واحد مرکزی خبر نوشت:

مقامات بلندپایه حزب حاکم ترکیه روز پنجشنبه اعلام کردند اکثریت نمایندگان حزب عدالت و توسعه در یک رای‌گیری مخفی، در حمایت از نامزدی رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور در نخستین انتخابات ریاست جمهوری مستقیم در ماه اوت، رای داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، هدف از این رای‌گیری، آزمودن غیررسمی میزان حمایت درون حزبی از نامزدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بود ولی دستیاران نخست وزیر این کشور اعلام کرده‌اند وی خود درباره نامزدی تصمیم‌گیری خواهد کرد.
اردوغان که برای بیش از یک دهه بر عرصه سیاست در ترکیه سلطه داشته، هدف خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری چندان پنهان نکرده و عملکرد قوی حزب وی در انتخابات محلی ماه گذشته به رغم رسوایی فساد مالی نزدیکانش، به انتظارات در خصوص نامزدی وی قوت بخشیده است.
این در حالی است که دستیاران اردوغان اعلام کرده‌اند عزم راسخ وی برای پیش بردن مبارزه با فتح‌الله گولن روحانی اسلام‌گرای مستقر در آمریکا می‌تواند در عوض باعث شود وی برای چهارمین دوره نخست وزیر باقی بماند؛ پستی که در حال حاضر قدرتمندتر است.
گولن، متحد سابق اردوغان است که نخست وزیر ترکیه، وی را به طراحی رسوایی فساد مالی در چارچوب توطئه‌ای برای تضعیف او متهم کرده است.
چنین اقدامی مستلزم آنست که حزب عدالت و توسعه ترکیه به تغییر قوانین داخلی خود رای دهد و محدودیت سه دوره مسئولیت نمایندگان پارلمانی خود را لغو کند؛ مسئله‌ای که اردوغان بارها اعلام کرده اصولا مخالف آن است.
یک مقام بلندپایه حزب عدالت و توسعه در گفتگو با رویترز پس از رای‌گیری روز چهارشنبه با حضور بیش از 300 نماینده حزب حاکم اعلام کرد: «اکثریت قاطع اعضای حزب می‌گویند اردوغان باید رئیس جمهور شود و نتایج این رای‌گیری نیز این را نشان داده است».
وی افزود: «گروه کوچکی گفتند اردوغان نباید در انتخابات نامزد شود زیرا تحولات مهمی پیش رو خواهد بود که در جریان آن، رهبری وی به شدت مورد نیاز خواهد بود».
حسین چلیک معاون حزب عدالت و توسعه روز چهارشنبه اعلام کرد این حزب یک رشته نشست‌ها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری منتهی به ابتدای ماه مه برگزار خواهد کرد که پس از آن، تصمیم اعلام خواهد شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =