباط به درستی برقرار نیست و یک جای کار می‌لنگد! نمی‌لنگد؟

    در خبرها آمده بود که هفته گذشته یکی از اهالی روستای کیشکور از توابع شهرستان سرباز در جنوب استان سیستان و بلوچستان با به دارآویختن شش روباه و نمایش لاشه‌ی بی‌جان آنها در اطراف مزرعه‌اش، کوشیده است تا زهرچشمی فراموش‌نشدنی از روباه‌های منطقه گرفته و بدین‌ترتیب خیالش از بابت بقیه‌ی مرغ و خروس‌هایش راحت باشد! غافل از این که احتمالاً روباه‌ها متوجه پیام او نخواهند شد! افزون برآن، این پرسش کلیدی قابل طرح است که چرا آن هموطن با گزارش این ماجرا به اداره کل محیط زیست استان و طی تشریفات قانونی، نکوشیده تا خسارت احشام و طیور خود را از دولت دریافت کند؟

کاریکاتوری که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد! ندارد؟

         چنین است که وقتی این خبر را شنیدم و تصاویر مربوط به آن را در خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدم، دریافتم که به عنوان مسئول آموزش و مشارکت مردمی در سازمان متولّی طبیعت ایران، هنوز تا چه اندازه گام‌های برنداشته و مسیرهای طی نشده داریم تا به روح مستتر در اصل 50 قانون اساسی رسیده و با شهروندانی روبرو شویم که به راستی حفظ محیط زیست را لازمه‌ی حیات اجتماعی روبه رشدشان می‌دانند و در این راه حاضرند با هر متجاوز مخربی ستیز کرده و مقابله کنند.
    با خود می‌پرسم: چگونه است مردمی که هرگز به تمساح پوزه کوتاه تعرض نکرده و او را «گاندو» نامیده و نگهبان آب می‌خوانند، اینک در معابر عمومی سکونتگاه‌هاشان، لاشه‌ی روباه‌ها را به نمایش نهاده و به دار مجازات می‌آویزند؟
    یادم افتاد که همین بهمن ماه سال گذشته بود که در شهرستان کمشچه اصفهان، لاشه‌ی هفت روباه در کنار هم کشف شد که به ضرب گلوله کشته شده و جملگی، دم‌های آنها هم قطع شده بود. اقدامی که آشکارا نشان از منفعتی آزمندانه و آگاهانه برای کشتار روباه داشت. اما در واقعه‌ی شرم‌آور کیشکور، هیچکدام از روباه‌های به دارآویخته دم‌بریده نبودند! بودند؟
    داشتم فکر می‌کردم که چرا باید در جامعه‌ی ما اینگونه خودخواهانه و در عین حال رذیلانه، جان جاندارانی را با شکنجه بستانند که جملگی آنها در بهبود خدمات بوم‌سازگانی (اکوسیستمی) نقشی انکارناپذیر دارند؟
    به چند سال پیش بازگشتم ... به پاییز سال 1387؛ روزی که بر علیه امام جمعه‌ی وقت رضوانشهر و مدیرکل اوقاف استان گیلان به دادگاه روحانیت رفته و اعلام جرم کردم! آخر او ضمن شناسایی 50 درخت کهنسال در استان گیلان، فرمان قتل آنها را صادر کرده و بر این باور بود که آن درختان، مردم محلی را از دین دور کرده و آنها به جای رجوع به امام‌زاده‌ها، حاجت خود را از آن درختان طلب می‌کنند!
    ماجرا البته به آن امام جمعه ختم نشد، بلکه یک روحانی دیگر در کسوت نمایندگی مجلس، همین سال گذشته، خرس‌ها را نماد نفهمی خواند و از سازمان حفاظت محیط زیست شکایت کرد که چرا، نماد طبیعت استان متبوعش (کهکیلویه و بویراحمد) را، خرس تعیین کرده و بدین‌ترتیب به مردم شریف آن استان توهین روا داشته‌اید؟!

       اینک من از شما می‌پرسم: در جامعه‌ای که برخی از مبلغان فرهنگی و مرشدهای اخلاقی‌اش، اینگونه نخستین بدیهیات اخلاقی در حوزه‌ی محیط زیست را رعایت نمی‌کنند و خود از منطق زور و ارعاب برای باوراندن گرایه‌های خود به جامعه سود می‌جویند، دیگر چه جای شگفتی و تأسف از این که می‌شنویم: یک آموزگار در سمیرم آن جنایت هولناک را بر سر خرس مادر و دو توله‌اش انجام داد؟ یا با پتک، الاغ‌کشی راه می‌اندازند و یا با مثله کردن پلنگ‌ها و سوزاندن کفتارها و گرازها و تکه تکه کردن یوزها می‌کوشند تا هم‌نوعان آن بخت‌برگشته‌های بی‌زبان را ادب کنند!!

    می‌بینید دوستان من! که ما تا چه اندازه کار داریم و خاکریزهای فتح نشده‌ی فراوانی در انتظارمان باقیمانده است ... باید از همین روباه پیر، خفاش شب، جغد شوم، سگ صفت، گرگ‌زاده، الاغ نفهم و ... شروع کنیم و یاد بگیریم که پست‌ترین هم‌نوعان انسان‌نمای خویش را هرگز با صفاتی حیوانی ننامیم تا شاهد نخستین نشانه‌های امیدبخش تغییر رفتار در نسل امروز و فردا باشیم.
     کوشش برای راه‌اندازی مدارس جامع محیط زیستی در سال تحصیلی پیش رو و شبکه‌بندی و توانمند‌سازی سمن‌های محیط زیستی، دو هدف بزرگ دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1393 است تا بلکه بتوان شمار رخدادن چنین جنایت‌های نابخردانه و وحشیانه‌ای را هر چه زودتر به کمینه رساند.
    زیرا اگر تلاش نکنیم و آموزش و آموزش و آموزش ... را سرلوحه‌ی برنامه‌های خود نسازیم - به قول رسول یونان - نباید انتظار داشته باشیم که لانه‌ی رها شده‌ی پرنده‌ای در اثر وزش باد، دوباره به آرامشکده‌ی نخستین خود بازگردد. پس باید زاویه‌ای دیگر برای نگریستن انتخاب کرد و شعری تازه گفت ...

باید شعری تازه گفت

آهنگی تازه نواخت
باید درِ چوبی این باغ‌ها را
که در رؤیا‌های‌مان شکل گرفته‌اند
رو به شهر باز کرد
باید همه چیز را از نو ساخت
هیچ بادی لانه‌ی پرندگان را
دوباره سر جایش نمی‌گذارد

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    120 2
    درود بر شما
    • ایرانی A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
      1 0
      چاکرم لوتی
  • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    139 1
    آدماش نمی فهمن روباه ها بفهمن
    • بی نام US ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      43 0
      ادم ها ادعای فهم دارن حیوانات هیچ ادعایی ندارند زبان بسته اند.
  • بی نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    221 7
    من ادم بی فرهنگی هستم که تمدن چندین هزار ساله رو یدک میکشم . به خودم گفتم که به کسی بر نخوره وگرنه میگفتم ما
    • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      67 1
      اون تمدن چندین هزار ساله یکی از اصولش احترام و فروتنی در مقابل طبیعته. چهار عنصر اصلی طبیعت در اون مقدس هستن. از همه مهمتر در ک و فهم اینکه طبیعت ولی نعمت ماست. نه اینکه صبح تا شب بگیم این دنیا فانی و کثیفه و باید آخرش از بین بره. بخدا اون ربطی به این تمدن الان ما نداره
    • بی مدعا A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      41 0
      هر وقت موقع توسری خوردن و خفت شدن هست ما ایرانی خالی هستیم و هر وقت موقع سورو سات است ما فرهنگ دیگری داریم قربان برم خدا را
    • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
      22 2
      همش بخاطر فقر مادی مملکت ماست اگه افتصاد درست شه فرهنگ هم بالا میره
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      11 2
      ملت ما فقط قدمت داره فرهنگ با قدمت فرق داره فرهنگ ما یعنی زرتشت، فردوسی ، سعدی ، مولانا و . . . که ما هیچج بویی از اونا نبردیم
  • سوپرمن US ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    38 1
    وقتشه که وارد عمل شوم.من این روند غلط رو الان میرم که اصلاحش کنم.شما هم حمایت کنین،دمتون گرم.
  • کیومرث آقاجانی US ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    94 1
    چقدر جای چنین تحلیل‌های دقیق، ساده و اثرگذاری در فضای نت خالی است. دست مریزاد آقای درویش عزیز ...
  • فروغ US ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    37 1
    جهان سوم .کشور در حال رشد.
  • بی نام US ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    67 1
    سعی کنیم به بچه هایمان یاد بدهیم با افریده های خدا مهربان باشند.
  • بی نام US ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    44 1
    هر وقت ادم ها فهمیدند حیوانات هم خواهند فهمید.
  • مراد A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    33 0
    یادم میاد دوران بچگی یک کارتونی میداد به نام خانواده وحوش که در رابطه با شکار و برخورد با حیوانات بود که از همون موقع رفتار با حیوانات رو به بچه هاب ژاپنی نشون میداد حالا شما مقایسه کنید کارتون ها و برنامه های ما در رابطه با حیوانات رو با برنامه های آنها که بر میگرده به 2025 سال پیش یعنی حداقل ما تو فرهنگ سازی 30 سالی از اونها عقب هستیم
  • بی نام US ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    33 0
    باید از خودمان شروع کنیم از فرزندانمان.
  • بی نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    19 0
    با تشکر از همچین نوشته ای ،خیلی چیزها نوشتم ولی پاک کردم چون دیگه حرف زدن فایده نداره،باید چاره عملی اندیشید و حرکت کرد
  • بی نام A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    22 2
    فکر می کنین این کسی که این کارو کرده از کی یاد گرفته؟ از فیلم وسترن یاد نگرفته از کس و کسایی یاد گرفته که همه مون می دونیم ... علم ثابت کرده که نمابیش عمومی اعدام هیچ اثر پیشگیراننه ای نداره و فقط باعث افزایش خشونت میشه ولی اقایون به کار غلط در غلطشون همچنان ادامه میدن ... کار این روستایی با توجه به سوادش با کاری که داره روزمره در کشورمون انجام میشه فرقی نداره
  • هلیا IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    21 0
    واقعا متاسف شدم .هیچ توجیهی برای این اعمال وحشیانه نمیبینم . اعدام روباه ها از انگونه اعمالیست که انسان را از انسان بودن شرمنده میکند .
  • فوق لیسانس روان شناسی IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    14 53
    تحلیل شما رو نپسندیدم. به من به کلماتی که به کار برده بودین کاری ندارم ولی باید بگم زیادی موضوع رو مهم میکنین. یادتون باشه ایجاد حساسیت در این زمینه بیشتر به ضرر خواهد بود. علاوه بر این شما فرد روستایی رو در نظر بگیر که کل سال زحمت کشیده 2 گوسفند به ثمر رساند اون وقت یه روزی گرگ هر دو تاشو می خوره. برای این فرد یعنی تمام زحمتش رفته. به مسئولیت مراجعه می کنه می گن باید بیمه می کردی. سال بعد ضمن اینکه اونارو بیمه کرده همین اتفاق براش میفته می ره بیمه پول بگیره 200 هزار بهش می دن در حالی که قیمتش بالای 1 میلیون بوده. اون موقع مصمم می شه که اونارو بکشه و حق هم با اونه. در جامعه شهری افرادی هستند که اگه گربشون مریض بشه می برنش دکتر ولی اگه بچشون مریض بشه ...... چقدر این شهری ها دوستدار حیواناتند
    • مجید IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
      12 5
      مالت رو سفت نگهدار مردم رو دزد نکن ایشون هم میتونست یه جای امن تر و محصور تری برای دامش درست کنه
    • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
      6 10
      lمنفی اشتباهای. من هم با نظر شما موافقم. اما در عین حال معتقدم باید جامعه را نسبت به مسایل زیست محیطی حساس کرد اما به دور از جار و جنجال های معمول در میان طرفداران محیط زیست که متاسفانه گاهی اوقات حکم چوپان دروغگو را دارند و از کاه، کوه می سازند و اینگونه به شکل غیر مستقیم موجب می شوند تا در اغلب موارد مسایل بزرگ زیست محیطی هم نادیده انگاشته شوند.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
      14 2
      جناب فوق لیسانس اگر تحصیل کرده ی واقعی بودی و نه از این مدرک کیلویی که الان ت. هر بیغوله ای دارن میدن میفهمیدی که دنیای امروز بدنبال توسعه ی پایدار هست که یکی از مشخصه هاش حفظ محیط زیست و عدم آسیب رسانی به طبیعته در تعریف جدید از سواد هم که جدیدا یونسکو ارائه کرده یکی از مؤلفه ها میزان توجه و آگاهی و همچنین اقدامات عملی فرد در حفظ و حراست محیط زیست هست حالا اون فوقش لیسانس رو بزار در کوزه آبش رو بخور
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      4 0
      اگر حیوان را سلاخی کند، باز هم دام کشته شده اش برنمی گردد فوق لیسانس جان.
    • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
      3 0
      بی نام آخر، کاش می توانستم به دیدگاهت بی نهایت مثبت دهم. به ویژه به خاطر این که تعریف تازه یونسکو از سواد را هم نوشته بود. این تعریف را واقعا باید با آب طلا نوشت. حالا هی ملت دنبال مدرک بدوند.
  • حسین RO ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    15 0
    درود بر شما بسیار عالی بود، تا به پایان برسد قصه این درد بزرگ ....جان ما هم به لب تشنه ما آمده است
  • شين IR ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    21 0
    هيچ بادي لانه پرندگان را دوباره سرجايش نمي گذارد
  • كاظم A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    6 17
    به امريكا بگوييد مردم ايران اينچنينند امريكايي هايي كه خواب ايران را مي بينند بيدار شوند
    • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      4 1
      شما هم خوب میشی
    • رضا IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      3 3
      بی نام جان همین که تو خوبی بسه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    11 0
    وقتی بی سواد ها ... را به دست بگیرند همین اتفاقات می افتد
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    11 0
    در یکی از روستاهای استان فارس هم یه کشاورزی یه الاغ بیچاره رو بخاطر اینکه وارد مزرعه کاهوش شده بود زنده زنده آتیش زد احتمالا برا اینکه درس عبرت بشه برا الاغهای دیگه
  • arman A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    11 0
    آبروی ایران و لیرانی و اسلام را با این رفتارمان می بریم ما خیلی مشکل داریم ما اشتباهی بودیم و شدیمما در حرف زدن و آمار دادن اولیم و در عمل آخریم