آقای حاتمی کیا! منتقدان خود را روانه "خانه های تیمی" نکنید!

کارگردان گرامی جناب آقای ابراهیم حاتمی کیا در جدیدترین اظهارات خود، اساتید سینما را در قالب نصیحتی دوستانه به نوعی متهم کرده اند که دانشجویان یا هنرجویان را برای جشنواره های خارجی تربیت می کنند: "فکر می‌کنم آن مدرسان عزیز به هنرجویان جهت فکری بدهند. چون یک مدرس می‌تواند جهت را مشخص کند. اینکه نیرو را برای جشنواره‌های خارجی تربیت کنیم یا برای ایران اسلامی دقیقا به آن چیزی بر می‌گردد که در زمان تربیت یک هنرجو در زیرساخت‌ها اتفاق می‌افتد." (ایسنا، 27 فروردین)

 

جناب حاتمی کیا شخصا همیشه شما را انسانی صریح و شفاف دانسته ام. کسی که با جسارت حرف خود را می زند و طبعا تبعات آن را نیز می پذیرد. پس اجازه بدهید من نیز به عنوان یک معلم تئاتر و سینما کمی با شما صریح باشم.

 آیا می دانید چه تعداد از دانشجویان تئاتر و سینما در سال های اخیر مملکت خود را به بهانه - دقیقا به بهانه - ادامه تحصیل ترک کرده اند و برای همیشه از خاک خود بریده اند؟! آیا می دانید روزی نیست که در آن استادی توصیه نامه دانشجویی را امضا نکند و خبر مهاجرت دانشجویی را نشنود؟! آیا می دانید برای دانشجویان تئاتر و سینما تقریبا هیچ انگیزه مثبتی باقی نمانده است و به محض تشویق آنها از سوی اساتید برای تلاش و فعالیت بیشتر با عباراتی نظیر: وجود باند بازی در فضای حرفه ای، ممیزی، انگ زنی مفرط، بی سوادی در میان حرفه ای های این حوزه، بی علاقگی، بی پولی و ... روبرو می شویم؟!

جناب آقای حاتمی کیا، بسیاری از کسانی را که شما خواسته اید تا اساتید به آنها جهت فکری بدهند، آنهایی هستند که جنابعالی ایشان را کیبرد به دست و مانیتور باز معرفی کرده اید و آنها را در "خانه های تیمی" (نقل از قسمت دیگری از گفت و گوی شما) جای داده اید! آیا برای یک بار به این فکر کرده اید چه کسی یا چه کسانی، با چه اهدافی و با چه رویکردی این طیف گسترده از جوانان را مانیتورباز و روانه خانه های تیمی کرده است؟!

آقای حاتمی کیای عزیز، یک استاد تئاتر یا سینما خودش را بکشد هم نمی تواند بر دانشجو یا هنرجویی که بسیاری از عوامل پیشین و بیرونی (خارج از حوزه درس و تحصیل آکادمیک) ثانیه به ثانیه بر روح و ذهن وی چنگ می اندازد، تاثیر بگذارد. آقای حاتمی کیای عزیز... برای تعیین جهت، برای ساختن آدم های فردا، برای به وجود آوردن افق های روشن تر و برای پرهیز از حضور در جشنواره های خارجی، نیاز به امید و انگیزه است. امیدی که قطعا در متهم کردن منتقدان خود مبنی بر حضور در خانه های تیمی نمی گنجد و به دست نمی آید. (برای من که کودکی و نوجوانی خود را در دهه 60 گذرانده ام واژه خانه تیمی معنای دیگری دارد. معنایی بسیار هولناک، خشن و استبدادی) زیرساخت هایی که شما فرموده اید، از موسسات هنری یا دانشگاه ها شروع نمی شود! خانواده و جامعه با تمام شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود زیرساخت های این عرصه به شمار می روند. خواهش می کنم، التماس می کنم و تمنا می کنم فکری به حال آنها بکنید.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    34 10
    سلحشورانه حرف میزنن جدیدا ایشون
  • اکبرآقا A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    9 10
    راست میگه خب
  • مهدی IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    8 8
    شما با یک پیش زمینه سیاسی می نویسید وخوانندگان نیز با همان طرز فکر اعلام نظر می کنند واگر پیش شماها بنشینیم می گویید سیاست از هنر جداست در حالیکه ،درحالیکه جهان غرب این گفته را درذهن شما فروکرده که خودبا جهت گیری سیاسی افکار دولتمردان وارباب خود را به شما القامیکند وفقط برای ما سیاست وهنر جداست.حاتمی کیا هرچه باشد از کسانیکه فقط فیلمهای خوش ایند انطرف اب ویا بی معنی وخنثی وگاها ضد اهداف کشور می سازند سالم تر وصالح تر است.پس به حرفهای او بدون پیش داوری بنگرید وتعقل کنید وببینید اوچه چیز را می خواهد به شما برساند.سخن حق را بشنوید وبه گوینده او کاری داشته باشیدکار بسیار سختی است که از شما وخیلی از ماها اینگونه طرزفکر وزندگی محال است
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    18 2
    وقوع جوانمرگی هنری در زندگی هنری برخی هنرمندان رخ میدهد اما خودکشی هنری چیز کمیابی است که اقای حاتمی کیا به ان دست زده اند. محک هنرمندی یک مدعی نظر شایستگان ان رشته است. محبوبیت با زور یا اتصال به زور به دست نمی اید.
  • مازیار IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    30 7
    سخنان آقای حاتمی کیا در این سالها بسیار گویا بوده و هست ایشان در یک کلام همواره فرموده اند : " مثل ما فکر کنید مثل ما ببینید مثل ما حرف بزنید " حالا مراد از این " ما " چیست ؟ این " ما " همان خودی ها هستند امثال آقایان : حاتمی کیا ده نمکی و... و هر که خارج از این " ما " باشد غیر خودی ست و لازم الخانه تیمی رفتن
  • بی نام RO ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    10 29
    نویسنده محترم طبق نظر سنجی وزارت ارشاد آقایان حاتمی کیا و ده نمکی در بین مردم محبوب ترین هستند و فیلمهای آنها هم پرفروشترین پس جماعت کیبوردی بسیار کوچک در میان مردم فاصله عمیق خود رو با مردم کم کنند
    • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
      3 17
      ارشاد تکذیب کرد کاربر محترم
  • کارشناس تئاتر IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    8 9
    به نظرم این نوشته بازی با کلمات بود هر چند نیتش نیت خوبی بود و میخواست مشکلات جوانان ما در عرصه تئاتر رو بیان کنه اما درست به صحبت های آقای حاتمی کیا رجوع نشده است چرا که حاتمی کیا گفت در فکرشان یک خانه تیمی درست شده است که با معنی که شما برداشت کردید متفاوت بوددرضمن خود آقای حاتمی کیا چند وقت اخیر در مصاحبه ایی هم به مشکلات جوانان ما در ورودبه عرصه هنر اشاره ایی داشتند.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    15 24
    بهتر نبود اول به سوالات آقای حاتمی کیا جواب میدادید و سفسطه می کردید؟ به نظر شما چرا وقتی آدمی مثل ده نمکی که از یک حرفه دیگه وارد سینما میشه و فیلم میسازه بالاترین فروش رو میکنه؟ چرا حاتمی کیا و ده نمکی محبوب ترین کارگردان معرفی میشن؟طبق نظرسنجی ارشاد که چند روز پیش منتشر شد.آیا جز این نیست که مردم به فیلم های انقلابی علاقه دارن؟ و قهرشون از سینما بدلیل دوری اهالی سینما از این تفکرات وابتذال در اون نیست؟؟؟؟؟
    • ایرانیم IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
      15 8
      اگه خبرآنلاین نظرم رو منتشر کنه جوابت رو میدم.اولا که آقای ده نمکی رو همه میشناسن و میدونن که در ساختن فیلم هاشون از چه مزایا و امکاناتی خودجوشی برخوردار هستن،مثل هزینه ها،خط قرمزهای دیالوگ گویی مثل شوخی با دفاع مقدس و شهدا،زمان و تعداد سینماهای نمایش دهنده و غیره.بعد هم اگه نظر واقعی مردم رو میخواین یه نگاهی به اخبار امسال جشنواره فیلم فجر و حواشی اون بندازید بد نیست،در این جشنواره انتخاب مردم رو کنار گذاشته و طبق سلیقه خود سیمرغ بهترین فیلم را از من عصبانی نیستم که انتخاب مردم بود گرفتند و به فیلم تحت حمایت خودشون دادن،پس بهتره زیاد به این آمار اطمینان نداشته باشین و سنگش رو به سینه نزنین. خبرآنلاین جون هرکی دوست داری منتشر کن تا اینا از ابهام در بیان.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    27 15
    حیف شد حاتمی کیایی که من دوست داشتم شما نیستی شما ده نمکی شدی سلحشور شدی
  • محمدجعفر IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    1 7
    حاتمی کیا محبوبیت خود راقربانی کرد تاازحقیقتی که میبیند باصراحت پرده بردارد اونه تنها بهترین کارگردان دفاع مقدس که بهترین فیلنساز معاصر ایران است او نه کاسب است نه عافیت طلب او مبارزی فرهیخته است که بانگاه تیزبین وژرف اندیش خود پرتگاهها رامیبیند وهشدار میدهد نگاه عمیق او به مسائل اجتماعی ،سیاسی ،فرهنگی ایران دربین هنرمندان کم نظیر است بیان هنرمندانه اش کم نظیرتر او دامنه آتشفشان را برای کاویدن گنجهایی برای مردمش برگزیده نه ساحل امن وعافیت را برای آرمیدن تا همیشه دوستش خواهم داشت
  • سارا IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    6 2
    اگر به رفتار این هنرمندان ارزشی یا بهتر است بگویم خودارزشی پندار دقت کنید می بینید تاب هیچ گونه انتقادی حتی در حد "بالای چشمت ابروست " را ندارن ولی در مقابل بدترین توهین ها رو به طرف مقابلشون میکنن از کرم خاکی گرفته تا وطن فروش. صدا و سیما و اینهمه سایت های ارزشی و بودجه های بی نهایت از بیت المال مردم را دارند ولی بیچاره ها هنوز غریب و مظلومند اینقدر که اگر بیست و چهار ساعته در رسانه ی میلی بیان نعره بزنند و فحش بدهند ذره ای از مظلومیتشان کم نمیشه آره شماها خوبین و امثال حسام الدین سراج هایی که کنسرت خیریه اش رو با چماق و چاقو بر هم زدین بد شماها ماهید و امثال سهیل محمودی ها ساعد باقری ها و فرهادی ها وطن فروش و خائن